Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?

Vierailija
05.05.2023 |

Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.

Miksi yritetään uudistaa perinteitä?

Kommentit (700)

Vierailija
381/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma et mitään perinteitä eikä etikettiä saisi enää noudattaa, minusta pukeutumisetiketin noudattaminen on sivistynyttä hyvää käytöstä.

Mitä mieltä ollaan musta tyylikäs hattu naisella hautajaisissa, kyllä vai ei ?

Ei kukaan ole sanonut ettei saisi noudattaa. Kannattaa opetella lukemaan ennenkuin osallistuu keskusteluun.

Vierailija
382/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jotain royaltya, kuka muu järjestää jotain kihlajaisia? Kovinkin virallinen tilaisuus? 

Tästä kommentista huokuu sellainen tietynlainen asenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se, joka on ollut elämänsä aikana parissakymmenissä hautajaisissa. Olen menettänyt paljon läheisiäni, mikä ei ole ollut helppoa. En minäkään ansaitse sitä, että täällä mätkitään minua ja kaikkia niitä, jotka ajattelevat samalla tavoin hautajaisetiketistä. Olkaa hyvä ja järjestäkää millaiset hautajaiset ikinä haluattekin, eihän se ole minun asiani. Yritin vain selittää, mistä hautajaisetiketissä on kyse, koska tuntuu että monelle se on täysin tuntematon käsite. Mutta siitäkään ei ole näemmä mitään hyötyä.

Lisäksi teidän reagointinne asiaan on paljon pahempi ja voimakkaampi kuin minun närkästykseni etiketin noudattamattomuudesta. Voisitte ihan oikeasti miettiä, miten käyttäydytte.

Oletko koskaan miettinyt, miksi etiketin noudattamattomuus sellaisissakin hautajaisissa missä itse et ole edes ollut närkästyttää sinua niin paljon?

Miksi kukaan närkästyisi esimerkiksi tuosta punaisesta mekossa pikkutytön yllä isänsä hautajaisissa?

Kuinka monta kertaa tätä tarvitsee selittää?

Niin kauan kuin kerrotaan joku hyvä selitys sille, miksi joku kokee asiakseen närkästyä pikkutytön punaisesta mekosta tämän tytön isän hautajaisissa.

Eikö äitisi ole opettanut?

Kertoo kyllä paljon tästä ajasta, että rällaisia tarvitsee kysellä.

Vierailija
384/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jaksaa hämmentää, että muissakin kirkollisissa juhlissa pukeutuminen on mennyt arkiseksi. Ristiäisiin tullaan hupparissa ja farkuissa. Ihan oikeasti, juhlavaatteita on monenlaisia. Miksi ei voi pukeutua juhlavasti?

Ihmettelen myös. Jos ristiäisiin on ilmoitettu, että rento pukeutuminen on ok, ei se kuitenkaan tarkoita ikinä hupparia ja farkkuja. Vähintään kauluspaita niiden farkkujen kanssa ja farkut tottakai siistimmästä päästä.

Vierailija
385/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jotain royaltya, kuka muu järjestää jotain kihlajaisia? Kovinkin virallinen tilaisuus? 

Niin sinunkin kommentista.

Vierailija
386/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisella ihmisellä on tarve ilkeillä siitä, että joku viettää kihlajaisia? Ensimmäisenä veikkauksena  mieleeni tulee: kateellisella.

Vierailija
387/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää. Siirryn katselemaan kuningas Charlesin kruunajaisia. Siellä ainakin jos missä osataan pukeutua!

Vierailija
388/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se, joka on ollut elämänsä aikana parissakymmenissä hautajaisissa. Olen menettänyt paljon läheisiäni, mikä ei ole ollut helppoa. En minäkään ansaitse sitä, että täällä mätkitään minua ja kaikkia niitä, jotka ajattelevat samalla tavoin hautajaisetiketistä. Olkaa hyvä ja järjestäkää millaiset hautajaiset ikinä haluattekin, eihän se ole minun asiani. Yritin vain selittää, mistä hautajaisetiketissä on kyse, koska tuntuu että monelle se on täysin tuntematon käsite. Mutta siitäkään ei ole näemmä mitään hyötyä.

Lisäksi teidän reagointinne asiaan on paljon pahempi ja voimakkaampi kuin minun närkästykseni etiketin noudattamattomuudesta. Voisitte ihan oikeasti miettiä, miten käyttäydytte.

Oletko koskaan miettinyt, miksi etiketin noudattamattomuus sellaisissakin hautajaisissa missä itse et ole edes ollut närkästyttää sinua niin paljon?

Miksi kukaan närkästyisi esimerkiksi tuosta punaisesta mekossa pikkutytön yllä isänsä hautajaisissa?

Niin kauan kuin kerrotaan joku hyvä selitys sille, miksi joku kokee asiakseen närkästyä pikkutytön punaisesta mekosta tämän tytön isän hautajaisissa.

Etkö tiennyt, että lasten pukeutuminen hautajaisiin on ihan sen ETIKETIN mukaan vapaampaa. Se ei ole mitenkään väärin tai vähennä surun määrää.

Vierailija
389/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pukeudu ikinä arkenakaan niin rähjäisesti, kuin täällä kuulemma jotkut pukeutuvat toisten ihmisten tärkeisiin juhliin.

Mistä tämä suomalaisten into alipukeutumiseen oikein lähtee? Samalla vaivalla voi pukeutua tilaisuutta kunnioittavasti. Siksi tuntuu tahalliselta keskisormen näytöltä.

Vierailija
390/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä mielensäpahoittajat (epäsopivasti pukeutuneet loukkaantujat) olisivat kyllä pulassa, jos joku oikeasti tulisi sanomaan heille hautajaisissa että missäs teidän suruvaatteet ovat. Kehtaisivatko sanoa näitä samoja asioita sukulaisille ja ystäville, joita täällä niin kevyesti anonyymina heitellään?

Teitä ei selkeästi kiinnosta muiden mielipiteet, edes ystävien ja suvun, mutta sanotaan nyt vielä että on hyvinkin mahdollista että teidänkin saattoväestänne moni on saattanut ihmetellä, miksi olette pukeutuneet punaisiin hautajaisissa. Heillä on vaan häpyä olla sanomatta siitä mitään, koska ei kukaan halua aikaansaada mitään kohtausta.

Sinäkö noin menisit vainajan lapsille, puolisolle ja vanhemmille sanomaan?

Käytöksestäsi päätellen mikä tahansa on toki varmaan mahdollista.

Sen sijaan kukaan etikettiä tunteva ei mene esimerkiksi vainajan tyttäreltä kyselemään, että missäs sinun suruvaatteesi on.

Vierailija
391/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisella ihmisellä on tarve ilkeillä siitä, että joku viettää kihlajaisia? Ensimmäisenä veikkauksena  mieleeni tulee: kateellisella.

😂😂😂🤣🤣

Vierailija
392/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voin valita pukeutua joko niin, että:

1. En pukeutumisella vie huomiota itseeni ja varmasti kunnioitan joko iloisessa juhlassa juhlakalua, tai surujuhlassa vainajaa ja omaisia

TAI

2. Mietin lähinnä itseäni ja miten minä-minä-minä pääsen mahdollisimman helposti

Niin kumpi minun tulisi valita? Yläpeukku= 1. Alapeukku=2.

Vierailija
393/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pukeudu ikinä arkenakaan niin rähjäisesti, kuin täällä kuulemma jotkut pukeutuvat toisten ihmisten tärkeisiin juhliin.

Mistä tämä suomalaisten into alipukeutumiseen oikein lähtee? Samalla vaivalla voi pukeutua tilaisuutta kunnioittavasti. Siksi tuntuu tahalliselta keskisormen näytöltä.

Muista varoa ettei se musta jakkupukusi vaan rypisty nukkuessasi.

Vierailija
394/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämä ole ilmiselvää :)

Vierailija
395/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista varoa ettei se musta jakkupukusi vaan rypisty nukkuessasi.

Mikä musta jakkupuku? En omista mustaa jakkupukua, enkä usko että kenellekään arkinen siisti pukeutuminen sitä tarkoittaa.

Vierailija
396/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä sinun kommenttisi kertoo sinun ajatusmaailmastasi kaiken.

Sinä et välitä omaisista tai heidän suvustaan sen kummemmin kuin vainajastakaan. Sinulle on tärkeintä, että kaikki sujuu sinun mielesi mukaan, ja että vainajan omaiset pukeutuisi mustaan vain sinun mieliksesi.

Vierailija
397/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jaksaa hämmentää, että muissakin kirkollisissa juhlissa pukeutuminen on mennyt arkiseksi. Ristiäisiin tullaan hupparissa ja farkuissa. Ihan oikeasti, juhlavaatteita on monenlaisia. Miksi ei voi pukeutua juhlavasti?

En ole pukeutunut noin mutta mulle se ei ole juhla.

Vierailija
398/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä mielensäpahoittajat (epäsopivasti pukeutuneet loukkaantujat) olisivat kyllä pulassa, jos joku oikeasti tulisi sanomaan heille hautajaisissa että missäs teidän suruvaatteet ovat. Kehtaisivatko sanoa näitä samoja asioita sukulaisille ja ystäville, joita täällä niin kevyesti anonyymina heitellään?

Teitä ei selkeästi kiinnosta muiden mielipiteet, edes ystävien ja suvun, mutta sanotaan nyt vielä että on hyvinkin mahdollista että teidänkin saattoväestänne moni on saattanut ihmetellä, miksi olette pukeutuneet punaisiin hautajaisissa. Heillä on vaan häpyä olla sanomatta siitä mitään, koska ei kukaan halua aikaansaada mitään kohtausta.

Sen sijaan kukaan etikettiä tunteva ei mene esimerkiksi vainajan tyttäreltä kyselemään, että missäs sinun suruvaatteesi on.

Turha yrittää provosoida.

Vaikkei kukaan tule kyselemään, se ei tarkoita sitä että kukaan ei olisi loukkaantunut.

Vierailija
399/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näissäkään kihlajaisissa ollut pukupakkoa, mutta se on eri asia kuin farkut ja villapaita. Isillä ja sulhasella oli muistaakseni tummat puvut ja muilla miehillä taisi näkyä useimmilla siistiä kauluspaitaa. Morsiamella oli juhlava mekko ja muilla naisilla asteen verran vähemmän juhlavat, siistit mekot tai hameet. Samantyylinen pukeutuminen kuin esim. ristiäisiin voisin kuvitella.

Minulle olisi ainakin selvää miten pukeutuisin kihlajaisiin, joiden juhlavuusasteesta en olisi varma.. ja vaihtoehdot eivät sisältäisi villapaitoja ja farkkuja.

Kaapissani on itseasiassa olemassa tällaisia tilanteita varten tietty vaatekerta joka sopii ns. lähes kaikkiin tilaisuuksiin. Siisti ja juhlava, muttei pomppaa joukosta jos muut ovatkin arkivaatteissa.

Vierailija
400/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha yrittää provosoida.

Vaikkei kukaan tule kyselemään, se ei tarkoita sitä että kukaan ei olisi loukkaantunut.

Loukkaantuu mistä?

Siitä että maailma ei pyöri sen loukkaantujan oman navan ympärillä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi