Miksi OP lähettää nykyisin uuden avainlukulistan vasta kun numerot ovat jo lähes loppu?!
Tunnuksia tarvitsee joka paikassa kun pitää tunnistautua sinne tänne, maksella laskuja, nettiostoksiin ym. kaikkeen mahdolliseen ja niitä tunnuslukija kuluu nopeasti. Ärsyttävää kun nykyisin joutuu säännöstelemään aina loppuvaiheessa, nytkin lukuja on jäljellä enää muutama jotka on pakko säästää pakko/hätätilannetta varten.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Sen jopa, jopa kaltaisesi ääliö, tilata aikaisemminkin. Ja kyllä niitä melko monta on jäljellä kun uusi tulee tilaamatta. Toisekseen asia selviää taatusti paremmin asioimalla OPssa kuin täällä.
Ei aina, mutta aktivoitu lista tulee tarvittaessa. Havaittu ettei toiminut vaikka oli lukuja jäljellä. Hauskaa alapeukutuspäivää vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jopa, jopa kaltaisesi ääliö, tilata aikaisemminkin. Ja kyllä niitä melko monta on jäljellä kun uusi tulee tilaamatta. Toisekseen asia selviää taatusti paremmin asioimalla OPssa kuin täällä.
Mikä sinua vaivaa?
Varmaan voi tilata aiemminkin, mutta kun ovat aina tulleet automaattisesti ajoissa niin ei niistä huomaa pitää lukua. Pankki sitten jossain vaiheessa kun alkaa olla jo vähissä, ilmoittaa että tunnuslukuja on niin ja niin paljon, että lähetämme uuden listan. Siinä vaiheessa onkin sitten nykyisin jo vähän liian myöhäistä. -ap
Olet v A jaaälyinen.
OhisNo tämä koko akkalauma tässä keskustelussa on valjakkeja.
Valjakkeja? Onks se joku jakkihärkälaji?
Minun on täytynyt aina itse tilata. Ajoissa.
Ei mulle mitään lähetetä mutta käytänkin OP-mobiilia jossa on mobiilivarmenne.
Vierailija kirjoitti:
LOL, olen ap ja huomaan siis olevani virallisesti ulkokehällä. 😂 Luulin olevani ihan kartalla kaikesta, enkä ole edes mikään digitumpelo, mutta avainlukulista mulla on tosiaan ollut käytössä. Ei tullut mieleenikään, että sitä ilmankin pärjää siis kokonaan? Pitänee miettiä ainakin tunnistautumiseen tuota mobiilihommaa.
Juu näinä aikoina, kun joka tuutissa varoitellaan kyberhyökkäyksistä ja kehotetaan pärjäämään vanhanaikaisin keinoin ja kotivaralla, kannattaakin kaikki siirtää mobiiliksi. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL, olen ap ja huomaan siis olevani virallisesti ulkokehällä. 😂 Luulin olevani ihan kartalla kaikesta, enkä ole edes mikään digitumpelo, mutta avainlukulista mulla on tosiaan ollut käytössä. Ei tullut mieleenikään, että sitä ilmankin pärjää siis kokonaan? Pitänee miettiä ainakin tunnistautumiseen tuota mobiilihommaa.
Juu näinä aikoina, kun joka tuutissa varoitellaan kyberhyökkäyksistä ja kehotetaan pärjäämään vanhanaikaisin keinoin ja kotivaralla, kannattaakin kaikki siirtää mobiiliksi. 🤣
Ei jäätelötuutissa mitään tuollaista lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noissa ole ollut jo ikuisesti käytössä se kirjain ja numero taulukko, ettei tarvitse yliviivata mitään käytettyjä lukuja, ei kai tuollaiset 1800-luvun systeemit ole enää käytössä??
Ei niitä saa yliviivata. Jos luvut joutuu vääriin käsiin, varas voi kokeilla kaikki jäljellä olevat luvut läpi. 😂
Kolmannen väärän yrityksen jälkeen tunnukset joka tapauksessa lukkiutuvat.
Minä alleviivaan luvut ihan siksi että itse pysyn selvillä siitä, missä mennään, paljonko on käyttämättömiä lukuja jäljellä. Tärkeintä on säilyttää lista ja pankkitunnukset turvallisesti ja toisistaan erillään, ei se, ettei lukuja alleviivata.
Viimeksi (joku vuosi sitten) kun käytin niin ilmoitti kyllä montako jäljellä. Lieneekö muuttunut?
Mikä ilmoitti? Täytyy uhrata ainakin yksi luku verkkopankissa, jotta pääsee näkemään, paljonko on jäljellä. Mutta kun vedän yli lukuja listasta, tieto on minulla ilman verkkopankkiakin siltä varalta etten muista verkkopankissa asioidessa katsoa lukua ja painaa sitä mieleen.
