"Miksi meidän pitäisi valita juuri sinut?"
Neuvokaa, kiitos. Miten tuollaiseen kysymykseen voi vastata, jos hakee sellaista työtä josta itsellä ei ole työkokemusta, mutta joka kuitenkin on sellainen työ jonka voi oppia kokemuksen kautta. Ja jos oma koulutus vielä tukee sitä alaa.
Olisi helpompi vastata tuohon kysymykseen, jos omaa jo työkokemusta ko. tehtävän alueelta, jolloin voi vedota kokemukseen ja niihin ominaisuuksiin, jotka itsessään on tuon työn kautta oppinut hyödyntämään. Mitä olette vastanneet?
Kommentit (28)
Tuo kysymys kysyy, ymmärrätkö työn sisällön.
Luettelet ensin sopivuutesi tehtävään ja lopuksi toteat: Olen yksinkertaisesti vaihtoehdoistanne paras. Parempaa ette saa, vaikka maksaisitte miljoonan kuussa.
Myy sitä, mitä juuri sanoit. Koulutus tukee sitä ja asian voi oppia tekemällä. Olet siis se, joka handlaa homman nopsaa ja tuot uutta näkemystä, jos koulutus ei ihan suoraan vastaa.
Minusta tuo on ihan helkkarin tyhmä ja ärsyttävä kysymys, kun hakija ei pysty objektiivisesti tarkkailemaan osaamistaan suhteessa muihin hakijoihin.
Olen tunnollinen ja hyvä tyyppi! Laitan teidän bisnekset kukoistamaan! Jee!
Kysemyksenasettelukin on jo niin sosiopaattinen, etten edes lähtisi koko peliin.
Te tarvitsette tekijän ja minä rahaa.
Olen sanonut, että teidän se kai pitäisi tietää.
Vastasin: koska olen hakenut. Miellyttävämpää on kun tarkistetaan työhistoria, koulutus, ja selitetään odotukset.
Kun useampia oltiin ottamassa, oli hassusti esitetty.
Jos sinulla on hyvät vuorovaikutustaidot ja olet sovinnollinen etkä kritisoi muita, niin sano, että luot työyhteisöön hyvää työilmapiiriä.
Sanoo vaikka että "koska olen paras".
No niin, spämmäri! Jollekin herkkäuskoiselle. Näitä muka-kysymyksiä ei koskaan kysytä, ei edes niitä aukkoja CV:ssä. Ainoa, mitä kysytään on:
"Onko kysymyksiä?"
Tuohon pitäisi vastata, että "tarkalleen ottaen en voi ja osaa vastata tähän, koska vastaaminen vaatisi, että tietäisin, millaisia muut hakijat ovat". Ja sen jälkeen jotain geneeristä "olen sitoutunut antamaan parhaan mahdollisen työpanokseni, kehityshakuinen jne jne.." riippuen tietysti työn luonteesta.
Koska jos ette valitse, niin tiedän missä olette töissä.
Sanoisin, etten ole kilpailemassa vaan hakemassa töitä.
Eikö tuossa käytännössä kysytä 'Miksi katsot olevasi hyvä valinta tähän tehtävään?". Eli tarjotaan vielä mahdollisuutta kertoa jotain sellaista, joka ei jo aiemmin haastattelussa tullut esiin. Tai tiivistää se kaikki aiemmin esiintullut napakkaan pakettiin, muistuttaa omista vahvuuksista kyseisen tehtävän suhteen ja ehkä tuoda esiin, mitä annettavaa olisi kyseiselle työyhteisölle.
vastaisin, että ammattitaitoinen rekryihminen osaa sen itse päätellä.
Koska on niin jäätävä työvoimapula, että saatte olla ikionnellisia, kun saitte edes tämän minun hakemuksen.
Valitkaa tehtävään sopivin ja jos minä olen se, niin tiedätte mistä tavoittaa.