Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omilleen muutto, kannattaako vai ei?

mietiskelijä
06.05.2023 |

Olen 17v, ja käyn lukiota. Muuta syytä muuttamiseeni ei olisi, kuin pitkä koulumatka. Koulumatkoihin menee yhteensä melkein 2 tuntia päivässä, ja koulussa usein yli kolmen tunnin hyppytunteja. On myös sellaisia koulupäiviä missä koulua on kahdeksasta kymppiin, ja koulukyyti kulkisi vasta kolmelta.

Vanhemmat olisivat valmiita tukemaan muutossa, ja esim. pystyisivät vuokravakuuden kanssa auttamaan. Pitäisi piakkoin ruveta asuntohakemusta laittamaan kunnalle, jos aion muuttaa. En nyt vain saa oikein selkoa omista haluistani, sillä haluan muuttaa mutta pelkään että joudunkin sitten tukeutumaan vanhempiini rahallisesti liikaa muuton jälkeen. Laskureiden perusteella saisin asumistukea n. 300e (vuokra on 350e) ja opintorahaa saisin n. 410e.

Nämä pitkät odotukset koulusta johtuen vievät motivaatiota opiskelusta, ja haluaisin kuulla ulkopuolisten mielipiteitä siitä, olisiko muutto kannattavaa vai ei. Ajokorttia olen juuri nyt suorittamassa, mikä auttaisi näihin pitkiin koulumatkoihin ja niiden kestoon, mutta se ajokortti ei siinä auta, että olisi kerran pari viikossa niitä päiviä, kun on 3h 30min hyppytunteja kesken päivän, milloin joutuisin silti istumaan koululla pitkiä aikoja.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, käytä hyppytunnit läksyjen tekoon ja muuhun opiskeluun, lorvaile loppuaika. Ja lyhyinä koulupäivinä käy vaikka uimassa tai salilla koulun jälkeen. Lukujärjestykset kai vaihtuu lukiossa melko usein kurssien mukaan, seuraavassa jaksossa voi olla jo paljon järkevämmät ajat.

Vierailija
22/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat hyvällä tuurilla saada kaupungilta asunnon siinä vaiheessa, kun olet jo ylioppilas. Ei nimittäin ole ihan lyhyet jonot niihin ja alaikäinen kotona asuva on jono hännillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän alle tunti suuntaansa ole aika eikä mikään. Meidän lapsilla on n. 1 t koulumatka lukioon ja ovat oikein tyytyväisiä. Ei sitä ihan kauheasti lähemmäksi kovin helpolla pääse. Kyllähän jo vaikka 4 km kävelyyn menee melkoinen aika, eikä keskustassa voi pyöräillä.

Meidän lapset tykkäävät, jos joskus sattuu olemaan niin löysä lukkari, että on hypäreitä. Tekevät silloin läksyjä, ovat kavereiden kanssa yms.

Vierailija
24/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut kunnanvirastoon, josta kunnan kämppiä vuokraava isännöitsijä kertoi, että asuntoa etsivät opiskelijat olisivat jonossa suurinpiirtein ensimmäisenä, eikä vaikeuksia asunnon hankkimisessa olisi. 

Vierailija
25/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoritan ihan normaalisti kolmeen vuoteen, meillä ei mitään lukujärjestyksiä itse tehdä, vaan ne on valmiina jo eikä niihin itse opiskelijat pysty vaikuttamaan, joten ei ole vaihtoehtona yrittää lukkareita muuttaa.

Vierailija
26/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietiskelijä ap kirjoitti:

Olen soittanut kunnanvirastoon, josta kunnan kämppiä vuokraava isännöitsijä kertoi, että asuntoa etsivät opiskelijat olisivat jonossa suurinpiirtein ensimmäisenä, eikä vaikeuksia asunnon hankkimisessa olisi. 

Opiskelijoilla yleensä tarkoitetaan yliopisto- ja AMK-opiskelijoita

Vierailija
27/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyttäisin ajan opiskeluun (ei tule sitten kirjoituksiin lukeminen kauheena stressinä). Välillä uimaan, kuntosalille tai kaverille kylään. Ei tarvitse sitten kotona lähteä lenkille tai tehdä läksyjä.

Vierailija
28/35 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietiskelijä ap kirjoitti:

suoritan ihan normaalisti kolmeen vuoteen, meillä ei mitään lukujärjestyksiä itse tehdä, vaan ne on valmiina jo eikä niihin itse opiskelijat pysty vaikuttamaan, joten ei ole vaihtoehtona yrittää lukkareita muuttaa.

Missä tuollaista on? Joku pikkukunta, missä ei lukiossa ole mitään valinnanvaraa? Aika oudolta kuulostaa.

Vierailija
29/35 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkukunta juurikin, käyn toisella paikkakunnalla lukiota kun omassa kunnassa ei ole

Vierailija
30/35 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä päin ei asu AMK tai yliopisto-opiskelijoita, ja sanoin olevani lukiossa opiskeleva, eli ei väärinymmärrystä siinä kyllä tullut

Vierailija
31/35 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin jo asioita itse, kun asuin kotona, mutta ensimmäisenä vuotena omillaan huomasi välillä miten paljon olin hyötynyt kotona asuessa, kun kaikki oli tehtävä itse jokaikinen kerta.

Vierailija
32/35 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla opiskelupaikkakunnalla paljon kavereita vai hengaisitko yksin illat opiskelijakämpässäsi?

Itse muutin 17-vuotiaana ja se oli yhtä juhlaa. Asuin kaverin kanssa kahdestaan. Mutta siis mieti henkisen puolen kannalta: onko sulla parempi olo iltaisin perheen kanssa, yksin vai kaverien kanssa. Toisin sanoen, kuinka paljon tarvitset vielä perhettä vai oletko jo kaikin puolin muutenkin irrottautunut heistä (kuten itse olin).

Vierailija
33/35 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin viimeisenä lukiovuonna omilleni. Pikkukunta, 3 kk jonotin asuntoa. Pärjäsin ihan hyvin, vanhempani eivät tukeneet taloudellisesti. Muuton syynä oli se, että viimeinen bussi meni klo 17 ja en päässyt iltaisin vanhempieni luota minnekään tai pois kirkonkylästä. Tuli opiskeltua tehokkaasti ja aikaa jäi harrastuksille.

Vierailija
34/35 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka läheltä lukiota voisit saada asunnon? Jos asunnon ja koulun välinen matka olisi esim. puoli tuntia kävellen, kannattaa miettiä, onko muutto sen säästetyn 1h/pv arvoinen. 

Rahan lisäksi joutuisit omassa asunnossa vastaamaan kaikesta muustakin kokonaan itse, mm. siivous ja ruuanlaitto. 

Lainaa ei todellakaan kannata ottaa! Sitä joutuu myöhemmin maksamaan takaisin korkojen kanssa vuosikausia. 

Sinuna en muuttaisi. Lukio on nopeasti ohi. Bussissa voi kuunnella kirjoja, levätä, jutella puhelimessa, opiskella yms. Hyppäreillä voi opiskella, harrastaa jotain ja syödä eväitä. 

Jos kovasti haluat muuttaa, älä ota lainaa vaan kysy vanhemmiltasi, paljonko voisivat antaa sinulle joka kuukausi rahaa.

Vierailija
35/35 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan muuttamaan. Itsenäistyy ja oppii kantamaa vastuuta paremmin. Jää aikaa muuhunkin kuin kulkuvälineissä istumiseen. Ei perhettä menetä, vaikka asuukin siitä erillään.