Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä meni eniten vikaan pihasuunnitelmassasi?

Vierailija
07.05.2023 |

Ei olisi pitänyt istuttaa yhtä ainuttakaan piikkistä pensasta, ei ruusupuskia, ei vadelmia eikä etenkään karhunvadelmia!

Kommentit (1151)

Vierailija
1061/1151 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä pihan kevättyöt alkavat olla kohta jo liian rankkoja. On se kumma, kun nuorena jaksoi kaivaa kukkapenkkejä ja kangeta kiviä ja kärrätä multakuormia vaikka koko päivän, mutta nykyään jo  vähäisen haravoinnikin jälkeen on olo kuin jyrän alle jääneellä. Selkä ei kestä kyyristelyä eivätkä polvet taivu kyykkyyn, mutta ehkä ne kesän mittaan vetreytyvät. Kitken sitten vaikka istualtani, jos pääsen jotenkin jakkaralta ylös...

Vierailija
1062/1151 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväinen liiallinen innostus! Pakko on koluta paikkakunnan jokainen puutarhamyymälä, eikä sieltä pääse pois, ennen kuin kyydissä on muutama pensaspurkki lisää. Kotona sitten kauhistelen, että mihin ihmeeseen minä nämä nyt tökkään! Tosin jokaiselle pensaalle ja perennalle on vielä tähän asti paikka löytynyt. Sen on kyllä puutarha näköinenkin; ei minkäänlaista pitkän tähtäimen suunnitelmaa, vaan liian tiheästi istutettuja puskia kaikki nurkat täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1151 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autotalli väärässä paikassa: en ympärille jää paljon varjoisaa käyttämätöntä maata, johon ei oikein mitään järkevää käyttöä keksi. Ei siellä edes peruna kasva, kun ei ole kunnon multaakaan siellä.

Vierailija
1064/1151 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa autoja ja peräkärryjä sun muuta äijärompetta.

Vierailija
1065/1151 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt noudattaa vattujen istutus-, leikkaus- ja tukemisohjeita. Ihmettelin vaan että miten tää nyt muka on niin tarkkaa. Terveisiä vaan helvetillisestä vattu- ja vuohenputkipöheiköstä, johon on vielä kietoutunut humalaa.

Vierailija
1066/1151 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etanat, jotka syövät kasvit! Olen yrittänyt valita sellaisia lajeja, jotka eivät niille maistu. Mutta on monia sellaisia kasveja, joita haluaisin kasvattaa, mutta jotka ovat niiden herkkua. Esimerkiksi samettiruusuja oli aina kesäisin lapsuudenkotini pihassa, ja haluaisin niitä omaankin puutarhaani, mutta etanat syövät ne. 

Mies ei halua, että etanoita kerättäisiin pois, koska hänestä se on julmaa.  Olen kokeillut mm. kahvinpurujen levittämistä kasvien juurelle, sekä kupariteippiä ruukkujen ympärille, mutta niistä ei ole ollut mitään apua. 

Onko kellään vinkkejä? 

Vierailija
1067/1151 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se etten tehnyt kaikkea kun muutettiin. Tehtiin terassi ja istutuksia, mutta esim. nurmikko,  aidat  ja kiveykset olisi kannattanut uusia samalla. Nyt ei oikein ole energiaa enää...

Vierailija
1068/1151 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etanaongelma:  Ferramol, luomuviljelyynkin soveltuva etana- ja kotilomyrkky. Ripottele ohjeen mukaan puutarhaan niin etanat vähenevät ihan huomattavasti. Kallista mutta tehokasta ainetta. Ainut joka on meillä auttanut. Harmittaa että tuhlasin rahani ensin kaiken maailman muihin konsteihin ja kikkohin, täysin turhia olivat, etanat kiipesivät iloisesti kaikenlaisten esteitten ja rajausaineitten yli... Ferramol maistuu hyvältä ja rakeen syötyään etana kaivautuu maan alle ja kuolee sinne, edes raatoja ei jää näkyviin.

Vierailija
1069/1151 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suunnitelmissa mutta toteutuksessa. Salaojien kaadot mitä sattuu ja osa putkista unohtui asentaa. Talkoissa juodulla viinalla oli vahva osuus asiaan.

Vierailija
1070/1151 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salakavala 'ystävä' tarjosi omasta penkistään minulle, onnettoman tietämättömälle, kasvien juurakoita. Enhän minä ymmärtänyt siirtäväni uusiin penkkeihin kaikenmaailman rikkakasveja ja semmoisia kasveja, jotka leviävät kuin ruttotauti, enkä saa niitä pois. Taidan ajaa ruohonleikkurilla kaikki pois maata myöten. En välitä enää tuosta ystävästäkään. 

Vierailija
1071/1151 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutin kanadanpiiskua, ja nyt sitä on joka paikassa. Ja juuri olen saanut tietää, että Kanadanpiisku lukeutuu nk. vieraslajikkeisiin, joten se pitää poistaa puutarhasta. Mitenköhän siinä onnistun?

Vierailija
1072/1151 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusupensaat! Älkää ikimaailmassa istuttako yhtään ruusupensasta pihallenne! Kauniit ovat silloin, kun kukkivat, mutta leviävät hirveästi! Ruohonleikkuri auttaa hieman, mutta leviävät ne siitä huolimattakin ainakin sinne, minne ei pitäisi (vattupuskiin, perennapenkkiin, maanpeittokasvien joukkoon...)

Vierailija
1073/1151 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallinen innostus perennapenkkien tekemisessä. Nyt on perennapenkkejä piha täynnä, mutta iän mukanaan tuomat pulmat hankaloittavat pihan hoitoa...Ei pysty kumartelemaan eikä kyykistelemään.

Vierailija
1074/1151 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurien rajojen lähelle jäi ryteikköä. Olisi pitänyt heti aluksi tehdä kunnon pensasaita. Nyt pitäisi rajalinjat tarkistuttaa uudelleen, kun rajojen sijanitikin on vähän niin ja näin.

Vierailija
1075/1151 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten pihasuunnitelmassani meni vikaan se, että pihani sai toinen, kun jouduin myymään kotini.

Vierailija
1076/1151 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompostori näköjään on nykysäädösten mukaan pakko hankkia. Eipähän ole oikein sopivaa kohtaa kompostorille. En haluaisi sitä roskiksen viereen maisemaa rumentamaan, jossain pihan perällä kompostori on hankalasti saavutettavissa talvella.

Vierailija
1077/1151 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa isojen vanhojen puiden kaato, mutta se vaan oli järkevää. Kasvoivat liian lähellä taloa.

Muuten ollaan kasdettu villiintyneeltä pihalta jo varmaan 40 puuta. Se ei kyllä harmita 👍

Vierailija
1078/1151 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian lähelle istutetut isot puut ja pensaat. Olisi pitänyt älytä, että omenapuukin kasvaa aika isoksi.

Vierailija
1079/1151 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä kerrostalonaapurusto! Kasvattavat aitani vieressä valtavia haitallisia vieraslajipuita (vuorivaahtera). Eivät suostu poistamaan, vaikka laki määrää selvästi. Viranomainen sallii vetkuttelun. Tyypillistä kiusantekoa, josta kukaan ei hyödy.

Aion poistaa ne puut: katkon kaikki juuret puoleltani, puut kaatuvat.

Jos rasitutte, luonnonmukaistakaa pihanne pikkuhiljaa, kuten minä. Olen jo pitkällä. Kaunein. Helpoin. Oma pieni niittymetsikkö/metsäniitty! Ihana!

Vierailija
1080/1151 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suunnitelmissa mutta toteutuksessa. Salaojien kaadot mitä sattuu ja osa putkista unohtui asentaa. Talkoissa juodulla viinalla oli vahva osuus asiaan.

Tein ihan itse ja säästin 😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä