Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?

Vierailija
05.05.2023 |

Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.

Miksi yritetään uudistaa perinteitä?

Kommentit (700)

Vierailija
481/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän hautajaiset oli vuodenvaihteessa ja silloin satoi räntää vaakasuoraan.

Kukaan ei alkanut pilaamaan esimerkiksi hyvää villakangastakkiaan, vaan porukassa oli jo jonkinvöridtä sadetakkia, ulkoilutakkia ja sadepukua.

Olisin pitänyt sitä mustassa hyvässä villakangastakissaan patsastelijaa lähinnä tyhmänä.

Vierailija
482/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo aika paljon noista ihmisistä, jos heidän mielestään jakkupuvun ja paskasten verkkareiden väliin ei muita vaatteita mahdu. Mutta tää nyt on taattua av laatua.

Jep taattua Av-laatua. Yksittäinen keskustelija on maininnut jakkupuvun ja toinen sivulauseessa verkkarit ja sinä päättelet että täällä on joku yksittäin massa joka näkee jakkupuvun ja verkkarit vaihtoehtoina.

Mitä mieltä olet omasta päättelykyvystäsi?

Jos olisit lukenut enemmän kuin kaksi viimeistä sivua, niin tietäisit että tuo jakkupuku on nostettu esille useampaan otteeseen ja myös verrattu milloin verkkareihin ja milloin työvaatteisiin.

Joo täällä on ollut joku yksittäinen jakkupukujankkaaja paikalla, outoa tehdä sen perusteella yleistyksiä. Kenties olet itse ollut se jankkauspari joka on täällä innolla pilannut keskustelua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen törmännyt tälläiseen kummalliseen asenteeseen itseasiassa vain kaupunkilaisjunttien keskuudessa, jos nyt saa suoraan näin sanoa.

Ja selvennykseksi: en puhu punaisiin pukeutuvista vanhempansa menettäneistä pikkutytöistä tai mustaa inhoavien vainajien tahtoa kunnioittavista vieraista.

Vaan niistä aikuisista, jotka mielestään voivat pukeutua miten loukkaavasti vain haluavat ja osa jopa ajattelee että se osoittaa heidän syvällisyyttään.. että on pinnallista pukeutua arvostavasti. Heitähän ei kukaan määräile!! He eivät halua pönöttää!!! He eivät halua alistua hienostelijoiksi!!!

Ihmettelen, en voi muuta sanoa. Ja olen törmännyt asenteeseen ihan tosielämässä, joten internet-trolleista ei valitettavasti ole kyse. Sanotaanko näin, että jos ei ole todella hyvää syytä olla tekemisissä, jätän nämä kaupunkilaisjuntin mielellään keskenään fiilistelemään temppareita haisevissa verkkareissaan.

Ja ikäväähän tässä on se, jos näillä ihmisillä on lapsia jotka eivät saa tilaisuutta oppia hyviä käytöstapoja. Niiden puute voi elämässä muodostua aikamoiseksi esteeksi. Käytöstavat tunteva taas osaa oikeassa tilanteessa niistä myös joustaa taitavasti, ketään loukkaamatta.

Joo, käytöstavat suorastaan loistaa tässäkin keskustelussa kun haukutaan pienen tytön punainen puku isänsä hautajaisissa ja syyllistetään lähiomaisia vääränvärisestä pukeutumisesta, kun ei oltu pukeuduttu mustaan tai tummaan mielensäpahoittajien mieliksi.

Puhumattakaan siitä, että jotkut fantasioi menevänsä omaisilta kysymän, että missäs teidän suruvaatteet on.

Kyllä, niin taitava käytös ja käytöstavat ihan loistaa täällä.

Käytöstavat siis pitää olla, mutta vaatteissa se ei saa näkyä. Vaatetus saa olla miten asiaankuulumaton tahansa, mutta on huonoa käytöstä huomioida se, edes anonyymillä keskustelupalstalla.

Hohhoijaa, johonkin pikkujouluihin ja baaripippaloihin löytyy kyllä aina vaatteet, ikinä ei kukaan niitten puuttumisesta valita eikä kiukuttele.

Vierailija
484/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein jokaisessa tilaisuudessa on pukeutumis säännöt mutta suomalainen juntti laittaa tuuliasun päälle häihin ja hautajaisiin

Tuskin nyt sentään. Ja miksi pitää protestoida perinteitä vastaan, kaikkihan tietävät että hautajaisiin pukeudutaan arvokkaasti ja ainakin tummaan.

Sun mielestä ei siis tarvitse kunnioittaa vainajan toivetta, jos hän on ilmaissut tahtonsa, että vierailla tulisi olla väriä vaatteissaan?

Vittuux jankkaat skeidaa?

Noniin menepähän nyt opettelemaan käytöstapoja ja toisten kunnioitusta.

Vierailija
485/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän se omaisten pukeutumisen mollaaja etikettiä vastaan käyttäytyy.

Vierailija
486/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo aika paljon noista ihmisistä, jos heidän mielestään jakkupuvun ja paskasten verkkareiden väliin ei muita vaatteita mahdu. Mutta tää nyt on taattua av laatua.

Jep taattua Av-laatua. Yksittäinen keskustelija on maininnut jakkupuvun ja toinen sivulauseessa verkkarit ja sinä päättelet että täällä on joku yksittäin massa joka näkee jakkupuvun ja verkkarit vaihtoehtoina.

Mitä mieltä olet omasta päättelykyvystäsi?

Jos olisit lukenut enemmän kuin kaksi viimeistä sivua, niin tietäisit että tuo jakkupuku on nostettu esille useampaan otteeseen ja myös verrattu milloin verkkareihin ja milloin työvaatteisiin.

Joo täällä on ollut joku yksittäinen jakkupukujankkaaja paikalla, outoa tehdä sen perusteella yleistyksiä. Kenties olet itse ollut se jankkauspari joka on täällä innolla pilannut keskustelua?

Kuis tuo sun päättelykykysi? Onko oikein tehdä oletuksia tuntemattomasta ihmisestä?

Vierailija
487/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä lukea tätä keskustelua. Ruotsissa asuessani olen kuullut Suomessa asuneilta ruotsalaisilta kavereilta kehuja nimenomaan siitä, miten suomalaiset pukeutuvat juhliin kunnolla. Että täällä saattaa juhlissa nähdä sellaisia hienoja vaatteita, joita Ruotsissa ei näe koskaan ja on kiva kun juhlat nousevat kunnolla arjen yläpuolelle. Koskee myös surujuhlia.

Ruotsissa ehkä sitten pukeudutaan arjessa paremmin.

En ole itsekään Suomessa koskaan törmännyt mihinkään arkiseen juhlapukeutumiseen vaan jo pienillä lapsilla on kunnolliset juhlavaatteet. Tietenkään hautajaisissa taaperolla se ei välttämättä tarkoita mustaa.

Onko tässä keskustelussa paljon trolleja? Missä nämä arkisesti pukeutuvat juhlivat kun en ole koskaan tavanut vaikka olen juhlinut ympäri Suomen ja erilaisissa piireissä?

Vierailija
488/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä lukea tätä keskustelua. Ruotsissa asuessani olen kuullut Suomessa asuneilta ruotsalaisilta kavereilta kehuja nimenomaan siitä, miten suomalaiset pukeutuvat juhliin kunnolla. Että täällä saattaa juhlissa nähdä sellaisia hienoja vaatteita, joita Ruotsissa ei näe koskaan ja on kiva kun juhlat nousevat kunnolla arjen yläpuolelle. Koskee myös surujuhlia.

En ole itsekään Suomessa koskaan törmännyt mihinkään arkiseen juhlapukeutumiseen vaan jo pienillä lapsilla on kunnolliset juhlavaatteet. Tietenkään hautajaisissa taaperolla se ei välttämättä tarkoita mustaa.

Onko tässä keskustelussa paljon trolleja? Missä nämä arkisesti pukeutuvat juhlivat kun en ole koskaan tavanut vaikka olen juhlinut ympäri Suomen ja erilaisissa piireissä?

No kun monen mielestä ainoastaan musta tai tumma asu voi olla juhlallinen. Kaikki tuosta poikkeava onkin sitten leimattu työvaatteiksi, paskasiksi verkkareiksi tai tuulipuvuksi.

Vierailija
489/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku olisi meidän lapsille näiden isän sisaruksen hautajaisissa tullut lässyttämään siitä että näillä ei muka ole oikeaoppisia hautajaisvaatteita, niin se lässyttäjä olisi voinut lähteä samantien koko hautajaisista. Joku raja junttiudellakin.

Vierailija
490/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun monen mielestä ainoastaan musta tai tumma asu voi olla juhlallinen. Kaikki tuosta poikkeava onkin sitten leimattu työvaatteiksi, paskasiksi verkkareiksi tai tuulipuvuksi.

Hautajaisissa olen kyllä nähnyt pelkästään mustaa ja tummaa aikuisilla. -Sama

Vierailija
491/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni hautajaisissa yhdellä siskon kaverilla oli vaaleanharmaanvihreän sävyinen mekko. Se olisi niin ollut siskon tyylinen ja arvaan miten hän olisi pitänyt siitä. Minusta se oli paljon tilanteeseen sopivampi vaate, kuin pelkkä musta. En ymmärrä, miksi joku olisi repinyt siitä hanurinsa.

Vierailija
492/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni hautajaisissa yhdellä siskon kaverilla oli vaaleanharmaanvihreän sävyinen mekko. Se olisi niin ollut siskon tyylinen ja arvaan miten hän olisi pitänyt siitä. Minusta se oli paljon tilanteeseen sopivampi vaate, kuin pelkkä musta. En ymmärrä, miksi joku olisi repinyt siitä hanurinsa.

Oleellista etiketin rikkomisessa onkin ajattelevaisuus ja tilannetaju. Tuossa tapauksessa se on onnistunut ja ainakin siskosi lähimmät ovat varmasti tämän ymmärtäneet ja se onkin tärkeintä. Hän on etikettiä rikkomalla pukeutunut huomaavaisemmin kuin sitä noudattamalla.

Vierailija
493/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun mun läheisen hautajaisiin tulisi joku keltaisessa asussa ja joku tummiin pukeutunut joka kokee oikeudekseen arvostella vaikkapa tämän keltaisessa olevan vaatetusta, niin kyllä saisi se arvostelija poistua paikalta. Kenenkään on turha arvostella toisten surun määrää vaatetuksen perusteella.

Vierailija
494/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohdin samaa kun Hanna Wass oli a-studiossabilemekossa. Mä olen jotenkin perinteistä tykkäävä ja kaavoihin kangistunut. Juhlapukeutumisen etiketti on mielestäni ollut tärkeä. Se myös helpottaa ihmisten pukeutumista. Tietää, mitä päälleen laittaa.

Päinvastoin. Entä jos ei löydä ihmisen keksimien turhien sääntöjen mukaista vaatetta? Tai unohtaa jonkun pilkkusäännön?

Vierailija
495/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisissa olen kyllä nähnyt pelkästään mustaa ja tummaa aikuisilla. -Sama

Loirin poika oli isänsä hautajaisissa omituisessa hippiasussa, kiinnitti kyllä huomiota usealta taholta.

Vierailija
496/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan  lapsuudessani maaseudulla pukeuduttiin täysmustaan ja naiset piti suruhuntua kunnes hautajaiset olivat ohitse, siis aina kun kulkivat kylillä. Vaikka ei ollut rahaa, niin pukeuduttiin säädyllisesti.

Vierailija
497/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohdin samaa kun Hanna Wass oli a-studiossabilemekossa. Mä olen jotenkin perinteistä tykkäävä ja kaavoihin kangistunut. Juhlapukeutumisen etiketti on mielestäni ollut tärkeä. Se myös helpottaa ihmisten pukeutumista. Tietää, mitä päälleen laittaa.

Päinvastoin. Entä jos ei löydä ihmisen keksimien turhien sääntöjen mukaista vaatetta? Tai unohtaa jonkun pilkkusäännön?

Perustele, miksi olisivat turhia.

Vierailija
498/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, eikä lenkkaritkaan sovi tilanteeseen.

Olisivat edes mustat....

Vierailija
499/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan  lapsuudessani maaseudulla pukeuduttiin täysmustaan ja naiset piti suruhuntua kunnes hautajaiset olivat ohitse, siis aina kun kulkivat kylillä. Vaikka ei ollut rahaa, niin pukeuduttiin säädyllisesti.

Joo ja entisaikaan paksuksi pamahtaneet tytöt vaikka pakotettiin naimisiin jonkun kanssa, koska oli säädytöntä synnyttää aviotonta lasta. Tai vietiin lapsi tytöltä väkisin, koska oli yhtä säädytöntä kasvattaa aviotonta lasta.

Kyllä ennen oli onnellisuus ja hyvä elämä huipussaan.

Vierailija
500/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele, miksi olisivat turhia.

Maailma on täynnä ihan tiedostamattomia ja tiedostettuja sääntöjä, miksi joku sanoo niitä turhiksi, varmaan joku ajattelematon tyhmä heitto.