Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaduttaa todella paljon etten opiskellut nuorena :(

Vierailija
06.05.2023 |

Nyt viisikymppisenä elän pienellä palkalla, koska kävin lukion jälkeen vain peruskoulutuksen ammattiin. Päivääkään en ole työttömänä ollut valmistumiseni jälkeen. Mutta voi kun olisin nuorena valinnut toisin :(

Onko muilla samoja ajatuksia?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomiksi luettiin ja minä olen ict-alalle ja aika moni myyntitykkinä.

Taitaa pari olla tutuistani ihan ekonomin hommiin päässyt.

Vierailija
22/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan niin, että nettoni on kuussa n. 2000 e. Pärjään erittäin hyvin.

Monet enemmän tienaavat ystäväni valittavat jatkuvaa rahapulaa, mutta elintason ylläpitoon meneekin sitten sitä rahaa. Silti on pakko matkustella, ostella designia, lapsille merkkivaatteita, harrastaa kalliisti jne. Ja tämän ohella kritisoida sitten sitä kuluttamista, että maapallo ei kestä.. Ymmärrän että raha tuo turvaa mutta tuo se sitten tätä turhaakin mukanaan.

Olisin ikionnellinen jos tienaisin nettona 2000 kuussa. Nyt tienaan nettona 1400-1500, ja koko ajan on stressi että pärjää ja raha riittää. Jos tienaisin 2000, saisin säästöönkin ihan toisella tapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä opiskelin ensin ammattikoulussa. Halusin kuitenkin "enemmän". Siispä opiskelin yliopistossa maisteriksi asti. En kuitenkaan saanut töitä valitsemaltani alalta. Jonkin ajan päästä aloin opiskella lisää, tällä kertaa ammattikorkeakoulussa. Valmistuttuani ainoa työpaikka jonka sain, oli 2000 € kk brutto. Nyt makselen siitä palkasta opintolainoja pois ja yritän hakea muita töitä mutta eipä tunnu onnistuvan.

Itselläni asiat olisivat paremmin jos olisin jäänyt siihen amisammattiini. Olisi parempi palkka, turvattu työnäkymä. Vuosia olisin jo saanut rahaa säästöön opintolainojen maksamisen sijasta. Siltä alalta en vaan enää saa töitä koska ammattitaitoni lienee vanhentunut ja minut katsotaan ylikoulutetuksi. Harmittaa ihan pirusti.

Vierailija
24/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin insinööriksi yli nelikymppisenä. Ei suunnittelualan palkat suuria ole mutta työ on ok ja palkalla pärjää.

Vierailija
25/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tulotaso niinkään riipu aina opiskelusta vaan alasta. Ammattikoulusta valmistunut sähkäri voi tienata huimasti enemmän kuin vaikkapa joku yliopistosta valmistunut humanisti, joka tekee tutkijan töitä tai ei löydä ollenkaan alaansa vastaavaa hommaa. Kannattaa oikeasti perehtyä siihen, millä aloilla riittää töitä tulevaisuudessa ja mistä opinnoista on sitten enemmän harrastuksenomaiseksi puuhasteluksi.

Vierailija
26/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ehtii vielä opiskella. Mutta älä opiskele "opiskelun vuoksi" vaan valitse sitten oikeasti älä, jolla tienaa. Ja niille aloille ei noin vain sitten lompsitakaan sisään.

Vierailija
27/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ehtii vielä opiskella. Mutta älä opiskele "opiskelun vuoksi" vaan valitse sitten oikeasti älä, jolla tienaa. Ja niille aloille ei noin vain sitten lompsitakaan sisään.

Täsmennän että tällä tarkoitan siis esim lääkis/oikis tms aloja. Vastapainona sitten sille, että tienaa enemmän saatkin raataa töitä takapuoli ruvella. Ei sitäkään kaikki jaksa.

Yrittäjänä voi olla että tienaat hyvin jos menestyy, läheskään kaikki ei menesty.

Vierailija
28/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minä opiskelin ensin ammattikoulussa. Halusin kuitenkin "enemmän". Siispä opiskelin yliopistossa maisteriksi asti. En kuitenkaan saanut töitä valitsemaltani alalta. Jonkin ajan päästä aloin opiskella lisää, tällä kertaa ammattikorkeakoulussa. Valmistuttuani ainoa työpaikka jonka sain, oli 2000 € kk brutto. Nyt makselen siitä palkasta opintolainoja pois ja yritän hakea muita töitä mutta eipä tunnu onnistuvan.

Itselläni asiat olisivat paremmin jos olisin jäänyt siihen amisammattiini. Olisi parempi palkka, turvattu työnäkymä. Vuosia olisin jo saanut rahaa säästöön opintolainojen maksamisen sijasta. Siltä alalta en vaan enää saa töitä koska ammattitaitoni lienee vanhentunut ja minut katsotaan ylikoulutetuksi. Harmittaa ihan pirusti.

