Minkä ikäisenä sinulle alkoi tulla ikänäköä?
Eli huomasit että pientä tekstiä luettaessa pitää katsoa sitä kauempaa?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä tullut, ikää kohta 42.
Mä aloin huomata just tuossa iässä ekoja kertoja, että onpas tämä pientä pränttiä.. Sen jälkeen näkö onkin huonontunut koko ajan ja etenkin aamuisin on hankala katsoakaan oikein mitään kun tuntuu, että silmät on rutikuivat eikä kestä edes valoa.
Samoin kuukautiskierto vaikuttaa vaikuttavan näkökykyyn, vaikka ihan pähkähullulta ajatus kuulostaakin. Tosin niin se tuntuu tässä iässä vaikuttavan yllättävän moneen muuhunkin asiaan vaikka nuorempana ei huomannut oikeasti muuta kuin menkat ja kierto muuten oli huomaamaton.
Ja tämä läppärin/puhelimen ruudun tuijottaminen on kyllä ihan myrkkyä silmille. Senkin huomaa viimeistään seuraavana päivänä. jos on enempi viettänyt aikaa ruudun ääressä eli ruutuaikaa joutuu rajoittamaan.
Ikänäkö kannattaa leikkauttaa. Silloin ei tarvitse koskaan hankkiakaan lukulaseja.
Siinä 48 - 49 vuotiaana piti hankkia lukulasit.
Vierailija kirjoitti:
Taisin olla 48-vuotias, kun hommasin lukulasit.
Sama, mutta kyllä ne olisi pitänyt rehellisyyden nimissä hankkia jo pari-kolme vuotta aiemmin. Tuolloin oli jo ihan pakko.
Olen 40, täytän kohta 41. Tänään kaupassa koitin lukea tosi pientä pränttiä tuoteselosteesta ja tajusin että ei tule mitään. On mulla ollut miedot lukulasit noin vuoden mutten niitä ole juurikaan käyttänyt. Toiset optikolta ja toiset marketista. Nyt on alkanut lasit eksyä päähän aina välillä. Nytkään ei ole mutta pitäisi olla kun teksti alkaa muuttumaan kahdeksi. Minulla pientä hajataittoa niin se varmaan tekee tämän kun silmät väsyy.
Hetki sitten oli mutta lasit on jossakin pöydällä. Tosi hankalaa kuljettaa lukulaseja ja pistää ne päähänsä tarvittaessa. Esim kaupassakin hankala kaivaa lasit jostakin laukusta vaan sen takia että lukeejotain pientä pränttiä. Lukulaseja kun ei oikein voi pitää koko aikaa päässä kun on liian vahvat siihen.
Vierailija kirjoitti:
ei ole vielä tullut, ikä 53.
Mulle tuli tuossa iässä.
Mies on nyt 58, käynyt 90-luvulla lasik-leikkauksessa, eikä edelleenkään tarvitse minkäänlaisia silmälaseja.
48-vuotiaana eka Tiimari-lasit, vahvuus +1. Nyt olen 63 ja lähinäkölinssit jo +5,25, kauaskin +3. Eipä olisi ollut järkeä teettää leikkauksia, kun näkö on muuttunut vielä näihin päiviin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vähän yli 40-vuotiaana. Sinnittelin kuitenkin ilman 48-vuotiaaksi. Kaitpa yritin uskotella itselleni, etten ole vanha. Toisaalta ei ne ihan välttämättömät olleet, kun tietyltä etäisyydeltä näin ihan ok.
Mä olen nyt just tuossa sinnittelytilanteessa ja jotenkin ensin en edes tajunnut olevani jo niin vanha, että ikänäköhän se vaan vaivaa. Mietin oikeasti jo jotain aivokasvaintakin..
Ja mikä oudointa, kuvittelin silti että kyllä tämä korjaantuu itsestään ja ajan kanssa enkä vaan saanut mentyä silmälääkäriin. Plus ei ole ollut oikein rahaakaan eikä ole vieläkään.
Nyt sitten on jo jonkun aikaa alkanut olla olo etten kehtaa mennä, kun olen vaan vetkuttanut asiaa.
Sinänsä lohdullista, etten taida olla ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40, täytän kohta 41. Tänään kaupassa koitin lukea tosi pientä pränttiä tuoteselosteesta ja tajusin että ei tule mitään. On mulla ollut miedot lukulasit noin vuoden mutten niitä ole juurikaan käyttänyt. Toiset optikolta ja toiset marketista. Nyt on alkanut lasit eksyä päähän aina välillä. Nytkään ei ole mutta pitäisi olla kun teksti alkaa muuttumaan kahdeksi. Minulla pientä hajataittoa niin se varmaan tekee tämän kun silmät väsyy.
Hetki sitten oli mutta lasit on jossakin pöydällä. Tosi hankalaa kuljettaa lukulaseja ja pistää ne päähänsä tarvittaessa. Esim kaupassakin hankala kaivaa lasit jostakin laukusta vaan sen takia että lukeejotain pientä pränttiä. Lukulaseja kun ei oikein voi pitää koko aikaa päässä kun on liian vahvat siihen.
Pidä pään päällä / otsalla niin kuin aurinkolaseja pidetään!
En koskaan, ikää pitkälti yli viidenkymmenen. Vahvassa likinäköisyydessä on puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Sama! Nämä lukulasit on jotenkin hankalat kun niitä ei tarvitse koko aikaa.
Viime vuonna eli 55-vuotiaana. Alkoi tulla päivittäisiä päänsärkyjä otsan alaosaan silmien väliin, joten menin silmälääkäriin. Epäilin siis, että saattaisi johtua ikänäöstä. Vielä en ollut huomannut, että olisi vaikea lukea pientä tekstiä, mutta lääkäri kertoi, että silmäni joutuivat tekemään jo paljon työtä, että näkisin. Siitä siis päänsärky. Lukulasit sain, ja päänsäryt loppuivat siihen.
Kakkis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetki sitten oli mutta lasit on jossakin pöydällä. Tosi hankalaa kuljettaa lukulaseja ja pistää ne päähänsä tarvittaessa. Esim kaupassakin hankala kaivaa lasit jostakin laukusta vaan sen takia että lukeejotain pientä pränttiä. Lukulaseja kun ei oikein voi pitää koko aikaa päässä kun on liian vahvat siihen.Pidä pään päällä / otsalla niin kuin aurinkolaseja pidetään!
En tykkää pitää edes aurinkolaseja noin.
/sivusta
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä likinäköä? Mulla -5 paikkeilla ja optikko on sanonut, ettei mulle tulisi ikänäköä vaan miinus korjaantuisi. Näen lähelle erinomaisesti.
N41
Minuakin kiinnostaa tämä. Onko kellään näkö parantunut? Äitinikin alkoi pärjätä jossain vaiheessa ilman laseja, vaikka miinuksia oli ollut hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisenä tulee kaikille. Se on näitä ensimmäisiä merkkejä siitä että elämä on loppupuoliskolla ja päättyy kohta.
Kohta? Hyvällä tuurilla elämää voi olla edessä vielä 40 vuotta lisää.
Nyt kuusikymppisenä alkaa noiden tosi pienellä präntättyjen tekstien lukemisessa olla vaikeuksia.
Sain ensimmäiset silmälasit 45 - vuotiaana .