Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan yösyöttöjen lopetus

Vierailija
04.05.2023 |

Kuinka lopetitte vauvan yösyötöt?
Meillä 7kk vauva joka syö yöt ja touhuaa päivät. Kiinteät eivät maistu juuri yhtään, saattaa itse vähän mutustaa parsakaalia tms mutta esim lusikalle suu ei aukea. Ei syö tuttia.
Viime yönä heräsi KUUSI kertaa syömään, ja koska olen jo niin väsynyt niin tungin vain tissin suuhun. Koko elämänsä herännyt usein ja olen nukkunut itse kokonaisen yön ehkä kesällä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vauva muuten voi? Jos on aina heräillyt paljon ja heräilyt jatkuu, niin kannattaa selvittää ettei ole jotain terveyshuolia esim. refluksia. Mutta sen kyllä varmaan huomaisi päivälläkin.

En usko että on refluksia tai muita terveyshuolia. On perustyytyväinen vauva.

Päiväunet ovat myös katkonaisia, joten unet on nyt vain ongelmana. Että uni voikin vaikuttaa niin kovasti omaan oloon..

Vierailija
22/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä lopettaisin yösyötöt kokonaan ja imettäisin tarpeeksi usein päivisin.

Tarjoaisin kiinteitä ruokia esim. sormiruokana ja soseina tarpeeksi usein, jotta vauva tulisi kylläiseksi päivällä.

Pikkuhiljaa vauva oppii ettei enää saa maitoa yöllä ja heräily vähenee. Kun vauva itkee yöllä, siltä ja anna tuttia. Voit pyytää myös miestäsi rauhoittamaan vauvaa.

Ei kuulosta hyvältä että vauva herää noin usein yöllä syömään, pitäähän sinunkin saada nukutuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiheän imun kausi? Lapsi lisää maidon määrää imemällä. Lisää sinä kiinteiden antamista, niin eiköhän se siitä.

Lopetin yösyötöt noin 1-vuotiaalta. Nukuimme  perhepedissä, joten en erityisesti miettinyt milloin lapsi imi, mutta lopetin niin, että käärin itseni tiukasti pussilakanaan, jotta hän ei päässyt salaa imemään. Aamulla heti herättyäni imetin sängyssä.

Tätä olen miettinyt, mutta yritän syöttää lasta 5 kertaa päivässä ja suu ei aukea kiinteille. En siis saa lisättyä ruokaa kun ei suostu syömään.. Ap

Kannattaa jatkaa sitkeästi kiinteän tarjoamista, vaikka äidinmaito olisikin parasta herkkua. Nälkä ajaa lopulta syömään?

Onko lapsella hampaita? Minusta on luonnollista, että lapsi alkaa sitten syödä enemmän kiinteitä vasta kun on hampaita. Näin kävi omassa lapsentahtisessa äitiydessäni.  En antanut soseena ruokaa ennen kuin ehkä kahdeksan yhdeksän kuukauden iässä. Siihen asti oli täysimetyksen varassa. Ja kiinteiden antaminen tapahtui todella asteittain, aluksi vain jotain järsittävää.

Varmaan pulloruokinnassa tilanne eri.

Jos lapsi puristaa suunsa kiinni kun ruokaa lusikalla tarjotaan, ei kannata pakottaa. Ei kukaan lapsi ole nälkään kuollut, jos ruokaa on tarjolla. Se syö sitten kun haluaa ja osaa.

Minusta allergioiden lisääntyminen saattaa johtua osaksi siitä, että vauvoille aletaan antaa kiinteitä liian aikaisin.

Ainakaan tällaisia neuvoja ei pidä noudattaa. Lapsi ei pärjää 9 kk pelkällä imetyksellä. Anemiariski on suuri jos täysimetystä ilman muuta ruokaa jatkaa tätä kauemmin. Kaikki lapset tarvitsevat 6 kk iästä alkaen kiinteää ruokaa.

Vierailija
24/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä annat iltapalaksi? Jos ei puurolle aukea suu, kokeile leipoa vaikka kaurasämpylää, jos söisi sormin. Myös banaani-kauralätyt voisi maistua. Päivällä perunaa, porkkanaa ja pehmeäksi uunissa paistettua kanan paistileikettä. Kunnon ruokaa, jossa energiaa.

Vierailija
25/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jatkuviin hetäämisiin auttoi lopulta rautalisä. Hb oli ihan normaali ja ferritiinikin normaalin rajoissa (tosin alarajoilla), mutta lääkäri kehotti silti kokeilemaan. Kuukauden päästä yöt rauhoittui, enää herätään vain ehkä kerran jos sitäkään. Lapsi on 2,5-vuotias.

Meillä lapsi syö luonnollisesti jo ihan tavallista ruokaa ja sitäkin monipuolisesti. Mutta jos teillä ei lapsi syö vielä mitään kiinteitä, voi raudanpuute olla vieläkin todennäköisempi. Ja siis kyllähän tuon ikäinen lapsi herää syömään yöllä jo ihan nälkäänsä jos ei syö kiinteitä. Niitä pitäisi ehdottomasti alkaa antamaan ja jos ei syö millään keinoin, niin selvittämään miksei.

Ja tuolle, joka väitti allergioiden lisääntyneen kiinteiden alhaisen aloituksen myötä. Ennen niitä annettiin vieläkin aiemmin, esim. porkkanaraastetta kehotettiin antamaan 4-kuukautiselle. Joten ihan tätä nyt en usko. Ennen toki vauvojenkin ruuat tehtiin useimmiten itse.

Vierailija
26/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden iässä lopetettiin, kun aikasemmin ei ollut voimia valvoa. Nukuin patjalla pinnasängyn vieressä ja alussa tarjosin vesihörppyä. Eka yö oli hankalin, mutta silittelin lasta, niin kyllä se sitten asettui. Kolmannen yön jälkeen ei enää huutanut öisin maitoa, vaan asettui nukkumaan kun hänen luona vaan kävi. Vaikka yösyönnit loppuu, niin ei siltikään välttämättä nuku täysiä öitä. Meillä täydet yöt tuli kuvioihin vasta 2,5 vuotiaana.

Vierailija
27/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai puolet korviketta ja puolet rintamaitoa (enempää ei tullut)

Illalla nukutettiin aina niin, että sai maitoa kyllikseen. Lisäksi menimme alusta asti aina nukkumaan samaan aikaan kuin vauva, jok atajusi, että nyt kuuluu nukkua. Alkoi yölliset heräämiset olle vähemmän vaativia. Sitten tuli uö, jolloin hän vaan ihan vähän hiljaa päästä pientä ääntä ja minä omasta sängystäni sanoin, että nuku vaan. Ja vähän juttelin. Näin taisi mennä muutama yö ja sitten jo nukkuikin koko yön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi