Löytyykö monta suositusten mukaan täysimettänyttä?
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, kun luin jostain ketjusta, että täysimettäjien määrä on häviävän pieni.
Eli ilmoittautukoon kaikki täysimettäjät, siis te joiden vauvat ovat saaneet pelkästään tissimaitoa 6 kk (tai 4 kk ennen nykysuosituksia).
Itse olen täysimettänyt kohta 7 kuukautista poikaa suositusten mukaan kuusi kuukautta. Kiinteitä ollaan maisteltu muutama viikko, mutta edelleen imetän ja todennäköisesti näin mennään yhden vuoden ikään saakka. Onnellinen olen, että imetys on sujunut niin hyvin. Näin ei kuitenkaan kovin monella ilmeisesti tilanne ole, kun niin moni joutuu turvautumaan korvikkeisiin.
HUOM! En halua provosoida ketään, vaan haluaisin vain tietää asian todellisen laidan.
Kommentit (78)
Ei sillä, on meillä ollut korviketta koko ajan kaapissa sitä varten että kun olen kaupassa tms. että pojalle yht' äkkiä tulee nälkä mutta ei vain ole tullut. Joten ei ole ollut tarvetta antaa mitään pullosta.
Molempien kohdalla on tarkoitus ollut täysimettää 6 kk, muttei se ole onnistunut. Edelliseen viestiin viitaten, mulla maidontulo on selvästi hiipunut, kun yöimetykset ovat loppuneet. Molemmat tytöt ovat alkaneet nukkua yöt - ilman mitään unikoulukja tietenkin - nelikuisina.
Esikoista imetin kokonaisuudessaan puoli vuotta, kakkosta, joka nyt 7 kk, imetän muun ruuan ohella. Mun tytöillä painokäyrä on kolmen kuukauden jälkeen mennyt alas kuin lehmän häntä, joten en ole uskaltanut enkä nähnyt tarpeelliseksi olla antamatta lisäruokaa. Tosin en ole täysin varma, että kyse olisi ollut ruuan vähyydestä, koska painokäyrä on pysynytkin sitten alhaalla -lisäruuasta huolimatta. Sirpukoita tyttöjä ovat. : ) Toisaalta en tuossa lisäruuassa ole nähnyt mitään erityisen pahaakaan. Soseet maistuvat hyvin, eikä syöminen ole meillä koskaan ollut ongelma. (Aluksi tosin itse koin muutaman päivän kurjaa oloa, kun 6 kk täysimetykseen en päässytkään. Sittemmin pääsin sinuiksi asian kanssa.)
Mielestäni tuo 6 kk täysimetyssuositus on ihan ok. Onhan se hienoa, ettei vauvalle tarvitse antaa muuta kuin oman emon maitoa liian pienenä. Jos omilla lapsillani painokäyrä olisi mennyt tasaisesti, tai notkahdus olisi ollut vain pieni, olisin varmaankin pyrkinyt täysimettämään sen 6 kk. En kuitenkaan suostu ottamaan mitään riskejä näissä ruokintakysymyksissä. Mikään kovin maidokas en ole koskaan ollutkaan, vaikka todella olen imettänyt imettämästä päästyänikin ja vauva on kulkenut aina mukanani missä olenkin ollut.
Imetys on kyllä hieno asia, ja siitä on hyväkin jakaa tietoutta. Mulle imtys ei ole sinänsä ollut mikään kauhean vaikea asia,paitsi rintaraivarikautena. Pullosysteemit ovat paljon vaikeampia. Siksikin haluan jatkaa imetystä vielä -muun ravinnon ohella.
Poika on nyt 4kk ja täysimetän ja haluaisin jatkaa vielä. Neuvolasta vaan tuputettiin viime käynnillä, että pitäs alottaa kiinteitä maisteleen. Sen takia, että tässä iässä omaksuu parhaiten syömisen, kuulemma. Iten koen vähän ristiriitaisena, että pitäs imettää se 6kk ja kuitenki suositellaan kiinteitä 4kk??? (Kasvu on ollu hyvä pelkällä maidolla)
meillä vauva nyt 4,5kk, jota täysimetän ja jatkan siihen 6kk:n ikään asti. Hän alkoi nukkua öitä syömättä vajaan 3kk:n ikäisenä, joten ainakaan minulla ole vaikuttanut maidontuloon.
Myry kera viiden kullanmurun
" Täysimetyksellä" oli vuonna 2005 4kk ikäisitä vauvoista 34% ja 5kk ikäisistä 15% . ( Hasunen , Ryynänen, Imeväsikäsiten ruokinta)
Kuten täälläkin on mainittu, moni kuitenkin laskee itsensä " äysimettäjäksi" vaikka vauva olisi saanut lisäksi korviketta imetyksen alussa tai aina siloin tällöin esim. kun vauva on jätetty illaksi isovanhemmille hoitoon.
Itse olen " Täysimettänyt" 5kk em tavalla. Siis vauva on aina joskus saanut korviketta.
Taisin itse mainita, että äidinmaidon hyötyjen ja korvikeruokinnan haittojen tutkimusen kannalta on mielenkiintoista miten rajataan " imetetyt" ja " korvikeruokitut" lapset.
käytännössä vauvoja jotka eivät koskaan ole saaneet muuta kuin rintaruokaa 4 tai 6kk ikään saakka on siis uskoakseni " hävivävän vähän" .
Luin viimeisimmästä lääkärilehdestä, että AINOASTAAN 1% suomalaisista vauvoista on täysimetyksellä puolivuotiaaksi. Samaisessa lehdessä spekuloitiin, että mitä vaikutuksia voi olla, jos vastasyntyneelle annetaan vierasta lehmän proteiinia eli korviketta. Lisäksi siinä luki, että tämän hetkisen tiedon mukaan lyhyt imetys ja varhainen altistuminen lisäruoalle voivat altistaa neurokongnitiivisen kehityksen häiriöille, allergioille, lihavuudelle ja kroonisille sairauksille (kuten keliakia, sydän- ja verisuonisairauden, tyypin I diabetes).
Oikeasti se on todella harvinaista, ettei maitoa tule tai se ei riitä. Luonto osaa hoitaa homman, mutta viime kädessä meillä äideillä on päätösvalta.
Kaikille voimia imetykseen!
ps. täysimetin 6kk (omatuntoni ei sallinut antaa edes maistiaisia soseista puhumattakaan korvikkeesta)
imetin vanhempaa poikaa 5kk täysin sitten vasta aletiin kiinteitä maistelee
mutta kokonaisuudessaan itse lopetti tissuttelun n.7-8kk iässä..ja kun oli nii paljon hampaita suussa puri kummanki nii rikki et veri valu..joten sekin kai aiheutti sen...en tiä..
nuorimpaa poikaa joka nyt 2kk imetän nii kauan kun hän itse haluaa..tai kun ja jos maitoa riittää.se aika on vielä edessä.
_pojat 2v ja 2kk_
Esikkoa aikanaan 4 kk ja kuopusta nyt 6 kk. Tai no, muutama päivä vajaa, sillä aloitimme makuannokset about jotain 4 päivää ennen 6 kk-päivää =)
eli korvikkeen antaminen ei kuulu täysimetykseen. Korvike kun on ihan eri ainetta kuin rintamaito, se on tehty lehmänmaitoon tai soijaan tms. mihin ne nyt mikäkin tehdään. Lapsen suolistolle on toki eri asia annetaanko äidinmaitoa vai näitä em. aineita.
Itse täysimetin esikoista muutamaa päivää alle 6kk ja sain joka suunnasta kovasti suoranaista painostusta antaa jo ennen sitä perunaa ym. maistiaiseksi. Itse asiassa jo 3kk neuvolassa terveydenhoitaja antoi vinkkejä kiinteiden aloittamiseen ja olin siinä vaiheessa vähän hoomoilasena, että miksi sinä nyt näistä kerrot :). Eli vaati suoranaista hullua itsekuria pitää kiinni tuosta puolesta vuodesta. Sen kun vaan tietäisi miksi se kiinteiden aloitus on niin kauhean jännittävää, että pitäisi mahdollisimman aikaisin " antaa toisen maistaa" niitä ihmeellisiä herkkuja(!?).
Mutta tietty aloitellaan pikkuhiljaa jouluna sitten.
jotenkin olen vaan nyt imetyksen onnistuessa kokenut sen niin helpoksi ja yksinkertaiseksi. Ei tarvitse miettiä mitä ruokaa annetaan, onko mukana lusikoita, purkkeja, rättejä ym. Ja noiden aamu/iltapuurojuttujen kehittely. Aaargh! :) Tuntuu että välillä menee järki meidän 1.5v neidin syömisten kanssa niin sitten vielä toinen siihen :)
Meille ei neuvolassa ole kiinteitä tuputettu, oikeastaan päinvastoin, kannustettu imettämiseen. Enemmän on ollut tekemistä mummojen kanssa jotka on olleet tunkemassa maistiaisiksi milloin mitäkin. No, onneksi ovat kunnioittaneet mun sanomistani siitä että pojalle ei mitään ylimääräistä suuhun laiteta.
Meidän tyttö on muutaman kerran pullosta äidinmaitoa juonut :D Korviketta en lähtisi antamaan vain omien menojen vuoksi. Saihan typy siitäkin synnärillä maistiaisia, silloin en ollut niin imetysvalveutunut kuin sittemmin mutta ONNEKSI tyttö ei suostunut edes sitä korviketta synnärillä juomaan vaikka hoitajat yrittivät pulloa suuhun tunkea :( ..korvikkeetkin sylki heti suustaan ulos. Huoh, olisi pitänyt silloin jo ennen synnytystä selvittää enemmän imetysasioita eikä luottaa sokeana siihen, että sairaalassa tiedetään! *mur* Onneksi ensi kerralla olen viisaampi :)
3 lasta tasan 6kk ja neljättä lasta myös tarkoitus imettää samoin. Kenellekään en ole antanut pisaraakaan mitään pullosta (enkä millään muulakaan tavoin korviketta), sillä sellaista meillä ei edes ole. Maitoa on piisannut liian kanssa. Yöllä imetän 2-4 kertaa. Lasta siis pitää aina kuljettaa mukana tai tehdä yksin vain pikaisia keikkoja pois kotoa. Mutta näin olen halunnut ja vaatii kyllä asennetta.
Ensimmäiset 2-3 vk lapsi sai pumpattua rintamaitoa, koska ei oppinut heti imemään tissiä, oli keltainen ja unelias. Koskaan ei ole saanut korviketta. Syntyessään oli pienehkö (3 kg), paino laski 2 pv:n sisällä 12% eli ad 2.6 kg. Synnytyssairaalassani ei missään tapauksessa suositeltu korvikkeen antamista sittenkään, sairaalasta lähdin 2 vrk:n kuluttua synnytyksestä, lapsi ei ollut tuossa vaiheessa syönyt juuri mitään, tipan ensimaitoa ja sokerivettä, maito nousi vasta kotona, kun aloitin pumppaamisen. Suomessa käytetään tosi paljon korvikkeita jo synnytyssairaalassa. Asun USA:ssa.
No, esikoisen kohdalla en ole täysin varma antoiko hoitaja kiellostani huolimatta pulloa kun vauva oli vauvalassa ensimmäisen yön (kiireellisen sektion jälkeen). Yleensä TAYSissa annetaan kyllä luovutettua aidinmaitoa.
Mutta muuten olen molempia lapsiani täyimettänyt 6kk, kuopusta imetän vieläkin, ikää hänellä on 1v5kk. Neuvola on tukenut pitkää täysimetystä, vaikkei se esikoisen vauva-aikaan 3v sitten vielä ollutkaan virallinen suositus.
Poika syntyi 13.3. ja ensimmäisen kerran maistelimme bataattia 18.9. Eli vähän yli 6kk mentiin pelkällä tisulla.
Ajattelin jatkaa imetystä ainakin vuoden ikään, mahdollisesti vielä pitempäänkin.
Lasken itseni 2krt suositusten mukaan imettäneeksi.
Esikoisen aikaan oli täysimetyssuositus 4kk asti ja täysimetin 5kk ikään asti (täysin ja totaalisesti ilman tippaakaan lisämaitoa missään vaiheessa)
Kakkosen kohdalla täysimetin 6kk ikään asti (tosin sairaalassa vauva sai 2 ekan vrk aikana lisämaitoa kun ei maito noussut)
kakkosta imetin 6 kk täysimetyksenä ja sen jälkeen n. 11-12 kk:n ikään, jolloin loppui luonnostaan.
ekaa imetin " vain" 3 kk täysimetyksenä, jonka jälkeen lapsi teki totaalilakon ja sen jälkeen lypsin vain pulloon n. 5 kk:n ikään saakka.
nyt menossa kolmas :) ja toivon, että maitoa riittää ja kaikki sujuu tuohon 6kk: n ikään saakka, koska tässä rumbassa en jaksa pestä pulloja :) :).
Moikka,
kommentoisin tuota täysimetysjuttua ja sitä, mitä joku kirjoittikin edellä, eli että täysimetyksen kriteerit tuntuu vaihtelevan. WHO:n imetyssuositusten mukaan tosiaan on niin, että täysimetetyksi katsotaan vain vauva, joka ei koskaan ole saanut pullosta mitään, ei edes siis oman äidin maitoa, eikä ole imenyt tuttia. Tällaiset " todelliset" täysimettäjät taitavat olla Suomessa aika harvassa, useimmat syö ainakin tuttia (ihan näin mutu-pohjalta arveltuna). Eli siinä mielessä toi jonkun mainitsema 1% täysimetettyjä vauvoja voi pitää paikkansakin.
http://www.who.int/nutrition/topics/exclusive_breastfeeding/en/
mutta vain " kausittain" . Ilmeisesti tilailee näin itselleen lisää maitoa. Pääsääntöisesti mä kuitenkin herään n. 2-4 krt/yö.
Nyt kun poika oppinut kierimään niin on pari yötä mennyt ettei ole herätty ollenkaan. Tykkää niin kovin nukkua vatsallaan ja piereskellä :)
Esikoista täysimetin ainoastaan 2kk, sitten alkoi tytöllä rintaraivarit eli ei huolinut rintaa kuin öisin. Yöimetin häntä 4kk ikään saakka ja siitä lähtien saanut korviketta ja hyvin tuntuu virtaa riittävän :) Sain siitä tutteli ja pullorumbasta niin tarpeekseni esikoisen kanssa että päätin että tämän toisen imetän " vaikka väkisin" :)
No, aika rankka ilmaisu. Väkipakkoa ei ole tarvinnut käyttää *heh-heh* Poika on ihan täysin äidin poika javiihtyy rinnalla ja siitä vatsansa täyteen. On kasvanutkin hienosti pelkällä rintamaidolla!
Ehkä osasyy siihen miksi olen sinnikkäästi tahtonut ja jaksanut imettää on siinä että saimme molemmat lapset aika pienellä ikäerolla ja nyt ei ainakaan muutamaan vuoteen ole vauvoja tiedossa, jos koskaan. Esikoisestahan sanotaan että on " harjoituskappale" ja toinen menee sitten jo vähän tottuneemmin. Haluan pitää tämän pienen vauvanani mahdollisimman pitkään ja nauttia siitä että saamme olla niin lähekkäin. Esikoisen kanssa en edes tajunnut että imetysestä voi " nauttia" , ajattelin että se on vain ruokintaa...
Esikoinenkin valvottaa vielä öisin joten toisinaan olen aika väsynyt, mutta kun kerran maito riittää niin imetetään ja sitten olen ajatellut että tuo imetys on vielä helppoa sen rinnalla että kaiken lisäksi vielä öisin juoksisin maitopulloja lämmittelemässä, pesemässä ja syöttäisin vauvan pullosta.