Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?
Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.
Miksi yritetään uudistaa perinteitä?
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Luokkaerot tässäkin, meille on aina ollut jo pienestä selvillä mitä pukeutumisetiketti tarkoittaa.
Ja meille on opetettu, että ajat muuttuvat, joten vaikka itse noudatan tarkasti vanhoja etikettejä, olen lukenut ja tietoinen, että etiketti on väljentynyt. Joskin vähemmän kuin monissa muissa etiketeissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt aikuisten ihmisten hautajaispukeutumista, tai pikemminkin sen puutetta. Mielestäni jokaisella kasvuikänsä ohittaneella ihmisellä pitäisi olla kaapistaan koottavissa siisti, musta tai tumma, hillitty vaatekerta. Jos niille on käyttöä harvoin, niin silloinhan ne pysyvät siistinä vuodesta toiseen.
Menit hautajaisiin kyttään vaatteita? Itse en muista mitään toisten vaatteista tai millaisia oli. Olin surun murtama
Ei ole rahaa ostaa mitään, pitää laittaa päälle sitä mitä kaapista löytyy. Kunnioitus on toki ennallaan.
Suruhuntu oli viime hautajaisissa leskellä niin kuin kuuluu, arkunkantajilla asianmukaiset puvut huiveineen ja hanskoineen sekä kaikilla vierailla myös lapsilla oli puvut / mekot sekä mustat kengät (ei lenkkareita) . Ehkä emme vain sitten tunne näitä ihmisiä jotka eivät osaa etikettiä vaatteiden osalta, tuskin siis osaavat käytösetikettiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Luokkaerot tässäkin, meille on aina ollut jo pienestä selvillä mitä pukeutumisetiketti tarkoittaa.
Meillekin.
Etiketin tärkein sääntö on tilanteeseen sopiva käyttäytyminen ja asianosaisten huomioiminen.
Mustaan pukeutumisestaan ei etiketti edes sano mitään.
Minusta ei olisi kovin etiketin mukaista mennä mustat päällä hautajaisiin, mihin on nimenomaan pyydetty välttämään mustaa pukeutumista.
43, kai surunmurtamalla on silmät päässä ?
Täytyypä tehdä hautaustestamentti ja kirjata siihen, että yhdelläkään mustiin pukeutuvalla ankeuttajalla ei ole niihin monttubileisiin mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainaja siitä tuskin välittää missä vaatteissa tullaan hyvästit jättämään. Aatteet tärkeimpiä kuin vaatteet.
No jos vainajan ajatuksista välitettäisiin niin koko hautajaisperinteen voisi heittää kankkulan kaivoon.
Osalla varmasti näin, mutta osalla todellakaan ei!
Siis olet ollut hautajaisissa jossa olette noudattaneet vainajan ajatuksia? Tuskin.
Mitä sä selität? Miksi en olisi ollut???
Olen mm ollut hautajaisissa, jotka vainaja on itse suunnitellut ja järjestellyt. Jos nyt
ihan siitä äärimmäisestä päästä haluat esimerkin.
Se, että sinä et osaa/halua kunnioittaa poisnukkuneiden ajatuksia ja toiveita, ei tarkoita sitä, etteikö muut niin toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainaja siitä tuskin välittää missä vaatteissa tullaan hyvästit jättämään. Aatteet tärkeimpiä kuin vaatteet.
No jos vainajan ajatuksista välitettäisiin niin koko hautajaisperinteen voisi heittää kankkulan kaivoon.
Siis olet ollut hautajaisissa jossa olette noudattaneet vainajan ajatuksia? Tuskin.[/quote
]
Mekin kyllä noudatimme isän toiveita hänen hautajaisissaan. Myös pukeutumisen suhteen.
Ensimmäiset hautajaiset joissa ei keskitytty mustaan ja suruun ja sellaiseen. Siellä näkyi myös värejä ja ilo isän elämästä vaikka tietysti suru ja ikävä. Sellaista haluan itsekin.
46, asia se on erikseen se jos on toivottu tietynlaista pukeutumista tietenkin, se ei ollut tässä se jutun juuri.
Yleensä perinteisissä hautajaisissa ei toivota mitään erityispukeutumista.
Mulla ei koskkaan mitään jakkupukua ollut, mutta mustat suorat housut, ja bolero. Valkoinen paita alla. Harmaat kengät.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaat kysyä. Osaat etiketin, mutta sydämen sivistys on jäänyt vajaaksi.
Tehkää hyvät ihmiset hautaustestamentti, se helpottaa hautajaisia järjestävien surua ja taakkaa kun ei tarvitse miettiä ja arvailla toisen puolesta mitä tämä olisi toivonut ja halunnut.
Oma vanhempani haudattiin viime vuonna. Yksi sukulainen, pienituloinen mies, soitti ja sanoi, että hän ei pysty tulemaan, koska hänellä ei ole varaa ostaa pukua. Tietenkin toivotimme hänet tervetulleeksi ja sanoimme, että ei vaatteilla ole väliä. En itsekään ole niin rikas, että minulla olisi aina sopivat vaatteet eri vuodenaikojen hautajaisiin. Hautajaisia on onneksi niin harvoin, että vaatekoko ehtii muuttua.
Olin lapseni hautajaisissa tummansinisessä farkkuhameessa ja vaaleansinisessä paidassa.
Ainakin jotkut lapsen isän puolen sukulaiset tätänoli ihmetelleet, mutta en kokenut merkitykselliseksi siinä tilanteessa. Olin siellä lapseni, en etiketin, saati sitten sukulaisten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Hienotunteisuus ei ole parhaita puoliasi.
Vierailija kirjoitti:
Oma vanhempani haudattiin viime vuonna. Yksi sukulainen, pienituloinen mies, soitti ja sanoi, että hän ei pysty tulemaan, koska hänellä ei ole varaa ostaa pukua. Tietenkin toivotimme hänet tervetulleeksi ja sanoimme, että ei vaatteilla ole väliä. En itsekään ole niin rikas, että minulla olisi aina sopivat vaatteet eri vuodenaikojen hautajaisiin. Hautajaisia on onneksi niin harvoin, että vaatekoko ehtii muuttua.
Ihmiset ottaa ihan hirveän stressin just vaatteista, koska etiketit on niin tiukat. Kaikilta ei löydy mustaa kaapista. Mulla on sukulaiset tulossa ja yks tätini jahkailee kehtaako edes tulla kun ei ole "kunnon vaatteita". En usko että vainaja olisi halunnut että vaatteista otetaan tälläistä stressiä...
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset eivät kiinnitä huomiota itselle yhdentekeviin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan halua, että surraan mun kuolemaa - vaan jälkeen jääneet saisi juhlia mun elämää.
Toki viralliset ja valtiolliset hautajaiset erikseen, mutta näin perus tavan tallaajaan toive olisi tuo. Arkku krematorion uuniin, kajareista High way to hell.
Hyvänen aika, ihan oikea sana ja vanha tapa. Synnyttänyt nainen käy kirkossa kun vuoto loppuu eikä senjälkeen enää tarvitse pysyä vain kotosalla kun ei ole saastunut enää.
Merkittiinköhän se kirkonkirjoihinkin kuten ehtoollisella käynnit.