Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?

Vierailija
05.05.2023 |

Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.

Miksi yritetään uudistaa perinteitä?

Kommentit (700)

Vierailija
541/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se toisten ihmisten kunnioitus on kadonnut ja itsekkyys vallannut ihmisten mielen.

Onko empatia toisia kohtaan hävinnyt, onko itsensä "yksilöllisyyden" korostaminen se pointti?

Vierailija
542/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun mun läheisen hautajaisiin tulisi joku keltaisessa asussa ja joku tummiin pukeutunut joka kokee oikeudekseen arvostella vaikkapa tämän keltaisessa olevan vaatetusta, niin kyllä saisi se arvostelija poistua paikalta. Kenenkään on turha arvostella toisten surun määrää vaatetuksen perusteella.

Mutta kun ei siitä ole ollenkaan kyse. Se on vain etikettivirhe, en tajua näitä jotka haluavat uudistaa tätä monta sataa vuotta kestänyttä perinnettä. On vähän sama kuin kättelisi kuningatarta revityissä farkuissa. Musta väri vaatteissa on turvallisin ja kannattavin vaihtoehto. Mielestäni on noloa pukeutua hautajaisiin pinkkiin tai keltaiseen, kertoo ihmisestä sen ettei välitä. Ja kyllä, minulla se kyllä pistäisi silmään. Sori vaan niille jotka ovat eri mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun mun läheisen hautajaisiin tulisi joku keltaisessa asussa ja joku tummiin pukeutunut joka kokee oikeudekseen arvostella vaikkapa tämän keltaisessa olevan vaatetusta, niin kyllä saisi se arvostelija poistua paikalta. Kenenkään on turha arvostella toisten surun määrää vaatetuksen perusteella.

Mutta kun ei siitä ole ollenkaan kyse. Se on vain etikettivirhe, en tajua näitä jotka haluavat uudistaa tätä monta sataa vuotta kestänyttä perinnettä. On vähän sama kuin kättelisi kuningatarta revityissä farkuissa. Musta väri vaatteissa on turvallisin ja kannattavin vaihtoehto. Mielestäni on noloa pukeutua hautajaisiin pinkkiin tai keltaiseen, kertoo ihmisestä sen ettei välitä. Ja kyllä, minulla se kyllä pistäisi silmään. Sori vaan niille jotka ovat eri mieltä.

Meinaat, että esimerkiksi lapsensa hautajaisiin keltaiseen pukeutunut äiti tai isä ei välitä?

Hautajaisissa ei ole kyse sinun mielipiteistäsi. Voisit ihan varmasti poistua paikalta mielipiteinesi.

Vierailija
544/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni etikettiä peräävistä käyttää lähiomaisen kuoleman jälkeen suruhuntua ja pukeutuu vuoden ajan pelkkään mustaan?

Vierailija
545/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku on erittäin kiinnostunut hautajaisista. Eletään nyt. Kyllä ne aikanaan tulevat kaikkien kohdalle, joten ei stressata vaatetuksesta. Kukin laittaa päälleen mitä hyväksi kokee.

Näin teemme!

t. se morsiuspukuun pukeutuva

Vierailija
546/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että esimerkiksi lapsensa hautajaisiin keltaiseen pukeutunut äiti tai isä ei välitä?

Hautajaisissa ei ole kyse sinun mielipiteistäsi. Voisit ihan varmasti poistua paikalta mielipiteinesi.

Ei minun tarvitse poistua paikalta jos minut on sinne kutsuttu. En näytä tietenkään sitä kuinka olen eri mieltä, mielessäni ihmettelen vain.

Vierailija
547/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikon perjantaina on edessä hautajaiset ja niihin aion laittaa mustavalkokuvioisen mekon, ehkä päälle vaaleanharmaan neuletakin. Takiksi otan farkkutakin. Kengät säätilan mukaan.

Lapselle laitan ihan tavalliset vaatteet.

Vierailija
548/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minun tarvitse poistua paikalta jos minut on sinne kutsuttu. En näytä tietenkään sitä kuinka olen eri mieltä, mielessäni ihmettelen vain.

Omaisten kannalta varmaan parempi jos poistuisit. Toivottavasti sentään osaat olla näyttämättä ajatuksiasi.

Vierailija
549/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni etikettiä peräävistä käyttää lähiomaisen kuoleman jälkeen suruhuntua ja pukeutuu vuoden ajan pelkkään mustaan?

Huoh.. et ole tosissasi.. Ei tietenkään, hautajaisissa vain. Miksi vaivauduin edes vastaamaan?

Vierailija
550/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä vinkit kevään ylioppilasjuhliin. Voi siis huoletta mennä vieraaksi missä vaan kuteissa kun muita ei ole. Täysmustissa paikalle pyyhällän. Lahjoja ei kannata ootella myöskään. Kurvaan onnittelujonon hänniltä suoraan kahvipöydän ääreen. Sitten oikasen sohvalle pitkälleni. Koska se on nykyaikaa ja koska mä voin. Haistatan pitkät hyville tavoille ja näytän pitkää nenää kaikille.

Onhan se pakko vetää ihan överiksi jutut kun ei muuta osaa.

Mihin sitten vedetään raja, mitä tapoja on kunnioitettava ja mitä ei? Juhlapukeutuminen on jo viivattu yli listalta, ihan hyvin voitaisiin luopua myös lahjojen antamisesta, kun niistäkin pahoittaa aina joku mielensä. Ja miksi ei voi sohvalle pötkähtää? Eihän sillä ole edes kengät jalassa, kun ei tarvitse pönöttää juhlavaatteissa.

Vierailija
551/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi lentäjää. Arvosta heitä molempia todellakin ihmisenä. Mietin, miten ihmeessä lentäjiksi voikin valikoitua niin monialaisesti fiksuja ihmisiä. Suorastaan harvinaisia. Työ on niin vastuullista, että luonteenpiirteet ovat ratkaisevia, ei niinkään yksistään lento taito. Pitää osata tehdä aina oikeita päätöksiä.

Tuollaiset ihmiset olisivat hyviä joka ikisessä ammatissa.

Vierailija
552/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.. et ole tosissasi.. Ei tietenkään, hautajaisissa vain. Miksi vaivauduin edes vastaamaan?

Joskushan tuo on ollut normi. Joku häpeämätön ei ole noudattanut sitä ja siitä se tapojen rappeutuminen on alkanut.

Vierailija
553/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kenelle siitä pitää ilmoittaa, että omaiset aikoo pukeutua läheisensä hautajaisiin muuhun kuin mustaan tai tummaan?

Ette ole tainneet olla lähiomaisena järjestelemässä koko hautajaisia kovinkaan usein. Siinä ei nimittäin ykkösprioriteettina ole omat tai lasten vaatteet. Aluksi hoidetaan kiireellisemmät asiat, saadaan hautauslupa, sitten järjestetään hautajaiset seurakunnan ja hautaustoimiston kanssa. Kun hautajaisaika on tiedossa, kutsutaan vieraat. Siinäkään vaiheessa ei ainakaan minulla ole koskaan ollut vielä aavistustakaan siitä mitä aion hautajaisiin pukea, tai mihin lapset pukeutuu.

Aika vaikeaa siis alkaa kutsuessa selostaa sille Martta-tädille että joo, meidän nuorimmat pukeutuu ehkä punaiseen ja minä vihreään, anoppi varmaan beigeen. En voi myöskään olla millään tavalla tietoinen muiden lähiomaisten vaatevalinnoista. Kaiken tämän lisäksi sen normiarjenkin pitäisi toimia jotenkin. Siis uskokaa tai älkää, ne hautajaisvaatteet ei todellakaan ole minään ykkösenä niiden lähiomaisten mielessä.

Meillä vieraat kutsuttiin hautajaisiin heti kun mahdollista kun hautajaispäivä oli selvillä, jotta mahdollisimman moni pääsisi järjestämätön itsensä paikalle. Kutsuttiin siis noin pari-kolme viikkoa ennen hautajaisia. Omat hautajaisvaatteet katseltiin valmiiksi alle viikkoa ennen hautajaisia. Silloinko olisi pitänyt ilmoittaa vieraille uudestaan että hei, me ajateltiin muuten laittaa muuta kuin mustaa? "Lapsi laittaisi sen punaisen mekon ja itse laitan jotain vaaleaa. Anoppi laittaa ehkä beigen yläosan."

Joo, ei.

Vierailija
554/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kenelle siitä pitää ilmoittaa, että omaiset aikoo pukeutua läheisensä hautajaisiin muuhun kuin mustaan tai tummaan?

Ette ole tainneet olla lähiomaisena järjestelemässä koko hautajaisia kovinkaan usein. Siinä ei nimittäin ykkösprioriteettina ole omat tai lasten vaatteet. Aluksi hoidetaan kiireellisemmät asiat, saadaan hautauslupa, sitten järjestetään hautajaiset seurakunnan ja hautaustoimiston kanssa. Kun hautajaisaika on tiedossa, kutsutaan vieraat. Siinäkään vaiheessa ei ainakaan minulla ole koskaan ollut vielä aavistustakaan siitä mitä aion hautajaisiin pukea, tai mihin lapset pukeutuu.