Tietokoneella kirjautuessa kirjautumisen alla näkyy montako lukua on jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jäätelötuutissa mitään tuollaista lukenut.
Mutta kuvaputkitelkkarissa ja veiviratiossa varoiteltiin. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ota sitä mummoille tehtyä tunnarilaskinta? Ei ole kiinni missää ja PIN-suojattu. Esim;
https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/verkko-mobiilipalvelu…
Ap taitaa olla OP:n asiakas, kuten aloituksesta voi päätellä.
Kantsii sitten vaihtaa Nordeaan tai Danskeen. Siellä onnistuu tunnuslukulaitteella.
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä ihmisiä jotka käyttää avainlukulistaa?
Juu, pelkään myös tv-lupatarkastajaa ja yritän epätoivoisesti löytää videovuokraamoja, pirun harvinaisia nykyään. Mitenkähän ihmiset katsoo elokuvia nykyään ku ei noita vuokraamoja enää meinaa löytää.
Puhelinkopitkin on hävinneet jonnekkin, minulla on kassillinen kolikoita kun en pysty käyttämään niitä mihinkään. Vaikiaksi menny elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noissa ole ollut jo ikuisesti käytössä se kirjain ja numero taulukko, ettei tarvitse yliviivata mitään käytettyjä lukuja, ei kai tuollaiset 1800-luvun systeemit ole enää käytössä??
Ei niitä saa yliviivata. Jos luvut joutuu vääriin käsiin, varas voi kokeilla kaikki jäljellä olevat luvut läpi. 😂
Minä alleviivaan luvut ihan siksi että itse pysyn selvillä siitä, missä mennään, paljonko on käyttämättömiä lukuja jäljellä. Tärkeintä on säilyttää lista ja pankkitunnukset turvallisesti ja toisistaan erillään, ei se, ettei lukuja alleviivata.
Viimeksi (joku vuosi sitten) kun käytin niin ilmoitti kyllä montako jäljellä. Lieneekö muuttunut?
Mikä ilmoitti? Täytyy uhrata ainakin yksi luku verkkopankissa, jotta pääsee näkemään, paljonko on jäljellä. Mutta kun vedän yli lukuja listasta, tieto on minulla ilman verkkopankkiakin siltä varalta etten muista verkkopankissa asioidessa katsoa lukua ja painaa sitä mieleen.
Tietokoneella kirjautuessa kirjautumisen alla näkyy montako lukua on jäljellä.
OP:ssa näin, pitää paikkansa. S-pankissa ei. S-pankki ei muovitakaan avainlukulistoja, niin niitä voi vetää yli millaisella kynällä tahansa. OP:n listoja varten tarvitsee vedenkestävän tussin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina, mutta aktivoitu lista tulee tarvittaessa. Havaittu ettei toiminut vaikka oli lukuja jäljellä. Hauskaa alapeukutuspäivää vaan.
Näin on. Vaikka lukuja on vielä jäljellä, verkkopankki lyö liinat kiinni, ja vaatii uutta listaa, joka ei ole vielä saapunut. Olen usein joutunut tähän tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko joku muumio käyttää avainlukulistoja vielä vuonna 2023? Siis ihan oikeasti? 😂
Hekottele vapaasti - varsinkin silloin, kun puhelimesi menee rikki tai katoaa tai varastetaan. Kaikki eivät pane kaikkia munia yhteen koriin.
minulla ainakin on tunnuslukusovellus USEAMMASSA laitteessa, joista yksi on aina kotona
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti shokissa siitä että jotkut vielä oikeasti käyttävät jotain helvetin avainlukulistaa. Luulin että nuo on kuopattu jo kokonaan. Ei voi olla todellista. Miksi ihmiset haluavat tehdä elämästään hankalaa?
Vi**uako se sun hanurias raapii, jos joku toimii toisella tapaa kuin sä! Ääliö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä avainlukulistojahan voi hakea pankin infosta vaikka pinon jos haluaa. Ei lopu kesken
S-Pankilta ei voi hakea pinoa. Vain yksi saa olla kerrallaan. Jos olen esimerkiksi hakenut pankista uuden listan kun luvut on loppuneet vanhasta eikä postitse lähetetty ole saapunut, he aktivoivat sen tiskiltä noudetun listan ja postitse tulevaa ei voi ikinä ottaa käyttöön, vaan se jää käyttämättä. OP:lla ei näin ilmeisesti ole, vaan asiakas itse aktivoi uuden listansa, ja niitä voi olla varalla kotona.
Koska tilaan oman listan aina hyvissä ajoin, olen joskus vetkutellut tilaamani uuden aktivointia eli käyttöönottoa, koska ei ole kiire vaihtaa. Joskus OP huomautti siitä, että olen tilannut uuden listan ja vanha on yhä käytössä, eli he valvovat sitäkin, että sen tilatun listan sitten ottaa suht nopeasti käyttöönsä.
OP:llä on listan ulkomuotokin vaihdettu, joten ei ne listat ihan heti ole poistumassa, kun kuosiakin vielä vaihdetaan. Vanha oli harmaa, mutta tässä keväällä tullut uusi lista on valkoinen ja muutenkin vähän ulkonäköä uudistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-pankki tekee samaa. Olen sinne antanut palautetta niin paljon, että mielestäni viimeisin lista tuli ehkä vähän aikaisemmin, vaikkakaan ei hyvissä ajoin.
Ennen avainluvut riittivätkin paremmin, kun juna- ja bussilippuja ym. saattoi ostaa useita kappaleita yhdellä maksutapahtumalla. Nykyään jokainen lippu on erikseen ostettava ja tapahtumaan kylvettävä kahdesta kolmeen avainlukua. Matkustan työni vuoksi ja ostan välillä 10-20 lippua kerralla. Siihen humpsahtaa jo vähintään 20-40 avainlukua kerralla. Olisi pankeilta fiksu veto, että asiakkaalla olisi aina yksi aloittamaton avainlukulista, ja kun se otetaan käyttöön, uusi lähetettäisiin heti.
Olen joutunut maksamaan laskujani myöhässä siksi, että uutta avainlukulistaa ei ole tullut ajoissa, ja viimeisiä lukuja on joutunut panttaamaan hätätilannetta varten.
Tämä on ihan 100% itse aiheutettu "ongelma".
Pankin ja maksukäytäntöjen aiheuttama ongelma, ei minun. Ennen luvut riittivät vallan mainiosti ja usean lipun maksaminen kerrallaan oli mahdollista. Joku muu taho on siis vaikeuttanut asioita. Joten pidä turpasi kiinni typerä ihminen.
Yhdellä avainluvulla saa edelleen useita maksutapahtumia maksettua. Ainakin laskuja voi maksaa niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä avainlukulistojahan voi hakea pankin infosta vaikka pinon jos haluaa. Ei lopu kesken
S-Pankilta ei voi hakea pinoa. Vain yksi saa olla kerrallaan. Jos olen esimerkiksi hakenut pankista uuden listan kun luvut on loppuneet vanhasta eikä postitse lähetetty ole saapunut, he aktivoivat sen tiskiltä noudetun listan ja postitse tulevaa ei voi ikinä ottaa käyttöön, vaan se jää käyttämättä. OP:lla ei näin ilmeisesti ole, vaan asiakas itse aktivoi uuden listansa, ja niitä voi olla varalla kotona.
Vain yksi lista saa olla kerrallaan. OP muistuttaa, jos ei ole uuta tilattua listaa aktivoinut.
Minusta on hienoa, että on erilaisia maksutapoja. Ikävä, että asiakkaat joutuvat valvomaan laatua ja erikseen vaatimaan parempaa. Asiakas kuitenkin maksaa melkoisen summan siitä, että saa itsepalveluna hoitaa pankkiasiansa digitaalisesti. Ymmärrän, että turvallisuussysteemit maksavat, mutta siitä huolimatta pankkien pitäisi lopettaa mobiilitunnistautumiseen painostaminen ja pitää huolta siitä, että myös muiden maksutapojen laatu pysyy.
Tämä jatkuva avainlukulistalaisten sorsiminen kieltämättä ärsyttää. Verkkopankeissa on esimerkiksi myös selaimella aina oletuksena mobiilitunnistautuminen, vaikka olisi aiemminkin sitä laitetta ja selainta käyttänyt. Aina tarjotaan silti mobiilia, ja pitää itse klikata kirjautuessa "piilotettu" tunnuslukuvaihtoehto. Pankeissa ilmeisesti ajatellaan, että tällainen hiljainen kiusaaminen saa ihmiset lopulta luopumaan tunnuslukulistan käytöstä.
Ihmisen psykologia on kylläkin sellainen, että tuollainen kiusaaminen vai lujittaa päätöstä jatkaa vanhalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki laskee puolestasi jäljellä olevat luvut, mutta alleviivaa nyt sitten. Ainakin tietokoneversiossa pankin sivu ilmoittaa jäljellä olevan avainlukumäärän.
Eikö sinun kaltainen ääliö osaa edes käyttää mobiilivarmennetta?