Jos kuulut liittoon, sieltä saa uraneuvoja. Hyvässä lykyssä pystyt yhdistämään molempien ammattien osaamiset ja pääset parempiin ansioihin.

Vierailija
29/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle liika opiskelu voi olla mielekästä ja toiselle kärsimystä. Osa hakee sen ulkopuolelta materiaalia, mihin sitten elämässä suuntaakin.

Vierailija
30/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tämä opiskelukaan "kivaa elämää" taannut. Olen juu "omistanut asunnon" ja melkein perheenkin saanut. Kaikki mitä luvattiin toimimalla yhteiskunnan toivomalla tavalla on jäänyt minulta saamatta. Ihan pientä katkeruutta olen kokenut, mutten enää jaksa. Menneiden sukupolvien juttuja. Antakaa mun nyt olla ja "nauttia niistä kaikista hyödyistä."

Vierailija
31/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on, kuten aiemmatkin kommentoijat ovat todenneet, että opiskelu ja rikastuminen eivät todellakaan kulje aina käsi kädessä.

Minulla ja miehelläni on molemmilla "vain" amis takana ja elämme kyllä riittävän leveästi, pitkään ollaan kyllä töitä tehtykin ja ikä- ja kokemuslisät ovat tietenkin jeesanneet.

Vierailija
32/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta on, kuten aiemmatkin kommentoijat ovat todenneet, että opiskelu ja rikastuminen eivät todellakaan kulje aina käsi kädessä.

Minulla ja miehelläni on molemmilla "vain" amis takana ja elämme kyllä riittävän leveästi, pitkään ollaan kyllä töitä tehtykin ja ikä- ja kokemuslisät ovat tietenkin jeesanneet.

Tyypillinen amiskommentti. Akateemisuus tuo useinmiten ja ennen kaikkea MIELEKKÄÄN työn, ei välttämättä rahakasta työtä. Ja jos nykyinen työ alkaa nyppimään, usean vuoden yliopistokoulutus tuo riittävän osaamisen hakeutua hyvin monenlaisiin töihin. Usein palkka myös kehittyy kokemusvuosien myötä.

Sen sijaan putkiasentajana tai kampaajana uranäkymät ovat aika kapeat.

Vierailija
33/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen amiskommentti. Akateemisuus tuo useinmiten ja ennen kaikkea MIELEKKÄÄN työn, ei välttämättä rahakasta työtä. Ja jos nykyinen työ alkaa nyppimään, usean vuoden yliopistokoulutus tuo riittävän osaamisen hakeutua hyvin monenlaisiin töihin. Usein palkka myös kehittyy kokemusvuosien myötä.

Sen sijaan putkiasentajana tai kampaajana uranäkymät ovat aika kapeat.

Palkka kehittyy yleensä ihan kaikilla vuosien myötä oli opintotausta mikä hyvänsä. Et voi myöskään sanoa, että ammattikoulupohjainen ammatti ei voisi olla MIELEKÄS, vaihtoehtoja ja variaatioita on vaikka kuinka paljon. Pointti oli siinä, että jos valitat rahan vähyyttä, korkeakoulututkinto ei välttämättä ole joka tilanteessa avain onneen, joskus toki, muttei läheskään aina.

Vierailija
34/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä opiskelin nuorena yhden ammatin ja toisen ammatin sitten noin 35 vuotiaana, kun lapsista nuorinkin lähti kolme vuotiaana päiväkotiin.

Aikuisena opiskeleminen oli todella mukavaa ja muutamasta opiskelukaverista tuli hyviä ystäviäni. He olivat opiskelemassa noin 45-50 vuotiaana ja ehtivät oikein hyvin ansaitsemaan.

Hieman olen miettinyt oman alani laajentamista lisää opiskelemalla,

Koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella!

N48

Minäkin tein juuri yhden täydentävän tutkinnon. Olen 46v ja olin opinnoissa melko keski-ikäinen eli siellä oli monia vanhempiakin. Ja olet oikeassa. Opiskelu on hauskaa keski-iässä, kun ei enää bingota väärällä tavalla tai ota itseään kuolemanvakavasti. Sain itsekin uusia ystäviä.

Vierailija
35/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maisteri ja tienaan kuussa alle tonnin. Joudun hakemaan soviteltua työttömyysrahaa. Yhtään ei kaduta opiskelu. Siitä saa aina pääomaa, vaikka sitä eosaisi rahaksi muuttaakaan. sitäpaitsi olen unelma-ammatissani, vaikkakin nyt osa-aikaisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi