14v tyttö haluaisi lähtee hesaan shoppailemaan kaverin kanssa kun täällä ei ole kunnon vaatekauppoja, ehdotin kuopiota niin että itse menisi...
Suuttui, hän haluaa hesaan.
Tilanne on hankala sillä myönnän että täällä mikkelissä on huono vaatekauppojen tilanne sen jälkeen kun vero moda ja gina tricot lopettivat.
Netistä ostaminen ei käy, tahtoo sovittaa.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoita, ettei lähde lipevien rasvalettien mukaan.
Hei, ne on 14 eikä 4 v.
Etkö lue uutisia ikinä? Oulussa raiskataan lähes viikottain teinejä. Se on just pahin ikä lähteä jonkun rasvaletin matkaan.
14 -vuotiaalla pitää olla järkeä niin paljon päässä jo ettei lähde kenenkään matkaan.
Just se, että lapsia nykyään kasvatetaan ihan pumpulissa, heille ei anneta yhtään vastuuta.
Kyllä 14-vuotiaalle pitää jo antaa vähän siimaa ja antaa selvitä itsenäisesti jostain päivällä tapahtuvasta ostosreissusta. Se kasvattaa lapsenkin itsetuntoa.
Itse olin vanhempien kanssa alle kouluikäisenä lapsena etelän reissulla ja halusin rannalla jäätelön niin isä antoi rahan käteen ja sanoi että tuolla on kioski, käy ostamassa. Vähän nikottelin mutta jos en olisi mennyt itse, olisin jäänyt ilman jäätelöä. Yhteistä kieltä ei ollut mutta hyvin selvisin elekielellä.Nyt oli Aamulehdessä, että vanhemmat soittavat jopa poliisikouluun ja kysyvät millaiset pääsykokeet on. Poliisi kertoi ettei tosiaan anna hyvää kuvaa ellei osaa edes itse asioitaan hoitaa.
Ei 14 vuotiaalla ole mitään järkeä. Minulla oli aikoinaan ja kaverilla ei ollut kun kaksi turkkilaista kolmekymppistä yritti vikitellä. Minä katsoin ukkoa sillä silmällä, että sinä olet pedofiili ja kaveri katseli sillä silmällä että onpa kivoja miehiä ja varmasti mitään pahaa ei ole mielessä. Minä olin se joka kehitti tilanteesta exit suunnitelman ja raahasi typerän kaverini pois kun taas tämä olisi ilomielin juossut raiskattavaksi. Siinäpä vanhemmat sitten saa arvioida oletko kasvattanut i d i oo tin vai et. Niin tätä kaveriani siis pidettiin aina sinä vastuuntuntoisena ja fiksuna ja minua typeränä. Kukaan ei mukuloitansa tunne millaisia ne on tosi tilanteessa.
Miten 14 v lapsella on edes varaa shoppailla, kun ei ole vielä kesätöissäkään saanut olla. Ei lapsia tarvitse päästää aina sinne minne haluavat.Heistä tulee pilalle hemmoteltuja, eikä myöhemmin mikään tunnu miltään. Ja se johtaa huumeisiin.
14v on liian nuori riekkumaan Helsingissä ilman vanhempia. Pistä se tyttösi ymmärtämään tosiasia, ettei kuvittele olevansa vanhempi kuin on. Hän on vielä kaukana täysi-ikäisyydestä. Vielä ei tarvitse alkaa shoppailija- pissikseksi.
Eiköhän nuo lapsen vaatteet löydy muualtakin ja helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikset päästä?
Ihana nuoruus ja ensimmäiset vapauden ja irtautumisen hetket. Nuoruuden huuma.Mä oon 50. Mun äiti päästi mut. Mä olen päästänyt päiväretkelle Helsinkiin omat tytöt. Asutaan Seinäjoella.
Nuoruus on nykyään vaarallisempaa. Ennen tarjottiin pe-iltana kartsalla tarjottiin olutta ja tupakka, nykyään huu meita, pikkukylissäkin. Sliipatut ulkomaalaiset jannut jahtaa nuorempia tyttöjä.
No v""u kun täällä Mikkelissäkään ei uskalla 13vuotiasta päästää keskustaan iltaisin! Ja sitten saa kuulla kiukuttelua kun kaikki muutkin on siellä.
