Kuntouttava työtoiminta -onko tämä sallittua?
Onko kuntouttavassa työtoiminnassa olevalla velvollisuus olla "työpaikalla" yksin? Esim. avattava/suljettava liike ja vastattava yksin myyntityöstä?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Työaika on myös toisille kuntouttavaa järjestäville kummajainen. Jos työajaksi on sovittu neljä tuntia, se silloin on neljä tuntia. Eräässä paikassa "työnantaja" ihmetteli miksi en suostu olemaan kuutta tuntia vaikka jotkut toiset ovat. No, siksi kun minulla ihan paperissa luki työajan olevan NELJÄ tuntia.
Minulla olisi lasten hoitomaksut tarhassa nousseet, jos olisin ollut enemmän kuin 4 tuntia. Puoliso tienasi 2400 brutto.
Ei ole. Kuntouttavassa työssä et voi olla yksin ja olla vastuussa siitä paikasta missä olet. Minulla on kokemusta kuntouttavasta ihan riittävästi ja siellä lakia rikottiin ihan koko ajan. Olin napit vastakkain ja oikeudessakin niistä jutuista jossa paikan pomo tuomittiin.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni paikalla pitää aina olla vastuuhenkilö. Kuntouttava työtoimintahan ei ole työsuhde vaan sosiaalipalvelu ja työllisyyttä edistävä palvelu.
En aio ilmiantaa, koska viihdyn, hyödyn taloudellisesti ja perkules, on kivaa tekemistä viiteentoista vuoteen. No, onhan tuossa tullut muutakin tehtyä ...
Sinun ei tarvitse suostua olemaan työvuoroissa yksin. Eihän tuo ole kuntouttavaa työtoimintaa vaan selkeää hyväksikäyttöä. Tuo on työtä mistä kuuluu saada palkkaa. Kuntouttavassa vastuuhenkilö on aina paikalla.
Huhheijaa. Tuossa on niin moni asia väärin, että menen lähes sanattomaksi.
Kumppanini sai sotealan harjoittelussa tunnukset harjoittelupaikan järjestelmään heti ekana päivänä ja jo se on minusta aika uskaliasta. Itse en ikimaailmassa suostuisi ottamaan esimerkiksi paikan avaimia vastuulleni, ellen olisi TYÖsuhteessa paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta on periaatteessa orjuutta. Sellaista ei pitäisi olla olemassakaan tässä maassa. Ihmisen vapauden ja itsemääräämisoikeuden viemiseen ei useinkaan käytetä kahleita, vaan pelottelu, eristäminen, kiristäminen, riippuvuus, pakottaminen ja valheelliset lupaukset paremmasta elämästä riittävät. Nämä täyttävät orjuuden tunnusmerkit. Suomessa käytetään kuntouttavaa työvoimaa kiristämällä ja uhkaamalla sosiaaliturvan menettämisen uhalla. Korvaus 9€/pv vastaa myös määritelmää orjuudesta. Tällä toiminnalla ei ole mitään tekemistä kuntouttavan toiminnan kanssa vaan sitä käytetään väärin pakottamalla ihmiset orjuuden kaltaisiin olosuhteisiin.
Onkohan näitä viety ihmisoikeustuomioistuimeen tai vastaavaan? Toivottavasti joku vie.
Otappa yhteys te:n omaan virkailijaasi että sinut on ohjattu työtehtäviin jotka eivät kuulu kuntouttavan toiminnan piiriin.
Palstalla jankataan "työttömät töihin" ja tässä näette mitä se käytännössä tarkoittaa.
Yleensä kaupungin työntekijöillä on hieman syystäkin leveä se "peräsin".
Miksei ketään työtöntä palkata noihin ohjaajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksei ketään työtöntä palkata noihin ohjaajaksi?
Voisin mennä, ei vaadita varmaan monen vuoden kokemusta tai kaiken maailman tutkintoja
Vierailija kirjoitti:
On laitonta. Ota yhteys siihen oma valvojaan.
Perustunee siis lakiin. Voisiko joku ystävällisesti laittaa linkin. Itse en löytänyt tietoa missä tämä selvästi tulee ilmi.
Jos ite viihdyt niin mikäs siinä, mutta aikamoisen vastuun ottaa pomo. Sinähän et oikeastaan ole vastuussa mistään, koska ohjaaja ei ole paikalla. Jos jotain sitten sattuu niin voit aina sanoa että laittomasti toimittiin. Kerroppa tämä pomollesi niin voi miettiä uudestaan kannattaako sua jättää yksin työmaalle.
Jatkan vielä: olin itse kuntouttavassa ja ohjaaja ei ollut paikalla. Soitin työkkäriin asiasta ja hän ihan suoraan kysyi että tekeekö asiasta valituksen. Eli se on ihan taatusti laitonta.
Minä sanoin te-virkailijalle etten lähde kuntouttavaan työtoimintaan vaan jotain muuta pitää tarjota. Yrittivät saada kaupungin kierrätyskeskukseen.
Vastuuhenkilö pitää olla paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustunee siis lakiin. Voisiko joku ystävällisesti laittaa linkin. Itse en löytänyt tietoa missä tämä selvästi tulee ilmi.
Minäkään en löydä mustaa valkoisella että on laitonta. En kylläkään hetkeäkään epäile etteikö olisi. Työsuhde tuo on, kaukana KUNTOUTTAVASTA työtoiminnasta.
Kuntouttavan työtoiminnan pitäisi olla juurikin sitä työelämään kuntoutumista, ei siis ole mikään työsuhde ilman palkkaa. Samoin työkokeilu on kokeilu. Ei näissä työkkärin jutuissa ole mitään työsuhteeseen kuuluvaa. Eivät kerrytä eläkettä, ei työterveyshuoltoa jne. Miksi siis pitäisi ilman kunnon korvausta tehdä töitä niinkuin työsuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Saako työkokeilussa tehdä asioita yksin? Minua ei päästetty edes erilliseen kerrokseen kun ei kuulemma saa jättää yksin. Tuntui aika vahtaamiselta ja tuli tunne että pidetään epäluotettavana.
Työtehtäviä ei saisi tehdä itsenäisesti työkokeilussa. Se on työkokeilijan oikeus, koska hänhän ei saa palkkaakaan. Käytännössä varmasti vaihtelee, kuinka tarkkoja siitä ollaan.