Mikä kaupungissa on sitä kuuluisaa "tekemistä", mitä ei muka pienemmässä kunnassa ole?
Ihmettelen aina näitä, jotka haluavat isoon kaupunkiin, koska"täällä ei oke mitään tekemistä".
Mitä tekemistä se sitten tarkoittaa? Jotain ravintoloita ja elokuvateatteteita vai? Kyllä täälkäkin on pizzerioita ja paikallinen juottola (kaksikin) ja jopa kahvila, grilli, hese ja elokuvateatterikin.
Itse en edes missään ravintoloissa käy, niin kaupungissa vissiin ihmiset istuu sitten kokoajan syömässä semnoisissa, jos se on sitä "tekemistä".
Täällä voi myös harrastaa urheilua, uimista, on kirjasto ja kansalaisopisto. Museokin löytyy. On luontia.
On tehtaita. On terveysjeskus ja yksityinen lääkäriasema. On jopa keilahalli ja pieni laskettelurinne.
Mitä siellä kaupungissa on mitä ei täältä löydy, enemmän kauppoja, siinä se. Ja balettikoulua tai yliopistoa ole tms, mutta en nyt saa muuta päähäni.
Mitä ne kaupunkilaiset kokoajan tekee, mitä ei täällä voi tehdä????? Minusta täällä on ihan tarpeeksi kaikkea mitä ihminen voi tarvita.
Kommentit (284)
On tehtaita?? Tehtaat ei ole nyt ihan ensimmäisenä mun listalla kun tekemistä itselleni mietin. No ehkä jossain suklaatehtaalla voisin käydä maistelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa nyt sinä ihan alkuksi, mikä niissä kaupunkilaisissa nyt niin jurppii, että pitää tehdä näitä avauksia ihan koko ajan?
eri vastaaja tässä mutta lähinnä se että maksetaan itsensä kipeiksi pikkuluukuista ei haluta ymmärtää että siellä On turvattomampaa kuin esmes 90-luvulla. ja sitten sanotaan mitä siellä maalla teet eihän siellä mitään tekemistä oo ja nämä samat henkilöt puhuu juurikin siitä tekemisestä mutta tekevät niitä teatteri ravintola taidenäyttelyjuttuja joka toinen vuosi jos silloinkaan(tai kerran 5vuodessa) ja sitten kettuillaan että mitä te siellä maalla teette? TÄMÄ.
Edelleen, mikä sua kaupunkilaisissa jurppii, että näitä aloituiksia pitää tehtailla? Eiköhän ihmiset osaa itse päättää, missä ne haluaa asua? Et vaikuta ihmiseltä, jolta kukaan nyt suoraan kaipaa life style- neuoja.
Mutta sulle on jo nyt yritetty avata sitä, että usein ne on ne ihmiset - ei mikään taidenäyttely. Mutta sinne taidenäyttelyyn voi mennä niiden ihmisten kanssa, kun sellainen juttu on tarjolla.
eri vastaaja tässä edelleen..eli en se miksiluulet mutta kyllä mä tykkään käydä museoissa ja ravintoloissa olen jopa käynyt oopperassakin en tosin suomessa..ja matkustellut. En halua maksaa itseäniä kipeäksi pikkuluukusta ja olla ylpeä stadilainen vaikka alkuperäisiä stadilaisia ei taida olla.
Saahan siellä stadissa olla jos tykkää mutta mitään erityistä hohtoa en siinä näe että pitäisi maksaa ekstraa kun on on jotain traumoja maalla asumisesta. olen lähiön kasvatti ja sitä betonihelvettiä riittää tuolla pasilassakin. ihan kuin joku kiinan suurkaupunki helsingistäkin tulossa lieveilmiöineen. jos haluaa hohtoo niin menee vaikka Berliiniin Lontooseen Glasgowiin tai vaikka Tallinnaan. Tukholmaan en haluasii kun siellä on ollu se meininki mikä on tulossa Helsinkiinkin. Ja tänne esikaupunkialuillekin. Tosi kiva.,
Kyllä meitä paljasjalkaisia stadilaisiakin täällä on. Lapseni ovat neljännen polven stadilaisia useampaa sukulinjaa. Tämä on meille koti, rakas pikkukaupunki Helsinki, josta on kiva lähteä landelle ja maailmalle ja ihana palata takaisin tutuille kulmille.
Minä elän kantakaupungin liepeille ihan kuin pikkukaupungissa. Käyn aina samassa lähikaupassa ja pyöräilen tai kävelen lyhyen matkan töihin. Olen käynyt vuosikausia samassa jumpassa ja pääasiassa suosin muutamaa lähiravintolaa. Toisinaan lähden keskustaan ja se on kuin olisin reissuun lähtenyt. Elämä on tuttua ja turvallista.
Mutta, jos päätän vaihtaa maisemaa, oli se sitten ostoskeskus tai uusi ulkoilureitti, ratikka- tai metromatkan päässä on lukemattomia vaihtoehtoja. Eläkeikäiset vanhempani käyvät välillä tutustumassa pääkaupunkiseudun kaupunginosiin, jossa eivät ole koskaan käyneet.
Jos haluan tutustua naapureihin, lasten kavereiden vanhempiin, työkavereihin ja harrastustuttuhin, voin tehdä niin. Täällä voi myös asua ja elää täysin anonyymisti. Toki kaveruuteen ja tutustumiseen vaaditaan vähän vaivaa, koska kenelläkään ei ole velvoitetta tulla toimeen ja tutustua.
Täällä myös 1, tosin vain 3. polven stadilainen joten lapseni ovat jo 4. sukupolvea.
Kukaan meistä ei enää asu Helsingissä. Olen Kalliosta lähtöisin ja esikaupungeissakin asunut mutta edelleen suunnattoman onnellinen muutostani kehyskuntaan 27 vuotta sitten! Elämäntaso nousi ihan toisiin sfääreihin! Helsingin keskustassa käyn ehkä kerran vuodessa, siellä ei ole minulle mitään. Kaverin luona kahvilla Larussa pari kertaa vuodessa, sekin riittää hyvin.
Oikaisen ennemmin tuosta lentokentän kautta etelä-Eurooppaan silloin kun kotoa lähden!
Miksi kaupungissa. No esimerkiksi siksi, että
- Kolme lasta, jolla kaikilla pari harrastusta ja kaikilla eri harrastukset. Missä muualla kuin kaupungissa olisi näin laaja harrastustarjonta
- Tykkään itse käydä kulttuuriharrastuksissa: välillä se tarkoittaa musiikkitaloa tai oopperaa, välillä taas jazz-klubia tai muuta elävää musiikkia.
- Tykkään käydä teatterissa, baletissa, elokuvissa jne
- Tykkään käydä syömässä varsinkin sellaisissa ravintoloissa, jossa saan sellaista ruokaa mitä en kotona osaisi tai viitsisi tehdä
Ja miljoona muuta syytä, mitä en jaksa kaikkia tässä mainita
Vierailija kirjoitti:
Maallahan ei välttämättä ole lyhyet välimatkat, kun täällä niin moni sitä ylistää, että maalla ja pienellä paikkakunnalla on kaikki lähellä. Kun olin lapsi ja asuttiin maalla, niin jos tahtoi uimahalliin, niin sinne kesti noin 40 minsaa ajaa. Kauppa oli onneksi lähempänä, noin 20 minsan ajomatkan päässä. Harrastukset oli kanssa sen 20 minuutin tai 40 minuutin ajomatkan päässä. Julkista liikennettä ei ollut ja mun vanhemmilla ei ollut mahdollisuutta kyyditä mua, joten en pahemmin mitään harrastanut.
No sehän on ihan missä siellä maalla asuu. Jos muuttaa umpikorpeen niin on pitkät välimatkat, jos muuttaa lähelle taajamaa niin on lyhyet. Niinkuin siellä kaupungissakin voi asua ihan ytimessä kaiken vieressä (kalliilla) tai jossain lähiössä (se yleisempi tapa). Lähiössä asuminen muistuttaa lopulta usein aika paljon pikkukaupungissa asumista, paitsi ettei kaikki tunne kaikkia ja on vähän kalliimpaa.
Aloittajan kunta vaikuttaa pikkukaupungilta, ei maalaispaikkakunnalta.
Itse olen kotoisin pienestä kunnasta. Siellä on vain yksi ruokakauppa, rautakauppa, kirjasto, museo, huoltoasema. Paikkakunnan ainoa kahvila on se huoltoasema. Terveyskeskustakaan ei enää ole. Elokuvateatteria ei ole koskaan ollutkaan. Ei puhettakaan mistään uimahallista, keilahallista tai yksityisestä lääkäriasemasta.
Gayklubeja on yleensä vain isoimmissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kunta vaikuttaa pikkukaupungilta, ei maalaispaikkakunnalta.
Itse olen kotoisin pienestä kunnasta. Siellä on vain yksi ruokakauppa, rautakauppa, kirjasto, museo, huoltoasema. Paikkakunnan ainoa kahvila on se huoltoasema. Terveyskeskustakaan ei enää ole. Elokuvateatteria ei ole koskaan ollutkaan. Ei puhettakaan mistään uimahallista, keilahallista tai yksityisestä lääkäriasemasta.
Niin kun se "maalla" asumisen kirjo on niin valtava. On ihan peräkorpea josta on hemmetin pitkä matka minne vaan. On pieniä kuolevia kuntapahasia, joissa ei tosiaan ole mitään. On vähän vireämpiä pieniä kuntia, ehkä suht lähellä isoa kaupunkia. On sellaisia 10-20 000 asukkaan pikkukaupunkeja, joissa on jo paljonkin puuhaa. On isomman kaupungin läheisyydessä olevia virkeitä maalaiskyliä ja taajamia, joista hurauttaa ison kaupungin keskustaan alle puoleen tuntiin ja jotka on täynnä lapsiperheitä. Kaupunkejakin on muita kuin Helsinki, paitsi toki helsinkiläisten mielestä ei ole.
Mä asuin Helsingissä noin 20 vuotta.
Opiskeluaikana oli kaikenlaisia rientoja. Sitten se alkoi mennä siihen että keskustassa kävin ehkä kerran vuodessa vaikka ratikalla olisi helposti päässyt.
Huomasin että ainoa mikä kiinnosti oli kun viikonloppuna pääsi lähtemään mökille. Puuhailemaan kaikenlaista ja nauttimaan rauhasta.
No muuttohan siitä seurasi, nyt on mökille matkaa alle 10 kilometria. Kohta pitää lähteä kalaan.
Vierailija kirjoitti:
Asuimme isossa kaupungissa ja elämämme oli tällaista. Lapset aamulla ylös, päiväkotiin, töihin, kaupan kautta lapset hoidosta, ruoka, pikku kakkonen, iltapuuhaa ja nukkumaan.
Muutimme pienelle paikkakunnalle. Edelleen aamulla lapset ylös, päiväkoti jne...
Ihan samanlaista elämää kummassakin
No se johtuu ihan siitä että teillä on lapsia. Lasten kanssa on aina yhtä pakkotahtista arkea ja tylsää. Niin oli meilläkin kun oli lapset ja asuttiin kaupungissa. Siitä kaupungissa asumisesta ei hyötynyt mitenkään kun elämä oli pelkkää työssä käyntiä, ruuanlaittoa ja siivoamista ja lasten viemistä hoitoon ja tuomista pois hoidosta. Rahaakaan ei ollut mihinkään kun perhe on yksi musta aukko. Nyt on sinkkuna ja vapaana aikaa mennä minne vain ja tehdä mitä haluaa niin sitä hyötyykin asuinpaikkansa tarjonnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuimme isossa kaupungissa ja elämämme oli tällaista. Lapset aamulla ylös, päiväkotiin, töihin, kaupan kautta lapset hoidosta, ruoka, pikku kakkonen, iltapuuhaa ja nukkumaan.
Muutimme pienelle paikkakunnalle. Edelleen aamulla lapset ylös, päiväkoti jne...
Ihan samanlaista elämää kummassakinNo se johtuu ihan siitä että teillä on lapsia. Lasten kanssa on aina yhtä pakkotahtista arkea ja tylsää. Niin oli meilläkin kun oli lapset ja asuttiin kaupungissa. Siitä kaupungissa asumisesta ei hyötynyt mitenkään kun elämä oli pelkkää työssä käyntiä, ruuanlaittoa ja siivoamista ja lasten viemistä hoitoon ja tuomista pois hoidosta. Rahaakaan ei ollut mihinkään kun perhe on yksi musta aukko. Nyt on sinkkuna ja vapaana aikaa mennä minne vain ja tehdä mitä haluaa niin sitä hyötyykin asuinpaikkansa tarjonnasta.
Mä oon just miettinyt että lasten muuttaessa kotoa voisi muuttaa enemmän maalle, kun ei tarvitsisi miettiä niitä kuskauksia ja kavereita. Siellä saisi puuhastella rauhassa sitten. Tosin kyllä sen pitäis suht lähellä isoa kaupunkia olla, että vois helposti halutessaan ajaa teatteriin jne. Kaupunkiasunto ja mökki-yhdistelmä vois olla kiva myös, talvet nauttisi kaupungin huvituksista ja kesät asuisi mökillä luonnon rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska tuo on tehtaita. Niissäkö ne maalaiset vapaa-aikaansa viettää? Toinen tuo, että on museo. Joo, hyvä juttu. Se pikkumuseo on nähty vartissa, vai kuinka usein sinä siellä käyt?
Eli sinä siis ramppaat kaupungissa viikottain museoissa, asut siksi siellä? Yhtä äkkiä kai ne tulee tutuiksi kuin yksi museo?
En oo käynyt muutamaan vuoteen meidän museossa, mutta siellä on kyllä vaihtuvia näyttelyitäkin, eli uutta nähtävää vähän väliä pysyvän tavaran lisäksi.
Ap
Oon eri, mutta kyllä käyn kuukausittain eri museoissa ja tykkään viedä lapsiakin eri näyttelyihin. Ei todella yksi pieni museo riitä. Tai isokaan sen puoleen.
Jos et käy joka pv tai viikko eri museoissa, niin
Kerran kuukaudessa voisit yhtä hyvin käydä isossa kaupungissa museossa, vaikka asut itse pikkukunnassa.
Että eihän tossa syyssäkään ole mitään tolkkua kaupungissa elämiseen.Ap
Miksi siellä pikkukunnassa pitäisi asua, kun voi kävellä sinne museoon halutessaan kun asuu kaupungissa?
Etsin niitä motiiveja isossa kaupungissa asumiseen, museo ei vaan riitä syyksi, kun vastataan että "kaupungissa on enemmän tekemistä". Kukaan ei käy päivittäin museoissa, tai oopperassa, tai teatterissa.
Kyllä täälläkin on museo, minne voi kävellä sisään.Ap
Meilläkin on museo. Sinne voi mennä katsomaan niitä samoja auroja ja kuokkia mitkä siellä oli 30 vuottakin sitten. Uimaankin kesällä pääsisi paitsi ettei pääse kun hiekkakuoppa piti tyhjentää kun siellä oli jotain vierasta mömmöä. Marketin seinällä on kansanopiston näyttely. Kahvilassa voit istua kylän vanhojen ukkojen ja lottoporukan pällisteltävänä. Ja siinä se sitten olikin. Viihdettä koko vuodeksi.
Pikkukaupunkeja on niin monenlaisia. Jotkut pienimmät on tosiaan aivan kuolleita, mutta ne jotka edelleen on itsenäisiä kuntia on yleensä edes jossain määrin eläviä ja on muutakin tekemistä kuin nuo kuvatut. Ja missä Suomessa, tuhansien järvien maassa, on muka kunta, jossa ei pääse uimaan kesällä tai ainoa uimapaikka ois joku soramonttu?!
Täällä ei ole edes kesällä mitään. Välillä järjestävät paikallisille jotain ja ohjelma koostuu pääosin kunnan isien ja äitien puheista ja heikkotasoisista esityksistä joista vaikka maksaisi ettei joutuisi näkemään. Meillä on soramonttu uimarantana valitettavasti. Järviä ei ole lähimain, mutta meren rantaan pääsee jos matkustaa viereiseen kaupunkiin.
Enemmän reittejä/polkuja mitä liikkua? O_o jos ulkoilusta pitää
Pikkukylissä on vaan yks tie minkä varrella sale
No vaikka täällä Tampereella on Särkänniemi, isoja museoita, festareita, konsertteja, messuja... Kauppoja on enemmän joo, samoin kaikkea muutakin.
Pikkupaikkakunnalla on pizzapaikka ja grillikioski. Kaupungissa on kymmeniä erilaisia ravintoloita, joissa voi maistaa eri maiden herkkuja. Ei ole pakko syödä aina pizzaa. Ja kyllä laadussakin on eroa. Täällä on kebab-pizza-räkälöitä ja sitten on italialaistyylisiä pizzerioita, taso- ja hintaerot ovat suuret, mutta ei olla vain yhden paikan varassa.
Paikallinen juottola on spurguille. Ei-alkoholistit haluavat juoda erilaisia juomia kivassa ympäristössä, eli jossain vähän tasokkaammassa baarissa tai pubissa.
"Täällä voi myös harrastaa urheilua, uimista, on kirjasto ja kansalaisopisto. Museokin löytyy. On luontia.
On tehtaita. On terveysjeskus ja yksityinen lääkäriasema. On jopa keilahalli ja pieni laskettelurinne."
Tehtaat, terveyskeskus ja yksityinen lääkäriasema ovat tekemistä?? Ei kai niihin kukaan mene aikaa viettämään.
No miten sieltä maalta löytyy esim.
cocktailbaari
viinibaari
vegaaniravintola
korealainen ravintola
musikaaleja
lentokenttä
jazzbaari
kasvitieteellinen puutarha
Kaikki nämä ovat paikkoja, joissa olen käynyt viime kuukauden aikana
Mulle suurin syy asua kaupungissa on sun kaltaisten ihmisten puute. Sä olet tyytyväinen siihen missä asut, mutta sulla ei silti ole parempaa tekemistä ku tulla tänne ärsyttämään, eli sulla EI OLE MUUTA TEKEMISTÄ!!!
Maalla ihmisten ainoa harrastus on valittaminen ja lempiharrastus on kaupunkilaisista ja varsinkin Helsinkiläisistä valittaminen. Muutan sinne sitten valittamaan ku täällä loppuu tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaista elämää kummassakinNo se johtuu ihan siitä että teillä on lapsia. Lasten kanssa on aina yhtä pakkotahtista arkea ja tylsää.
Jotkut ihmiset nauttivat lastensa kanssa leikkimisestä ja puuhaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
No miten sieltä maalta löytyy esim.
cocktailbaari
viinibaari
vegaaniravintola
korealainen ravintola
musikaaleja
lentokenttä
jazzbaari
kasvitieteellinen puutarha
Kaikki nämä ovat paikkoja, joissa olen käynyt viime kuukauden aikana
Menitkö lentokentälle ihan huvittelemaan?
Pienessä kunnassa asuneena ymmärrän kyllä AP:takin tavallaan, mutta moni noista luetelluista asioista kiinnostaa vain harvoja (laskettelumäki) tai ei ole "tekemistä" (tehtaat ja lääkäriasemat)
Maaseudulla asutaan luonnon ja yhteishengen vuoksi, kaupungeissa palvelujen vuoksi. Voi siis sanoa, että keskimäärin kaupungissa on enemmän ihmisiä, jotka kaipaavat esim. suurempaa tarjontaa ravintoloissa ja kaupoissa, ja maalla enemmän niitä joille riittää se paikallinen pizzeria ja joskus käydään sitten lähimmässä kaupungissa syömässä ja shoppailemassa. Tietysti jos on tosi seurallinen ja haluaa ison ystäväporukan, sekin on helpompi löytää kaupungista, ainakin nuorena. Nuoret pakkaavat lähtemään pois pieniltä paikkakunnilta ja suuntaavat kaupunkeihin opiskelemaan.
Pikkupaikkakunnalla on ihanaa asua verrattuna aiempiin asuinpaikkoihin. Työtä on tarjolla, jokaiseen paikkaan ei ole satoja hakijoita. On paljon luontoa, puita ja metsää. Joka paikkaan pääsee jalan tai pyörällä.
Mä harrastan kundaliinijoogaa ja tätä ei myöskään löydy pieniltä paikkakunnilta. Kuten ei löydy myöskään reformer pilates -studiota.