Aika vaikeaa siis alkaa kutsuessa selostaa sille Martta-tädille että joo, meidän nuorimmat pukeutuu ehkä punaiseen ja minä vihreään, anoppi varmaan beigeen. En voi myöskään olla millään tavalla tietoinen muiden lähiomaisten vaatevalinnoista. Kaiken tämän lisäksi sen normiarjenkin pitäisi toimia jotenkin. Siis uskokaa tai älkää, ne hautajaisvaatteet ei todellakaan ole minään ykkösenä niiden lähiomaisten mielessä.

Eli missä vaiheessa ne lähiomaiset edes muistavat sen, että mummo muuten kerran sanoi joulupöydässä, että hänen hautajaisissaan ei sitten pukeuduta mustaan? Jos se on hautajaistestamenttiin kirjoitettu, niin sehän on tiedossa jo ennen kuin vieraita on edes kutsuttu.

Vierailija
555/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä vinkit kevään ylioppilasjuhliin. Voi siis huoletta mennä vieraaksi missä vaan kuteissa kun muita ei ole. Täysmustissa paikalle pyyhällän. Lahjoja ei kannata ootella myöskään. Kurvaan onnittelujonon hänniltä suoraan kahvipöydän ääreen. Sitten oikasen sohvalle pitkälleni. Koska se on nykyaikaa ja koska mä voin. Haistatan pitkät hyville tavoille ja näytän pitkää nenää kaikille.

Mihin sitten vedetään raja, mitä tapoja on kunnioitettava ja mitä ei? Juhlapukeutuminen on jo viivattu yli listalta, ihan hyvin voitaisiin luopua myös lahjojen antamisesta, kun niistäkin pahoittaa aina joku mielensä. Ja miksi ei voi sohvalle pötkähtää? Eihän sillä ole edes kengät jalassa, kun ei tarvitse pönöttää juhlavaatteissa.

😂😂😂😂 oot kyllä hyvä vitsailemaan.

Vierailija
556/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä voidaan varmaan keskustella sitten, kun joku isä tai äiti oikeasti pukeutuu lapsensa hautajaisiin keltaiseen asuun.

Vierailija
557/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi viikon perjantaina on edessä hautajaiset ja niihin aion laittaa mustavalkokuvioisen mekon, ehkä päälle vaaleanharmaan neuletakin. Takiksi otan farkkutakin. Kengät säätilan mukaan.

Lapselle laitan ihan tavalliset vaatteet.

Miksi? Eikö sun lapsella ole mitään juhlavaatteita?

Vierailija
558/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Nyt kun inflaatiokin jyllää niin mennään keväisiin yo-juhliin perusvaatteissa ja ilman lahjoja. Vähän erilainen meininki. Stressittömämpi.

Vierailija
559/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli missä vaiheessa ne lähiomaiset edes muistavat sen, että mummo muuten kerran sanoi joulupöydässä, että hänen hautajaisissaan ei sitten pukeuduta mustaan? Jos se on hautajaistestamenttiin kirjoitettu, niin sehän on tiedossa jo ennen kuin vieraita on edes kutsuttu.

Hautajaisvaatteita harvemmin mietitään missään muodossa ensimmäisenä. Vai meinaatko, että kun joku läheinen kuolee, niin eka homma mikä tehdään on vaatteiden miettiminen?

Vaatteet kokonaisuudessaan on aika sivuseikka omaisten näkökulmasta. Yleensä vainajan mahdolliset toiveet tulee mieleen siinä vaiheessa, kun niitä omia vaatteita alkaa etsiskelemään.

Vierailija
560/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vieraat kutsuttiin hautajaisiin heti kun mahdollista kun hautajaispäivä oli selvillä, jotta mahdollisimman moni pääsisi järjestämätön itsensä paikalle. Kutsuttiin siis noin pari-kolme viikkoa ennen hautajaisia. Omat hautajaisvaatteet katseltiin valmiiksi alle viikkoa ennen hautajaisia. Silloinko olisi pitänyt ilmoittaa vieraille uudestaan että hei, me ajateltiin muuten laittaa muuta kuin mustaa? "Lapsi laittaisi sen punaisen mekon ja itse laitan jotain vaaleaa. Anoppi laittaa ehkä beigen yläosan."

Joo, ei.

Kuoleeko teillä kaikki rikoksen uhreina, vai miten teillä on mahdollista kutsua vieraat noin pitkällä varoajalla? Meillä on aina hautajaiset olleet parin viikon sisällä kuolemasta.