Miksi OP lähettää nykyisin uuden avainlukulistan vasta kun numerot ovat jo lähes loppu?!
Tunnuksia tarvitsee joka paikassa kun pitää tunnistautua sinne tänne, maksella laskuja, nettiostoksiin ym. kaikkeen mahdolliseen ja niitä tunnuslukija kuluu nopeasti. Ärsyttävää kun nykyisin joutuu säännöstelemään aina loppuvaiheessa, nytkin lukuja on jäljellä enää muutama jotka on pakko säästää pakko/hätätilannetta varten.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noissa ole ollut jo ikuisesti käytössä se kirjain ja numero taulukko, ettei tarvitse yliviivata mitään käytettyjä lukuja, ei kai tuollaiset 1800-luvun systeemit ole enää käytössä??
Ei niitä saa yliviivata. Jos luvut joutuu vääriin käsiin, varas voi kokeilla kaikki jäljellä olevat luvut läpi. 😂
Kolmannen väärän yrityksen jälkeen tunnukset joka tapauksessa lukkiutuvat.
Minä alleviivaan luvut ihan siksi että itse pysyn selvillä siitä, missä mennään, paljonko on käyttämättömiä lukuja jäljellä. Tärkeintä on säilyttää lista ja pankkitunnukset turvallisesti ja toisistaan erillään, ei se, ettei lukuja alleviivata.
Pankki laskee puolestasi jäljellä olevat luvut, mutta alleviivaa nyt sitten. Ainakin tietokoneversiossa pankin sivu ilmoittaa jäljellä olevan avainlukumäärän.
Minusta viivaus on ihan pankin toimesta kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuolla mobiilivarmenteelle käy jos laite hakkeroidaan?
Eikö hakkeri silloin saa myös kohteen pankkitilin käyttöönsä?Ei ellei satu tietämään verkkopankkitunnuksia ja pin-koodeja.
Niin, mutta eikö sellaisia vakoiluohjelmia ole jotka tallentaa jokaisen näppäinlyönnin?
Joten hakkerilla voi silloin olla käytössään kaikki salasanat ja koodit mitkä on syötetty laitteeseen.
Häkkerin pitäisi saada vielä fyysisesti puhelin käsiinsä pystyäkseen syöttämään pin-koodin appsiin. Appsiin voi myöskin laittaa sormenjälkitunnistimen ja sitä ei niinvain vakoillakaan tai syötetä sivusta.
Jos on noin huolissaan häkkäyksistä, niin hommaa oman liittymän ja puhelimen pelkästään pankkiasiointiin, eikä lataa siihen mitään muuta. Silloin riski on käytännössä nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Danskella on lukulaite, siitä ei lopu koskaan luvut. Toimii kai valoenergialla kun ei siinä ole pattereitakaan.
On siinä patterit.
Jaa, mäkään en kyllä ymmärrä, missä ne on, ja minkälaiset?
- eri, ohis
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hienoa, että on erilaisia maksutapoja. Ikävä, että asiakkaat joutuvat valvomaan laatua ja erikseen vaatimaan parempaa. Asiakas kuitenkin maksaa melkoisen summan siitä, että saa itsepalveluna hoitaa pankkiasiansa digitaalisesti. Ymmärrän, että turvallisuussysteemit maksavat, mutta siitä huolimatta pankkien pitäisi lopettaa mobiilitunnistautumiseen painostaminen ja pitää huolta siitä, että myös muiden maksutapojen laatu pysyy.
Tämä jatkuva avainlukulistalaisten sorsiminen kieltämättä ärsyttää. Verkkopankeissa on esimerkiksi myös selaimella aina oletuksena mobiilitunnistautuminen, vaikka olisi aiemminkin sitä laitetta ja selainta käyttänyt. Aina tarjotaan silti mobiilia, ja pitää itse klikata kirjautuessa "piilotettu" tunnuslukuvaihtoehto. Pankeissa ilmeisesti ajatellaan, että tällainen hiljainen kiusaaminen saa ihmiset lopulta luopumaan tunnuslukulistan käytöstä.
Ihmisen psykologia on kylläkin sellainen, että tuollainen kiusaaminen vai lujittaa päätöstä jatkaa vanhalla.
Se on kieltämättä erikoista, miksi se aina vain maksaa pankille niin paljon, vaikka asiakas itse käy maksamassa laskunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu kannattaa kietoa se kännykkä folioon ettei pääse hakkeri iskemään. Ja tietokone myös ja omaankin päähän kannattaa laittaa foliohattu.
Kenen tahansa laitteisiin voidaan kuule murtautua.
