Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Motivaatiota imettämiseen =)

02.12.2006 |

Luin viimeisimmästä lääkärilehdestä (nro 48), että vain 1% suomalaisista vauvoista on täysimetyksellä puolivuotiaaksi. Samaisessa lehdessä spekuloitiin, että mitä vaikutuksia voi olla, jos vastasyntyneelle annetaan vierasta lehmän proteiinia eli korviketta. Lisäksi siinä luki, että tämän hetkisen tiedon mukaan lyhyt imetys ja varhainen altistuminen lisäruoalle voivat altistaa neurokongnitiivisen kehityksen häiriöille, allergioille, lihavuudelle ja kroonisille sairauksille (kuten keliakia, sydän- ja verisuonisairauden, tyypin I diabetes).

Oikeasti se on todella harvinaista, ettei maitoa tule tai se ei riitä. Luonto osaa hoitaa homman, mutta viime kädessä meillä äideillä on päätösvalta.

Kaikille voimia imetykseen!

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vaikka motivaatiota olis kuinka niin jos ei maitoa tule niin sille ei hemmetti mitään mahda ja onnellinen olen niiden puolesta kellä se onnistuu ..

ottaa päähän erään ihmisen kommentit aina että me jotka emme ole siinä onnistuneet (imetyksessä) niin olemme jotain tekosyiden keksijöitä ettei tarvitsis tai ei haluta enää imettää!

kyllä itse ainakin yritin viimeiseen asti ja halua olis ollu vaikka kuinka pitkään tissitellä mutta kun maitoa ei heru niin vaikea se on siitä imetellä sitten.

joten nostan hattua kaikille keltä se onnistuu ja jotka sitä pystyvät tekemään :)

ja anteeks tää pieni kimpaantuminen mut tuon yhden kommentit saa ärsyyntymään ja joka ottaa aina kantaa näihin imetysasioihin siinä mielessä että hyvä äiti ei voi olla lapselleen jos ei imetä :)

ja tosiasiahan on se et paras äiti on jokatapauksessa lapselleen, imetti tai ei :)

t:ansku

Vierailija
22/32 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo Emilyn! Luuletko sinä, että sekä pullojen ja tissien kanssa pelaaminen tai vain pulloruokinta olisi jotenkin yksinkertaisempaa ja helpompaa? Voi tsiisus sanon vaan, sillonkuin imettää on se aikas lailla tissi suuhun ja maitoa napaan ja thats it. Itsellä se on ollut tissi suuhun maitoa napaan, sitten pullojen keitto ja korvikkeen lämmitys, tuttipullo suuhun ja ruokaa napaan ja sama kuvio toistuen about 7-8 kertaa vuorokaudessa. On se vaan niin paljon yksinkertaisempaa ja helpompaa kuin pelkkä imetys eiks vaa? Silleen se vaan on, että kun asiat ei mene aina oppikirjojen mukaan ja maito voi oikeesti loppua kuin seinään. Toivottavasti ei osu sun kohdalle, koska sillonhan sulla taitais romahtaa seinät niskaan ja maailma kaikki menettää merkityksensä. Eli whats my point? Elä ihmeessä arvostele ihmisiä ja kuvittele tietäväsi googlettamalla kaiken kaikesta. Stereotypiota kun löytyy, mutta ihmiset on yksilöitä eikä koneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitankin näin: imetys ei ole kivaa! - Ainakaan jos meidän kuopus on kyseessä ; ). Mutta faktahan se on, että jos ihmiskunta olisi lehmänmaidon voimin kasvanut, niin ei me tässä luomakunnan kruunuina keikuttaisi.

Joten purenhammasta, säädän, käännän... Ja imetän = ). Nyt 4kk täysimetystä takana. Muistelen sitä, kun esikoisen kohdalla (9kk täysimetys ja imetys jatkuua edelleen) tuli todetuksi, että eivät ne imetysONGELMAT oikeasti ole imetysongelmia, vaan aloitushankaluuksia ko. hankkeessa ensimmäisen vuoden aikana ja sitten loppuivatkin itseni aikuistuessa, lapsen kasvaessa ja tiimipelimme - aivan - tiimipelimme parantuessa oppiessamme tuntemaan toisiamme paremmin ja luottamaan toisiimme.

En muuten ymmärrä mistä on ylipäänsä saatu päähän idea, että imetyksen pitäisi olla helppoa? Onkos se arki ukkojenne ja muidenkin kassan joka päivä helppoa?

En ymmärrä myöskään sitä miksi oman lajimme äidinmaidon paremmuutta poikasillemme pitää edes tutkia ja kyseenalaistaa?

Kaikesta huolimatta uskon - ja tiedän, että kyllä se maito voi loppua. Jos on joku hormoonihäiriö, niin siinähän se maidon tulo voi yhtälailla loppua, kuin joskus yhtäkkiäs seinään kuukautiset tms. Ja pääsääntöisesti kaikkiin näihin tiloihin on myös olemassa korvaava hormonaalinen hoito! Eli ei kannata ruikuttaa, vaan hakea ronskisti apua!

