Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritän syödä reilusti kasviksia, mutta ne eivät maistu miltään.

Vierailija
04.10.2025 |

Pidän vain harvoista salaattikastikkeista ja pelkkien kasvisten syönti on sitä, että pureskelee mautonta salaatinlehteä, raastetta ym. Miten teillä muilla salaattien syönti sujuu? 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilusti kasviksia =  salaatinlehtiä?

Vierailija
2/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä apina ole mausteista kuullut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sujuu. On paljon tapoja syödä enemmän kasviksia.

Makuaistin häviäminen voi olla oire jostain vakavasta. Lääkäriin?

Vierailija
4/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota beibi porkkana 🥕 

Vierailija
5/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä höyrytin just "pikaruokana" pakasteesta broccolimixin, samaan kattilaan pakastepinaattia, kyytipojaksi sweet chili kastiketta. Nam. Proteiiniksi oli kaapissa vielä grillimakkaraa mutta olisi mennyt minkä lisukkeena vaan.

Uunijuurekset on kans kova vaihtoehto! Palsternakkaa, perunaa, paprikaa, porkkanaa, sipuleita, valkosipulia, lehtikaalia ja oikeastaan mitä vaan uskaltaa sekaan laittaa, ripsottelee päälle öljyä ja maustaa. Omat lempimausteet tähän on rosmariini (voimakas yrtti), viispippuri ja vähän suolaa.

Viimeksi kiusausta tehdessä heitin vuokaan perunasipulipussin lisäksi juuressuikalepussin. Hyvin maistui lapsillekin.

Tomaattiseen jauhelihakastikkeeseen voi raastaa keittojuureksia mukaan. Tomaattimurska on niin peittävä maku, ettei lapsetkaan huomanneet kastikkeessa mitään erikoista :D.

Kasvikset voi lisätä myös suoraan ruokaan, ei niiden tarvi aina olla lisuke tai salaatti.

Vierailija
6/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatinlehti on kyl ankein kasvisvaihtoehto. Kokeile jotain muuta.

Vierailija
7/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina riittänyt vihanneksista ja hedelmistä vain banaanit. Muut jätän kaupan hevi-osastolle.

Vierailija
8/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa makua,niin maistuu.

Vierailija
9/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sujuu. On paljon tapoja syödä enemmän kasviksia.

Makuaistin häviäminen voi olla oire jostain vakavasta. Lääkäriin?

Kasvikset eivät maistu miltään ja siksi sinäkin käytät runsaasti erilaisia sokeripitoisia salaatinkastikkeita. Tämän takia sinunkin sokeriarvosi ovat koko ajan koholla.

Vierailija
10/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sä apina ole mausteista kuullut?

Oon joskus ravintolassa saanut aivan mahtavasti maustettuja salaatteja. Oisko sulla vinkkiä? En ole onnistunut vielä itse saamaan niin hyviä, käytän eri pippureita ja viinietikoita mm. 

Lämpimissä ruuissa onnistuu paremmin, mutta vielä on hakusessa. Joskus oon syönyt myös ihan perus kukkakaali/parsakaali/porkkanamixiä jossa on jotain öljyä ja mausteita, mitä siihen tulee?

-Ei AP 

Vierailija
11/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melanzane alla parmigiana? Kasviscurryt? Caponata tai ratatouille? Chilipadat? Kasvisbolognese? Chorizo-papupata? Kanttarellikastike? Kaalilaatikko ja -kääryleet? Tomaattinen linssikeitto?? Falafelit, tomaattisalsa ja tzaziki?

Jos nuo kasvis-/kasvispainotteiset ruuat ei maistu miltään on makuaistissa vikaa! 

Eihän nyt kukaan pelkkää salaattia tai raastetta syö!?

Vierailija
12/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin liputan sen puolesta, että vihanneksia voi lisätä melkein ruokaan kuin ruokaan. Esimerkiksi tänään teen kermasta kanakastiketta, johon lisään puoli kiloa Coopin wokkivihanneksia. Pakastevihanneksissa riittää vaihtoehtoja ja on vaivatonta ja edullista.

Ensi viikolla ajattelin tehdä tomaaattista nakkipapukeittoa. Mukaan myös sipulia, porkkanaa ja maissia.

Onhan näitä vaihtoehtoja.

Vierailija
13/13 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itsekään mikään kasvisten suuri ystävä, mutta olen yrittänyt opetella. Kasvikset voi olla "integroituna" siihen ruokaan, kuten vaikka risotoissa, muhennoksissa tai monissa muissa ruokalajeissa. Kasviksista voi tehdä myös gratiinin. 

Mutta jos ei ole täysin tarkoitus peittää kasvisten makua, niin tuoreet (ei pakaste) maistuu parhaimmalta ja höyryttämällä maku säilyy parhaiten. Pieni suola ja pippuri voi tuo makua lisää esiin.

Salaateissa suosin kevyitä vinegrettejä kastikkeiden sijaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän