Mikä on todellinen syy siihen, että vähäpalkkaisiin töihin ei hakeudu enää suomalaisia?
Onko perimmäinen syy liika voitontavoittelu yrityksissä ja säästäminen julkisissa paikoissa?
Vai liika elintason odote siltä työntekijältä vai mikä on syy?
Lähes kaikki alemman palkkatason paikat täytetään joko vaihtuvilla suomalaisilla halvoilla "työllistetyillä" tai sitten ulkoa tulleilta, jotka tekee halvalla joko saadakseen jäädä tai sitten niiden firma on ulkomailla ja palkasta otetaan takaisin (jolloin firma myy työtä halvalla) Tällaisista sanoi Antti Rinne muutama vuosi sitten.
Vai mikä on syy?
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RautalangastaPerusasioita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai Suomessa on menossa Ruotsin tapaiseen suuntaan. Nuoriso varsinkaan ei halua tehdä esim. tehdastyötä, siivous-tiskaus töitä ravintolassa tai roskien hakua tai lajittelua. Rappusiivous ja niin myös vanhustenhoita ovat miinus puolella. Ei luultavasti aina edes palkasta johdu, ovat vain töitä joita ei huvita tehdä koska ne katsotaan jotenkin ala-arvostetuiksi.
Itsellä syynä on kyllä ocd ja se että käsien iho ei kestä tiettyjä aloja, olen ollut kokoilemassa.
Jos julkisen vakituisella siivoojalla on terveysvaivaa niin hänet siirretään toimistosihteeriksi. Mutta jos työttömällä on terveysvaivoja niin haukutaan.
tuo ocd pakottaa näköjään trade Hönö Tiaisen palstailemaan ja jankuttamaan samaa pas kaa 24/7,
mutta selvisi lopulta miksi, ja miksi Hönö on hönö ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Mitä jos hönö menee sairaalaan töihin eikä pese käsiä ja jonkun syöpäsairas lapsi kuolee 😱
Vanhemmat pitää lapsen hautajaisissa puheen, kiitos päättäjät kun leikkasitte ansiosidonnaista ja ihmiset tekevät töitä missä tahansa ja infektiot tarttuu ja....
Työtön ei saa kertoa sairaalassa ettei voi pestä käsiä.
Siellähän lukee, että desinfioi kädet kun poistut tai tulet osastolle.
No, ei vaan voi.
Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain sellaista? Jos sinulla on joku vaiva joka estää käsienpesun, niin hakeudu ammattiin, jossa käsienpesu ja hygienia eivät ole elintärkeitä. Moni työskentelee esim. kotoa käsin eikä tarvitse edes olla asiakkaiden lähellä työpäiväsi aikana.
Ei sellaisiin töihin pääse. Olen tässä jo 20 vuotta yrittänyt, mutta voi hakea hoitajaksi. Sun omaisia siellä on potilaina. Valtio tahtoo asiat näin.
Ansiosidonnaista leikataan ja ruokaa on pakko syödä. Sitten mennään hoitajaksi tai kokiksi eikä pestä niitä käsiä. Se on asiakkaiden ja potilaiden ongelma.
Sairaalassa sattuu muutenkin hoitovirheitä joten ei varmaan haittaa jos yksi hoitaja ei voi käsiä pestä.
Lääkärit ei itse kirjoita eläkepapereita niin mitä väliä.Viekö se sun ocd myös muistin? Sinähän Hönö hait 3 kertaa lähihoitajaopintoihin, älli ei vaan riittänyt ;DDDDDDD
Nyt epävakaa reppana uneksii vauvojen vahingoittamisesta, päiväkoti-ikäisistä puhumattakaan ;DDDDDDDDD
Kaikkia se leipä elättääkin ;DDDDDDDDDDDDDDDDDD
En ole hakenut, mutta sua voi huijata.
Ei pääsykokeissa tarvitse kertoa, että ei voi pestä käsiä. Ei niihin kysymyksiin tarvitse rehellisesti vastata ja sairaalassa voi sanoa joo pesin kädet. Vessassa voi laittaa hanan hämäyksesksi päälle.
seli seli
nolo oot
Sä olet narsisti, se on huomattu. Mä sanon sitten vaan, että hyvä kokoomus, jos joku saa sairaalassa jonkun bakteerin, kun en voi pestä käsiä. Ja ehkä jopa nauran, ei kiinnosta enää.
Kokoomusta ei kiinnosta miten ihmiset pärjää, kun tukia leikataan. Joten ei työttömänkään mikä menee sairaalaan töihin eikä voi pestä käsiä tarvitse olla kiinnostunut potilaiden terveydestä. Pitää vain olla kylmän viileä ja tunteeton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai Suomessa on menossa Ruotsin tapaiseen suuntaan. Nuoriso varsinkaan ei halua tehdä esim. tehdastyötä, siivous-tiskaus töitä ravintolassa tai roskien hakua tai lajittelua. Rappusiivous ja niin myös vanhustenhoita ovat miinus puolella. Ei luultavasti aina edes palkasta johdu, ovat vain töitä joita ei huvita tehdä koska ne katsotaan jotenkin ala-arvostetuiksi.
Itsellä syynä on kyllä ocd ja se että käsien iho ei kestä tiettyjä aloja, olen ollut kokoilemassa.
Jos julkisen vakituisella siivoojalla on terveysvaivaa niin hänet siirretään toimistosihteeriksi. Mutta jos työttömällä on terveysvaivoja niin haukutaan.
tuo ocd pakottaa näköjään trade Hönö Tiaisen palstailemaan ja jankuttamaan samaa pas kaa 24/7,
mutta selvisi lopulta miksi, ja miksi Hönö on hönö ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Mitä jos hönö menee sairaalaan töihin eikä pese käsiä ja jonkun syöpäsairas lapsi kuolee 😱
Vanhemmat pitää lapsen hautajaisissa puheen, kiitos päättäjät kun leikkasitte ansiosidonnaista ja ihmiset tekevät töitä missä tahansa ja infektiot tarttuu ja....
No, ei vaan voi.
Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain sellaista? Jos sinulla on joku vaiva joka estää käsienpesun, niin hakeudu ammattiin, jossa käsienpesu ja hygienia eivät ole elintärkeitä. Moni työskentelee esim. kotoa käsin eikä tarvitse edes olla asiakkaiden lähellä työpäiväsi aikana.
Ei sellaisiin töihin pääse. Olen tässä jo 20 vuotta yrittänyt, mutta voi hakea hoitajaksi. Sun omaisia siellä on potilaina. Valtio tahtoo asiat näin.
Ansiosidonnaista leikataan ja ruokaa on pakko syödä. Sitten mennään hoitajaksi tai kokiksi eikä pestä niitä käsiä. Se on asiakkaiden ja potilaiden ongelma.
Sairaalassa sattuu muutenkin hoitovirheitä joten ei varmaan haittaa jos yksi hoitaja ei voi käsiä pestä.
Lääkärit ei itse kirjoita eläkepapereita niin mitä väliä.Viekö se sun ocd myös muistin? Sinähän Hönö hait 3 kertaa lähihoitajaopintoihin, älli ei vaan riittänyt ;DDDDDDD
Nyt epävakaa reppana uneksii vauvojen vahingoittamisesta, päiväkoti-ikäisistä puhumattakaan ;DDDDDDDDD
Ei pääsykokeissa tarvitse kertoa, että ei voi pestä käsiä. Ei niihin kysymyksiin tarvitse rehellisesti vastata ja sairaalassa voi sanoa joo pesin kädet. Vessassa voi laittaa hanan hämäyksesksi päälle.
seli seli
nolo oot
Sä olet narsisti, se on huomattu. Mä sanon sitten vaan, että hyvä kokoomus, jos joku saa sairaalassa jonkun bakteerin, kun en voi pestä käsiä. Ja ehkä jopa nauran, ei kiinnosta enää.
Kokoomusta ei kiinnosta miten ihmiset pärjää, kun tukia leikataan. Joten ei työttömänkään mikä menee sairaalaan töihin eikä voi pestä käsiä tarvitse olla kiinnostunut potilaiden terveydestä. Pitää vain olla kylmän viileä ja tunteeton.
Potilaalla on joku bakteeri tullut. Jaahas se onkin kahvitauko aika, laitetaan se kipulääke sitten tunnin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei vaan voi.
seli seli
nolo oot
Potilaalla on joku bakteeri tullut. Jaahas se onkin kahvitauko aika, laitetaan se kipulääke sitten tunnin päästä.
Anoppi sanoi aina, että antaa lapsen huutaa. Kyllä maailmaan huutoa mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei vaan voi.
seli seli
nolo oot
Itseä pitää ajatella ensin. Eli ensin oma nälkä.
Jaahas, työkkäri pisti kuntouttavaan. Oon täällä mummoa ulkoiluttamassa, mutta nyt sattuu pää, lähden kotiin. Mummo voi jäädä pyörätuolissa puistoon.
Kokoomuslainen ajattelumalli, minä itse, minä minä minä
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, työkkäri pisti kuntouttavaan. Oon täällä mummoa ulkoiluttamassa, mutta nyt sattuu pää, lähden kotiin. Mummo voi jäädä pyörätuolissa puistoon.
Miksi minua kiinnostaisi miten mummo pärjää puistossa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi työn, josta saa vain vähän palkkaa? Menisitkö itse vähäpalkkaiseen työhön, ap?
No kuka siellä töissä on jos muka kukaan ei mene?Ei kaikki asu Helsingissä.Kyllä muualla on enemmistö pienipalkkaisten töiden tekijöistä suomalaisia.Toiset tekee,toiset laiskottelee koska voi.Itsekin olen tehnyt näitä hommia koska en halua olla tyhjätasku ja haluan omistaakin jotain.
Miksi ihmiset eivät hakeudu vähäpalkkaisiin töihin?
Koska vähäpalkkaiset työt ovat usein myös fyysisesti raskaita. Pitkällä tähtäimellä tuhoat oman terveytesi ja fyysisen kuntosi, etkä sitten vanhemmalla iällä saa julkisista apua näihin ongelmiin, eikä vähästä palkasta jää mitään käteen säästöön.
Vihdoin ja viimein ihmiset ovat tajunneet, ettei tuosssa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi työn, josta saa vain vähän palkkaa? Menisitkö itse vähäpalkkaiseen työhön, ap?
No kuka siellä töissä on jos muka kukaan ei mene?Ei kaikki asu Helsingissä.Kyllä muualla on enemmistö pienipalkkaisten töiden tekijöistä suomalaisia.Toiset tekee,toiset laiskottelee koska voi.Itsekin olen tehnyt näitä hommia koska en halua olla tyhjätasku ja haluan omistaakin jotain.
En siis ole ap.jolta kysyit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kokoomustakaan kiinnosta miten työttömät pärjää kun tukia leikataan.
Mun omat mummot on jo kuollu. Ei mua kiinnosta jotkut ventovieraat mummot. Kyllä ne siellä puistossa yksin pyörätuolissa pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen työn vieroksunnan perussyy on Suomen erittäin korkea sosiaaliturva. Kun saa oman aika samanlaisen kämpän kuin muutkin, ruokaa ja vaatetta yhteiskunnalta tekemättä mitään ei tarvitse elättää itseä työllään.
Esimerkiksi USA:ssa asut kadulla tai muiden sohvilla jos et viitsi tehdä töitä. Tämä tarkoittaa, että pienipalkkaisetkin työt maistuvat laiskureille jos parempipalkkaisia töitä ei ole tarjolla.
....
Meiltä saa lähteä aika pitkälle etelään, että voi asua kadulla. Kavereiden sohvilla tai julkisissa vessoissa ei ainakaan lasten kanssa pysty pitkään yöpymään. Sinunkin sohvillesi voi kohta olla tunkua.
Suomessa nyt on toki vähän hankala asua talvella taivasalla, joten pitää ihmisille toki järjestää lämmin nukkumapaikka. Kuitenkin nykyään toimeentuloturvasta saa niin hyvän asumis- ja elintason, että se passivoi monet ihmiset. Tarvitaan kunnon kannusteet.
Toimeentulotuesta pysyvästi maksettavan asumisen olisi syytä olla yksinäiselle ihmiselle tyyppiä vuode asuntolassa tai huone vaatimattomassa kimppakämpässä ja lapsiperheelle tulisi toimeentulotuella maksettavana olla yksiö tai pieni kaksio. Työtä tekemällä olisi sitten mahdollista parantaa elintasoa.
Olen ihan samaa mieltä. Kannustin voisi olla sellainen, että työnantajat velvoitettaisiin maksamaan sellaista palkkaa, jolla eläisi ja asuisi kohtuullisesti. Porkkanana voisi olla, että palkasta jäisi käteen vielä sen verran, ettei kaikki menisi välttämättömään. Mutta eihän se onnistu, kun yritysten tulee tuottaa sijoittajille maksimi ja vielä vähän enemmän voittoa. Työntekijöiltähän se on helpointa ottaa, kun maksetaan paskapalkkaa ja yhteiskunta maksaa sen välttämättömään toimeentuloon kuuluvan osuuden tukina.
Määrittele välttämätön... Perustarpeet on oikeasti asunto, ruoka, vaatteet ja liikkuminen. Asunto voi olla halvempi. Ruokaan voi käyttää hyvin erilaisia summia. Vaatteet voi hankkia edullisesti tai käytettyinä. Liikkumiseen kaikki ei tarvitse autoa. Harrastukset, matkat, kesämökit, omakotitalot yms eivät ole perustarpeita. Ihminen tulee hyvin toimeen aika pienellä rahalla. Itse säästin opintotuestakin ja työttömänä rahat riittävät hyvin. Olin tarkka rahan käytössä. Palkkatyössä rahat riittää kyllä hyvin, toki elintaso ei voi olla kaikilla sama, eikä se voi olla päämääräkään.
Ei yhteiskunta nyt maksamaan kuin halvemman asunnon, ja se toimeentulotuen perusosa on mitoitettu sellaiseksi, että sillä voi ostaa ruokaa ja halvempia vaatteita, ja kustantaa julkisen liikenteen kulut. Ei tukea erikseen makseta harrastuksiin tai matkoihin, ja mökkejä ja omakotitaloja ei tuensaaja edes kuvittele voivansa ostaa. Mutta tässä tullaankin siihen, että jos tehdään TÖITÄ, silloin kyllä halutaan muutakin kuin ehdottomat minimivälttämättömyydet. Kyllä ihminen tulee toimeen pienelläkin rahalla, siis pysyy hengissä, mutta kuka haluaa tehdä töitä, jos enempää ei saa kuin sen että juuri ja juuri selviytyy? Kyllä ihmisiä yleensä motivoi työntekoon juuri se, että voi ostaa tarvitseamiaan asioita, voi hankkia omistusasunnon, kesämökin, matkustella ja harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun sillä palkalla ei ihan oikeasti elä nyky-Suomessa.
Palkka siivoojana 10,57e/h. Työtunteja keskimäärin 35h/vko. Eli 1480e/kk bruttona, miinus verot ja muut, käteen jää 1350e. Oman auton käyttö pakollista, kohteet ympäri kaupunkia, työvälineet kuljetetaan omalla autolla. Siksi työnantaja maksaa 43snt/km kilometrikorvausta, jota tulee kuukaudessa yhteensä 60e. Asumiskulut on noin 600e/kk. Jää siis 750e. Alla 90vm. Auto, diesel. Vaikka lähes kaikki on työajoa josta km korvaukset, niin silti dieseliinkin menee 2,1e/l hinnalla satanen kuussa. Pätkäajosta diesel ei myöskään oikein tykkää, aina kaikki tukossa, joten huoltoja ja osien ostoja on säännöllisesti. Diesel auton vero on 583e/v, vakuutuksena pelkkä liikenne 260e/v. Käteen jää sellainen 600e kun otetaan auton kulut pois. Satanen lisää pois kun otetaan puhelinlasku, bookbeat, silmälasien osamaksu (maksukuukausia jäljellä onneksi vain enää 6kk) ja eräs lääkitys. Eli hurjat 500e on nyt tuhlattavissa harrastuksiin, ruokaan kotona ja töissä, hygieniaan, ehkä säästöönkin. Jos en käy teatterissa tai elokuvissa enkä osta noutoruokaa tai ole autoon osia ostettavana, saan noin 80e säästöön kuukaudessa. Mutta onko tämä elämää? On toki, hengitän, vaan ei tän palkan turvin esim. perhettä perustella. Rahalla saa muutenkin paljon vähemmän nykyään. Ja kun polttoaineet taas nousee, niin kyllä sekin heti tuntuu lompakossa. Kaksi vuotta sitten pärjäsin viissatasella aika hyvin, mut nyt alkaa olemaan jo tiukkaa ja jos saan jotain säästettyä, se menee sitten nousseisiin kuluihin. Vanha halpa sähkösoppari (4snt/kwh) loppuu kohta ja halvimmat näytti olevan 12snt/kwh, sekin tulee viemään ison osan palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kokoomustakaan kiinnosta miten työttömät pärjää kun tukia leikataan.
Mun omat mummot on jo kuollu. Ei mua kiinnosta jotkut ventovieraat mummot. Kyllä ne siellä puistossa yksin pyörätuolissa pärjää.
Mulla on omat lapset jo aikuisia. Jos hoidan hyvätuloisen lasta palkkatuella tai sijaisena tarhassa niin ei mua kiinnosta millaista se hoito on. Ei kokoomustakaan muiden ihmisten ansiosidonnaisleikkaukset kiinnosta. Miksi mua kiinnostaisi joku hyvätuloisen lapsi, se voi olla samalla vaipalla 8 h, säästetään vaipparahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen työn vieroksunnan perussyy on Suomen erittäin korkea sosiaaliturva. Kun saa oman aika samanlaisen kämpän kuin muutkin, ruokaa ja vaatetta yhteiskunnalta tekemättä mitään ei tarvitse elättää itseä työllään.
Esimerkiksi USA:ssa asut kadulla tai muiden sohvilla jos et viitsi tehdä töitä. Tämä tarkoittaa, että pienipalkkaisetkin työt maistuvat laiskureille jos parempipalkkaisia töitä ei ole tarjolla.
....
Meiltä saa lähteä aika pitkälle etelään, että voi asua kadulla. Kavereiden sohvilla tai julkisissa vessoissa ei ainakaan lasten kanssa pysty pitkään yöpymään. Sinunkin sohvillesi voi kohta olla tunkua.
Suomessa nyt on toki vähän hankala asua talvella taivasalla, joten pitää ihmisille toki järjestää lämmin nukkumapaikka. Kuitenkin nykyään toimeentuloturvasta saa niin hyvän asumis- ja elintason, että se passivoi monet ihmiset. Tarvitaan kunnon kannusteet.
Toimeentulotuesta pysyvästi maksettavan asumisen olisi syytä olla yksinäiselle ihmiselle tyyppiä vuode asuntolassa tai huone vaatimattomassa kimppakämpässä ja lapsiperheelle tulisi toimeentulotuella maksettavana olla yksiö tai pieni kaksio. Työtä tekemällä olisi sitten mahdollista parantaa elintasoa.
Olen ihan samaa mieltä. Kannustin voisi olla sellainen, että työnantajat velvoitettaisiin maksamaan sellaista palkkaa, jolla eläisi ja asuisi kohtuullisesti. Porkkanana voisi olla, että palkasta jäisi käteen vielä sen verran, ettei kaikki menisi välttämättömään. Mutta eihän se onnistu, kun yritysten tulee tuottaa sijoittajille maksimi ja vielä vähän enemmän voittoa. Työntekijöiltähän se on helpointa ottaa, kun maksetaan paskapalkkaa ja yhteiskunta maksaa sen välttämättömään toimeentuloon kuuluvan osuuden tukina.
Määrittele välttämätön... Perustarpeet on oikeasti asunto, ruoka, vaatteet ja liikkuminen. Asunto voi olla halvempi. Ruokaan voi käyttää hyvin erilaisia summia. Vaatteet voi hankkia edullisesti tai käytettyinä. Liikkumiseen kaikki ei tarvitse autoa. Harrastukset, matkat, kesämökit, omakotitalot yms eivät ole perustarpeita. Ihminen tulee hyvin toimeen aika pienellä rahalla. Itse säästin opintotuestakin ja työttömänä rahat riittävät hyvin. Olin tarkka rahan käytössä. Palkkatyössä rahat riittää kyllä hyvin, toki elintaso ei voi olla kaikilla sama, eikä se voi olla päämääräkään.
Välttämätöntä on mielestäni myös laskut, terveys (esim. hammashuolto ja silmälasit), ihon ja hiustenhoitotuotteet, vessapaperit, siivoustuotteet, puhelin, tietokone. Pitää myös varata rahaa yllättäviin menoihin, kuten rikkimenevät kodinkoneet ja eivät ne huonekalutkaan ikuisia ole.
Vastikkeettoman rahan jako pitää lopettaa. Vain työnteosta maksetaan - työkyvyn mukaan. Kyllä kiinnostusta työntekoon löytyy, kun ilmaisen rahan jako loppuu.
Syy on yksinkertainen, velttoilun mahdollistavat tuet on liian isoja. Tuet on laskettava paljon alhaisemmaksi, kuin työstä saatava palkka. Varmasti alkaisi työnteko kiinnostella tekosyiden sijaan.
Kyllä alkaa matalapalkkatyötkin kiinnostamaan, kun poistetaan tuet. Loppuu kotona makaaminen ja se on oikein.
Raaka fakta on se, että kyvykkäimmät ansaitsevat parempaa palkkaa. Jos ei ole lukupäätä opiskella tai viitseliäisyyttä ryhtyä yrittäjäksi, niin pitää tyytyä siihen matalapalkkatyöhön ja elää tulojen mukaan. Kaikkea ei voi saada eikä pidäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeettoman rahan jako pitää lopettaa. Vain työnteosta maksetaan - työkyvyn mukaan. Kyllä kiinnostusta työntekoon löytyy, kun ilmaisen rahan jako loppuu.
Mun puoliso sanoi, että henkilöturvatunnuksia voi kuulemma myydä. Työttömiä on työkokeiluissa.
Niin varmaan pk-seudulla. Muualla Suomessa duunarillakin on varaa omistaa jotain.