Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sana 'kehtaaminen' tarkoittaa mielestäsi?

Vierailija
02.05.2023 |

Miten selittäisit, mitä sana kehtaaminen tarkoittaa, ja mistä päin Suomea olet kotoisin/missä asut?

(Tuli mieleen kysyä, kun minulle on väitetty, että kehtaaminen tarkottaisi eri asioita eri puolilla Suomea)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ekan kerran uusi savolainen tuttavuus kysyi minulta, että kehtaatko viedä roskat, niin vastasin, että eipä se minua mitenkään hävetä. On niin muitakin savolaisperäisiä ilmauksia, joita on saanut hämmästellä.

Itse savolaisena käytän sanaa usein juuri tuossa merkityksessä, mutta sitten toisinaan taas tarkoittaa niin, että ujostuttaa/hävettää tehdä jotain. Eli riippuu tilanteesta.

Vierailija
22/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso oulusta ja minä turusta. Asiayhteydestä selviää useimmiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, kun mun mies käyttää sitä eri merkityksessä kuin itse, vaikka samalta murrealueelta ollaan. Miehelle se on viitsiä, mistä kyllä aina huomautan sille, että meidän murrealueella ei kehdata-sanalla ole tuota merkitystä.

Vierailija
24/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ekan kerran uusi savolainen tuttavuus kysyi minulta, että kehtaatko viedä roskat, niin vastasin, että eipä se minua mitenkään hävetä. On niin muitakin savolaisperäisiä ilmauksia, joita on saanut hämmästellä.

Sama se on missä tahansa vieraalla murrealueella.

Vierailija
25/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon usein koiralle, että "elä kehtoo siihen tehä", kun meinaa tehä asiat esim ihan jonkun postilaatikon juurelle, ja varsinkin jos on muita ihmisiä näkösällä. Tarkoittaa siis samaan aikaan, että "älä viitsi tehdä siihen" ja "älä nyt siihen tee, kun alkais hävettää".

T. Savolainen täälläkin

Vierailija
26/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi_suomessa kehtaaminen on esim.

Kehtaanko laittaa kirkkaankeltaisen paidan vai onko se liika räikeä? Tai kehtaisko laittaa minihameen vaikka Suoma -täti kyllä katsoo pahasti.

Vierailija
27/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanon ,etten kehtaa , tarkoitan etten viitsi. Asetan siis itseni asian yläpuolelle, ajattelen itseäni.

Vierailija
28/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ei ja ei huvita mutta myös että nolottaa tehdä jotain

Vierailija
29/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdä, jokin asia siitä huolimatta, että se koetaan jotenkin noloksi/kiusalliseksi.

Kehtaisiko sitä ottaa vielä yhden palan kakkua, mitäköhän ne muutkin ajattelee?

Vierailija
30/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kehtaaminen tarkoittaa, että en jaksa tai ei huvita tehdä jotakin. Joskus voi kysyä itseltään, että kehtaisikohan sitä lähteä eli tarkoittaa, että viitsisikö lähteä. Jos nolottaa tjms, niin silloin sanon että en ilikiä lähteä, ujostuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi