Opiskelen AMK:ssa ja viime harkassa olin pari päivää "kuumeessa"
Oikeasti syynä oli se, että ei ollut rahaa bensaan. Matkaa työharjoittelupaikkaan oli 25km. En ala tuollaista matkaa kulkemaan talvella pyörällä tai kävellen eikä julkisilla päässyt.
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja valitettavasti työharjoitteluita ei pysty kaikkia suorittamaan omalla kotipaikkakunnalla. Mitään matkakorvauksia ei AMK-opiskelijat saa työharjoitteluista aiheutuviin matkakuluihin. Eikä tässä vaiheessa opintoja saa tehdä palkallisena työharjoittelua sh:n sijaisena.
Olin siis kaksi päivää pois ja syyksi ilmoitin kuumeen ja flunssan. Tiesin koska tulee rahaa niin sain tankattua auton. Muuten oli työharjoittelussa kuten pitää ja tein työni hyvin ja sain kehuja ohjaajilta.
Nyt yritän pienistä tuloista säästää rahaa syksyn harjoittelun bensakuluihin. Kesän olen töissä niin saan enemmän rahaa ja saa paremmin säästettyä. Lisäksi saan elokuussa veronpalautusta niin siitäkin tulee ylimääräistä. Seuraavan harjoittelun joudun tekemään 75km:n päässä joten rahaa palaa.
Kommentit (79)
Uudelleentarkastuksissa lähes kaikissa AMK:n opinnäytetöissä plagiointeja.
Suomalaisten AMK:den opinnäytetöiden yleinen plagiointi noussut maailmalla otsikoihin
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raikeita-plagiointeja-yamk-opinnayt…
Niin kauan kun teet työtä palkatta, et ole työpaikalle mitään velkaa. Ja itseasiassa sinähän joudut maksamaan siitä että pääset töihin. En kävisi orjatyöpaikassa kuin silloin tällöin näyttäytymässä.
Älä pode huonoa omaatuntoa, tuo kuviohan on aivan järjetön.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten AMK:den opinnäytetöiden yleinen plagiointi noussut maailmalla otsikoihin
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raikeita-plagiointeja-yamk-opinnayt…
Huhtasaaresta otettu mallia.
Vierailija kirjoitti:
No meille on tulossa sh palkalliseen harjoitteluun ensi viikolla, että on mahdollista tehdä palkallisena.
On mahdollista kun on tarpeeksi opintopisteitä, eli opintojen loppupuolella.
Rahaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut sit kun valmistut sulla on aina töitä. Joten ehkä opintolaina ei ois niin paha?
Opintolainaa olen nostanut kuukausittain, mutta se on mennyt ihan elämiseen. Miehen työpaikka laittoi yhtäkkiä pillit pussiin ja firma lopetti. Firman rahakassa tyhjä ja palkkaa vielä saamatta. Mun aikuiskoulutustuella ja opintolainalla on tässä nyt yritetty pärjätä. Tuli tuo työpaikan menetys niin yllättäen, että ei ehditty enää anoa talolainaan lyhennysvapaata. Oli pakko se lyhennys maksaa ja pelkät korot kuitenkin jatkossa. Sekin reilu 200€ tuntuu isolta kun rahaa on rajoitetusti. Siihen päälle lisäksi talven isot kaukolämpölaskut, sähkö, vesi, yms. Kouluun mulla matkaa melkein 80km:n ja siellä kävin välillä neljänä päivänä viikossa joten bensaa meni siinäkin.
Kai sun mies on ollut TE-toimistoon yhteydessä heti kun konkka ilmoitus tuli? ja hakenut työttömyysturvan?
No tietenkin, mutta eihän sitä ny heti saa työttömyysturvaa! Ja kun palkkoja saamatta muuta kuin viimeisin palkka! Kyllä tässä on menty jo useampi kuukausi pienillä rahoilla.
Työttömyysturvan ensimmäinen maksujakso on 10päivältä, eli kahdelta viikolta ja sen jälkeen maksut neljän viikon jaksoissa
Eli ei sitä työttömyysturvaa tarvitse kuukausia odottaa....
Ja ne puuttuvat palkat hakuun palkkaturvasta....
Tuo plagiointi on pienestä kiinni. On tiedettävä tuleeko piste lainausten jälkeen sulkijen sisään vai ulos. Jos ei viestinnän kurssilla ole kuunnellut tai asiat unohtuneet, tulee plagiointia vaikkei tarkoita itse sitä.
Tosi harmi. Onneksi itse sain tehdä harjoittelut palkallisena :) Palkka tuli kyllä tarpeeseen, koska en uskaltanut irtisanoa sopivaa opiskelija-asuntoa ja jouduin vuokraamaan harjoittelun ajaksi toisen asunnon 300 kilomertin päästä. Lisäksi opiskelin alaa, jossa myös auto on pakollinen "työntekoväline".
Vierailija kirjoitti:
Sairaalasta kannattaa kysyä esim potilaskuljettajan sijaisuuksia tai lähihoitajan hommia varmasti saat jo tuurata, jos et muualla niin päiväkodissa. Niistä voisi saada bensarahat talvella. Toinen olisi siivous, jolla itse maksoin omat opintoni, mutta sei yleensä ihmisiä kiinnosta
Niin mä en nyt kyllä kysellyt mitään vinkkejä työn tekoon. Mulla on ihan vakituinen työpaikka lähihoitajana, mutta olen nyt opintovapaalla harjoittelun ja usean kurssin vuoksi. Saan aikuiskoulutustukea ja opintolaina nostettu. Ei tähän kuvioon nyt mahdu työnteko kuin satunnaisesti. Palkkatulot taas syö aikuiskoulutustukea joten tilanne voi olla taloudellisesti ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun teet työtä palkatta, et ole työpaikalle mitään velkaa. Ja itseasiassa sinähän joudut maksamaan siitä että pääset töihin. En kävisi orjatyöpaikassa kuin silloin tällöin näyttäytymässä.
Jos haluan valmistua, niin pakko tehdä vaadittu tuntimäärä. Ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Rahaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut sit kun valmistut sulla on aina töitä. Joten ehkä opintolaina ei ois niin paha?
Opintolainaa olen nostanut kuukausittain, mutta se on mennyt ihan elämiseen. Miehen työpaikka laittoi yhtäkkiä pillit pussiin ja firma lopetti. Firman rahakassa tyhjä ja palkkaa vielä saamatta. Mun aikuiskoulutustuella ja opintolainalla on tässä nyt yritetty pärjätä. Tuli tuo työpaikan menetys niin yllättäen, että ei ehditty enää anoa talolainaan lyhennysvapaata. Oli pakko se lyhennys maksaa ja pelkät korot kuitenkin jatkossa. Sekin reilu 200€ tuntuu isolta kun rahaa on rajoitetusti. Siihen päälle lisäksi talven isot kaukolämpölaskut, sähkö, vesi, yms. Kouluun mulla matkaa melkein 80km:n ja siellä kävin välillä neljänä päivänä viikossa joten bensaa meni siinäkin.
Kai sun mies on ollut TE-toimistoon yhteydessä heti kun konkka ilmoitus tuli? ja hakenut työttömyysturvan?
No tietenkin, mutta eihän sitä ny heti saa työttömyysturvaa! Ja kun palkkoja saamatta muuta kuin viimeisin palkka! Kyllä tässä on menty jo useampi kuukausi pienillä rahoilla.
Työttömyysturvan ensimmäinen maksujakso on 10päivältä, eli kahdelta viikolta ja sen jälkeen maksut neljän viikon jaksoissa
Eli ei sitä työttömyysturvaa tarvitse kuukausia odottaa....
Ja ne puuttuvat palkat hakuun palkkaturvasta....
Niin eka jakso lyhyempi ja siinäkin omavastuuaika eli summa on pieni. Ei sillä kauheasti perhettä elätetä ja makseta vaimolle bensaa. Eikä ne rahat sieltä palkkaturvastakaan sormia napsauttamalla tule. Ja kuten kirjoitin niin vaikeaa ollut taloudellisesti jo monta kuukautta, säästöt syöty ja tiukkaa tekee. Takana vakavia sairastamisia, miehen työtapaturma vuosi sitten ja vakuutusyhtiön kanssa taistelu. Ei todellakaan ole kyse mistään yhdestä tai kahdesta vaikeasta kuukaudesta.
Ööö, eiköhän se auton hankintahinta, katsastukset, vakuutukset, korjaukset ym. kulut tunnu kukkarossa paljon ennen bensakuluja. Bensakulut eivät todellakaan ole suurin kulu autoilussa. Ja jos hankkii halvan vanhan auton, kuten ap väittää, niin korjauskulut kyllä nousevat sellaisiksi, ettei autoilusta todellakaan halvalla pääse siinäkään tapauksessa.
Mitä varten ap:llä edes on oma auto, jos kerran välttelee ajamista. Seisottaminen on ihan hemmetin kallista. Ei uskottava aloitus. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Ööö, eiköhän se auton hankintahinta, katsastukset, vakuutukset, korjaukset ym. kulut tunnu kukkarossa paljon ennen bensakuluja. Bensakulut eivät todellakaan ole suurin kulu autoilussa. Ja jos hankkii halvan vanhan auton, kuten ap väittää, niin korjauskulut kyllä nousevat sellaisiksi, ettei autoilusta todellakaan halvalla pääse siinäkään tapauksessa.