Ja harvalla se maitoruiskuaa, jos VAIN imettää. Eli sitä penikkaa pitäisi pitää oikein, oikein, paljon itsensä lähellä. Mieluiten yöt ja päivät. Ja lisäksi syödä ja juoda oikein paljon, välttää stressiä ja köllötellä paljon.

Koittakeehan nyt nauttia pikkujoulusta ja stressata vähemmän imetyksestä ; ) ehkä se maito sitten roiskuaakin seinään asti ; ).

Hyvää pikkujoulua kaikille!

- Tiina -

Vierailija
24/32 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että keskustelun aiheena on imetyksen motivaatio,ei äitien luokittelu hyviin tai huonoihin äiteihin...mitä mielestäni ei kukaan ole tehnyt.

Vierailija
25/32 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle suurin motivaatio alkukuukausina oli monen pitkään imettäneen kertoma, kuinka on ihan eri asia imettää päälle puolivuotiasta kuin muutaman viikon tai kuukauden ikäistä. Vasta silloin imetyksestä nauttii.

Nyt voisin kertoa, että tämän meidän tissitakiaisen molemmista mahataudeista on selvitty lähinnä säikähdyksellä. Ripuli ei kummallakaan kerralla (10kk ja 11kk iässä päiväkodista tuotu) äitynyt pahaksi, vaan oikeastaan yhden illan ja yön tissimaitopaastolla selvittiin.

Vierailija
26/32 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, ettei homma suurimmassa osassa tapauksia ole kiinni motivaatiosta vaan tiedon puutteesta. Se tiedon puute ei valitettavasti koske vain äitejä vaan tahoja, jotka äitejä neuvovat: Kätilöitä, terveydenhoitajia ja lääkäreitä.

Hieno juttu, jos lääkärilehdessä kirjoitetaan imetyksestä. Mun rajallisen henkilökohtaisen kokemuksen mukaan monen lääkärin imetystiedot on aika heikot. On aika kohtuutonta vaatia äitejä olemaan motivoituneita, jos terveydenhoitokunnalta saa väärää informaatiota. Suurimmalta osalta ihmisiä ei voi myöskään olettaa, että ottavat itse selvää asioista.

Surullista minusta on myös se, että täällä aletaan aina haukkumaan toisia äitejä. Eiköhän kaikki tänne eksyneet ihmiset ole kumminkin niitä, jotka yrittävät hakea tietoa ja motivaatiota hoitaa lastaan mahdollisimman hyvin.

Vierailija
27/32 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään kokenut että yksikään terkkari, kätilö tai lääkäri olisi ollut imetysvastainen tai vähätellyt sitä. En ole huomannut lehdistä, en televisiosta tai radiosta sitä myöskään. Yksikään ystäväni, tuttuni tai sukulaiseni ei ole siihen suhtautunut kielteisesti. Palstallakin lähes kaikki ovat imetysmyönteisiä; eri asia on sitten ne omat kokemukset, ja ne kaikille sallittakoon.

Ei kai kukaan vähättele, vastusta tai panettele imetystä. Sehän on nykyään jo ihan ok jopa julkisilla paikoilla. Ja jos joku niin tekee, eiks se ole jo muutenkin epäuskottava tyyppi?

Missä te sellaista koette? Vai varjonyrkkeilläänkö sitä?

Vierailija
28/32 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas miten jengi jaksaa kiihkoilla imettämisestä ja mistä lie. Taitaa olla niin, että naiset, jotka ovat kouluttamatomia, kieltitaidottomia, urattomia tai muuta ei niin kovin yhteiskunnan silmissä briljanttia, ottavat äitydestä ja imetyksestä SUUREN TEHTÄVÄN, ja sitä kautta saavat pönkitystä itsetunnolleen jne. Järjen käyttö on sallittua ja suhtellisuuden taju tarpeen. Mitä hemmetin väliä on jos " täysimetetty" saa muutaman ml korviketta, ja jos osaisi vaikkapa englantia, niin googlella ja kirjastoista voisi löytää vähän enemmänkin luettavaa...ainiin, mutta luetun krittiinen ymmärtäminen taitaa vaatia ihan älyllistä toimintaa korvien välissä ja jos se on heikoissa kantimissa, niin vaikkapa vain akateeminen perustutkinto voisi auttaa oikealle tielle tutkimustyössä... Voi äly tätä keskustelun tasoa... Onneksi menen pian töihin maksamaan veroja mm. kaikenmaailman tandemtaaperoimettäjien kotihoidontukia varten, omasta puolestani kohotan keskustelun tasoa lopettamalla tämän foorumin seuraamisen, hohhoijaa.

Vierailija
29/32 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maxitie:

Voi äly tätä keskustelun tasoa... Onneksi menen pian töihin maksamaan veroja mm. kaikenmaailman tandemtaaperoimettäjien kotihoidontukia varten, omasta puolestani kohotan keskustelun tasoa lopettamalla tämän foorumin seuraamisen, hohhoijaa.

Kiitos vaan korkeasta keskusteluntasosta sinnekin päin. Tuskin kukaan jää tällaisia kommentteja kaipaamaan, joten foorumilta poistuminen ei varmaan ole kauhea menetys tälle yhteisölle. Joo ja kolahti todella, kuukauden päästä olen äitiyslomalla oleva tandemtaaperoimettäjä. Veroja kyllä maksan silti.

Hieman hankalaa oli saada selvää tuosta argumentaatiostasi. Epäselväksi jäi, mitä ajat takaa. Ilmeisesti kumminkin tiedät, että koulutetut äidit täysimettävät keskimäärin pidempään.

Hoitohenkilökunnan tietotasosta vielä sen verran, kun alkuperäinen viesti koski nimenomaan tuota 1% lapsista täysimetettyjä asiaa. Suomessahan suurin osa lapsista saa jo laitoksella lisämaitoa (Ruotsissa muistaakseni 15% lapsista). Kyllä se jo pelkästään kertoo mun mielestä terveydenhoitohenkilökunnan imetystietämyksestä. Itse olen saanut vanhentunutta imetystietoa mm. neuvolassa ja sukulaislääkäreilläkin on kyllä ihmeellisen antiikkisia käsityksiä imetyksestä. Kokemukset ovat toki omiani. Hyvä jos muissa neuvoissa on asioista paremmin perillä olevaa porukkaa.

Vierailija
30/32 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, vuonna 2003 th/sh:ksi valmistunut, olen myös imetysohjaaja, kuten jokainen meidän vuosiluokalta valmistunut. Kurssi kesti monta tuntia ja harjoittelimme ' kädestä pitäen' imetysohjausta Naistenklinikalla. Tiedon puutteesta ei ainakaan meitä (terkkoja) voi syyttää. On sitten th:n henkilökohtaisista valinnoista ja arvoista kiinni, mitä hän pitää tärkeänä.

Luulen, että monet neuvolath:t ovat vielä varovaisia näissä asioissa, joista äidit herkästi ottavat itseensä, kokevat huonoa omaatuntoa, syyllistävät itseään.

Ja vaikka kuinka itse olen koulutuksen näihin asioihin saanut, olen minäkin paininut ties minkälaisissa imetyksen ongelmissa molempien muksujeni kanssa. Ei se siis tiedon puuttesta aina ole kiinni vaan siihen imetyksen onnistumiseen vakuttaa niin monta seikkaa.

sitruska ja muksut 5kk/2,5v

Vierailija
31/32 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitruska:

Minä, vuonna 2003 th/sh:ksi valmistunut, olen myös imetysohjaaja, kuten jokainen meidän vuosiluokalta valmistunut. Kurssi kesti monta tuntia ja harjoittelimme ' kädestä pitäen' imetysohjausta Naistenklinikalla. Tiedon puutteesta ei ainakaan meitä (terkkoja) voi syyttää. On sitten th:n henkilökohtaisista valinnoista ja arvoista kiinni, mitä hän pitää tärkeänä.

Luulen, että monet neuvolath:t ovat vielä varovaisia näissä asioissa, joista äidit herkästi ottavat itseensä, kokevat huonoa omaatuntoa, syyllistävät itseään.

Hienoa, että olette saaneet opintojen yhteydessä imetysohjausta. Mun kokemukset terveydenhoitajista rajoittuvat kauan neuvolatyötä tehneisiin terveydenhoitajiin. Eikä mun ollut tarkoitus ketään yksittäistä lääkäriä tai terveydenhoitajaa tästä tiedon puutteesta syyttää. Esim. lääkäreiden koulutuksessa ei ole vaan ilmeisesti tähän kiinnitetty kauheasti huomiota. (Sukulaislääkäripojan kommenteista päätellen) Toisaalta lääkäreiden koulutuksenkin sisältyy niin paljon kaikkea...

Mielestäni ongelmat juontaa ihan kansanterveyslaitokseen, sosiaali- ja terveysministeriöön ja sairaaloiden päättäviin tahoihin asti. En ymmärrä esim., miksi esim. Unicefin Baby Friendly Hospital -arvoa ei ole haettu pääkaupunkiseudun suuriin sairaaloihin tai miksi Suomessa ei ole kahden vuoden ikään asti imetyssuositusta.

Vierailija
32/32 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että nykyään nuoremmat terkkarit ovat varmaan imetystietoisempia kuin vanhemmat.. tämän olen huomannut omassa neuvolassanikin, tämä vanhempi terveydenhoitaja on nyt lastenneuvolassa ja aiemmin raskausaikana minulla oli tosi ihana, n.30vee tai vähän vajaakin terveydenhoitaja joka huomioi jo raskausaikana minut yksilöllisesti, joittenkin mielestä ne hirveät luomuhörhöilynikin x)

Olisko sitten niin, että jotkut vanhemmat terkkarit ovat jämähtäneitä niihin vanhoihin oppeihinsa :/