Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teillä jättää kotityöt tekemättä ja tehdä sitten kun itse

Vierailija
07.05.2023 |

katsoo tarpeelliseksi tai jaksaa, vai tuleeko heti riitaa?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin lapsuuteni ja nuoruuteni kodissa, jossa äiti piti huudolla yllä riittävää siivoustahtia. Lisäksi hänellä oli lukuisia näin siivotaan oikein tapoja.

Omassa kodissani ei tehdä noin. En myöskään siivoa äitini kodissa enää koskaan.

Onkohan ollut yleistäkin ennen tällainen? Meillä ei huudettu, mutta tietyt tavat oli ja jokaiselle omat tehtävät.

Oli. Joskus oli ketju vanhoista tavoista, joita ei siirrä eteenpäin. Yksi oli tämä lauantainen raivosiivous.

Vierailija
42/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa. Meitä on kaksi aikuista, perhe-elämä jo vietetty. Lapsiperheessä oli pakko tehdä tietyllä säännöllisellä tahdilla, enää ei.

Niin, että astiat tiskaamatta vaikka viikon?

Miksi eivät saisi olla? En ole mieheni äiti. Jos mies ei tiskaa, asia ei kuulu minulle millään tavalla. Oaan tiskata omat astiani, joten miksi kiukutella siitä, että mies ei tiskaa? Laseja ja lautasia kyllä riittää ja jonain päivänä hän joka tapauksessa hoksaa, että likaiset astiat ovat jotenkin yhteydessä häneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa. Meitä on kaksi aikuista, perhe-elämä jo vietetty. Lapsiperheessä oli pakko tehdä tietyllä säännöllisellä tahdilla, enää ei.

Miksi eivät saisi olla? En ole mieheni äiti. Jos mies ei tiskaa, asia ei kuulu minulle millään tavalla. Oaan tiskata omat astiani, joten miksi kiukutella siitä, että mies ei tiskaa? Laseja ja lautasia kyllä riittää ja jonain päivänä hän joka tapauksessa hoksaa, että likaiset astiat ovat jotenkin yhteydessä häneen.

Mies ei siis käytä sinun tiskaamiasi astioita ollenkaan?

Vierailija
44/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astiat tiskaa tiskikone.

Niin itsestäänhän ne astiat kävelee sinne koneeseen. Tuppaavat kasaantumaan tiskipöydälle röyhkiöksi, jos ei kukaan tuuppaa.

Ja ihan helvetin laiskoja ihmisiä. Kunhan vaan tekoripset on ojennuksessa.

Vierailija
45/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden aikuisen talous, kotitöitä tehdään tarpeen ja oman fiiliksen mukaan. Ja ei, ei silti asuta missään sekaisessa ja likaisessa läävässä vaikka mitään aikataulutettua kodinhoidon rytmiä ei oo.

Vierailija
46/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei siis käytä sinun tiskaamiasi astioita ollenkaan?

?

Vierailija
47/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että likaiset astiat ovat tiskikoneessa pesua odottamassa on eri asia kuin se että ne on jätetty ympäri asuntoa tai heitetty tiskialtaaseen, jolloin sitä tiskiallasta ja hanaa ei voi käyttää mihinkään muuhun.

Vierailija
48/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheessä arki on yhtä isoa kotityötä, siinä ei oikein voi jättää mitään tekemättä. Seuraus on kammottava ja epätoivoinen kaaos.

Aikuistaloudessaon eri asia. Saa jättää.

Vierailija
49/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sitten patoja ja pannujakin niin paljon, että aina vaan voi ottaa uuden tilalle kun ruvetaan ruokaa laittamaan? Vai onko tämä niitä miehiä, jotka eivät myöskään kokkaa ollenkaan?

Vierailija
50/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivan näköistä varmaan kun se keittiöseinä on olohuoneessa. En vaan jaksa ymmärtää, että tiskaa vain omat astiat parisuhteessa. Ei taida olla muutakaan yhteistä paitsi nushinta.

Vierailija
51/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jankuta ja spämmää tätä samaa viestiä koko ajan tänne!

Mitä ihmettä? En minä ainakaan ole tästä aiemmin kirjoittanut.

Ap

Tänäänkin tämä on poistettu jo kaksi kertaa ja taas teit saman? Miksi? Vai oliko se joku muu?

En ole tehnyt, vissiin on jollekin muullekin huudettu jo heti aamusta? Miksi sinä poistatat jos ne olivat asiallisia aloituksia? Miksei tästä saa mielestäsi keskustella?

Vierailija
52/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla heräsin siihen kun kumppani ****uili että pesukone ei vissiin ole toiminut, ja se mansikkasoppa on vissiin jossain.

Olihan se puhe että tarkistan jossain vaiheessa että astiat ovat koneessa oikein, tosin en tarkoittanut että olisin sen jo eilen tehnyt, enkä sillä sopallakaan pitänyt kiirettä.

Ottaa päähän tuollainen kettuilu, minähän ne kumminkin teen jossain vaiheessa.

Tuli tästä mieleen. En ole pitkään aikaan käynyt Suomessa, vaikka naapurimaassa asustankin. Kävin pari viikkoa sitten ja käytin laivaa kulkuvälineenä. Laivalla oli eri maiden kansalaisia ja taustoja ja suomalaiset pariskunnat kyllä erotti sillä, että nainen jos oli äänessä niin nalkuttaa, valittaa ja narisee. Jos ei miestä ollut lähellä niin oli naisystävälleen narisemassa ja valittamassa. Oli aivan kamalaa kuunneltavaa kun aamulla, ennen klo 6 aamukahvilla, mies tulee viereiseen pöytään ensin ja nainen perässä. Mies istuu hiljaa siinä ja ilmeisesti selailee puhelintaan. Nainen saapuu paikalle ja alkaa kamala narina, kuinka mies ei koskaan odota häntä ja kuinka mies on niin saamaton. Jos joku minulle puhuisi tuolla tavalla niin en katsoisi sitä hetkeäkään. En yhtään. Mieheni ei onneksi puhu noin ja itse en todellakaan ala puhumaan noin. Elämässä voi tehdä paljon muutakin kuin narista ja kettuilla.

Siivouksen osalta on suht ok toiminut se, että molemmilla on joku motivaatio pitää taloutta yllä. Usein minä teen ruokaa ja mies korjaa ruokailun jäljet. Pyykin pesussa mies täyttää konetta ajan kanssa ja minä laitan päälle ja mies ripustaa. Imurointia hoitaa molemmat. Minä hoidan sitten siivoukset, jotka vaativat vähän enemmän: kuten laattasaumojen pesun, uunin pesun ja kaappien pyyhinnän. Ikkunan pesu ollaan ulkoistettu ja sen hoitaa siivousfirma.

Narisijat, nalkuttajat ja kettuilijat ovat jo alapeukuttaneet. He eivät huomaan näet enää itsessään noita ominaisuuksia. Ulkosuomalaisena olen huomannut suominaisissa just samat piirteet kuin sinäkin. Kurjaa kuultavaahan se on. Suomimiehet ovat tietenkin tottuneet siihen, eivätkä osaa kummempaa odottaakaan. Hiljenevät ja siitä saa sitten palstalla lukea, että miehet eivät puhu. Milläs puhuu kun Niskavuoren Hetat ovat aina kalkattamassa.

Ilmiön varmaan tietää kaikki Suomessakin asuvat, mutta itse alapeukutin tuota mustavalkoisuutta. Suomessa kaikki ja muualla ei kukaan. Kuulostaa 12-vuotiaan mielipiteiltä.

Vierailija
53/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ja poika joka asuu vielä kotona. Pesen vain omat pyykkini ja lakanat. He pesevät omat pyykkinsä. He tekevät omat ruokansa ja ostavat omat ruokansa, minä omani. Ei tule riitaa, en ole heidän ilmainen piika. Siivous toimii vaihtelevasti, koska kaksi vessaa käytän vain toista jota pesen. Imuroin kun huvittaa, ehkä kerran kuussa. Ikkunoita ei ole pesty kolmeen vuoteen, paitsi oman huoneeni ikkunan pesin.

Ottakaa naiset vähän rennommin!

Ihanaa!

Vierailija
54/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on näin kahden hengen taloudessa. Tiskikone kerätään täyteen ja pestään vasta sitten. Ratkaisu tähän on tarpeeksi suuri astiavalikoima. Odottavat tiskit eivät edes haise, kun niitä ei syönnin jälkeen turhia huuhtele = tee ylimääräistä rasvatöhnää.

Kuinka teillä tulee kahden hengen taloudessa noin vähän tiskiä? 

Sitä yhtä ja samaa kahvimukia voi käyttää koko päivän, samoin vesilasia. Kun näitä astioita on erilaisia, eivät sotkeudu keskenänsä. Ruuanlaittoastiat pesen pääsääntöisesti käsin, esim teflon ei kestä jatkuvaa konepesua. Itse päinvastoin ihmettelen, mitenkä pientaloudet saavat sotkettua niin paljon, että tiskari täyttyy päivässä.

Vierailija
55/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla heräsin siihen kun kumppani ****uili että pesukone ei vissiin ole toiminut, ja se mansikkasoppa on vissiin jossain.

Olihan se puhe että tarkistan jossain vaiheessa että astiat ovat koneessa oikein, tosin en tarkoittanut että olisin sen jo eilen tehnyt, enkä sillä sopallakaan pitänyt kiirettä.