Mitä varten ap:llä edes on oma auto, jos kerran välttelee ajamista. Seisottaminen on ihan hemmetin kallista. Ei uskottava aloitus. 0/5
No ei ole tuota vuosimallin -03 autoa korjattu muuta kuin kuluvien osien osalta. Ei suhteellisen vähän ajettu kun sen ostin. Maksoin siitä 2100€ ja kilometrejä oli tuolloin muutama vuosi sitten n.150 000. Ei todellakaan ole tarvinnut korjata jatkuvasti. Katsatus on kerran vuodessa, vakuutus ja verot jaettu useampaan osaan. Auto on maksettu jo aikoja sitten.
Niin miksi mulla on auto. Miksi kyselet oikeasti noin tyhmiä? Katsos kun mulla on vakituinen työ josta olen nyt opintovapaalla. Tarvitsen kuitenkin auton kun käyn töissä. Tarvitsen auton myös koulua ja työharjoitteluita varten. Julkisilla ei onnistu kulkea kuten kirjoitin täysin selvästi jo aloituksessa. Huomaa, että olet kaupungissa ja hyvien julkisten kulkuyhteyksien ääressä asuva joka ei tajua, että muualla Suomessa ei näin ole.
Ja missä hitossa mä kirjoitin, että välttelen ajelemista? En yhtään missään. KAKSI päivää olin pois ja nekin korvasin myöhemmin. Jatkuvasti olen autolla kuitenkin ajanut kouluun tai harkkaan, joten miten se auto vain seisoo pihassa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo plagiointi on pienestä kiinni. On tiedettävä tuleeko piste lainausten jälkeen sulkijen sisään vai ulos. Jos ei viestinnän kurssilla ole kuunnellut tai asiat unohtuneet, tulee plagiointia vaikkei tarkoita itse sitä.
Niin on, ihan niin kuin työpaikalta varastaminen. Jos ei ole kuunnellut tarkkaan kurssilla niin ihan vahingossa tarttuu kaikkea ylimääräistä työpaikalta mukaan. Silloinkin syytetään varastamisesta, vaikka oikeasti tietysti on kyse siitä että on vaan ollut jolloin ei ollut tarkkana. 🤭 Siis käräjäoikeudessa saa päivittäin kuunnella tämäntasoisia selityksiä. Ihan tasan tarkkaan jokainen plagioija tietää huijaavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on, ihan niin kuin työpaikalta varastaminen. Jos ei ole kuunnellut tarkkaan kurssilla niin ihan vahingossa tarttuu kaikkea ylimääräistä työpaikalta mukaan. Silloinkin syytetään varastamisesta, vaikka oikeasti tietysti on kyse siitä että on vaan ollut jolloin ei ollut tarkkana. 🤭 Siis käräjäoikeudessa saa päivittäin kuunnella tämäntasoisia selityksiä. Ihan tasan tarkkaan jokainen plagioija tietää huijaavansa.
Myös trollaaminen on tietoista huijaamista.
Rahaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tuota vuosimallin -03 autoa korjattu muuta kuin kuluvien osien osalta. Ei suhteellisen vähän ajettu kun sen ostin. Maksoin siitä 2100€ ja kilometrejä oli tuolloin muutama vuosi sitten n.150 000. Ei todellakaan ole tarvinnut korjata jatkuvasti. Katsatus on kerran vuodessa, vakuutus ja verot jaettu useampaan osaan. Auto on maksettu jo aikoja sitten.
Niin miksi mulla on auto. Miksi kyselet oikeasti noin tyhmiä? Katsos kun mulla on vakituinen työ josta olen nyt opintovapaalla. Tarvitsen kuitenkin auton kun käyn töissä. Tarvitsen auton myös koulua ja työharjoitteluita varten. Julkisilla ei onnistu kulkea kuten kirjoitin täysin selvästi jo aloituksessa. Huomaa, että olet kaupungissa ja hyvien julkisten kulkuyhteyksien ääressä asuva joka ei tajua, että muualla Suomessa ei näin ole.
Tajuan, ettei kaikkialla Suomessa julkista liikennettä. Sitä en tajua, että omistaa auton ja kuulemma käyttää sitä säännöllisesti, mutta kuitenkin parin päivän bensat ovat liikaa. Minusta uskottavampi aloitus olisi sellainen, että autoa ei ole varaa korjata tai auton kokonaiskulut vaikka ahdistavat. Auton omistaminen on niin kallista, että olisi varaa vaikka bussimatkalla heittää satasen seteleitä ikkunasta.
Rahaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan valmistua, niin pakko tehdä vaadittu tuntimäärä. Ei auta.
Tiedän, mutta vedä huoletta ihan vihkoon ne ja saikuta niin paljon kuin pystyt. Ilmaistyö on ilmaistyötä, ilmaiseksi saa sitä mitä tulee.
No siihen en jaksa linkkiä kaivaa, mutta tässä lehtijuttu jossa kerrotaan AMK:ssa kaikentyyppisten plagiointien olevan hyvin yleisiä ja että koulujen rehtorit ovat pääsääntöisesti haluttomia kitkemään asiaa:
https://www.kreodi.fi/arkisto/artikkelit/plagiointitutkija-erja-moore-p…