Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?
Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.
Miksi yritetään uudistaa perinteitä?
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein jokaisessa tilaisuudessa on pukeutumis säännöt mutta suomalainen juntti laittaa tuuliasun päälle häihin ja hautajaisiin
Tuskin nyt sentään. Ja miksi pitää protestoida perinteitä vastaan, kaikkihan tietävät että hautajaisiin pukeudutaan arvokkaasti ja ainakin tummaan.
Sun mielestä ei siis tarvitse kunnioittaa vainajan toivetta, jos hän on ilmaissut tahtonsa, että vierailla tulisi olla väriä vaatteissaan?
Vainajan toivetta on hyvä kunnioittaa. Jos sellainen on osoitettavissa.
Hyvin, hyvin harvoin on.Onko kansa niin itsepäistä ja epäuskoista että toiveet välttämättä pitäisi osoittaa sen lisäksi että niistä on puhuttu? Miksi vaikka isän hautajaisissa olisimme tahallaan toimineet toisin kun hänen toiveensa oli vaikka paperia ei ollut?
Äidilläkään ei ole,mutta keskusteltu on ja teemme sen mukaan. Sulla paljon kokemusta tuosta hyvin harvinaisuudesta?On. Olen ollut hautajaisissa varmaan keskimääräistä enemmän. Iso suku molemmin puolin ja sen lisäksi olen kuulunut ja kuulun osaksi vieläkin lukuisiin yhdistyksiin, joiden jäsenten hautajaisissa olen ollut ties kuinka monen. Ystäviä on kuollut ja myös kaksi työtoveria.
Kertaakaan en ole kuullut, että vainajalla olisi ollut erityistoiveita hautajaisvieraiden pukeutumisesta. En ikinä.
Enkä nyt itse asiassa edes tarkoittanut, että pitäisi olla joku paperi tms. esittää ko. asiasta. Mutta tietenkin siihen tartuttiin, täällä pitää olla joka sanasta kun niin hemmetin tarkka. Tarkoitin vain, että jos todella on tiedossa, että vainaja on toivonut tällaista vaatetuksen tai minkä nyt tahansa asian suhteen koskien omia hautajaisiaan. Ja että se toive on varmasti totta, eikä vain vaikkapa joskus ilmaan heitettyä leikkipuhetta.Eihän ne erityistoiveet varmasti kenelläkään muulla tiedossa olekaan kuin lähimmillä omaisilla, ei millään kaukaisilla sukulaisilla , työkavereilla, ystävillä tai yhdistysten jäsenillä.
Ja ne lähimmät omaiset eivät voi näille kaukaisille sukulaisille ja työkavereille tätä erityistoivetta kertoa hautajaiskutsussa?
Kuka noita ylipäätään kutsuu hautajaisiin?
Aika monikin. Vai onko jossain jo listattu ketä hautajaisiin saa kutsua?
Kirjoitanpas hoitotahtooni ja testamenttiini luvan tulla sellaisessa asussa muistamaan kuin kukin itse haluaa. Ei jää omaisille sitten mietittävää.
Saa tulla vakavana musta puku päällä, saa tulla goottimeikeissä ja mustassa pitsiunelmassa, saa tulla aasialaisten suruvärissä eli valkoisessa, saa tulla vaikka pyyhe päällä jos talo paloi ja vaatteet sen mukana. Pääasia että tulee muistamaan, ei vaatteilla väliä!
Muotipoliisiksi ei saa ryhtyä ja arkun päälle ei saa kusta. Lonkeroa voi kaataa arkun päälle vielä viimeiselle matkalle jos joltain siltä tuntuu. Viinikin on ok. Virsiä ei tarvitse laulaa, mutta niinkin saa tehdä jos siltä tuntuu parhaaksi. Saa laulaa vaikkapa Tinakenkätytön jos se tuntuu sopivalta. Jos jokin toiminto helpottaa läheisen menetyksen suremista, sen saa tehdä omissa hautajaisissani ja muistotilaisuuksissa!
Teki niin tai näin, niin aina on joku naama norsun v**ulla. 🤦
Vierailija kirjoitti:
Junteilla ei ole mitään tapoja. Enkä tässä tarkoita maalla asuvia ihmisiä.
Nuo perinteet pitäisi pitää pakollisina,kaikki meni pilalle kun vassarit tunki kirkkovaltuustoihin.Hauta paikatkin maksaa jo hirveesti,ei hauta rauhasta voi kyllä puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdin samaa kun Hanna Wass oli a-studiossabilemekossa. Mä olen jotenkin perinteistä tykkäävä ja kaavoihin kangistunut. Juhlapukeutumisen etiketti on mielestäni ollut tärkeä. Se myös helpottaa ihmisten pukeutumista. Tietää, mitä päälleen laittaa.
Päinvastoin. Entä jos ei löydä ihmisen keksimien turhien sääntöjen mukaista vaatetta? Tai unohtaa jonkun pilkkusäännön?
Perustele, miksi olisivat turhia.
Jos ovat epäkäytännöllisiä, ajastaan jäljessä, hankalia noudattaa ja tilaisuuden kannalta yhdentekeviä.
Teamsin kautta vaan. Kukin kotona pieruverskoissa. Chillisti homma maaliin! Tähän on tultu.
Pitäkää ylioppilasjuhlanne ja häänne samoin. Ei lahjoja myöskään.
Minä en välitä jos joku haukkuu minua juntiksi, kun minulla ei ole mustaa jakkupukua. Laitan päälle mitä kaapista löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein jokaisessa tilaisuudessa on pukeutumis säännöt mutta suomalainen juntti laittaa tuuliasun päälle häihin ja hautajaisiin
Tuskin nyt sentään. Ja miksi pitää protestoida perinteitä vastaan, kaikkihan tietävät että hautajaisiin pukeudutaan arvokkaasti ja ainakin tummaan.
Sun mielestä ei siis tarvitse kunnioittaa vainajan toivetta, jos hän on ilmaissut tahtonsa, että vierailla tulisi olla väriä vaatteissaan?
Vainajan toivetta on hyvä kunnioittaa. Jos sellainen on osoitettavissa.
Hyvin, hyvin harvoin on.Onko kansa niin itsepäistä ja epäuskoista että toiveet välttämättä pitäisi osoittaa sen lisäksi että niistä on puhuttu? Miksi vaikka isän hautajaisissa olisimme tahallaan toimineet toisin kun hänen toiveensa oli vaikka paperia ei ollut?
Äidilläkään ei ole,mutta keskusteltu on ja teemme sen mukaan. Sulla paljon kokemusta tuosta hyvin harvinaisuudesta?On. Olen ollut hautajaisissa varmaan keskimääräistä enemmän. Iso suku molemmin puolin ja sen lisäksi olen kuulunut ja kuulun osaksi vieläkin lukuisiin yhdistyksiin, joiden jäsenten hautajaisissa olen ollut ties kuinka monen. Ystäviä on kuollut ja myös kaksi työtoveria.
Kertaakaan en ole kuullut, että vainajalla olisi ollut erityistoiveita hautajaisvieraiden pukeutumisesta. En ikinä.
Enkä nyt itse asiassa edes tarkoittanut, että pitäisi olla joku paperi tms. esittää ko. asiasta. Mutta tietenkin siihen tartuttiin, täällä pitää olla joka sanasta kun niin hemmetin tarkka. Tarkoitin vain, että jos todella on tiedossa, että vainaja on toivonut tällaista vaatetuksen tai minkä nyt tahansa asian suhteen koskien omia hautajaisiaan. Ja että se toive on varmasti totta, eikä vain vaikkapa joskus ilmaan heitettyä leikkipuhetta.Eihän ne erityistoiveet varmasti kenelläkään muulla tiedossa olekaan kuin lähimmillä omaisilla, ei millään kaukaisilla sukulaisilla , työkavereilla, ystävillä tai yhdistysten jäsenillä.
Ja ne lähimmät omaiset eivät voi näille kaukaisille sukulaisille ja työkavereille tätä erityistoivetta kertoa hautajaiskutsussa?
Aika monikin. Vai onko jossain jo listattu ketä hautajaisiin saa kutsua?
Kuolinilmoituksissa tuntuu olevan tapana maininta "siunattu lähimpien läsnä ollessa". Olihan tässä kolmen vuoden jakso, jolloin hautajaisvieraidenkin määrä oli rajoitettu.
Tässä keskustelussa hämmentää se, millaisella vimmalla osa kirjoittajista hyökkää perinteestä ja etiketistä kiinni pitävien argumentteja vastaan.
Suomessa surun väri on perinteisesti musta ja hautajaisvaatetus sen mukainen. Pikkulapsilta ei edellytetä kokomustaa, mutta arkivaatetusta juhlavammin heidätkin on tapana pukea. Aivan samalla tavalla häihin puetaan lähtökohtaisesti juhlavaatteet ja valkoinen väri on varattu morsiamelle.
Näitä perussääntöjä noudatetaan, ellei ole tiedossa, että niistä on nimenomaisessa tilaisuudessa toivottavaa poiketa. Jos hautajaisiin ilmoitetaan pukukoodiksi remppahaalarit tai häitä vietetään kesämökillä saunoen, niin silloin pukeudutaa sen mukaisesti. Jos tällaista ei ole tiedossa, niin perussääntöä noudattamalla osuu todennäköisesti oikeaan ja osoittaa kunnioittavansa tilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan lapsuudessani maaseudulla pukeuduttiin täysmustaan ja naiset piti suruhuntua kunnes hautajaiset olivat ohitse, siis aina kun kulkivat kylillä. Vaikka ei ollut rahaa, niin pukeuduttiin säädyllisesti.
Osasivat käyttäytyä ja kiristivät vaikka taloutta että saivat oikean asun.Sitä sitkeyttä ja taitoa toivottais nytkin kun valtiolla ei ole muuta kuin velkaa,siltikin moni ruikuttaa lapa suorana lisää tukia.
Siksi koska appi ja anoppi olivat laittaneet etukäteen toivomukset testamenttiin etä sinä päivänä kun on joskus heidän hautajaiset niin EI MUSTIA HAUTAJAISVAATTEITA kiitos. "Tule sellaisena kuin olet", oli heidän teemansa.
Toinen oli kuollessaan 79, toinen 83, eli vanhemmat ihmisetkään eivät enää ole niin juntteja kuin keski-ikäiset nipottajat tai nuoremmat möykkääjät.
Joku on erittäin kiinnostunut hautajaisista. Eletään nyt. Kyllä ne aikanaan tulevat kaikkien kohdalle, joten ei stressata vaatetuksesta. Kukin laittaa päälleen mitä hyväksi kokee.
Täältä vinkit kevään ylioppilasjuhliin. Voi siis huoletta mennä vieraaksi missä vaan kuteissa kun muita ei ole. Täysmustissa paikalle pyyhällän. Lahjoja ei kannata ootella myöskään. Kurvaan onnittelujonon hänniltä suoraan kahvipöydän ääreen. Sitten oikasen sohvalle pitkälleni. Koska se on nykyaikaa ja koska mä voin. Haistatan pitkät hyville tavoille ja näytän pitkää nenää kaikille.
En jaksa lukea koko ketjua, joten joku voi olla jo sanonut samantapaista. Etiketti on käsite, joka liittyy läheisesti yhtenäiskulttuurin käsitteeseen. Ja yksi nykyajan ominaispiirteistä on yhtenäiskulttuurin katoaminen. Niin hyvässä kuin pahassa: itsetarkoituksellista jäykistelyä on vähemmän, mutta samalla ei enää ole sellaista menettelytapaa, jolla voisi olla kaikille mieliksi. Ei siinä mielessä, että pitäisi mielistellä, vaan siinä mielessä, että ei enää ole olemassa sellaista kaavaa, jota noudatettaessa kenelläkään muulla ei ole sanomista vaikkei se kaikkia henkilökohtaisesti miellyttäisi. Sivullisena on turha ottaa kantaa tuntemattomien pukeutumiseen tms. tuntemattomien hautajaisissa, mutta jos itse joutuu sellaisiin osallistumaan, lienee viisainta pyrkiä toimimaan siten, mikä lähiomaisten mielestä parhaiten kunnioittaa vainajaa, omaisia ja tilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Täältä vinkit kevään ylioppilasjuhliin. Voi siis huoletta mennä vieraaksi missä vaan kuteissa kun muita ei ole. Täysmustissa paikalle pyyhällän. Lahjoja ei kannata ootella myöskään. Kurvaan onnittelujonon hänniltä suoraan kahvipöydän ääreen. Sitten oikasen sohvalle pitkälleni. Koska se on nykyaikaa ja koska mä voin. Haistatan pitkät hyville tavoille ja näytän pitkää nenää kaikille.
Onhan se pakko vetää ihan överiksi jutut kun ei muuta osaa.
Haluaisin että hautajaisissani olisi paikalla vain ne ihmiset jotka osaavat käyttäytyä.
Eihän kukaan teiltä perinteiden vankumattomilta kannattajilta ole niitä perinteitä mihinkään viemässä. Perinteetkin vaan on sellaisia, mitkä vähitellen muuttuu ajan myötä, koska elämäbja koko maailma muuttuu muutenkin. Halusitte tai ette. Verratkaapa vaikka 50, 100 ja 200 vuoden takaisia suomalaisia hääperinteitä nykyisiin. Eipä taida olla ihan muuttumattomia nekään.
Sen sijaan se on ihan täysin asiatonta, mitä täälläkin nyt on suorastaan haukuttu ja ilkeilty esimerkiksi lapsensa hautajaisiin farkkuhameeseen pukeutuneelle vanhemmalle ja isänsä hautajaisiin lapsena punaiseen mekkoon pukeutuneelle. On yritetty mollata ja syyllistetty "perinteiden" noudattamatta jättämisestä. On yritetty nostaa itseä ylemmäs kertomalla, miten itse olisi pukeutunut noissa tilanteissa. Ja niin edelleen. Sellainen käytös osoittaa vain täydellistä tilannetajuttomuutta, mitä ihmisille voi edes netissä sanoa. Ette te edistää sitä agendaanne niistä teille tärkeistä perinteistä tuolla tavoin niin yhtään.
Siis kenelle siitä pitää ilmoittaa, että omaiset aikoo pukeutua läheisensä hautajaisiin muuhun kuin mustaan tai tummaan?
Ette ole tainneet olla lähiomaisena järjestelemässä koko hautajaisia kovinkaan usein. Siinä ei nimittäin ykkösprioriteettina ole omat tai lasten vaatteet. Aluksi hoidetaan kiireellisemmät asiat, saadaan hautauslupa, sitten järjestetään hautajaiset seurakunnan ja hautaustoimiston kanssa. Kun hautajaisaika on tiedossa, kutsutaan vieraat. Siinäkään vaiheessa ei ainakaan minulla ole koskaan ollut vielä aavistustakaan siitä mitä aion hautajaisiin pukea, tai mihin lapset pukeutuu.
Aika vaikeaa siis alkaa kutsuessa selostaa sille Martta-tädille että joo, meidän nuorimmat pukeutuu ehkä punaiseen ja minä vihreään, anoppi varmaan beigeen. En voi myöskään olla millään tavalla tietoinen muiden lähiomaisten vaatevalinnoista. Kaiken tämän lisäksi sen normiarjenkin pitäisi toimia jotenkin. Siis uskokaa tai älkää, ne hautajaisvaatteet ei todellakaan ole minään ykkösenä niiden lähiomaisten mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Tällaisen mielikuvan keskustelusta saa. Koska perinteet muuttuvat ja nyt on nykyaika ja koska mä voin.