Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työnantaja kertoa muille työntekijöille minksi olin pois töistä?

Vierailija
01.05.2023 |

Kysymys otsikossa. Ihmettelin vain kun työkaverit jo tiesi miksi olin poissa vaikka asia on vain minun yksityinen asia ja todella henkilökohtainen liittyen terveyteeni. Ja mitä tälläisessa tilanteessa pitäisi tehdä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Otan yhteyttä työsuojeluun. Meillä on myös tapana että sairaslomalaput lojuu työnantajan pöydällä muiden nähtävänä vaikka ne toimittaisi kirjekuoressa.

Sairaslomalappua ei tarvitse jättää työnantajalle. Riittää , kun näyttää sen ja toimittaa itse Kelalle.

Itse esimiehenä olen kysynyt työntekijältä, saako kertoa, kun on ollut pitempiaikainen poissaolo. Juorut ja epäilyt voivat olla pahempia kuin se varsinainen syy.

Tämä on totta. Eräs pahantahtoinen ex-kolleega levitti huhua että olen mt-ongelmainen ja sen takia sairaslomalla. Oikea syy oli munasarjasta löytynyt pahanlaatuinen kasvain, leikkaus ja siitä seuranneet hoidot. Olin muutenkin henkisesti hyvin herkillä niin tuon kuuleminen tuntui iskulta.

Vierailija
22/29 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti saa kertoa. Eikä kukaan muukaan. Ehdoton vaitiolovelvollisuus.

Mistä tuollainen vaitiolovelvollisuus tulee? En ole koskaan kuullut, että minulla olisi moista. Työnantaja /esimies tms. ei saa kertoa työtehtävänsä/asemansa vuoksi saamaansa tietoa, mutta jos työkaveri kertoo minulle menevänsä appiukon 80v synttäreille ja on siksi palkattomalla vapaalla, niin enpä tiennyt minun olevan tästä vaitiolovelvollinen. Taitaa olla joku uusmuotoinen tulkinta, jolla ei ole pohjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kertoa muille, jos joku on kesälomalla. Kaikki lomalistat ovat salaisia. Riittää, kun työntekijä itse ja esimies tietävät, milloin jonkun pitäisi olla töissä. Mitä se muille kuuluu, jos olet vuosilomalla.

Vierailija
24/29 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Otan yhteyttä työsuojeluun. Meillä on myös tapana että sairaslomalaput lojuu työnantajan pöydällä muiden nähtävänä vaikka ne toimittaisi kirjekuoressa.

Sairaslomalappua ei tarvitse jättää työnantajalle. Riittää , kun näyttää sen ja toimittaa itse Kelalle.

Itse esimiehenä olen kysynyt työntekijältä, saako kertoa, kun on ollut pitempiaikainen poissaolo. Juorut ja epäilyt voivat olla pahempia kuin se varsinainen syy.

Tuossa tapauksessa sairausloma on palkaton, joten sopisi ainakin omalle työnantajalle hyvin. Kelahan ei korvaa työnantajalle euroakaan, jos ei työnantaja pysty korvauksia hakemaan.

Vierailija
25/29 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisessä työpaikassa silloinen pomoni tykkäsi kovasti kiusata työntekijöitään, ja yksi kiusaamisen muoto oli työntekijöiden sairaslomien syiden kertominen muille. Eräs työntekijä oli kuulemma jäänyt saikulle (ja myöhemmin irtisanoutunut) koska jäi "latvalomalle". Tulkitsin, että tarkoitti tällä ivallisella heitolla mielenterveysongelmia.

Toisesta työntekijästä kertoi esim. että hän oli palkkatuettu työntekijä, ja kertoi myös syyn miksi henkilö oli saanut työkkäriltä palkkatuen.

Palkkatuen saa _työnantaja_, ei työntekijä.

_ nimenomaan sille tietylle nimetylle työntekijälle.

Ei, vaan hänen palkkaamistaan varten. Tuki ei mene työntekijälle.

Vierailija
26/29 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei nykyisessä työpaikassani kerrota.

Kahvihuoneen valkotaululle vain merkataan, jos joku on poissa, ja kuka hänen hommansa hoitaa vai eikö kukaan. Siihen ei merkata, onko syynä sairaus, vapaapäivä, saldovapaa, lääkärikäynti vai mummon syntymäpäivät.

Vierailija
27/29 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on rikosilmoituksen paikka jos pomo vuotaa syyt. Tehkää niitä niin loppuu tämä rikollinen toiminta.

Vierailija
28/29 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisessä työpaikassa silloinen pomoni tykkäsi kovasti kiusata työntekijöitään, ja yksi kiusaamisen muoto oli työntekijöiden sairaslomien syiden kertominen muille. Eräs työntekijä oli kuulemma jäänyt saikulle (ja myöhemmin irtisanoutunut) koska jäi "latvalomalle". Tulkitsin, että tarkoitti tällä ivallisella heitolla mielenterveysongelmia.

Toisesta työntekijästä kertoi esim. että hän oli palkkatuettu työntekijä, ja kertoi myös syyn miksi henkilö oli saanut työkkäriltä palkkatuen.

Eihän se henkilö ole saanut työkkäriltä mitään palkkatukea, palkkatuen saa aina työnantaja. Lisäksi palkkatuen ehdot on kenen tahansa katsottavissa netissä, tietty määrä työttömyyttä, ikä jne. eli ei nekään nyt erityisen yksityisluonteisia syitä ole. Palkkatukihakemuksessa ei esimerkiksi kysytä mitään diagnooseja eikä työnantajan niitä ole edes tarpeen tietää. Jos hakemuksessa on rasti kohdassa "ammatillinen osaaminen", niin ei sekään salaiselta tiedolta vaikuta, jos työntekijä on vastavalmistunut.

Vierailija
29/29 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa sairausloma on palkaton, joten sopisi ainakin omalle työnantajalle hyvin. Kelahan ei korvaa työnantajalle euroakaan, jos ei työnantaja pysty korvauksia hakemaan.

Olet väärässä. Sairasloman voi hakea joko työnantaja tai työntekijä itse. Työnantajalta tulee palkkalaskelma.

t. sv-asiamies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi