Miten päästä nopeasti parempaan kuntoon?
Kerro omia kokemuksia ja vinkkejä.
Tapasin pt:n alkukartoituksella ja sain ohjelman mukaan. Ei todellakaan tule toteutumaan, täysin epärealistinen. Sanoin, että pystyn ehkä 5 tuntia viikossa panostamaan tähän kuntoiluprojektiin ja lisäksi jotain hitaita kävelylenkkejä viikonloppuisin pienen koiran kanssa. Tuo ohjelma joutaa romukoppaan. Laskin että pelkkä kuntoporrastreeni vie vähintään 1,5 tuntia, kun täältä asti lähtee portaisiin pyöräillen. Ja siellä jotain askelkyykkyä ja punnerrusta vetää, ei kiitos ole minun juttu. Eikä kuntosalikaan kesällä. Sain mielipiteen, että vähintään kerran viikossa olisi hyvä käydä joko ulkotelineissä tai sisällä. No ei se niin paha, mutta ei niin pitkää treeniä. Välitsekkaus olisi heinäkuun alussa eli 2 kk päästä, mutta tällä hetkellä tuntuu, että perun. Haluan vain kohottaa kuntoa, ei ehkä minkään ohjeiden orjallinen seuraaminen ole kuitenkaan minun juttu.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Joogaa useampi tunti viikossa ja pyöräilyä tai hölkkää tai tanssia tai muuta sykettä nostattavaa lisäksi, siitä se lähtee. Olen paremmassa kunnossa kuin 20-vuotiaana ja kiitän siitä astanga-joogaa, joka lisää notkeutta, liikkuvuutta, ketteryyttä, kehon hallintaa ja lihasvoimaa. Otettiin miehen kanssa lankutuskisa, kun hän kehui, että vatsalihaksia on treenannut. Kesti lankkua 4 min. ja luovutti, kun alkoi täristä ja polvet osui lattiaan. Minä olin 5 min. eikä vielä keskivartalo pettänyt.
Jooga ja pilates on kyllä ihan huippuja just vartalon hallintaan ja erityisesti keskivartalon tulokset näkyy nopeasti. Kävisin, jos olisi lähempänä, mitta täällä maalla lähimpään joogaan matkaa 45 km. Teen joskus etänä.
Kestävyyskuntoon tuo hiihto on ihan paras, siis talvella. Juokseminen on siihen nähden hyvin yksipuolista. Maalla joutuu ajattelemaan realiteetteja, mitä on mielekkään matkan päässä tarjolla. Viime kesänä innostuin melomisesta ja suosittelen muillekin. Tulee aika monipuolisesti käsien lihaksia, hartialihasten ja rintalihasten osuus ja vielä keskivartaloonkin vaikutus.
smoo kirjoitti:
Et aja autollasi, vaan työnnät sitä. Ja eiku saunaan.
Tuo on hyvä. Maalla voi irrottaa traktorista renkaan ja työnnellä sitä.
Kunto on aika laaja käsite. Jos aerobista kuntoa ja arjessa jaksamista haluat parantaa, niin kevyet, n. 45-60 min peruskuntolenkit n. 3 krt viikossa on jo hyvin. Liian kova rääkki varsinkin alkuun pistää vain kropan jumiin. Idea on nimenomaan pk-lenkeissä se, ettei ne saa olla liian kovia, koska silloin ne kehittää vauhti kestävyyttä, ei perus kestävyyttä. Jos sinulla on sykemittari/urheilukello, niin siihen voi määrittää sykerajan, minkä alla tulisi pysyä. Pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Alkuun se on kävelyn ja kevyen hölkän vuorottelua ja kunnon kasvaessa jaksaa juosta enemmän, mutta sykerajat määrää, ei juoksutahti. Kun pysytään aerobisella alueella, niin lenkeistä myös palautuu nopeasti. Niiden tulisi vain olla säännöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kunto on aika laaja käsite. Jos aerobista kuntoa ja arjessa jaksamista haluat parantaa, niin kevyet, n. 45-60 min peruskuntolenkit n. 3 krt viikossa on jo hyvin. Liian kova rääkki varsinkin alkuun pistää vain kropan jumiin. Idea on nimenomaan pk-lenkeissä se, ettei ne saa olla liian kovia, koska silloin ne kehittää vauhti kestävyyttä, ei perus kestävyyttä. Jos sinulla on sykemittari/urheilukello, niin siihen voi määrittää sykerajan, minkä alla tulisi pysyä. Pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Alkuun se on kävelyn ja kevyen hölkän vuorottelua ja kunnon kasvaessa jaksaa juosta enemmän, mutta sykerajat määrää, ei juoksutahti. Kun pysytään aerobisella alueella, niin lenkeistä myös palautuu nopeasti. Niiden tulisi vain olla säännöllisiä.
Onkohan tuo nyt vähättelyä. Hiihdon intohimoisena harrastajana voin paljastaa, että jos on hiihtänyt 10 km lenkkejä monta kertaa viikossa, ei ole missään rapakunnossa. Väitän, että kevyellä hölkällä ja tehokkaalla hiihdolla menee suunnilleen samat kilometrit.
Ei ole mitään taikaohjelmaa. Elimistö kestää treeniä vain tietyn määrän ja menee lakkoon, jos yrittää liikaa. Puolitoista tuntia porrastreeniä on tarkoitettu sellaiselle, jolla on pitkä harjoittelutausta takana. Personal trainer on mikälie kurssin käynyt amatööri.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään taikaohjelmaa. Elimistö kestää treeniä vain tietyn määrän ja menee lakkoon, jos yrittää liikaa. Puolitoista tuntia porrastreeniä on tarkoitettu sellaiselle, jolla on pitkä harjoittelutausta takana. Personal trainer on mikälie kurssin käynyt amatööri.
Ei kai tuossa väitettykään, että porrastreeni kestää 1,5 tuntia, vaan että aikaa menee se 1,5 tuntia, kun pyöräilee kotoa sinne ja takaisin. Oletettavasti kuntoportaat ei ole kodin vieressä.
Mitä portaisiin tulee, niin minulla on niihin nyt kevätohjelma menossa. Siinä on hidas kierros, ylhäällä verryttelyt ja palautumisminuutit ja alas omaan tahtiin. Sitten tulee 2 nopeampaa kierrosta ja taas lyhyt palautumishetki ylhäällä, sykkeen tasaus ja alas omaan tahtiin. Kolmannella kierroksella on alhaalla tasajalkahypyt ensimmäiselle tasanteelle asti, siinä parikymmentä askelkyykkyä ja 2 portaan välein harppaukset hitaasti ylös asti. Hengityksen tasaus ylhäällä ja takaisin alas. Sitten on kierros, jossa noustaan sivuttain askeltaen nopeasti 10 askelta, toisen kyljen käännös ja taas 10 askelta ja nopea käännös jne. Jos voimia jäljellä, juoksukierros tähän väliin ja jos ei ole, lopetuskierros, joka on hidas kävely portaita ylös. Aikaa treeniin menee 38-45 min. En osaa verrata tehokkuutta, kun talvisin käyn spinningissä ja body combatissa, niin tuo ohjelmakin on laadittu oman kuntotason mukaan. Ohjelmathan ei juuri mitään maksa, jos on salin asiakas. Käytän työpaikan ePassi-saldoa näihin niin pitkään kuin riittää ja loput omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, mikä pt! Onko hän koulutettu? Oletko vasta-alkaja? Tuollainen tappaa innostuksen heti alussa. Mielestäni kunnon kohotessa voisi vaikeuttaa ohjelmaa, muttei heti alussa vedetä kaikkia mehuja pois. Sekään ei ole hyvä juttu, ettei huomioida yhtään lepoa ja muuta vapaata. Vaihtaisin pt:n.
Kyllä on koulutettu ja ilmeisesti ihan pidetty. En näe hyötyä lähteä maksamaan toiselle pt:lle, joka tekee toiset ohjelmat ja asiakkaan lompakko kevenee. Eiköhän tuo ole jo koettu, että ei sovi minulle, vaikka kuntoa haluankin kohentaa.
Mitä tarkoittaa vasta-alkaja? Olen sikäli, että mitään liikuntaohjelmaa en ole noudattanut ikinä. Käyn salilla ilman ohjelmaa kerran tai pari viikossa ja talvella lumiseen aikaan hiihtelen noin 10 km lenkkejä muutaman kerran viikossa. Joskus käyn uimassa. Niitä kuntoportaitakin voin kulkea kävellen, mutta en ala niissä hyppimään enkä punnertamaan tai tekemään askelkyykkyjä. Sanoin kyllä, että en aio toteuttaa temppuja portaissa enkä ravata siellä pää kuumana.
-ap
Siis talvella hiihdät 2x10km ja käyt salilla 1-2 kertaa viikossa, lisäksi uinnit. Et nyt varmaan kovin huonossa kunnossa ole tuolla liikkumisella tälläkään hetkellä.
PT kuulostaa omituiselta, miksi ei kuuntele asiakasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, mikä pt! Onko hän koulutettu? Oletko vasta-alkaja? Tuollainen tappaa innostuksen heti alussa. Mielestäni kunnon kohotessa voisi vaikeuttaa ohjelmaa, muttei heti alussa vedetä kaikkia mehuja pois. Sekään ei ole hyvä juttu, ettei huomioida yhtään lepoa ja muuta vapaata. Vaihtaisin pt:n.
Kyllä on koulutettu ja ilmeisesti ihan pidetty. En näe hyötyä lähteä maksamaan toiselle pt:lle, joka tekee toiset ohjelmat ja asiakkaan lompakko kevenee. Eiköhän tuo ole jo koettu, että ei sovi minulle, vaikka kuntoa haluankin kohentaa.
Mitä tarkoittaa vasta-alkaja? Olen sikäli, että mitään liikuntaohjelmaa en ole noudattanut ikinä. Käyn salilla ilman ohjelmaa kerran tai pari viikossa ja talvella lumiseen aikaan hiihtelen noin 10 km lenkkejä muutaman kerran viikossa. Joskus käyn uimassa. Niitä kuntoportaitakin voin kulkea kävellen, mutta en ala niissä hyppimään enkä punnertamaan tai tekemään askelkyykkyjä. Sanoin kyllä, että en aio toteuttaa temppuja portaissa enkä ravata siellä pää kuumana.
-ap
Siis talvella hiihdät 2x10km ja käyt salilla 1-2 kertaa viikossa, lisäksi uinnit. Et nyt varmaan kovin huonossa kunnossa ole tuolla liikkumisella tälläkään hetkellä.
PT kuulostaa omituiselta, miksi ei kuuntele asiakasta?
Minä sanoisin sivusta tähän, että joustamattomuus pt:n ajattelussa paistaa läpi. On jo valmiiksi päättänyt, että ilman kuntosalia ei pääse hyvään lihaskuntoon. Mahdollisesti tekee itse enimmäkseen niitä saliohjelmia. Siskoni on isolla ketjusalilla töissä, hänellä yksityisasiakkaita. Sen vaan hänestäkin huomaa, että ajatukset urautuu sinne saliin ja kenties ulkona juoksua ja välineillä harjoittelua, mutta kun minä kävin useampana kesänä aikuisten naisten höntsäpesiksessä, sitä hän ei laskenut mihinkään kategoriaan. Kyllähän siellä seisoskellaan osa ajasta, mutta liikuntaa sekin on ja palloa lyödessä hyvä kiertoliike, samoin heitoissa.
Et aja autollasi, vaan työnnät sitä. Ja eiku saunaan.