Au pairit Etelä-Afrikassa OFFICIAL
Kausi 10 Etelä-Afrikassa! Alkaa 17.5. mutta uudet au pairit julkaistiin tänään. Aiotteko katsoa?
Kommentit (468)
Tylsä kausi. Bella oli ainoo valopilkku 😀
Vierailija kirjoitti:
E-A on siitä kiva maa, että siellä puhuvat englantia ja on näin ollen mahdollista kommunikoida sujuvasti sekä myös oppia enkkua kunnolla. Tykkään siitä. Versus että menee jonnekin Espanjaan tai Japaniin, missä perhe puhuu heikkoa englantia ja voi jäädä monia asioita ymmärtämättä ja tulla väärinkäsityksiä puutteellisen kielitaidon ja sanavaraston takia.
Useimpien ohjelman isäntäperheiden kotikieli on afrikaans, hollannin kielen murre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulikohan Sebastianille yllätyksenä, että kun homona lähtee tällaiseen ohjelmaan, niin välttämättä kohdemaassa ei perheissä oteta avosylin vastaan. Kaikissa maissa yhteiskunta ei ole niin kieroon kasvanut kuin Suomessa, että kaikki kierotumat hyväksytään. Aivan kuin aiemmilla kausilla, jotkut alkoivat hyperventiloimaan kun Au pair-perheessä kuritettiin lapsia ruumiillisesti. Sehän on sen maan normaalia perhe-elämää ja on ollut sitä myös Suomessakin ihan viime vuosikymmeniin asti, jolloin kukkahattutätit on pilanneet Suomalaisen lastenkasvatuksen.
Jos ulkomaille lähtee, on syytä sopeutua sen maan käytänteisiin. Aivan kuten Suomeen tulevankin on opittava esim. Suomalainen työ- ja opiskelukulttuuri vaikka omassa maassa aika katsoittaisiinkin kellon sijaan kalenterista.
Sebastian hyväksyttiin perheeseen ja otettiin avosylin vastaan. Host-isä laittoi pari videota aiheesta, kuvitellen ilmeisesti että Sebastian pohti niitä asioita ja halusi tietää lisää, kun yölläkin kyseli rakastaako jumala häntäkin. Ja yleisesti ottaenkin Sebben host-perhe otti aupairinsa vastaan lämpimästi. Ei ollut kyräilyä tai painostusta. Ja host-isäkin sanoi että kokee että Sebastian on osa perhettä. Ehkä reissu oli silmiä avaava molemmin puolin.
Joo, Sebben perhe oli kiva. Erilaisuus ei johtanut vihamielisyyteen, vaan hyväksyntään. Sebbe oli selvästikin onnellinen ja varmaan koki hienoja yhdessäolon hetkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä nää löytää näin typeriä pentuja.
Siivous friikki nuori joka lähtee perheestä kun isä vähän pössyttelee. Ymmärtäisin jos käyttäs jotain oikeita huumeita. Sitten on ok ryypätä tuolla. Se on ihan vaaratonta kyllä. Missä tynnyrissä kasvatettu.
Sebastian korostaa suvaitsevaisuutta, mutta on heti arvostelemassa muita. Stadilaiselle Oulu on lande ja naama auki farmilla mis oikee oon. Mikä tarve toitottaa homouttaan perheelle ensimmäiseksi. On poika ressu hukassa itsensä kanssa.
Mikä show tol yhel on päällä. Kiljuu ku piripää joka käänteessä mä oon nii pirtee. Mee tinderöimään nuilla aivoilla.
Toi uimari vaikuttaa ainoalta fiksulta 2 jakson jälkeen.
Homous ei ole hukassa olemista. Sen sijaan kaltaisesi itsekkäät ihmiset jos ketkä ovat hukassa ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous friikki nuori joka lähtee perheestä kun isä vähän pössyttelee. Ymmärtäisin jos käyttäs jotain oikeita huumeita. Sitten on ok ryypätä tuolla. Se on ihan vaaratonta kyllä. Missä tynnyrissä kasvatettu.
Sebastian korostaa suvaitsevaisuutta, mutta on heti arvostelemassa muita. Stadilaiselle Oulu on lande ja naama auki farmilla mis oikee oon. Mikä tarve toitottaa homouttaan perheelle ensimmäiseksi. On poika ressu hukassa itsensä kanssa.
Mikä show tol yhel on päällä. Kiljuu ku piripää joka käänteessä mä oon nii pirtee. Mee tinderöimään nuilla aivoilla.
Toi uimari vaikuttaa ainoalta fiksulta 2 jakson jälkeen.Homous ei ole hukassa olemista. Sen sijaan kaltaisesi itsekkäät ihmiset jos ketkä ovat hukassa ja pahasti.
Ai minä olen itsekäs. Mahdat tuntea minut hyvin. No mieluummin sitten vähän itsekäs entä hyväksynnän ja draaman kerjääminen. Mitä homous liittyy tähän työhön. Löytyyköhän sieltä kotoa pölyä listoilta. Parkuu kuinka perheessä isä pössytteli. Suuret on tuonkin pennun ongelmat. Kyllä sinäkin vielä löydät rauhan.
Tylsin kausi ever. 2 kk on myös tosi lyhyt aika, minimi pitäis olla 3-6kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulikohan Sebastianille yllätyksenä, että kun homona lähtee tällaiseen ohjelmaan, niin välttämättä kohdemaassa ei perheissä oteta avosylin vastaan. Kaikissa maissa yhteiskunta ei ole niin kieroon kasvanut kuin Suomessa, että kaikki kierotumat hyväksytään. Aivan kuin aiemmilla kausilla, jotkut alkoivat hyperventiloimaan kun Au pair-perheessä kuritettiin lapsia ruumiillisesti. Sehän on sen maan normaalia perhe-elämää ja on ollut sitä myös Suomessakin ihan viime vuosikymmeniin asti, jolloin kukkahattutätit on pilanneet Suomalaisen lastenkasvatuksen.
Jos ulkomaille lähtee, on syytä sopeutua sen maan käytänteisiin. Aivan kuten Suomeen tulevankin on opittava esim. Suomalainen työ- ja opiskelukulttuuri vaikka omassa maassa aika katsoittaisiinkin kellon sijaan kalenterista.
Sebastian hyväksyttiin perheeseen ja otettiin avosylin vastaan. Host-isä laittoi pari videota aiheesta, kuvitellen ilmeisesti että Sebastian pohti niitä asioita ja halusi tietää lisää, kun yölläkin kyseli rakastaako jumala häntäkin. Ja yleisesti ottaenkin Sebben host-perhe otti aupairinsa vastaan lämpimästi. Ei ollut kyräilyä tai painostusta. Ja host-isäkin sanoi että kokee että Sebastian on osa perhettä. Ehkä reissu oli silmiä avaava molemmin puolin.
Juu, näin minäkin asian tulkitsin. Ei host-isä varmaan ajatellut, että Sebbe oli kännissä ja läpällä laittanut viestin, vaan ajatteli, että Sebbe yön pikkutunteina pohti homouttaan suhteessa perheen uskoon sekä Jumalaan. Uskovaiset on tuollaisia, he alkavat helposti neuvoa sekä lähettää raamatun tekstejä, jos kokevat, että joku pohdiskelee uskonasioita.
Varsinaista käännyttämistä Sebbe tuskin koki, eikä varmaan varsinaisia eheyttämisyrityksiäkään. Sebbe luultavasti taas ylitulkitsi, kun host-isä vain kertoi, mitä itse ajatteli homoista ja homoudesta. Uskovat ajattelevat, että homot ovat Jumalan luotuja kuten muutkin, ja Jumala kyllä heitäkin rakastaa, mutta homoutta ei saisi harjoittaa. Eli siinä mielessä heidän mielestään pitäisi eheytyä, jos haluaisi joskus harrastaa seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jäi vähän epäselväksi miksi Emilia lähti perheestä ensimmäisenä vaikka viihtyi parhaiten perheessä? oliko se tuotannon tapa hakea draamaa? kuitenkin se oli loppuajan jossain hotlassa ja uiskenteli altaassa.
Jaksot voisi olla pidempiä, vähintään 45min jakso ja varsinaisia jaksoja 1 jokaisesta vietetystä viikosta paikanpäällä,
Emilia oli koko ajan samassa perheessä. Ei suinkaan au paireista ekana lähtenyt minnekään. Emilian ja Emmi-Lotan host-perheet olivat perheystäviä, ja ilmeisesti samanlaisessa elämäntilanteessakin, eli vuokralla olevasta kämpästä piti lähteä, kun vuokranantajat olivat itse tulossa sinne joksikin aikaa asumaan. Kuulosti erikoiselta, mutta ei ollut eka kummallisuus, mitä Etelä-Afrikassa tuntui olevan. Kummankaan perhe ei voinut ottaa au pairia sinne toiseen kotiin mukaan, joten Emmi-Lotta huokaisi helpotuksesta (koska suhde perheen äitiin oli vaikea) ja Emilia taas itki silmät päästään, kun piti hyvästellä ihan kympin perhe.
Joo, hieman pidemmät jaksot voisi syventää katsomiskokemusta. Tai sitten oli ohjattu typerästi: Liikaa videohöpinöitä (eli itkuja) ja liian vähän kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan tarina sinänsä kaunis. Ja samalla "hieman" käsikirjoitettu, jos rehellisiä ollaan. Kyllä Yle on ottanut etukäteen selvää minkä sortin uskovaisista on kyse. Jos kyseessä olisi ollut jotakin kunnon kaheleita hihhuli-buureja, jotka tuomitsee homot tulijärveen, ei Sebua olisi tuonne sijoitettu. Nämä uskovaiset oli sivistyneitä, joten näin saatiin tarinalle kiva "opetus", mikä on sinänsä ihan sympaattista ja hyvä juttu näinä kurjina aikoina jolloin haetaan vain vastakohtia. Mutta oikeassa elämässä asiat ei usein mene noin.
Ateisti helsinkiläinen ei-hetero kirjoitti:
Sarja katsottu.
Sebastian oli ihan hirveä laput silmillä tynnyrissä kasvanut ylemmyydentuntoinen äärettömän epäkohtelias loukkauksien laukoja ilman tilannetajua, joka arvotti ihmisiä ihonvärin perusteella, ja tuomitsi nopeasti ja herkästi muut ihmiset ennakkoluulojensa perusteella.. Hatunnosto hänen isäntäperheensä isälle, joka otti hänen purkauksensa rauhallisesti ja jaksoi selittää asioita hänen loukkauksistaan huolimatta. Minä olisin moneen kertaan heittänyt tuollaisen pihalle.
Ei siitä tullut mikään homouden ja kristinuskon välinen konflikti, vaan ignorantin eurooppalaisen länsimaalaisen ikioma konflikti kun hän joutuu kapean elinpiirinsä ulkopuolelle. Mutta kun kokonaisuuden hahmotuskyky on vajavainen ja kaiken hahmottaa puhtaasti minä-minä-minä-näkökulmalla, jää tuonkin tajuaminen puutteelliseksi.
Vähän outoa oli myös tuo, että au pairit olivat Etelä-Afrikassa vain 2 kuukautta. Eihän siinä ajassa ehdi vielä kokemaan toisessa maassa elämistä aidosti, vaan aivot ovat vielä jossain turismin ja ensikosketuksen välimaastossa. Vasta puolen vuoden asumisen jälkeen alkaa nähdä, mitä toisessa maassa asuminen on.
Oi kamala mitä tylytystä Sebastianista!
Olihan hän toki lapsellinen ja aika lailla (woke)laput silmillä kulkeva, mutta minusta tuntui, että silmät aukesi monella tapaa tuon 2 kk aikana.
Sebbe tajusi, että ihmiset voi olla avosydämisiä, lämpimiä ja kaikin puolin ihania, vaikka eivät jaakaan hänen maailmankatsomustaan. Perhe ei myöskään tuominnut hänen homouttaan, vaikka Sebbe itse yritti kaivella asiaa joka kulmalta.
Hän taisi myös ymmärtää, ettei Suomessa ole rakenteellista ra sis mia lainkaan, ainakaan, kun verrataan E-Afrikkaan. Ehkä hän ymmärsi myös sen, ettei mustien ja valkoisten suhde siellä ole ollenkaan niin yksinkertainen, kuin mitä hän varmasti luuli. Ilman valkoisia mustien työttömyysaste olisi vielä paljon pahempi kuin mitä se muuten on. Väkivaltaa ja ra sis mia on molempiin suuntiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä kyllä mikään Etelä-Afrikan matkailumainos ole. Ei mitenkään houkuttaisi lähteä tuonne. Aika rumaa on ja vielä turvatonta.
Katsoin, että on maailman kolmanneksi rikollisin maa, erityisesti väkivaltarikoksissa "kunnostautuu". Sen puolesta hiukan outo valinta au paireille. Tosin olihan heillä kai koko ajan TV-tiimi turvana, minne menivätkin.
Erittäin vaarallinen maa on tosiaan. Kaveri oli työkomennuksella tuolla vuoden ja ei ole kuulemma ikävä takaisin. Esim maaseudulla poltellaan valkoisten maanviljelijöiden tiloja ja tapetaan, nämä sitten varustautuvat itse asein ja ampuvat tunkeilijoita. Kaupungeissa on hyvin korkea murha-aste. Kyseessä on ns. yövartija-valtio rasistisella ja väkivaltaisella historialla, mikä on paskonut koko yhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Oon itse 24-vuotiaana muuttanut 4kk:ksi opiskelemaan ulkomaille. Kertaakaan en itkenyt, ja muutenkin olin tosi rohkea nuorena. Muistan kun juttelin tutun kanssa, joka oli lähtenyt joskus 25 vuotiaana 2kk opiskelemaan suomalaisen koulun kautta toiseen maahan ja hän sano että hänen koko mielenterveys ei kestänyt sitä, ei kestänyt yksin oloa, ei vierasta kulttuuria ei mitään, että kamala kokemus mennä vieraaseen maahan olin ihan okei, no ihmisiä todella on erilaisia selkeästi...
Olin Chilessä 22-vuotiaana vaihdossa 8 kk ja se oli 90-luvun puolessa välissä, jolloin ei joka päivä videopuheluita kotiin soiteltu. Alkuun se tuntui vähän ahdistavalle, kun kulttuuri oli niin toinen ja olinhan toisella puolella maapalloa, mutta aika nopeasti sitten tutustuin ihmisiin ja meininkiin. Vaihdon lopussa kotiin paluun ajatus ahdisti enemmän kuin mikään sillä reissulla. Suomi tuntui suorastaan masentavalle ajatukselle. Palattuani olin kovasti lähdössä takaisin, mutta vähitellen sitten totuin taas Suomeen ja se jäi.
Opiskelukaverini oli samaan aikaan vaihdossa muistaakseni Espanjassa ja palasi takaisin kuukauden jälkeen. Hän oli sellainen pumpulissa kasvatettu tyttö. Vaikka kieli oli hallussa, ei hän kestänyt jostakin syystä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon itse 24-vuotiaana muuttanut 4kk:ksi opiskelemaan ulkomaille. Kertaakaan en itkenyt, ja muutenkin olin tosi rohkea nuorena. Muistan kun juttelin tutun kanssa, joka oli lähtenyt joskus 25 vuotiaana 2kk opiskelemaan suomalaisen koulun kautta toiseen maahan ja hän sano että hänen koko mielenterveys ei kestänyt sitä, ei kestänyt yksin oloa, ei vierasta kulttuuria ei mitään, että kamala kokemus mennä vieraaseen maahan olin ihan okei, no ihmisiä todella on erilaisia selkeästi...
Olin Chilessä 22-vuotiaana vaihdossa 8 kk ja se oli 90-luvun puolessa välissä, jolloin ei joka päivä videopuheluita kotiin soiteltu. Alkuun se tuntui vähän ahdistavalle, kun kulttuuri oli niin toinen ja olinhan toisella puolella maapalloa, mutta aika nopeasti sitten tutustuin ihmisiin ja meininkiin. Vaihdon lopussa kotiin paluun ajatus ahdisti enemmän kuin mikään sillä reissulla. Suomi tuntui suorastaan masentavalle ajatukselle. Palattuani olin kovasti lähdössä takaisin, mutta vähitellen sitten totuin taas Suomeen ja se jäi.
Opiskelukaverini oli samaan aikaan vaihdossa muistaakseni Espanjassa ja palasi takaisin kuukauden jälkeen. Hän oli sellainen pumpulissa kasvatettu tyttö. Vaikka kieli oli hallussa, ei hän kestänyt jostakin syystä siellä.
Lienee vähän eri lähtökohta lähteä itsenäisesti kuin tämmöisen ohjelman puitteissa. Tässähän aupairit ei tutustu paikallisiin juurikaan. Muistaakseni Aupairit kanadan jaksoissa Mona deittaili ja sai ystäviä myös ohjelman ulkopuolelta, mutta aika pitkälti tässä kaikki tekeminen keskittyy joko töihin tai ohjelmaan osallistuvien kans hengailuun. Minkä sikäli ymmärtää, koska ohjelmaahan tässä tehdään.
Noniin, nyt on kausi katsottu ja olen katsonut aiemmat kaudet niiden ilmestyessä. Olin sarjan alkaessa 24 v eli suunnilleen au pairien ikäluokkaa ja nyt jo selvästi eri sukupolvea kuin nämä nuoret. Samoin minusta on eroa sarjan ensimmäisissä kausissa vaikka tähän kauteen verrattuna – nuoret ovat selvästi muuttuneet ja heidän sukupolvella on omat juttunsa.
Tuosta itkemisestä ja tunteikkuudesta. Minusta tämä nuorempi sukupolvi osaa selvästi sanoittaa ja rohkeammin näyttää omia tunteitaan enemmän kuin ikäpolveni osasi tuossa iässä. Toisaalta tuo tuntuu kaksipiippuiselta asialta ja sarjan nuoret vellovat omissa tunteissaan aika paljon. Toisaalta, kenen parikymppisen ajatukset eivät pyörisi oman navan ja omien tunteiden ympärillä. Kulttuuri on myös muuttunut omasta nuoruudestani. Aikanaan olisi naureskeltu ja haukuttu herkäksi, jos joku olisi julkisesti itkien kertonut tunteistaan. Siinä mielessä ollaan nykyisin fiksumpia, että hyväksytään herkkyyttä paremmin kuin ennen.
Päällimmäisenä tästä kaudesta jäi itselle olo, että selvästi olen itse jo 33-vuotiaana eri sukupolvea kuin nämä nuoret. Toki sarjan nuorissa näkyi heidän ikänsä, selvästi olivat juttujensa, pukeutumisen ja muun perusteella jo eri sukupolvea. Mukavia ja rohkeita nuoria jokainen. Tsemppiä ja kaikkea hyvää teille neljälle, kun kuitenkin käytte tätä ketjua lukemassa!😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi uimari vaikuttaa ainoalta fiksulta 2 jakson jälkeen.Homous ei ole hukassa olemista. Sen sijaan kaltaisesi itsekkäät ihmiset jos ketkä ovat hukassa ja pahasti.
Ai minä olen itsekäs. Mahdat tuntea minut hyvin. No mieluummin sitten vähän itsekäs entä hyväksynnän ja draaman kerjääminen. Mitä homous liittyy tähän työhön. Löytyyköhän sieltä kotoa pölyä listoilta. Parkuu kuinka perheessä isä pössytteli. Suuret on tuonkin pennun ongelmat. Kyllä sinäkin vielä löydät rauhan.
Pahat on sunkin ongelmat kun itket tänne asiasta jos toisesta. Että rauhan löytämistä vaan sullekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Sebastian kertoi isäntäperheelle olevansa homo? Miten se liittyi hänen työhönsä au pairina?
Itse olisin heittänyt homon hiiteen.
No hui kamala!
Minulle jäi Sebastianin kyselyistä "rakastaako Jumala minua, vaikka olen homo?" olo, että uskontoon liittyvästä kriittisyydestään huolimatta aidosti pohti, onko hän rakastettava Jumalan silmissä ja suhtautui uskoon uteliaasti. Että kyse ei ollut mistään humalaisen päähänpistosta, vaan aidosti pohti asiaa. Kurjaa, että perheen isä koki tarpeelliseksi lähettää jotain eheytymismateriaalia (tuollaiset pitäisi kieltää). Työssäni usein törmään tuollaisiin "rakastaako Jumala minua" -kysymyksiin erityisesti heiltä, jotka suhtautuvat uskontoon kriittisesti. Tässäpä tiivistettynä vastaus: Jumalalle olet rakas juuri sellaisena kuin olet eikä sinun tarvitse "eheytyä" mihinkään, sillä homoudessa ei ole mitään korjattavaa. <3
T. Kirkolla töissä
Vierailija kirjoitti:
Tylsä kausi. Bella oli ainoo valopilkku 😀
Vaihda side trolli.
Jokainen eläköön elämänsä kuin parhaakseen kokee. Jos Jumala on olemassa, niin hän on se joka lopulta katsoo miten asiat on, ei kukaan muu.
Kummallisen etelä-Afrikan esittelivät kun pelkkien valkoisten joukossa pyörivät