Itse olen joutunut joskus tuollaisen murron kohteeksi.
Tosin tätä hakkeria ei kiinnostanut rahani vaan hän halusi vain salakuvata ja tarkkailla minua.
Olen ollut harrastanut tietokoneita vuodesta 1984 ja ne ovat myös ammattini. Mikäli tietomurron ja urkinnan kokee noin suureksi uhkaksi kannattaa pidättäytyä kokonaan uuden teknologian käytöstä.
Puhelimeksi kannattaa valita laite (esim. vaikka Nokia 105), jossa on mahdollisimman vähän älylaitteen ominaisuuksia ja pysyä kaukana esimerkiksi Googlen ja Mirosoftin palveluista.
Mikäli pankkiasioita haluaa hoitaa verkossa kannattaa siihen käytettävä tietokone pitää ainoastaan tässä käytössä. Nettiä ei pidä muussa tarkoituksessa selata.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaikki tarpeellinen tallessa old school-tyylillä, paperilla ja vihossa, koska nykylaitteet kestävät vain tietyn ajan ja ovat kyberhyökkäysten kohteita. Jollekin laitteelle ladattu lista menisi siinä mukana, jos joku vaikka varastaa sen.
Täytyy olla todella epätoivoinen hakkeri jota sinun roposesi kiinnostaisi 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti shokissa siitä että jotkut vielä oikeasti käyttävät jotain helvetin avainlukulistaa. Luulin että nuo on kuopattu jo kokonaan. Ei voi olla todellista. Miksi ihmiset haluavat tehdä elämästään hankalaa?
Naurattaa kun kuvittelen mielessäni jotkut tämän ketjun harmaahapsiset kommentoijat yliviivailemassa käytettyjä lukuja kuulakärkikynällä kaappikellon raksuttaessa taustalla ja karanneen virtsan tuoksun leijaillessa vienosti ympärillä.
Tehän tässä tyhmiä olette.
Eihän niitä kukaan enää käyttäisi, ellei pankit niitä yhä tekisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko joku muumio käyttää avainlukulistoja vielä vuonna 2023? Siis ihan oikeasti? 😂
Minä kyllä käytän ja olen ihan tyytyväinen. Ja tosiaankin, mitä teet kun/jos puhelimesi menee rikki. Minulla ei ole pankkia ollenkaan puhelimessa. Joudan ne asiat hoitamaan netissä.
Hekottele vapaasti - varsinkin silloin, kun puhelimesi menee rikki tai katoaa tai varastetaan. Kaikki eivät pane kaikkia munia yhteen koriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jopa, jopa kaltaisesi ääliö, tilata aikaisemminkin. Ja kyllä niitä melko monta on jäljellä kun uusi tulee tilaamatta. Toisekseen asia selviää taatusti paremmin asioimalla OPssa kuin täällä.
Mikä sinua vaivaa?
Varmaan voi tilata aiemminkin, mutta kun ovat aina tulleet automaattisesti ajoissa niin ei niistä huomaa pitää lukua. Pankki sitten jossain vaiheessa kun alkaa olla jo vähissä, ilmoittaa että tunnuslukuja on niin ja niin paljon, että lähetämme uuden listan. Siinä vaiheessa onkin sitten nykyisin jo vähän liian myöhäistä. -ap
Minä olen aina tilannut. En edes tiennyt että tulee automaattisesti. Näkyyhän se montako numeroa on jäljellä . Miten hemmetissä voi olla noin uusavutonta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuolla mobiilivarmenteelle käy jos laite hakkeroidaan?
Eikö hakkeri silloin saa myös kohteen pankkitilin käyttöönsä?Ei ellei satu tietämään verkkopankkitunnuksia ja pin-koodeja.
Niin, mutta eikö sellaisia vakoiluohjelmia ole jotka tallentaa jokaisen näppäinlyönnin?
Joten hakkerilla voi silloin olla käytössään kaikki salasanat ja koodit mitkä on syötetty laitteeseen.
Häkkerin pitäisi saada vielä fyysisesti puhelin käsiinsä pystyäkseen syöttämään pin-koodin appsiin. Appsiin voi myöskin laittaa sormenjälkitunnistimen ja sitä ei niinvain vakoillakaan tai syötetä sivusta.
Jos on noin huolissaan häkkäyksistä, niin hommaa oman liittymän ja puhelimen pelkästään pankkiasiointiin, eikä lataa siihen mitään muuta. Silloin riski on käytännössä nolla.
Ne sanat on hakkeri, ja hakkerointi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jopa, jopa kaltaisesi ääliö, tilata aikaisemminkin. Ja kyllä niitä melko monta on jäljellä kun uusi tulee tilaamatta. Toisekseen asia selviää taatusti paremmin asioimalla OPssa kuin täällä.
Mikä sinua vaivaa?
Varmaan voi tilata aiemminkin, mutta kun ovat aina tulleet automaattisesti ajoissa niin ei niistä huomaa pitää lukua. Pankki sitten jossain vaiheessa kun alkaa olla jo vähissä, ilmoittaa että tunnuslukuja on niin ja niin paljon, että lähetämme uuden listan. Siinä vaiheessa onkin sitten nykyisin jo vähän liian myöhäistä. -ap
Olet v A jaaälyinen.
Ohis
Mitä kieltä tämä on? Ei löytynyt googlekääntäjällä. Et viitsisi kirjoittaa samaa ihan suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti shokissa siitä että jotkut vielä oikeasti käyttävät jotain helvetin avainlukulistaa. Luulin että nuo on kuopattu jo kokonaan. Ei voi olla todellista. Miksi ihmiset haluavat tehdä elämästään hankalaa?
Naurattaa kun kuvittelen mielessäni jotkut tämän ketjun harmaahapsiset kommentoijat yliviivailemassa käytettyjä lukuja kuulakärkikynällä kaappikellon raksuttaessa taustalla ja karanneen virtsan tuoksun leijaillessa vienosti ympärillä.
Tehän tässä tyhmiä olette.
Eihän niitä kukaan enää käyttäisi, ellei pankit niitä yhä tekisi!
Samaa mieltä, nuoriso räplää vain kännykkää kaiket päivät. Enkä todellakaan ole mikään kusenhajuinen harmaahapsinen mummo. Pitänee nuorisolle muistuttaa KETKÄ keksivät tietokoneen ja sen kännykän. Me 60-luvulla syntyneet ja sitä aiemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua vaivaa?
Et sitten itse osaa seurata, missä vaiheessa tarvitsisit uuden listan omalla käytölläsi. Pankkihan ilmoittaa joka kerta tunnuslukua syöttäessä, että paljonko niitä on jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
😂
Avainlukumuumiot tuohtuvat kun joku muistuttaa että kehitys menee vääjäämättä eteenpäin vaikka muumio ei menisi.
Jos maailma olisi pelkästään näitä tyyppejä täynnä, niin me istuttaisiin vielä puiden oksilla ja nakeltaisiin ajan kuluksi toisiamme omilla paskakikkareillamme.
Vinkiksi aloittajalle: tilaa avainluku verkkopankistasi hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa lukulistasta mobiilivarmennukseen, niin ei kulu lukulistan koodit. Ei haittaa vaikka käytät monta kertaa päivässä tunnistautumista eri palveluissa.
Ja sitten kun luuri meneekin rikki niin ollaan kusessa.
t: kokemusta
Vierailija kirjoitti:
Avainlukumuumiot tuohtuvat kun joku muistuttaa että kehitys menee vääjäämättä eteenpäin vaikka muumio ei menisi.
Jos maailma olisi pelkästään näitä tyyppejä täynnä, niin me istuttaisiin vielä puiden oksilla ja nakeltaisiin ajan kuluksi toisiamme omilla paskakikkareillamme.
Te milleniumit ette edes osaisi keksiä mitään niin innovatiivista kuin kännykkä ja tietokone. Avainlukumuumiot ovat keksineet nämä. Kerroppa jokin esimerkki mitä nuoriso on keksinyt, jotakin muuta kuin hiphop ja rap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaikki tarpeellinen tallessa old school-tyylillä, paperilla ja vihossa, koska nykylaitteet kestävät vain tietyn ajan ja ovat kyberhyökkäysten kohteita. Jollekin laitteelle ladattu lista menisi siinä mukana, jos joku vaikka varastaa sen.
Täytyy olla todella epätoivoinen hakkeri jota sinun roposesi kiinnostaisi 😂
Kun on enempi kuin vain roposia, on hyvä olla varovainen.
On mullakin lista, se kestää vuosia. Kävin tämän keskustelun myötä katsomassa tilejä. Tässä kuussa lähtee vielä Elisan lasku, yv ja Helenin lasku menee maksuun aina 2.pv. Hesarikin on suoraveloituksessa kuten Pohjolan vakuutus. Samoin suoraan lähtee 400€ rahastoon ja saman verran säästötilille. Varmaan seuraavan kerran käytän verkkopankkia syyskuussa, kun maksan loppulaskun Aurinkomatkojen matkasta Madeiralle.