Junaan vaan ja illalla takaisin. Anna nyt lapsesi vähän elää. Oikeasti itse menisin Kuopioon, mutta ymmärrän nuoria, enkä olisi tuossa iässä Kuopioon lähtenyt
No kai 14-vuotias voisi jo tehdä reissun ihan itse parin kaverin kanssa? Eikö ole hyvä vaan, jos käy ihmettelemässä pääkaupungin vilskettä. En ihmettele, että teiniä jo kiinnostaa, mitä Mikkelin ulkopuolella on, vaikka ne ketjuliikkeet olisi ihan samat. Itse kasvoin pk-seudun ympäryskunnassa ja voi miten hienoa oli kulkea kaverin kanssa Helsingin keskustassa ja piipahtaa kivijalkakaupasta toiseen ja syödä ulkomaisten erikoiskauppojen herkkuja puistossa.
Asumme Varkaudessa. Viime kesänä teimme tytärteni (tuolloin 9 ja 13vuotiaat) kanssa reissun Tampereelle, kävimme Särkänniemessä ym. Otimme hotellihuoneen aivan keskustasta ja kun vanhempi tytär tahtoi mennä yksin kiertelemään, suostuin. No tyttö olikin sitten iskenyt( tai tullut isketyksi mäkkäristä) jonkun pojan ja lähtenyt ratikalla tämän kundin luo! Jos joku olisi sanonut että lapseni salamarakastuu mäkissä ja lähtee tyypin mukaan olisin nauranut. Luulin tyttäreni olevan fiksumpi ja paremmin kasvatettu. Mitään pahaa ei onneksi sattunut, mutta opinpa kantapään kautta, että 13vuotias on tuulella käyvä.
Oletteko eläneet jotenkin tynnyrissä, joiden mielestä 14-vuotiaat voi päästää yksin isompaan kaupunkiin päiväksi? Olette ihan pelottavan naiiveja.
Elin nuoruuteni 90-luvulla, ja jo silloin tuon ikäiset tupakoivat, käyttivät alkoholia ja lääkkeitä (huumeita oli hankalammin saatavilla) ja tulivat aikuisten (ihan suomalaisten) miesten hyväksikäyttämiksi jos vanhemmat antoivat luuhata itsekseen kaupungilla. Ja silloin ei edes ollut internettiä, josta olisi voinut tällaisia sopia etukäteen, ei juurikaan huumeitakaan.
Nyt silmiä auki ja terve järki käyttöön, 14-15 vuotiaat on just pahimmassa iässä kun kuvittelevat olevansa aikuisia, saattavat jopa näyttää täysi-ikäisiltä, mutta kaikki järki puuttuu päästä. Jos itse elitte hyvin suojattua elämää, ette ilmeisesti nähneet mitä tapahtui jo vuosikymmeniä sitten teinien saadessa liikaa vapautta.
Nauran ajatukselle siitä, että tytöt kiljuvat riemusta kun pääsevät Helsinkiin ostoksille, ja mamma ajaakin johonkin Jumboon tai Helsinki outlettiin :''D Onnea siihen kun selität teineille, että Kamppi, Redi, Tripla ja koko kantakaupunki on ihan tyhmää ja turha sinne on mennä, kun samat liikkeet löytyy motarinvarren megakeskuksesta. Ei ole kysymys pelkästään niistä uusista vaatteista, vaan myös kokemuksista ja pääkaupungin näkemisestä.
Ja siis mikä järki ajaa Mikkelistä parisataa kilsaa ihan vaan Jumboon? Samoilla bensoilla pääsee Helsingin keskustaan ja Espalle jäätelölle. Tytöt Kamppiin ja Forumiin ja Aleksille pyörimään. Puhelimet päällä niin on turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko eläneet jotenkin tynnyrissä, joiden mielestä 14-vuotiaat voi päästää yksin isompaan kaupunkiin päiväksi? Olette ihan pelottavan naiiveja.
Elin nuoruuteni 90-luvulla, ja jo silloin tuon ikäiset tupakoivat, käyttivät alkoholia ja lääkkeitä (huumeita oli hankalammin saatavilla) ja tulivat aikuisten (ihan suomalaisten) miesten hyväksikäyttämiksi jos vanhemmat antoivat luuhata itsekseen kaupungilla. Ja silloin ei edes ollut internettiä, josta olisi voinut tällaisia sopia etukäteen, ei juurikaan huumeitakaan.
Nyt silmiä auki ja terve järki käyttöön, 14-15 vuotiaat on just pahimmassa iässä kun kuvittelevat olevansa aikuisia, saattavat jopa näyttää täysi-ikäisiltä, mutta kaikki järki puuttuu päästä. Jos itse elitte hyvin suojattua elämää, ette ilmeisesti nähneet mitä tapahtui jo vuosikymmeniä sitten teinien saadessa liikaa vapautta.
Hui, olenkohan mä aivan kelvoton vanhempi, kun olen antanut nuoreni liikkua yksin ja kavereiden kanssa Helsingissä jo lähes 10 vuotta. 🤔 Ei vaan esimerkiksi koulunkäynnistä olisi tullut mitään, jos nuori ei olisi kulkenut yksin/kavereiden kanssa, koska me molemmat vanhemmat olemme olleet arkipäivää töissä.
Ajat on muuttunut, mutta parempaan ja turvallisempaan suuntaan. 90-luvulla lähdettiin kaverin kanssa kaksin Helsinkiin Lahdesta kun olin 15 ja kaveri 12. Käytiin Itiksessä ja voi veljet kun olikin kiva ostaa muodikkaita vaatteita ja kuunnella vaateliikkeiden musiikkia.
Mutta ei kai siinä, ellei ap uskalla lastaan päästää niin oma valintahan se on. Parhaiten itse tunnet lapsesi.
Ja mitä tulee tuohon "poikia tapaamaan" -väitteeseen, niin eiköhän stadilaispojilla ole ihan oman lähipiirin samanhenkiset likat katsottuna, ei tarvi maalaisten kanssa viestitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui, olenkohan mä aivan kelvoton vanhempi, kun olen antanut nuoreni liikkua yksin ja kavereiden kanssa Helsingissä jo lähes 10 vuotta. 🤔 Ei vaan esimerkiksi koulunkäynnistä olisi tullut mitään, jos nuori ei olisi kulkenut yksin/kavereiden kanssa, koska me molemmat vanhemmat olemme olleet arkipäivää töissä.
Ymmärrä toki tahallaan väärin, jos siitä saat elämääsi sisältöä👍
Vierailija kirjoitti:
No kaupungilla itsekseen luuhaaminen on aika eri asia kuin joku erityinen reissu jolloin pyöritään vaatekaupoissa päiväsaikaan. Aikamoiset kauhuskenaariot sinulla, ettei 14-vuotias voisi olla kaverin kanssa päivää kaupungilla (ja illaksi kotona) ilman että heti tapahtuu jotain kamalaa. Mites ne lapset pärjää, jotka syntyvät ja kasvavat Helsingissä?
Jos mammaa oikein huolettaa, niin lähde ensimmäisen kerran palloilemaan heidän kanssaan kaupungille, niin ei tarvitse yksin haahuilla vieraassa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tulee tuohon "poikia tapaamaan" -väitteeseen, niin eiköhän stadilaispojilla ole ihan oman lähipiirin samanhenkiset likat katsottuna, ei tarvi maalaisten kanssa viestitellä.
Lol, synnyitkö 35-vuotiaana?
Ei ne maalaisista tyttökavereita halua. Mutta pikkukaupungin tyttöjä on helpompi huijata, eivätkä tule seuraavalla viikolla vastaan. Aina ovat pojat ja miehet huvitelleet nimenomaan "vieraiden kylien" tyttöjen kustannuksella, kun ei tarvitse samalla lailla välittää omasta maineesta ja seurauksista.
Vierailija kirjoitti:
No ei ne Helsingissä ole sen kummemmat=)
Ihan samat ketjuliikkeet kuin missä tahansa vähän isommassa kaupungissa.
Lähde niiden kanssa Helsinkiin. Huomaavat itse ettei siellä ole mitään.
😂 Oletko ikinä käynyt Helsingissä? Ja jos olet niin Forum ja Kamppi ei ole koko Helsinki. Vai, että sama tarjonta ku muualla ja samat ketjuliikkeet 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaupungilla itsekseen luuhaaminen on aika eri asia kuin joku erityinen reissu jolloin pyöritään vaatekaupoissa päiväsaikaan. Aikamoiset kauhuskenaariot sinulla, ettei 14-vuotias voisi olla kaverin kanssa päivää kaupungilla (ja illaksi kotona) ilman että heti tapahtuu jotain kamalaa. Mites ne lapset pärjää, jotka syntyvät ja kasvavat Helsingissä?
Jos mammaa oikein huolettaa, niin lähde ensimmäisen kerran palloilemaan heidän kanssaan kaupungille, niin ei tarvitse yksin haahuilla vieraassa kaupungissa.
En ole mamma, ehkä siksi mulla onkin vielä realistinen kuva teinin elämästä, kun ei ole mammuus asettanut vaaleanpunaisia laseja silmille mammanpikkumussukan viattomuudesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä toki tahallaan väärin, jos siitä saat elämääsi sisältöä👍
Et ymmärtänyt pointtia itse. Helsingissä asuu tuhansia teini-ikäisiä, jotka liikkuvat päivittäin koulussa, harrastuksissa ja shoppailemassa yksin/kavereiden kanssa. Elävät siis aivan tavallista teinien elämää kuin esimerkiksi teinit Mikkelissä, Tampereelle, Kouvolassa, jne. Ei todellakaan ole mitään riskiä lähteä kauppoihin shoppailemaan, jos nuori on normaali, terveellä itsetunnolla varustettu teini. Jos taasen äiti tietää, että nuori on ongelmiin hakeutuvaa ja joutuvaa sorttia, niin hän tietää olla päästämättä teiniään yksin vieraaseen paikkaan.
En usko, että AP on teinin äiti. Todennäköisesti joku kieroutunut perverssi pedofiili haaveilee siitä, että teinitytöt lähtevät ostoksille kahdestaan ja pääsee heidän mukaansa... Näitä provoja on palstat täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingi on ainoa maamme metro poli! Ymmärrän jos tyttö haluaa nähdä ja kokea ison kaupungin. Mikkelissä vain toriammuskelua ja raviurheilua.
Helsinki on pikkukaupunki.
Helsinki on paljon isompi kuin väestöltään moni saman kokoinen kaupunki. Yhteinen taajama-alue ulottuu kuitenkin etelä-pohjoinen akselilla Kaivopuistosta Martinlaaksoon, vähän idemmässä Järvenpäähän ja länsi-itä akselilla Kivenlahden sillalta Vuosaaren satamaan. Käytännössä koko Kehä III sisäpuoli on yhtä kaupunkia, jossa asuu reilu miljoona ihmistä. Esim. Kroatian Zagreb on väestöltään suurempi, mutta silti tuntuu pikkukaupungilta, samoin Amsterdam tuntuu enemmän suurelta kylältä kuin modernilta suurkaupungilta.
No eivät nuo mainitsemasi rajat kyllä Helsinkiä ole.
No eivät ole Helsinkiä, mutta käytännössä samaa kaupunkialuetta kuitenkin. Hyvin monissa suurkaupungeissa siihen kaupungin pinta-alaan ja asukaslukuunkin otetaan puheessa mukaan ympäröivän metropolialueen luvut mukaan. Tiesitkö esimerkiksi, että Pariisi on vain vähän reilut 1/3 Helsingin koosta? Toki yhtenäinen kaupunkialue on paljon suurempi ja et pysty huomaamaan siirtyväsi kaupungista toiseen, jos et satu kiinnittämään huomiota katukylttiin. Samalla tavalla Espoon, Kaunaisen ja Vantaan voi hyvin laskea mukaan Helsingin kaupunkialueeseen niin kuin yleensä tehdäänkin.
Mikset päästä?
Ihana nuoruus ja ensimmäiset vapauden ja irtautumisen hetket. Nuoruuden huuma.
Mä oon 50. Mun äiti päästi mut. Mä olen päästänyt päiväretkelle Helsinkiin omat tytöt. Asutaan Seinäjoella.