Lapset eivät ilmeisesti käy nykyään katsomassa isovanhempia vanhainkodissa
Iso muutos tapahtunut tässä. Olen seniorikeskuksessa töissä, ja nykyään täällä ei näy KOSKAAN lapsia. Olen tehnyt koko talven ja kevään paljon töitä, aamuja iltoja viikonloppuja pyhiä, kaikkea. Yhden yhtä lapsenlasta ei täällä ole käynyt, ja olen ollut eri osastoilla samassa talossa.
Minulla ol vitos-kutosluokkalaisena avain mummin hoivakodin oveen ja kävin siellä joka päivä koulun jälkeen. Toki noin tiheä vierailu oli jo silloin erikoista, mutta nykyään ei käydä edes juhlapyhinä tai synttäreinä. Surullista.
Kommentit (63)
Ehkä korona vaikutti? Lapset tunnetusti kantavat tauteja paljon kun ovat kouluissa, päiväkodissa yms ja eivät osaa pitää hygieniastaan huolta kuten aikuiset. Vanhemmat ehkä tajusi tämän korona-aikana miten sairaudet leviää lasten kesken. Vanhuksille taudit voi olla kohtalokkaita, eli voi olla suojelunhalusta kyse.
Monella on kyllä valokuvia lapsista ja lapsenlapsista huoneessaan. Ryhmäkodissa ikähaarukka 70-100, kyllä täällä asuu ihan sen ikäisiä että lapsenlapset ovat vielä lapsia.
Kun vanhemmat joutuivat hoitokotiin, he asuivat omasta halustaan eri paikkakunnalla. Pyysimme heille siirtoa lähemmäs, mutta siihen ei kunta suostunut.
Moni ei pääse näkemään usein välimatkan takia, ja systeemi on mätä, kun heitä ei siirretä vaikka vanhemmat haluaisivat.
Omalla työpaikalla moni asukkaista niin vanhoja, että lapsenlapset ovat aikuisia ja vierailevat lapset ovat lapsenlapsenlapsia. Joillakin käy vieraita usein ja joillakin ei oikeastaan koskaan. Joillakin ei edes ole oikein ketään joka voisi vierailla. Joidenkin lapset asuvat ulkomailla ja tätä myöten heidänkin lapset ja lapsenlapset.
"Kannattaa tehdä lapsia tai jäät vanhana yksin"
"Kuka sinusta huolehtii vanhana jos et lisäänny?"
Näin hyvin nämä peloittelut toimii käytännössä 👍
Meidän lapset 17-20 v. ja isovanhemmat 71-75 v.
Eivät todellakaan hoivakodissa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhemmat joutuivat hoitokotiin, he asuivat omasta halustaan eri paikkakunnalla. Pyysimme heille siirtoa lähemmäs, mutta siihen ei kunta suostunut.
Moni ei pääse näkemään usein välimatkan takia, ja systeemi on mätä, kun heitä ei siirretä vaikka vanhemmat haluaisivat.
Meillä on kans ainoa sukulainen lapselle lukittuna satojen kilometrien päähän metsään mihin autottomana ei pääse, onneks on digilaitteet.
Suomalaiset jossain kohtaa päätti että miljoonien vuosien evoluutio hypersosiaaliseks eläimeks joka rakensi tän kaiken meidän ympärillä on iha homoa, mökötetään kaikki yksin ja teeskennellään et kukaan ei tarvi apua ja et yksinäisyys ei tapa.
Minä muistan lapsena mummuni vanhainkodissa. Vierailut oli tosi tylsiä lapsen näkökulmasta, mummu kun vain makasi sängyssä silmät kiinni ja kuunteli mitä äitini jutteli, välillä saattoi jaksaa hymyillä. Oli siis ihan hereillä ja tiesi mitä tapahtui, oli vaan niin voimaton ja väsynyt. Itse en mummuani oikein tuntenut, koko sen ajan mitä hänet tunsin hän oli niin vanha, väsynyt ja voimaton. En muista koskaan puhuneeni hänen kanssaan mitään. Varmaan oikeasti olen jotain puhunut, mutta olin ujo joten en varmasti höpötellyt niin kuin jotkut lapset. Eikä mummukaan siinä kunnossa tietenkään jaksanut yrittää enää tutustua ja rikkoa jäätä. Käytännössä siis siellä vanhainkodissa minun näkökulmastani vain istuin ja odotin kun äiti puhui vieraalle ihmiselle tunnin ajan. Yritin aina keksiä syyn miksi ei voisi lähteä mukaan.
Mieheni mummu taas.. aina piti lastenlasten lähteä mukaan, olivat toki jo nuoria tai nuoria aikuisia silloin. Mummo-parka, hänellä oli alzheimer ja pelkäsi kaikkia niitä ihmisiä joita ei enää tunnistanut. Lopulta mieheni kieltäytyi lähtemästä, koki sen mummun kiusaamisena kun toinen vikisee sängyssä kauhuissaan vieraista ihmisistä.
Eivät tietenkään käy, koska tärkeämpää on katsoa drags showta televisiosta vihervasemmistojen oppien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne menis niitä katsomaan, jos ei ole mitään tunteita niitä kohtaan. En minä ainakaan menisi.
Mutta aikaa ja harrastusta löytyy, kun perinnöstä puhutaan. Silloin tarmoa piisaa!
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt kenenkään lapsen isovanhemmat ole missääm hoitokodeissa vielä. Mun isovanhempi on hoitokodissa ja olen hittovieköön viisikymppinen ja mulla on omia lapsenlapsia. En vie niitä katsomaan hoitokodissaolevaa mummoani, koska se on vanha alkkis, ja aikanaan ilmoitti ihan suoraan, että juominen on kivempaa kuin meidän näkeminen.
Tottakai on, mikä ihme se on olevinaan?
Minunkin lapseni isovanhempi on vanhainkodissa, ja kyllä olemme vieneet käymään.
Ihmiset on niin netti/someriippuvaisia, ettei niillä mukamas ole aikaa. Totuus.
Itse tehtyä kiirettä (myös minulla)
Mieheni äiti on 91v ja hänen nuorin lapsenlapsensa on 7v, joten ei kaikilla sen ikäisillä mitään aikuisia lapsenlapsia ole. Tosin tapaamme häntä ihan hänen kodissaan, ei missään laitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt kenenkään lapsen isovanhemmat ole missääm hoitokodeissa vielä. Mun isovanhempi on hoitokodissa ja olen hittovieköön viisikymppinen ja mulla on omia lapsenlapsia. En vie niitä katsomaan hoitokodissaolevaa mummoani, koska se on vanha alkkis, ja aikanaan ilmoitti ihan suoraan, että juominen on kivempaa kuin meidän näkeminen.
Tottakai on, mikä ihme se on olevinaan?
Minunkin lapseni isovanhempi on vanhainkodissa, ja kyllä olemme vieneet käymään.
Mun mummu oli 35 kun se sai mun äitini, ja äiti oli 35 (mummu 70) kun mä synnyin. Ei ollut raskautuminen kummallekaan helppoa, mutta kaksi lasta äitini sai. Me lapset emme sitten omia lapsia enää olekaan pystyneet saamaan.
Kyllä ne aikuiset lapsenlapset tulee taas kesälomalla Ruotsista käymään ja valittaa, kun vanhus on mennyt niin huonoon kuntoon.
Mummini oli muutaman vuoden hoivakodissa yli 10v sitten, eikä silloinkaan vanhusten hoivakodissa käynyt kuin meidän mummin luona lastenlapsia ja heidän jälkeläisiään. Se oli todella surullista.
Saatettiin vierailla 4 sukupolvessa ja se oli hoivakodin kohokohta. Usein oltiin yhteisissä tiloissa ja kyllä vanhusten silmät tuikkivat, kun näkivät pieniä vieraita ja silminnähden iloisia, kun nuorin vieras oli vastasyntynyt.
Ja niiden vuosien aikana käytiin monena pääsiäisenä virpomassa, kaikki hoivakodin asukkaat. Ja se antoi iloa myös meille vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä korona vaikutti? Lapset tunnetusti kantavat tauteja paljon kun ovat kouluissa, päiväkodissa yms ja eivät osaa pitää hygieniastaan huolta kuten aikuiset. Vanhemmat ehkä tajusi tämän korona-aikana miten sairaudet leviää lasten kesken. Vanhuksille taudit voi olla kohtalokkaita, eli voi olla suojelunhalusta kyse.
Turha syyttää koronaa, ei siellä vieraillut 10v sittenkään ja hoitajat oli ihan ihmeissään ja iloisia, kun mummini luona käytiin neljässä sukupolvessa ja joka viikko joku kävi aina katsomassa.
Ja se oli lapsille myös hauskaa ja tykätty vierailu, kun saivat tutustua vanhuksiin ja heidän tarinoihin. Lapset oikein odotti vierailuja.
Mun anoppi ilmoitti jo aikanaan, että jos muistisairaus pahenee ja joutuu hoitokotiin, niin ei halua siellä jatkuvasti ravattavan. Oli terveenä puuhakas, toimelias nainen. Ihana anoppi. Ei halunnut itseään nähtävän siinä tilassa eikä jättää meille sellaista muistoa. Kesti itsekin huonosti sairauksia.
Viimeiset päivät istuin vierellä. Muuten kukkapuska jouluna ja äitienpäivänä. Teinit kävi tuolloin.
Onneksi pääsi pois jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosia sijaisvierailuja erään vanhuksen luona, kun hänen lapsensa asui ulkomailla ja kun vierailin mummini luona, kävin samalla hänen luonaan ja vaihdeltiin sähköisesti kuulumisia ja kuvia. Toimi loistavasti esim. videopuhelut, kun joku oli auttamassa vanhusta, kun hoitajilla ei ollut aikaa.
mitäköhän tuohon vastaisi, kun tietää kuinka surkeaa vanhustenhoito on suomessa. jos olet miljonääri, niin varmaan voit ostaa jonkintasoista palvelua, mutta köyhien on parempi otta yliannostus unilääkkeitä, kun täyttää 65 vuotta ettei joudu kunnalliseen hoitohelvettiin