Koulunkäyntiavustajien mielivaltainen hyväksikäyttö
Heippa! Avaudun nyt aiheesta, joka kismittää minua suunnattomasti. Olen siis vuoden verran tehnyt keikkatöitä koulunkäyntiavustajana eri kouluissa, joita on laskujeni mukaan ollut 10-20 kpl. Jäin juuri sairauslomalle, koska paloin loppuun tässä työssä. Samaan aikaan, kun tein keikkatyötä, valmistin korkeakoulussa opinnäytetyötä, hain kesätöitä ja oli monta muutakin rautaa tulessa yhtä aikaa. Sitten asiaan:
Lopetin juuri lopullisesti tämän alan työt, sillä koen, että tämä on duunina todella epäkiitollista. Koulunkäyntiavustajana hoidin usein muiden työt, ja monesti 7:n tunnin mittaisen päivän ainokainen tauko paloi erillisistä syistä, eli tein töitä aktiivisesti 7 tuntia putkeen ilman yhtä ainuttakaan taukoa. Usein opettajat kirjoittivat taululle sivunumeron ja tehtävän, minkä jälkeen minä avustajana rullasin satulatuolilla pitkin luokkaa, ja opetin uutena tulevan asian henkilökohtaisesti jokaiselle lapselle tunnin aikana samalla, kun opettaja joi kahvia ja selaili jotain tietokoneella. Sitten, kun oli päivän ainoa 15 minuutin tauko, ja laskin peffani penkkiin kahvikuppi toisessa kourassani, siihen tuli apulaisrehtori tai joku opettajista, ja nakitti minulle jonkun yllätys-välkkävalvonnan (opettajien erikois-infotilaisuuden vuoksi) tai reissun kopiointikoneelle: "Sähän satuit siihen just sopivasti! Kun tuolla C-käytävällä on nyt joku tilanne, ja mä en kerkeä sitä selvittämään, niin menehän sinä avustajana katsomaan, että mitä siellä tapahtuu!" Ei hemmetti! Ja monessa koulussa minulla ei ollut esimerkiksi ollenkaan lounastaukoa päivän aikana. Jos avustin vaikkapa vammaisopetuksen ryhmää, lounastauon aikana kannoin liikuntarajoitteisen Jenna-Maarian tarjottimen pöytään, avustin ruokailussa ja astioiden palauttamisessa linjastoon. Ei siinä kerkeä mitään syömään, kun joutuu hoitamaan 7:n vammaisen lapsen asioita ja pyörimään ruokalassa jokaisen luona.
Siitä huolimatta, että avustajat tekevät periaatteessa kaikkien duunit, ja etenkin ne epämiellyttävimmät tehtävät, joita kukaan muu ei halua hoitaa, meillä on surkein palkka koko koulun henkilökunnasta. Lisäksi saatoin tehdä lukuisia työvuoroja jossakin koulussa monen kuukauden ajan ilman, että esihenkilö edes näki minua kertaakaan kasvokkain. Esihenkilö/apulaisrehtori tuli käytävällä vastaan, pysäytti ja kysyi minulta, kuka oikein olen kun ei tunnista minua. Ja minä päässäni mietin sitä, miten olen ollut siellä 4 kuukautta töissä ja hoitanut apulaisrehtorinkin asioita, eikä hän edes tiedä olemassaolostani tai tunnista minua.
Lisäksi koulunkäyntiavustajan työssä ei ole mitään etenemismahdollisuuksia, bonareita tai palkankorotuksia. Sillä ei ole kettuakaan väliä, kuinka paljon ja ahkerasti teen töitä. Vaivannäön määrä ei tässä duunissa korreloi ollenkaan palkan kanssa. Se on ihan yksi ja sama, tekeekö hädin tuskin minimimäärän duunia (ja istuu passiivisena luokan nurkassa nostamatta sormeakaan), vai hoitaako triplasti enemmän hommia, kuin mitä on pakko. Bonareita tai palkankorotusta ei tule, saati sitten kehuja tai kiitoksia esihenkilöiltä. Ei motivoi olemaan ahkera, kun avustajia pidetään itsestäänselvyytenä, eikä koskaan anneta positiivista palautetta tai kysytä, miten meillä menee töissä tai tarvitsemmeko esimerkiksi tauon päivän aikana. Tämä kaihertaa, koska en halua puoskaroida töissä, vaan tahdon kehittää ammatillista kompetenssiani ja tehdä työni hyvin, mutta sillä aherruksella ei tässä duunissa ole mitään väliä. Laskujen maksamisen jälkeen käteen jää noin 30 euroa rahaa, ja tuntuu, kuin olisi ollut orjatöissä, kun palkka on naurettava rääpe.
Onko linjoilla muita tämän alan työntekijöitä? Kertokaa kokemuksistanne.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana myös ihmettelen tuota avustajan lähettämistä tappeluiden tms. selvittämiseen. Avustaja ei voi olla vastuussa oppilaista eikä opettaja voi työpäivänsä aikana tuolla tavalla siirtää vastuutaan kuin sovitusti toiselle opettajalle. Sijaisena/keikkatyöläisenä tietysti vaikeaa, mutta esim. tuollaiset tapaukset olisi ehdottomasti pitänyt viedä rehtorin tietoon, noin ei voi toimia.
Tappelun saa selvittää ihan kuka tahansa. Ei siihen tarvitan mitään oppilaita vastuussa olemista. Sitä paitsi kyllähän se pitäisi olla jokaisella ihan itsestäänselvää, ettei oppilaiden anneta hakata tai kiusata toisiaan jos sellaista nähdään tapahtuvan.
Jos ohjaaja sattuu tappelun keskelle niin toki voi selvittää, joskin siitä pitäisi kuitenkin mennä tieto kyseisiä opettajia opettaville. Avustajan tehtäviin kun ei myöskään kuulu minkäänlaiset jatkotoimenpiteet esim. fyysisten tappeluiden suhteen.
Mutta opettaja ei voi lähettää avustajaa selvittämään tilannetta, jonka opettaja on ensin nähnyt. Tai voi, mutta vastuu on silti opettajalla.
Eikös fyysisistä tappeluista tehdä aina lasu ja rikosilmoitus? Sinänsä ei ole juridista estettä miksei avustajakin voisi niitä tehdä.
Ei yleensä alakoulun puolella, rikosilmoituskin riippuu tilanteesta. Kohtalaisen turhaa alle 15-vuotiailla, jos lasu kuitenkin tehdään.
Saahan sen lasun tehdä vaikka siivooja, mutta mitään järkeä siinä ei ole, sillä ohjaajalla tai siivoojalla kummallakaan ei ole siihen viran puolesta velvoitetta eivätkä he ole oikeutettuja saamaan lapsen tietoja mistään. Voivat näin ollen tehdä lasun vain tiedoilla Olli Oppilas Oppimisen koulusta tappeli kerran. Opettajalla sen sijaan voi olla paljonkin lisää hyödyllistä tietoa kyseisen lasun tekemiseen ja pääsy oppilaan henkilötietoihin. Lisäksi olisi syytä ilmoittaa vanhemmille, että lasu on tehty, siinäkin tilanteessa olisi järkevämpää, että kyseinen puhelu tulisi opettajalta tai rehtorilta.
Itse en ainakaan ikimaailmassa ohjaajan palkalla suostuisi lasu-rumbaan lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jokainen meistä osaa sanoa, että ei kuulu tehtäviini tai että kiitos, mutta minulla on nyt lakisääteinen lounastauko. Totta kai sinusta tulee jalkarätti, kun sellaiseksi haluat ryhtyä.
Olin vuoden verran kouluavustajana, minulla oli selkeä tehtävänkuva enkä tehnyt mitään sellaista, mikä ei siihen liittynyt. En opettanut henkilökohtaisesti ketään, en setvinyt riitoja, en tehnyt välituntivalvontoja jne. Toki puutuin tilanteisiin, jos sellaisen näin, se on jokaisen aikuisen velvollisuus, mutta en minä todellakaan mennyt opettajien palaverin takia välitunniksi ulos, se valvonta kun ei minulle kuulunut.
Korkeakoulun opinnäytetyöstä tuskin saat hyvää arvosanaa, sen verran kielioppivirheitä viestisi sisälsi. Toivon, että siinä "oikeassa työssäsi" et ole tuollainen lapanen, jollaiseksi itsesi kuvasit.
Oletpa ilkeä! 😝
Olen myös oikeassa. Ei kannata valita kohtaloaan, jonka ihan itse joka päivä valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on opettajan paperit, mutta olen tehnyt ohjaajan töitä. Opettamieni aineiden opettajien sairastuessa ovat yrittäneet saada minua sijaistamaan, mutta totean joka kerta, että sopii, jos maksetaan sen mukainen palkkakin, mikä ei tietenkään sovi. Talon ulkopuolelta tulevalle kuitenkin voidaan maksaa, jos ei sittenkään haluta olla ilman sijaistam
Sehän on selvä, että opettajan palkka maksetaan, jos on opettajan sijaisena. Ei muuta kuin AVI:n lomakkeella palkkavaatimus jokaiselta tunnilta, jonka on tehnyt sijaisena.
Voi olla, että sitten ei kelpaa muihinkaan töihin, ja sitähän sitähän pelkäätte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana myös ihmettelen tuota avustajan lähettämistä tappeluiden tms. selvittämiseen. Avustaja ei voi olla vastuussa oppilaista eikä opettaja voi työpäivänsä aikana tuolla tavalla siirtää vastuutaan kuin sovitusti toiselle opettajalle. Sijaisena/keikkatyöläisenä tietysti vaikeaa, mutta esim. tuollaiset tapaukset olisi ehdottomasti pitänyt viedä rehtorin tietoon, noin ei voi toimia.
Tappelun saa selvittää ihan kuka tahansa. Ei siihen tarvitan mitään oppilaita vastuussa olemista. Sitä paitsi kyllähän se pitäisi olla jokaisella ihan itsestäänselvää, ettei oppilaiden anneta hakata tai kiusata toisiaan jos sellaista nähdään tapahtuvan.
Jos ohjaaja sattuu tappelun keskelle niin toki voi selvittää, joskin siitä pitäisi kuitenkin mennä tieto kyseisiä opettajia opettaville. Avustajan tehtäviin kun ei myöskään kuulu minkäänlaiset jatkotoimenpiteet esim. fyysisten tappeluiden suhteen.
Mutta opettaja ei voi lähettää avustajaa selvittämään tilannetta, jonka opettaja on ensin nähnyt. Tai voi, mutta vastuu on silti opettajalla.
Eikös fyysisistä tappeluista tehdä aina lasu ja rikosilmoitus? Sinänsä ei ole juridista estettä miksei avustajakin voisi niitä tehdä.
Ei todellakaan tehdä! Jos joskus kävisit jonkun koulun pihalla välitunnilla, ymmärtäisit kirkkaasti, miksi ei. Vain silloin sitä harkitaan, kun veri lentää tai tulee jollekin sairaalareissu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tehdä! Jos joskus kävisit jonkun koulun pihalla välitunnilla, ymmärtäisit kirkkaasti, miksi ei. Vain silloin sitä harkitaan, kun veri lentää tai tulee jollekin sairaalareissu.
Naureskelin samaa. Eihän siitä muuta ehtisi tehdäkään, kun kirjata lasuja ja rikosilmoituksia, jos jokaisesta fyysisestä tappelusta niitä tehtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuiko tämä 2020-luvulla? Nykyään on koulunkäynninOHJAAJIA eikä mitään "avustajia".
Tämä on olennaista. Ei kukaan saa enää sanoa avustaja.. Varsnkaan omasta työstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuiko tämä 2020-luvulla? Nykyään on koulunkäynninOHJAAJIA eikä mitään "avustajia".
Tämä on olennaista. Ei kukaan saa enää sanoa avustaja.. Varsnkaan omasta työstään.
:D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta, että erityisluokan (vammais) ohjaajana voit joutua huolehtimaan lapsista myös välitunneilla ja ruokailuissa. Silloin tauot on pakko pitää tuntien aikana ja opettajan on pakko hetken aikaa pystyä pärjäämään yksin luokan kanssa. Ottakoon vaikka satuhetken tai vapaata leikkiä.
Kyllä ihan tavallisen luokankin kanssa on opettaja ruokalassa vahtimassa järjestystä.
Ap:n ongelma ei tainnut olla työ, vaan rajojen pitäminen ja kommunikaatiohaasteet.
Joo, kyllä kirjoituksesta kävi ilmi, että vaikka hänen työtehtävänsä on ollut haasteellinen, niin vähintään yhtä iso ongelma on ollut juuri nuo yllämainitut, rajojen pitäminen ja kommunikaatiohaasteet. Eivät asiat sillä tavalla korjaannu, että "mietin kyllä mielessäni, että ei tämän kyllä näin pitänyt mennä mutta en sitten sanonut mitään". Kyllä ketä tahansa käytetään hyväksi niin paljon kuin kyseinen henkilö antaa käyttää ja ylitseen kävellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jokainen meistä osaa sanoa, että ei kuulu tehtäviini tai että kiitos, mutta minulla on nyt lakisääteinen lounastauko. Totta kai sinusta tulee jalkarätti, kun sellaiseksi haluat ryhtyä.
Olin vuoden verran kouluavustajana, minulla oli selkeä tehtävänkuva enkä tehnyt mitään sellaista, mikä ei siihen liittynyt. En opettanut henkilökohtaisesti ketään, en setvinyt riitoja, en tehnyt välituntivalvontoja jne. Toki puutuin tilanteisiin, jos sellaisen näin, se on jokaisen aikuisen velvollisuus, mutta en minä todellakaan mennyt opettajien palaverin takia välitunniksi ulos, se valvonta kun ei minulle kuulunut.
Korkeakoulun opinnäytetyöstä tuskin saat hyvää arvosanaa, sen verran kielioppivirheitä viestisi sisälsi. Toivon, että siinä "oikeassa työssäsi" et ole tuollainen lapanen, jollaiseksi itsesi kuvasit.
Oletpa ilkeä! 😝
Olen myös oikeassa. Ei kannata valita kohtaloaan, jonka ihan itse joka päivä valitsee.
Näin, kyseisen kaltainen käyttäytyminen ennustaa vahvasti työssä uupumista oli työ mikä tahansa. Ap joutuu tällä elämänasenteella jokaisella työpaikallaan nokkimisjärjestyksessä alimmaksi jota jo tuo sairauslomalle jäänti ennustelee. Jonkinasteista selkärankaa pitäisi kasvattaa, muuten joutuu hyväksikäytetyksi millä tahansa työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Hei palstan virheiden korjaaja lehmä. Huomaatko miten paljon itse teet kielioppivirheitä? Poistu täältä lopullisesti!
" Esihenkilö/apulaisrehtori tuli käytävällä vastaan, pysäytti ja kysyi minulta, kuka oikein olen kun ei tunnista minua. Ja minä päässäni mietin sitä, miten olen ollut siellä 4 kuukautta töissä ja hoitanut apulaisrehtorinkin asioita, eikä hän edes tiedä olemassaolostani tai tunnista minua."
Mitä ihmeen apulaisrehtorinKIN asioita olet hoitanut? Kyllä vähemmästäkin seuraa työuupumus, eivät mitkään apulaisrehtorin tehtävät voi kuulua koulunkäynnin ohjaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei palstan virheiden korjaaja lehmä. Huomaatko miten paljon itse teet kielioppivirheitä? Poistu täältä lopullisesti!
Toivottavasti ei poistu, asiaa puhuu! Sitä paitsi korjaajalehmä on yhdyssana 😊.
-eri
Hyvät ihmiset, ette kai langenneet tähän provoon. Perinteinen kirjoitus tähän aikaan vuodesta, että saatais alkaa haukkumaan opettajia miten ne pääsee kaikessa niin helpolla ja pitää vain pitkät lomat. Toki koulunkäyntiohjaajalla on raskas työ ja huono palkka mutta enpä usko pätkääkään tuota, että ohjaaja on ainut joka opettaa kaikki oppilaat.
Jos kirjoittaa esihenkilö, on kyllä ansainnut tuollaisen kohtalon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on opettajan paperit, mutta olen tehnyt ohjaajan töitä. Opettamieni aineiden opettajien sairastuessa ovat yrittäneet saada minua sijaistamaan, mutta totean joka kerta, että sopii, jos maksetaan sen mukainen palkkakin, mikä ei tietenkään sovi. Talon ulkopuolelta tulevalle kuitenkin voidaan maksaa, jos ei sittenkään haluta olla ilman sijaistam
Miksi ei sopisi? Näin se menee ihan joka paikassa. Jos avustaja sijaistaa opettajaa, avustaja ilmoittaa palkkoihin, ettei nosta palkkaa tältä tunnilta ja kun poissaoleva opettaja tekee virkavapauden, sinne merkitään avustaja sille tunnille. Missä näin toimitaa ? En ole itse tällaiseen törmännyt.
Koulunkäynnin avustaja, paljon hommaa osattava, surkealla palkalla tehtävä ja kesät työttömänä työnhakijana työkkärin listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä lukuisissa kouluissa, enkä vielä koskaan ole tavannut opettajaa, joka joisi kahvia oppitunnilla. Enkä sitäkään, että avustaja hoitaisi kaikkien oppilaiden neuvomisen ja opettaja vain istuisi.
Siitä olen samaa mieltä, että palkka on surkea. Kouluissa on nykyisin aina liian kiire, ja liian vähän henkilökuntaa. Jos opettajille on jokin info, niin ei kai ole ketään muuta, joka voisi valvontaa vaikka tuurata, kuin avustaja. Olet kuitenkin seitsemän tunnin työpäivässä oikeutettu taukoosi, joten kannattaisi pitää niistä kiinni.
Ylipäänsä järjetön (nais)vaatimus, että open pitäisi toikkaroida luokassa koko ajan itseään rasittaen ja työtä "valvoen". Tuoli open pöydän takana on istumista varten (ja open istumisoikeus korostaa auktoriteettiasemaa. Hui, kauheaa, mikä patriarkaalinen asenne, huudahtaa työrauhanpidosta kuutamolla oleva naisopekuoro nyt).
Naisten vaatimuksesta sinne pöydän taakse on saatu satulatuoli (ihanat teiniratsastukset mielessä ...). Erittäin epämukava istuin muuten.
Terveisin miesope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä lukuisissa kouluissa, enkä vielä koskaan ole tavannut opettajaa, joka joisi kahvia oppitunnilla. Enkä sitäkään, että avustaja hoitaisi kaikkien oppilaiden neuvomisen ja opettaja vain istuisi.
Siitä olen samaa mieltä, että palkka on surkea. Kouluissa on nykyisin aina liian kiire, ja liian vähän henkilökuntaa. Jos opettajille on jokin info, niin ei kai ole ketään muuta, joka voisi valvontaa vaikka tuurata, kuin avustaja. Olet kuitenkin seitsemän tunnin työpäivässä oikeutettu taukoosi, joten kannattaisi pitää niistä kiinni.
Ylipäänsä järjetön (nais)vaatimus, että open pitäisi toikkaroida luokassa koko ajan itseään rasittaen ja työtä "valvoen". Tuoli open pöydän takana on istumista varten (ja open istumisoikeus korostaa auktoriteettiasemaa. Hui, kauheaa, mikä patriarkaalinen asenne, huudahtaa työrauhanpidosta kuutamolla oleva naisopekuoro nyt).
Naisten vaatimuksesta sinne pöydän taakse on saatu satulatuoli (ihanat teiniratsastukset mielessä ...). Erittäin epämukava istuin muuten.
Terveisin miesope
Me naiset kunnioitamme lasten oikeuksia. Autoritaarisuus ei kuulu kouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin miesope
Me naiset kunnioitamme lasten oikeuksia. Autoritaarisuus ei kuulu kouluihin.
Lapsilla vain oikeuksia, kuten naisillakin?
Entäpä se vastuupuoli ja sen opetteleminen?