Nyt tarvitsen todella jeesiä! Menkat loppui juuri ja testissä erittäin vahvat viivat?
Olen aivan ymmällä??! Mulla oli aivan normaalit menkat jotka loppuivat n. viikko sitten mutta tänään alkoi taas rusehtava vuoto jota ihmettelin ja jostain syystä sitten tein kaapissa olevan testin, koska olin saanut haamun 3 päivää ennen menkkojen alkua. Testiin tuli välittömästi kaksi vahvaa viivaa. Mitään oireita ei ole eikä tämmöistä ole tapahtunut 2 aiemmassa raskaudessa. Onko kokemuksia? Olen todella kiitollinen kaikista neuvoista.
Kommentit (38)
...kun Jumppiksen kuulumisia olen mietiskellyt.
Voi itku, kun tämmösiä uutisia sitten luin...
Toivotaan, että kaikki olisi ok!!
halaukset -vm69
Kerroin vuodon pituudesta, kivuista jne. mutta ei kuulemma ole lääketieteellistä syytä tulla tänään tutkimuksiin. Eivät kuulemma voi ottaa minua sinne vain minun mielenrauhani vuoksi, just joo. Sanoin hoitajalle, että mainitsenko sitten sinun nimesi, kun tulen leikkaukseen kohdun ulkoisen raskauden vuoksi niin kummasti hoitsu piristyi ja pyysi tulemaan vaikka heti. Näin Lahdessa. Menen aamusta heti naisten tautien klinikalle ja toiv. asia ratkeaa siellä.
Haluaisin vielä kysyä, kun moni sanoo että alkuraskauden tiputtelu on normaalia, että mitä on tiputtelu ja kauanko se yleensä kestää? Tarvitseeko tiputteluun siteen vai onko niin pientä että pärjää ilman?
Lisäksi osa täällä on sanonut, että kohdun ulkoinen raskaus on erittäin harvinaista kun taas osa sanoo että se on yleistä. Kumpikohan on totta?
Kohdunulkoinen raskaus on suhteellisen harvinainen, niiden osuus on noin 2 % kaikista raskauksista. Lisätietoja löytyy ainakin linkistä:
http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi26001
En todellakaan usko, että minäkään olisin päässyt neuvolan kautta ultraan. Sain työterveydestä konsultaatiolähetteen gynekologille ja sieltä minut ohjattiin lisätutkimuksiin Naistenklinikalle. Siellä mulle selvisi, että kyse on todella vaarallisesta tilasta, joka voi aiheuttaa sisäisen verenvuodon. Mulla möykky sijaitsi kuitenkin vatsaontelossa, eli repeämävaaraa ei niinkään ollut.
Niin, sen sijaan alkuraskauden tiputteluvuoto on ihan yleistä. Mulla vuoto oli rusehtavaa, ei missään vaiheessa kirkasta punaista ja sitä tuli noin 3 päivää. Käytin pikkuhousunsuojaa. Kolmannella kuulla vuodon uusiessa (päivä np-ultran jälkeen) soitin ihan hysteerisenä neuvolaan, jossa rauhoiteltiin, että kaikki on kunnossa ellei vuoto ylly runsaaksi ja kirkkaan punaiseksi. Onneksi se kesti taas vain 3 päivää, eikä uusinut enää myöhemmin. Veren näkeminen on aina pelottavaa raskaana ollessa...
Yritän seurata tätä keskustelua ja vastailla jos vain omista kokemuksistani olisi vertaistukea. Palatakaahan Happymum ja Jumppakärpänen kertomaan kuulumisia lisätutkimuksistanne, jännitämme kanssanne.
belleville rv 31+3
Kiitos Belleville, kun jaksat vastailla.
Täällä ei ole enää vatsakipuja. Taisi paikat vaan ärtyä eilisestä painelusta. Ja vuotokin on enää tiputtelua.
Hcg-kontrollissa arvo oli 400 eli nyt torstaina sitten odottelen (toivottavasti) pienempää lukemaa. Nyt siis viikkoja olisi jo 5+6, joten senhän pitäisi olla jo paljon suurempi.
Haluaisin äkkiä tämän asian pois mielestä ja katsoo varmaan sitten joskus keväämmällä uutta yritystä. Aika raskaalta tämä tuntuu, kun viime keskenmenon jälkeen kesti reilu vuosi ennen uutta plussaa ja taas kävi näin. Ei olisi joskus omalle kohdalle uskonut.
Happymum: Kävitkö jo tutkimuksessa?
Päivänjatkoja, Jumppis
Toivottavasti teillä tilanne jo selvinnyt ja ei ole kohdunulkoinen. Minulla on ollut niitä kaksi, ja ei mikään mukava juttu. Ekassa menkat tuli normaalisti vaikka oli raskaus jo munatorvessa, ruskehtavaa tiputtelua tuli menkkojen jälkeen. En testannut, kun luulin siis ettei raskautuminen onnistunut. Raskausoireita alkoi tulemaan pari viikkoa menkkojen jälkeen ja selitin jo miehelle, että taitaa olla tosi aikainen ovis ja kaksoset tulossa, kun näin aikaisin oireilee. En testannut, kun ajattelin odottaa kp28 saakka. Kp 26 (valemenkoista) sain ihan mielettömät vatsakivut. Hakeuduin lääkäriin, luulin keskenmenoksi. Verikoe osoitti, että hcg oli 3500 ja raskaus oli jo rv8, mutta munatorvessa, joka siis repesi ja poistettiin. Vuodin melkein 3l verta vatsaonteloon ja oli viittä vaille ettei henki mennyt (näin siis loistavassa kunnallisessa sairaalassa, jossa kiduin koko yön tuskissa ennen kuin leikkausryhmä tuli aamulla töihin). Verta tankattiin monta pussia ennenkuin olin taas tolpillani.
Lääkäri sanoi, että ei muuta kuin uusi yritys vain peliin ja raskauduinkin jo toisesta kierrosta. Tällä kertaa ihan sama kaava, mutta tein raskaustestin menkkojen jälkeen, kun tiputtelu jatkui ja hcg oli alle 200 verikokeessa (nyt siis pääsin heti hoitoon ja tutkimuksiin, kun osasin vaatia). Tätä seurattiin pari viikkoa, kunnes hcg oli 1500 ja kohtu tyhjä. Leikattiin ja löytyi jäljellä olevasta munatorvesta.
Lähinnä mitä yritän sanoa on, että vaatikaa ihmeessä hoitoa ja tutkimusta, kohdunulkoinen voi olla tosi vaarallinen jos repeää ja ei pääse nopeasti hoitoon sisäisessä verenvuodossa. Lisäksi jos on kohdunulkoinen ja torvessa, jota ei poisteta, pyytäkää munatorven aukiolotutkimus ennen kuin yritätte uutta raskautta, ettei käy kuten minulle ja uusiudu toisessa torvessa heti.
Jaksamista teille!
Triina
Mulla ainakin haalistui testiviiva heti 2 päivän jälkeen keskenmenosta ja viikon kuluttua viiva oli poissa, joten kuulostaisi vauvalta jos viiva vaan pysyy.
Luin vaan osan viesteistä ja vastasin, sitten luin enemmän viestejä ja olikin uutta infoa asiasta
tätä pinoa, on mielenkiintoinen. itsellä ollut hiukan vaaleanruskeaa tiputtelua,tosin nyt ei enää pariin päivään.
Mulla siis oli " valemenkat" ja tajusin tehdä raskaustestin aika myöhään.
Minulle iski hirvittävät vatsakivut, ja menin lääkäriin, jossa epäiltiin kohdunulkoista. Minulla oli kuitenkin " vain" munasarjakysta, joka oli revennyt. Ultrassa näkyi elävä sikiö. Mulla oli taas tällä viikolla vuotoa, ja olen menossa loppuviikosta lääkäriin. Saas nähdä , onko vauva elossa.
tätä ketjua luetaan!
Jatkan siis tietojen päivittelyä, jos joku joskus tästä ketjusta apua saa.
Maanantaina siis Hcg 403 ja kohdunulkoinen epäilys, koska ultrassa näky " jotakin" hämärästi.
Tänään oli uusi veritesti ja Hcg.....TADAA!!! 403!!!Täsmälleen sama luku.
Hoitaja oli ihan ihmeissään, ei ollut kuulemma aikaisemmin samaa nähnyt, kun arvohan tuppaa puolittumaan parissa päivässä tai nousemaan, jos KU. Keskenmenohan oli todennäköisesti jo 10 päivää sitten ja nyt oon vuotanut yhteensä 12 päivää.
Lääkärille soittoaika tunnin päästä.
Onkohan se alkio jossain ruokatorvessa? :)
T. Jumppis, jolla menee kohta hermo
Jumppis voimia tohon epätietoisuuteen!! Kertoile ihmeessä jatkossakin kuulumisia! Olis kiva kuulla miten tarina päättyy.. Toivottavasti selvyyttä saadaan pian tohon tilanteeseen! Voimia!!
Eli tiistaina uudelleen Hcg ja jos noussut/sama -> uusi ultra. Tänään " supistellut" jonkin verran ja vatsa kipeä pallo. Niskat myös tukossa ja mieletön päänsärky.
Saa nähdä, miten tässä käy. Sanoivat vaan, että jos kamalat kivut alkaa, niin päivystykseen sitten. Ei ole kyllä yhtään kivaa vaan istua ja joka kerta, kun jostakin vihlasee niin pelkää, että nyt ne kauheat kivut alkaa.
Viime keskenmenossa jouduin odottamaan 9 päivää keskeytystä " ei sykettä" tuomion jälkeen. Jotenkin vit...taa vaan, kun yhtä odottamista ilman lopputulosta...
T. Jumppis
Mulla oli kohdunulkoinen ja siinä arvot ensin nousi mutta liian hitaasti. Sitten ne laski ja oletettiin että nyt lähtee tippumaan, mutta mitä vielä. Seuraavan kerran kun menin niin ne oli noussut huomattavasti. En enää muista arvoja. Lääkäri ultrasi ja mitään ei kohdusta löytynyt joten sain solumyrkkyä. Sen jälkeen kävin testeissä niin kauan aikaa että arvot tippui oliko se alle 25 jos nyt muistan oikein.
Oli kohdun ulkoinen raskaus siis ja alkio kasvoi munanjohtimessa. Olen todella pettynyt julkiseen terveydenhuoltoon ja jollen olisi itse taistellut itselleni apua ajoissa olisi vastassa ollut kipushokki ja verenvuoto vatsaan, sanoi lääkäri. Eli soitin ma aamuna neuvolaan ja siellä vaan käskivät odotella kotosalla ainakin viikon tekemättä mitään. En odottanut vaan menin päivystykseen sielläkin vaan voivoteltiin vuotoa eikä osattu sanoa mitään. Illalla soitin sairaalan päivystykseen ja siellä tiuskivat, että eivät voi ottaa minua sisään vain minun mielenrauhani vuoksi. Seuraavana aamuna menin naisten tautien osastolle ja siellä vihdoin lääkäri otti vastaan ja tutki kunnolla. hcg-arvo 3200 mutta kohtu oli tyhjä. Saman tien osastolle ja odottamaan leikkausta illalla sitten pääsin leikkaukseen ja toinen munanjohdin jouduttiin poistamaan. Nyt olen aika kipeänä kotosalla mutta ihme ja kumma niin mieli on kuitenkin korkealla. Yritys siirtyy nyt ensi vuoteen mutta onneksi sinne ei ole kovin pitkä matka ; )
Mun neuvoni on kaikille, että uskokaa vain itseänne. Jokainen itse tuntee onko olo normaali ja onko kaikki kunnossa. Itsekin tiesin vaikkei kukaan uskonut. Jos olisin mennyt myöhemmn sairaalaan ties mitä olisi tapahtunut. ehkä en olisi voinut saada lapsia enää lainkaan. Nyt se onk kuitenkin vielä mahdollista vaikka munanjohtimia onkin vain yksi.
Minusta on varsin käsittämätöntä, etteivät päivystyksessä tee ultraa, jos valittaa vuotoa ja/tai kipuja. Onneksi sait viimein asianmukaista hoitoa. Meille näyttää olevan vauva tulossa vuodosta huolimatta. Täänään lääkärissä vauva näytti voivan hyvin.
Happymum: Olen todella pahoillani! Mun mielestä todella ala-arvoista palvelua sait! Olet kuitenkin kaikesta huolimatta ihanan positiivinen. Ensin itsekkin ajattelin, että nyt kyllä jätän nämä vauvajutut pitkäksi aikaa, mutta kummasti sitä mieli muuttuu. Saanko kysyä kivuistasi? Minkälaisia oli? Ja vuodon määrä?
Täällä nimittäin alkoi poltot eilen kuudenmaissa ja vuotoa tulee nyt enemmän. Eli niukkaa vuotoa/tiputteluvuoto oli se 10päivää ja nyt on niinkuin menkkojen ensimmäinen päivä. Alatsaan tulee kipukohtauksia n.15sek., kestän ne kyllä. Alaselkä ihan tukossa, samoin niskat. Vatsa todella turvoksissa.
Olen aina lukenut, että KU-kivut olisi kovat, että ei voi erehtyä. Mutta kivuttomistakin olen kuullut. Koskahan pitää mennä sairaalaan? Tiistaina vasta se seuraava aika.
Täytyy muuten vielä todeta, että onneksi testailin " sata kertaa" . Muuten en olisi ikinä tajunnut, että jotain olisi ollut vialla.
Rasberry: Ihanaa, kun kaikki on hyvin! Onnellista odotusta!
Jumppis
tähän tämän, jonka löysin kaypahoito-sivuilta:
" Kohdunulkoinen raskaus voi parantua itsestään. Jos lääkärintutkimus osoittaa, ettei munatorven repeämän ja äkillisen verenvuodon vaaraa ole, raskaushormonin tasoa seurataan 1¿2 kertaa viikossa, kunnes se laskee niin alas, että voidaan päätellä raskausmassan kuivuneen. Tässä vaiheessa potilaalle saattaa tulla alavatsakipuja ja veristä emätinvuotoa."
Sopisi aika hyvin, koska Hcg-tasoni oli vain 403 eli jospa olisi menossa ohi itsekseen.
Itsensätarkkailu jatkukoon,
Jumppis
Sanoin neuvolatädille, että epäilen nyt kohdunulkoista. Ja tota mun vuotoa se ihmetteli, kun se on jotenkin kummallista sen mielestä. Varasi heti ajan ultraan, koska mun piti myös lähteä reissuun. En kuitenkaan sinne nyt päässyt.
Testaamisiani en nyt jaksa puolustella, mutta jotenkin aattelin, että jos viiva testissä lähtisi edes vähän haalenemaan. No, nyt oon sitten seurannassa, joten huomenna jo kuulee ensimmäiset arvot.
Jumppis