Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä sinulle alkoi tulla ikänäköä?

Vierailija
06.05.2023 |

Eli huomasit että pientä tekstiä luettaessa pitää katsoa sitä kauempaa?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

47-48v. 

Vierailija
82/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä likinäköä? Mulla -5 paikkeilla ja optikko on sanonut, ettei mulle tulisi ikänäköä vaan miinus korjaantuisi. Näen lähelle erinomaisesti.

N41

Likinäköä on, mutta silti jouduin hankkimaan moniteholasit 45-vuotiaana. Lähelle tulen aina näkemään hyvin ilman laseja, mutta käytännössä elämä helpottui, kun näen samoilla laseilla sekä lähelle että kauas. Opettelua se kyllä vaati.

Mulla sama, mutta totuin monitehoihin alle päivässä. -5,5 oli mulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä likinäköä? Mulla -5 paikkeilla ja optikko on sanonut, ettei mulle tulisi ikänäköä vaan miinus korjaantuisi. Näen lähelle erinomaisesti.

N41

Likinäköä on, mutta silti jouduin hankkimaan moniteholasit 45-vuotiaana. Lähelle tulen aina näkemään hyvin ilman laseja, mutta käytännössä elämä helpottui, kun näen samoilla laseilla sekä lähelle että kauas. Opettelua se kyllä vaati.

Eräs tyhmä aspa optikkoliikkkeessä sanoi, että -5  likinäköisilläkin on muka monitehoissa siinä alhaalla plussaa. Kun kysyin. Mutta eihän oo, siinä on vain vähemmän miinusta!

Vierailija
84/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu viiskymppisenä loppui käsistä pituus lukemiseen. Herra Tokmannin laseilla pärjää rönttähommat.

Kotona sisäkäytössä optikon.

Vierailija
85/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinkohan ollut n. 35v, kun en piilarit päässä nähnyt jotain kärpäsenkakan kokoisia kirjaimia. Jäi sitten aika pian piilarit pois käytöstä, koska sitä kaikkein pienintä tekstiä lukiessani otin lasit pois päästä ja katsoin läheltä.

n. 45 vuotiaana ostin ensimmäisen kerran erikseen lähi/näyttöpäätelasit, ja autolla-ajolasit. Nykyisin (54v) otan lasit kokonaan pois, kun tuijottelen vähänkin pidemmän aikaa puhelimen näyttöä. Kotona käytän näyttöpääte/lähilaseja, ja ulkona autolla-ajoon tarkoitettuja laseja.

Kaupassa käydessäni olisi kätevää, jos olisi moniteholasit, kun tuoteselosteiden tekstejä en näe kunnolla ilman laseja enkä ajolasit päässä. Kaksia laseja en viitsi ruokakauppaan mennessäni ottaa mukaan. Lähilaseilla en näe hyllyjen välissä olevia opasteita.

Vierailija
86/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä alkoi siten, että miinuslasit piti ottaa pois, että näkee lukea. Ilman pluslaseja meni 55 vuotiaaksi asti. Nyt on lukulasit ja miinuslaseja en tarvitse ollenkaan. Ikä on nyt 58 ja miinusta oli noin 2,5.

Vierailija
87/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N41

Kyllä sitä silti tulee, tulee nimittäin kaikille. Voimakkuuteen katsomatta. Miinus kyllä korjaantuu monella, mutta tarvitset silti myöhemmin lähelle eri vahvuuden kun kauas. Eli kauas voi olla vaikka vahvuus - 4.00 mut lähelle - 2.5. Silloin pitää hommaa ne monitehot, jos et sitten ota laseja joka kerta pois, kun tarvii nähdä jotain metriä lähemmäs.

Vierailija
88/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppisenä tulee kaikille. Se on näitä ensimmäisiä merkkejä siitä että elämä on loppupuoliskolla ja päättyy kohta.

Ja missä lähde tälle tiedolle?

Itse olen 55v, eikä silmälaseja.

Ihan googlaamalla löytyy. Menepä käymään optikolla. Todennäköisesti tarviisit lasit, mutta et vaan itse sitä tajua. Siihenkin tottuu, ettei näe mitään tarkasti. Kummasti maailma kirkastuu, kun näkö korjataan oikealle tasolle.

Vierailija
89/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai mittautatte myös silmänpaineet?

Se ei tunnu missään eikä oireile, minulla leikattiin ahdaskulmaglaukooma joka huomattiin satunnaismittauksessa.

Vierailija
90/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40, täytän kohta 41. Tänään kaupassa koitin lukea tosi pientä pränttiä tuoteselosteesta ja tajusin että ei tule mitään. On mulla ollut miedot lukulasit noin vuoden mutten niitä ole juurikaan käyttänyt. Toiset optikolta ja toiset marketista. Nyt on alkanut lasit eksyä päähän aina välillä. Nytkään ei ole mutta pitäisi olla kun teksti alkaa muuttumaan kahdeksi. Minulla pientä hajataittoa niin se varmaan tekee tämän kun silmät väsyy.

Hetki sitten oli mutta lasit on jossakin pöydällä. Tosi hankalaa kuljettaa lukulaseja ja pistää ne päähänsä tarvittaessa. Esim kaupassakin hankala kaivaa lasit jostakin laukusta vaan sen takia että lukeejotain pientä pränttiä. Lukulaseja kun ei oikein voi pitää koko aikaa päässä kun on liian vahvat siihen.

Tuota varten on keksitty moniteholinssit. Näkee kauas ja lähelle, eikä tartte kaivaa kassista nolona lukulaseja. Saati muistaa kanniskella niitä mukana. Mulla on vielä tummuvat linssit, eipä tartte muistaa kantaa aurinkolasejakaan mukana.

Mulla on erilliset lähilasit työpöydällä. Vaihdan niihin, jos teen pitkään lähityötä tietsikalla, luen, teen käsitöitä jne. En ymmärrä miksi kukaan ostaa pelkkiä lukulaseja ja kantaa niitä mukanaan joka paikkaan. Eikö olis vaan helpompaa, kun ne lasit olis päässä koko ajan?

Vierailija
91/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai mittautatte myös silmänpaineet?

Se ei tunnu missään eikä oireile, minulla leikattiin ahdaskulmaglaukooma joka huomattiin satunnaismittauksessa.

Tuohan kuuluu näöntarkastukseen. Joka kerta optikolla katsottu. Käyn vähintään kahden vuoden välein. Glaukooma ei kyllä aina näy paineissa. Siksi kannattaa neljänkympi jälkeen käydä säännöllisesti myös silmälääkärillä.

Vierailija
92/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tarkkaan kun minulle tehtiin 20 vuotta sitten leikkaus enkä nyt tarvitse laseja ollenkaan.

Vierailija
93/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän kohta 60 v eikä vielä ole lukulaseja.

Vierailija
94/103 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 40, täytän kohta 41. Tänään kaupassa koitin lukea tosi pientä pränttiä tuoteselosteesta ja tajusin että ei tule mitään. On mulla ollut miedot lukulasit noin vuoden mutten niitä ole juurikaan käyttänyt. Toiset optikolta ja toiset marketista. Nyt on alkanut lasit eksyä päähän aina välillä. Nytkään ei ole mutta pitäisi olla kun teksti alkaa muuttumaan kahdeksi. Minulla pientä hajataittoa niin se varmaan tekee tämän kun silmät väsyy.

Hetki sitten oli mutta lasit on jossakin pöydällä. Tosi hankalaa kuljettaa lukulaseja ja pistää ne päähänsä tarvittaessa. Esim kaupassakin hankala kaivaa lasit jostakin laukusta vaan sen takia että lukeejotain pientä pränttiä. Lukulaseja kun ei oikein voi pitää koko aikaa päässä kun on liian vahvat siihen.

Tuota varten on keksitty moniteholinssit. Näkee kauas ja lähelle, eikä tartte kaivaa kassista nolona lukulaseja. Saati muistaa kanniskella niitä mukana. Mulla on vielä tummuvat linssit, eipä tartte muistaa kantaa aurinkolasejakaan mukana.

Mulla on erilliset lähilasit työpöydällä. Vaihdan niihin, jos teen pitkään lähityötä tietsikalla, luen, teen käsitöitä jne. En ymmärrä miksi kukaan ostaa pelkkiä lukulaseja ja kantaa niitä mukanaan joka paikkaan. Eikö olis vaan helpompaa, kun ne lasit olis päässä koko ajan?

Tummuvat linssit ei vaan tummu autossa.

Vierailija
95/103 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen katsellut kaikkien täysikäisten naisten perseitä

Vierailija
96/103 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N41

Monitehopiilarit vielä helpommat, kun ei tarvitse opetella/totutella mitenkään.

Vierailija
97/103 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 45-vuotiaana hankin elämäni ensimmäiset lasit eli ns lukulasit.

Vierailija
98/103 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä 43-44v huomasin että lukeminen vaikeutui ja myös kaukonäkö vähän muuttui.

Vierailija
99/103 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman laseja näen parhaiten 15 cm päästä lukea. Laseilla 20cm päästä.

Likinäköinen 41v.

Vierailija
100/103 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N41

Kyllä sitä silti tulee, tulee nimittäin kaikille. Voimakkuuteen katsomatta. Miinus kyllä korjaantuu monella, mutta tarvitset silti myöhemmin lähelle eri vahvuuden kun kauas. Eli kauas voi olla vaikka vahvuus - 4.00 mut lähelle - 2.5. Silloin pitää hommaa ne monitehot, jos et sitten ota laseja joka kerta pois, kun tarvii nähdä jotain metriä lähemmäs.

En näe metrin päähän 😂 25cm päähän korkeintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi