Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan yösyöttöjen lopetus

Vierailija
04.05.2023 |

Kuinka lopetitte vauvan yösyötöt?
Meillä 7kk vauva joka syö yöt ja touhuaa päivät. Kiinteät eivät maistu juuri yhtään, saattaa itse vähän mutustaa parsakaalia tms mutta esim lusikalle suu ei aukea. Ei syö tuttia.
Viime yönä heräsi KUUSI kertaa syömään, ja koska olen jo niin väsynyt niin tungin vain tissin suuhun. Koko elämänsä herännyt usein ja olen nukkunut itse kokonaisen yön ehkä kesällä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei lopeta yösyöntiä, jos saa yöllä tissin aina suuhun.

Vierailija
2/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei lopeta yösyöntiä, jos saa yöllä tissin aina suuhun.

No ei varmaan, mutta kuuntelitko huutoa sitten koko yön? Tällä hetkellä väsymys niin paha etten uskalla ajaa edes autoa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lopetettiin varmaan virheellisesti ja epäloogisesti, mutta ihan riittävän toimivasti. Lopetettiin aamuyön syötöt ja kuunneltiin pari yötä niihin liittyvää huutoa. Annoin kuitenkin varhaisaamusta n. 5-6 maissa maitoa ja jatkettiin sen jälkeen vielä unia. Aika nopeasti yöt rauhoittui ja tuo yksi syöttö riitti vauvalle. Kun yksivuotiaana alkoi taas heräillä ja vaatia maitoa useammin, lopetin yösyötöt täysin.

Vierailija
4/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syö niin kauan, kun hänelle tissiä/pulloa yöllä annetaan. Kolmen lapsen äitinä voin kertoa, että vauva pitää ns opettaa pois yösyötöistä. Yksi hyvä keino jatkaa unta on se, että laittaa vaan tuttia suuhun, kun vauva herää. Mutta, kun se tuttihommakin on semmoinen, että se pitää malttaa "opettaa" vauvalle. Ensimmäinen lapseni lopetti yösyönnit 7 viikon ikäisenä. Kaksi seuraavaa opetettiin pois yösyönneiltä ja 4 kk ikäisinä sitten oppivat. Sen sanon, että työtä se vaatii. Kyllä sinä onnistut siinä kun minäkin onnistuin.

Vierailija
5/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiheän imun kausi? Lapsi lisää maidon määrää imemällä. Lisää sinä kiinteiden antamista, niin eiköhän se siitä.

Lopetin yösyötöt noin 1-vuotiaalta. Nukuimme  perhepedissä, joten en erityisesti miettinyt milloin lapsi imi, mutta lopetin niin, että käärin itseni tiukasti pussilakanaan, jotta hän ei päässyt salaa imemään. Aamulla heti herättyäni imetin sängyssä.

Vierailija
6/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiheän imun kausi? Lapsi lisää maidon määrää imemällä. Lisää sinä kiinteiden antamista, niin eiköhän se siitä.

Lopetin yösyötöt noin 1-vuotiaalta. Nukuimme  perhepedissä, joten en erityisesti miettinyt milloin lapsi imi, mutta lopetin niin, että käärin itseni tiukasti pussilakanaan, jotta hän ei päässyt salaa imemään. Aamulla heti herättyäni imetin sängyssä.

Tätä olen miettinyt, mutta yritän syöttää lasta 5 kertaa päivässä ja suu ei aukea kiinteille. En siis saa lisättyä ruokaa kun ei suostu syömään.. Ap

Vierailija
7/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisikohan, jos illalla antaisi velliä pullosta?

Vierailija
8/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilen tätä! Jos suostuu syömään pullosta :D Ap

Vierailija
9/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen miettinyt, mutta yritän syöttää lasta 5 kertaa päivässä ja suu ei aukea kiinteille. En siis saa lisättyä ruokaa kun ei suostu syömään.. Ap

Kannattaa jatkaa sitkeästi kiinteän tarjoamista, vaikka äidinmaito olisikin parasta herkkua. Nälkä ajaa lopulta syömään?

Vierailija
10/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva syö niin kauan, kun hänelle tissiä/pulloa yöllä annetaan. Kolmen lapsen äitinä voin kertoa, että vauva pitää ns opettaa pois yösyötöistä. Yksi hyvä keino jatkaa unta on se, että laittaa vaan tuttia suuhun, kun vauva herää. Mutta, kun se tuttihommakin on semmoinen, että se pitää malttaa "opettaa" vauvalle. Ensimmäinen lapseni lopetti yösyönnit 7 viikon ikäisenä. Kaksi seuraavaa opetettiin pois yösyönneiltä ja 4 kk ikäisinä sitten oppivat. Sen sanon, että työtä se vaatii. Kyllä sinä onnistut siinä kun minäkin onnistuin.

Mulla on neljä lasta, ja jokainen on lopettanut yösyötöt omalla tavallaan ja omassa aikataulussaan, paitsi esikoinen, jonka yösyöttö piti lopettaa vastoin hänen tahtoaan, kun tulin uudestaan raskaaksi ja olin heikossa kunnossa. Silloin tehtiin niin, että isä otti lapsen eri huoneeseen yöksi ja hyssytteli. Pari kolme yötä meni.

Mutta esim. toinen lapsi, tyttö, lopetti yösyötön helposti noilla kuukausilla, kun nostin sen vain rinnan päälle ja taputtelin kevyesti selkää.

Mulla kaikki lapset nukkuneet vieressä.

Vierailija
11/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen imetetty vauva ei tartte velliä vaan kiinteää ruokaa.

Vierailija
12/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut ap sormiruokailua? Moni lapsi ei avaa suuta lusikalle, mutta innostuu syömään, kun saa syödä itse omin käsin.

Vierailija
13/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöherättelyn saa parhaiten loppumaan, kun vauvan luona käy joku muu kuin äiti. Rauhoittelua, mutta ei maitoa tarjolla. Meillä isä teki sitä ns. tassuttelua muutamana yönä ja herättely loppui siihen. Sitä ennen herätti pahimmillaan tunnin välein. Sen jälkeen heräsi viideltä aamulla ensimmäisen kerran ja varmaan ihan oikeasti nälkään ja saikin rintaa. Silloin vauva oli muistaakseni 5-kuinen, kun tuo tassuttelulla saatiin loppumaan. Kahdeksankuisena lopetti rinnan imemisen kokonaan, ei enää maistunut. :)

Vierailija
14/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jatkaa sitkeästi kiinteän tarjoamista, vaikka äidinmaito olisikin parasta herkkua. Nälkä ajaa lopulta syömään?

Onko lapsella hampaita? Minusta on luonnollista, että lapsi alkaa sitten syödä enemmän kiinteitä vasta kun on hampaita. Näin kävi omassa lapsentahtisessa äitiydessäni.  En antanut soseena ruokaa ennen kuin ehkä kahdeksan yhdeksän kuukauden iässä. Siihen asti oli täysimetyksen varassa. Ja kiinteiden antaminen tapahtui todella asteittain, aluksi vain jotain järsittävää.

Varmaan pulloruokinnassa tilanne eri.

Jos lapsi puristaa suunsa kiinni kun ruokaa lusikalla tarjotaan, ei kannata pakottaa. Ei kukaan lapsi ole nälkään kuollut, jos ruokaa on tarjolla. Se syö sitten kun haluaa ja osaa.

Minusta allergioiden lisääntyminen saattaa johtua osaksi siitä, että vauvoille aletaan antaa kiinteitä liian aikaisin.

Vierailija
15/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei vain anna sille rääpälelle yöllä ruokaa vaikka se kuinka huutaisi. Varsinkin jos se on tyttö, niin sille täytyy tehdä selväksi, että itkemällä, huutamalla ja kiukuttelemalka ei saa mitään kuten naiset usein luulevat.

Vierailija
16/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei vain anna sille rääpälelle yöllä ruokaa vaikka se kuinka huutaisi. Varsinkin jos se on tyttö, niin sille täytyy tehdä selväksi, että itkemällä, huutamalla ja kiukuttelemalka ei saa mitään kuten naiset usein luulevat.

Miksi tulet sekaantumaan lapsettomana tähän keskusteluun, joka edellyttää kokemusperäistä tietoa? Mene levittämään naisvihaasi jonnekin muualle!

Vierailija
17/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetti itse kun oli valmis (2 v.) :)

Vierailija
18/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jaksoit yöherätykset? Meillä todella hyvä unipätkä jos nukkuu 3 tuntia putkeen. Usein 1-2 tuntia. Ap

Vierailija
19/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jaksoit yöherätykset? Meillä todella hyvä unipätkä jos nukkuu 3 tuntia putkeen. Usein 1-2 tuntia. Ap

Sinnitellen taisin mennä eteenpäin, kun ei ollut jaksamista tehdä asialle mitään. Toivottavasti saat hyviä vinkkejä muilta.

Vierailija
20/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vauva muuten voi? Jos on aina heräillyt paljon ja heräilyt jatkuu, niin kannattaa selvittää ettei ole jotain terveyshuolia esim. refluksia. Mutta sen kyllä varmaan huomaisi päivälläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi