Vankiloita pidetään liian mukavina, mutta moniko silti viihtyisi vankilassa? Ovesi on lukossa, et saa päättää milloin ja mitä syöt jne
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Olisi kurjaa kun ei voisi lähteä kävelylle halutessaan, ei voisi mennä jumppaan tai leffaan, ei voisi lukea kirjoja mitä haluaa, mutta itselleni pahinta olisi eriytyminen läheisistä ihmisistä. Ei voisi auttaa vanhoja sukulaisia heidän tarvitessaan arjessa tukea, ei pääsisi osallistumaan rakkaan ystävän häihin, ei pääsisi sukulaislasten syntymäpäiville, ei voisi tukea läheisiä avioerossa tai muissa elämän kriiseissä, ei pääsisi katsomaan ihmisiä sairaalaan. Menettäisi elämästään niin paljon.
Puoli vuotta lusinut kaveri kertoi, että vankilassa oli liikuntaan paljon paremmat mahdollisuudet kuin siviilissä. Kirjasto toimii vankilassakin.
Sarjassamme Itse aiheutettu ongelma.
Vierailija kirjoitti:
No en viihtyisi. Ne jotka väittää että esim. köyhyyden takia menisivät mieluummin vankilaan kuin asuisivat omassa (vuokra)asunnossaan jossa saa lähteä ulos milloin tahansa ja tehdä mitä haluaa tuskin ovat ajatelleet asiaa loppuun asti. Tai sitten ovat väkivaltakalluja, jotka oikeasti viihtyisivätkin siellä muiden väkivaltakallujen kanssa, kun eivät omassa asunnossaan osaisi edes syödä tai siivota.
Ei kaikilla ole asuntoa. Moni hyödyntää 24h auki olevia rakennuksia ja yrittää saada jossain vessassa muutaman hetken unta ennen kuin vartija heittää ulos pakkaseen. Onko se sitten vapaata elämää?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tahdonvastaisessa hoidossa psykiatrisessa sairaalassa puoli vuotta. Luulen, että vankilaolot voittaisivat. Sairaalassa meitä oli neljä kolmen hengen huoneessa ja vaikka ovi ei ollut lukossa, niin ei siellä yhteisissä tiloissa mitään niin mielenkiintoista ollut, että sinne olisin halunnut ja ulko-ovet oli lukossa. Huoneessa ei ollut suihkua tai vessaa, vaan ne oli koko osaston yhteiset. Jos pitäisi valita, niin valitsisin vankilan.
Juu, sairaaloissa ei ole mitään yksityisyyttä ja psykiatrisella nistit varastavat kaiken mikä irti lähtee eli tavaroista on pidettävä tarkasti huoli. Lisäksi siellä saa pelätä henkensä puolesta, kun porukka psykoosipäissään riehuu. Käytännössä psykalla on paljon samankaltaista jengiä kuin vankiloissa, mutta ovat vain lisäksi sekaisin. Ei mikään turvallinen ympäristö. Vankila olis munkin valinta.
Olen käynyt saattohoitopaikassa kyläilemässä, psykiatrisella avo-osastolla ja suljetulla, piipahdin myös putkassa joskus, kerran jopa tutkintavankeudessa vuorokauden.
Asunnottomanakin olin joskus.
Vankiloista ei ole kokemusta, mutta, teillä, joilla on noiden ensiksimainittujen lisäksi vankiloista kokemusta, kiinnostaisi kuulla, mikä noista laitoksista/elämäntilanteista on sinulle epämieluisin paikka?
Noista itselläni tuo saattohoitopaikka oli raskain paikka kyläillä.
Sitten on näitä tuettuja asumispaikkoja psykiatrisille potilaille, eivät nekään mukavia paikkoja ole kyläillä, mutta kysymys kuuluu,onko vankilassa raskaampaa, kuin tutkintavankeudessa ja mikäli olet tutustunut noihin kaikkiin laitoksiin siis ja ollut asunnotonkin, mikä mielestäsi oli raskain laitos/elämäntilanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en viihtyisi. Ne jotka väittää että esim. köyhyyden takia menisivät mieluummin vankilaan kuin asuisivat omassa (vuokra)asunnossaan jossa saa lähteä ulos milloin tahansa ja tehdä mitä haluaa tuskin ovat ajatelleet asiaa loppuun asti. Tai sitten ovat väkivaltakalluja, jotka oikeasti viihtyisivätkin siellä muiden väkivaltakallujen kanssa, kun eivät omassa asunnossaan osaisi edes syödä tai siivota.
Ei kaikilla ole asuntoa. Moni hyödyntää 24h auki olevia rakennuksia ja yrittää saada jossain vessassa muutaman hetken unta ennen kuin vartija heittää ulos pakkaseen. Onko se sitten vapaata elämää?
Niin no, puhuin ihmisistä joilla on asunto. Jos ei ole edes tuttuja joiden luona majailla, niin asia on tietysti eri.
Parin vuoden vankilatuomiota kutsutaan saunareissuksi vankipiireissä ja ihan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Parin vuoden vankilatuomiota kutsutaan saunareissuksi vankipiireissä ja ihan syystä.
Paljonko sulla on kokemusta näistä saunareissuista? Oletko koskaan elänyt normaalia elämää, että voit verrata?
" Niissä ei ole mitään mukavaa. Olen käynyt työn puolesta. Ihmisillä on luuloja ja se on helppo täällä huudella, mutta harva tietää millaista sisällä on. Miltään osin. Pidän täysinä typeryksinä ihmisiä jotka luulee että vankilassa jotenkin hyvä olla."
Pelkkä ajatus siitä että viedään vapaus tuntuu painajaiselta.
Lisäksi ympäröitynä karmeuksia tehneillä henkilöillä, joilta vartijatkaan ei välttämättä suojaa (esim se tapaus Vantaan vankilan matkasellissä missä 21v vanki kidutettiin ja rai-sk-at-tiin karmealla tavalla kuoliaaksi , heitä oli kuusi siinä sellissä eikä kukaan uskaltanut sanoa mitään vartijoille jotka kävi välillä "tarkistamassa" kun kaksi heistä kidutti ajankulukseen sen nuoren kuoliaaksi yli kahden vuorokauden ajan).
" Mä oon selvittänyt kohta melkoisen velkavankeuden tsemppaamalla itteäni just tuolla ajatuksella, että vaikka töistä ei oo jäänyt vuosiin mitään käteen, enkä ole voinut osallistua asioihin joihin kaverit ovat voineet, mut just tuo että ainakin saan päättää milloin ja minkälaista köyhäin puuroa tänään syön ja pääsen uloskin just silloin kun mieli tekee, plus monta muuta pientä iloa kuitenkin! :)"
Saa päättää seuransa. Koska tapaa ja ketä.
Ajanvietteensä. Tekemisensä. Ympäristönsä. Kotinsa.
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei pääse nettiin. Sehän se taitais monelle olla pahin paikka.
Eikä pääsis instaan , ottamaan selfieitä ja postailemaan. Päähän siinä hajois kun ei pääse näpyttelemään kännyään 24/7.
Vierailija kirjoitti:
" Niissä ei ole mitään mukavaa. Olen käynyt työn puolesta. Ihmisillä on luuloja ja se on helppo täällä huudella, mutta harva tietää millaista sisällä on. Miltään osin. Pidän täysinä typeryksinä ihmisiä jotka luulee että vankilassa jotenkin hyvä olla."
Pelkkä ajatus siitä että viedään vapaus tuntuu painajaiselta.
Lisäksi ympäröitynä karmeuksia tehneillä henkilöillä, joilta vartijatkaan ei välttämättä suojaa (esim se tapaus Vantaan vankilan matkasellissä missä 21v vanki kidutettiin ja rai-sk-at-tiin karmealla tavalla kuoliaaksi , heitä oli kuusi siinä sellissä eikä kukaan uskaltanut sanoa mitään vartijoille jotka kävi välillä "tarkistamassa" kun kaksi heistä kidutti ajankulukseen sen nuoren kuoliaaksi yli kahden vuorokauden ajan).
Riippuu minkä rikoksen takia on vankilassa. Useimmilla vangeilla ei ole mitään hätää jos eivät ole itse ansainneet tuollaista kohtelua.
Saahan vankilassakin ulkoilla,tehdä töitä ja harrastaa opiskellakkin jos intoa riittää
Oulun nuorisopstkiatrian osastolla nukkuvat lattioilla ja potilaat pahoinpitelee toisiaan. He varmaan mielummin olisivat vankilassa saamassa tarvitsemansa kuntoutuksen.
Lastensuojelun laitoksissa on paljon pahempi olla kuin vankilassa.
Niko Ranta-aholta tai Jari Aarniolta vois kysyä onko vankiloissa liian mukavaa.
Minä pärjäisin, kunhan saisin olla rauhassa. Olen viimeisten 2,5 vuoden aikana poistunut asuinpaikastani kolme kertaa, jokainen oli lääkärikäynti. Kaikki kuukauden sisällä. Kavereita ei ole. Rahaakaan ei ole enempää kuin työmarkkinatuki. Ja loppuikä tätä. Moni ei kestäisi.
No vankilaan ei onneksi joudu ellei valitse omilla valinnoillaan mennä :)
Itse en arjen toimitakyvyn ongelmien vuoksi saa edes syötyä kunnolla. Vangeilla kuitenkin on säännölliset ruokailut, joten hyvinvointia on minua korkeampaa, vaikka ovat itse valinneet elämäntyylinsä.
Vankiloita on erilaisia ja samassa vankilassa voi olla useita erilaisia osastoja.
Jos on JR-osastolla istumassa tuomiota, niin tuskin on mitään kovin mukavaa lusimista sitten..