Tuli tästä mieleen. En ole pitkään aikaan käynyt Suomessa, vaikka naapurimaassa asustankin. Kävin pari viikkoa sitten ja käytin laivaa kulkuvälineenä. Laivalla oli eri maiden kansalaisia ja taustoja ja suomalaiset pariskunnat kyllä erotti sillä, että nainen jos oli äänessä niin nalkuttaa, valittaa ja narisee. Jos ei miestä ollut lähellä niin oli naisystävälleen narisemassa ja valittamassa. Oli aivan kamalaa kuunneltavaa kun aamulla, ennen klo 6 aamukahvilla, mies tulee viereiseen pöytään ensin ja nainen perässä. Mies istuu hiljaa siinä ja ilmeisesti selailee puhelintaan. Nainen saapuu paikalle ja alkaa kamala narina, kuinka mies ei koskaan odota häntä ja kuinka mies on niin saamaton. Jos joku minulle puhuisi tuolla tavalla niin en katsoisi sitä hetkeäkään. En yhtään. Mieheni ei onneksi puhu noin ja itse en todellakaan ala puhumaan noin. Elämässä voi tehdä paljon muutakin kuin narista ja kettuilla.

Siivouksen osalta on suht ok toiminut se, että molemmilla on joku motivaatio pitää taloutta yllä. Usein minä teen ruokaa ja mies korjaa ruokailun jäljet. Pyykin pesussa mies täyttää konetta ajan kanssa ja minä laitan päälle ja mies ripustaa. Imurointia hoitaa molemmat. Minä hoidan sitten siivoukset, jotka vaativat vähän enemmän: kuten laattasaumojen pesun, uunin pesun ja kaappien pyyhinnän. Ikkunan pesu ollaan ulkoistettu ja sen hoitaa siivousfirma.

Narisijat, nalkuttajat ja kettuilijat ovat jo alapeukuttaneet. He eivät huomaan näet enää itsessään noita ominaisuuksia. Ulkosuomalaisena olen huomannut suominaisissa just samat piirteet kuin sinäkin. Kurjaa kuultavaahan se on. Suomimiehet ovat tietenkin tottuneet siihen, eivätkä osaa kummempaa odottaakaan. Hiljenevät ja siitä saa sitten palstalla lukea, että miehet eivät puhu. Milläs puhuu kun Niskavuoren Hetat ovat aina kalkattamassa.

Kumma kyllä monilla miehilläkin on tapana toimia hyvin itsekkäästi omaa napaa tuijottaen. Miehellä on nälkä, mies lähtee aamupalalle... Viis siitä vaimosta ja kahdesta lapsesta, jotka ovat myös mukana. Tulkoot perässä ja vaimo hoitakoot lapset mukaan. En minäkään halua yleistää, mutta paljon on tällaistakin.

Vierailija
56/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astiat tiskaa tiskikone.

Niin itsestäänhän ne astiat kävelee sinne koneeseen. Tuppaavat kasaantumaan tiskipöydälle röyhkiöksi, jos ei kukaan tuuppaa.

Kun ne ovat pitkin pöytiä, niin ne siirretään sinne koneeseen ja kone päälle.

Kiertää kehää nää sun juttus.

"Lapsiperheessä oli pakko tehdä tietyllä säännöllisellä tahdilla, enää ei."

Vierailija
57/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Ei ole päivän päälle joku pyykkien viikkaus tai imurointi. Omat sotkut siivotaan sitä mukaan, kuin niitä tulee, muu ei ole niin justiinsa.

Vierailija
58/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astiat tiskaa tiskikone.

Ne pitää laittaa suoraan tiskikoneeseen eikä kasata tiskipöydälle. Teet vaan ylimääräistä työtä ja tuhlaat vettä jos niitä huuhtelet ennen koneeseen laittoa.

Vierailija
59/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaat näköjään itse itsellesi nyt 'ulkosuomalaisena'. Kirjoitustyyli on sama.

Vierailija
60/66 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ja poika joka asuu vielä kotona. Pesen vain omat pyykkini ja lakanat. He pesevät omat pyykkinsä. He tekevät omat ruokansa ja ostavat omat ruokansa, minä omani. Ei tule riitaa, en ole heidän ilmainen piika. Siivous toimii vaihtelevasti, koska kaksi vessaa käytän vain toista jota pesen. Imuroin kun huvittaa, ehkä kerran kuussa. Ikkunoita ei ole pesty kolmeen vuoteen, paitsi oman huoneeni ikkunan pesin.

Ottakaa naiset vähän rennommin!

Meillä sama! Mies hoitaa omat poikansa. Heillä on käytössä toinen vessa ym. omat tilat. En edes koskaan käy siellä. Keittiö ja muut yleiset tilat hoidetaan miehen kanssa yhdessä. Mies on laiska ja tekee joskus ja jouluna. Se kyllä näkyy! Vetäydyn omaan siistiin huoneeseen ja käytän omaa siistiä kylpyhuonetta.