Saako työnantaja kertoa muille työntekijöille minksi olin pois töistä?
Kysymys otsikossa. Ihmettelin vain kun työkaverit jo tiesi miksi olin poissa vaikka asia on vain minun yksityinen asia ja todella henkilökohtainen liittyen terveyteeni. Ja mitä tälläisessa tilanteessa pitäisi tehdä?
Kommentit (29)
Ei varmasti saa kertoa. Eikä kukaan muukaan. Ehdoton vaitiolovelvollisuus.
Ei saa, mutta valitettavasti monet työnantajat silti kertovat muille sairausloman syyn vaikka lain mukaan työnantaja ei saa sanoa edes että olet sairauslomalla vaan täytyisi sanoa että olet estynyt tulemasta töihin.
Ota yhteys työpaikkasi luottamusmieheen ja/tai työsuojeluvaltuutettuun jos teillä on sellainen.
Ei todellakaan saa kertoa! Ei edes sitä, että oletko sairauslomalla vai jostain muusta syystä pois, eikä varsinkaan mitään tarkempaa syytä. Mun entinen esimies kertoi koko muulle henkilökunnalle mun sairausloman syyn..
ikävää että työnantaja kerto muille, varsinkin kun tosi henkilökohtanen asia D: vaitiolovelvollisuus on ehdoton joka tilanteessa ja tuo ei todellakaan oo ok
Ei saa kertoa. Ota asia puheeksi pomosi kanssa, ja ota myös yhteyttä työsuojeluun (ja myös liittoosi jos sellaiseen kuulut.)
Kiitos vastauksista. Otan yhteyttä työsuojeluun. Meillä on myös tapana että sairaslomalaput lojuu työnantajan pöydällä muiden nähtävänä vaikka ne toimittaisi kirjekuoressa.
Entisessä työpaikassa silloinen pomoni tykkäsi kovasti kiusata työntekijöitään, ja yksi kiusaamisen muoto oli työntekijöiden sairaslomien syiden kertominen muille. Eräs työntekijä oli kuulemma jäänyt saikulle (ja myöhemmin irtisanoutunut) koska jäi "latvalomalle". Tulkitsin, että tarkoitti tällä ivallisella heitolla mielenterveysongelmia.
Toisesta työntekijästä kertoi esim. että hän oli palkkatuettu työntekijä, ja kertoi myös syyn miksi henkilö oli saanut työkkäriltä palkkatuen.
Ei sun edes tartte kertoa saikun syytä edes pomolle. Todistus tarvii toimittaa mutta kun ilmoitat poissaolosta ei tartte syytä kertoa miksi olet sairaana.
Ei saa. Myöskään muut poissaolot eivät saa olla enää muiden nähtävissä tuntilistoissa muuten kuin tyhjänä kohtana. Muille kun ei kuulu oletko esim pekkasella, joustovapaalla tms. Tarkkaa nykyään tuon yksityisyyden suojan kanssa.
Ei saa. Mutta kyllähän tuollaisia "tietovuotoja" pomoportaalta alaspäin "lipsahtaa". Tuskin tuosta mitään isoa rangaistusta edes seuraa... Tai siis ei varmaankaan tule mitään seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Otan yhteyttä työsuojeluun. Meillä on myös tapana että sairaslomalaput lojuu työnantajan pöydällä muiden nähtävänä vaikka ne toimittaisi kirjekuoressa.
Jos haluat yhteistuumin hyssytellä asian pöydän alle, niin ota yhteyttä työsuojeluun, jos et, niin ota yhteys asianajajaasi ja ala vaatimaan rangaistusta.
Ps. Vaihda se liiton jäsenmaksu oikeusturvavakuutukseen. Se voittaa liiton 100-0
Vierailija kirjoitti:
Ei sun edes tartte kertoa saikun syytä edes pomolle. Todistus tarvii toimittaa mutta kun ilmoitat poissaolosta ei tartte syytä kertoa miksi olet sairaana.
Lukeehsn se siinä todistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassa silloinen pomoni tykkäsi kovasti kiusata työntekijöitään, ja yksi kiusaamisen muoto oli työntekijöiden sairaslomien syiden kertominen muille. Eräs työntekijä oli kuulemma jäänyt saikulle (ja myöhemmin irtisanoutunut) koska jäi "latvalomalle". Tulkitsin, että tarkoitti tällä ivallisella heitolla mielenterveysongelmia.
Toisesta työntekijästä kertoi esim. että hän oli palkkatuettu työntekijä, ja kertoi myös syyn miksi henkilö oli saanut työkkäriltä palkkatuen.
Palkkatuen saa _työnantaja_, ei työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukeehsn se siinä todistuksessa.
Niinhän se lukee, mutta kun kuulet diagnoosisi työkaveriltasi, niin tiedät, että on nyt on aika kilauttaa asianajajalle ja hakea pari viikkoa saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomalappua ei tarvitse jättää työnantajalle. Riittää , kun näyttää sen ja toimittaa itse Kelalle.
Itse esimiehenä olen kysynyt työntekijältä, saako kertoa, kun on ollut pitempiaikainen poissaolo. Juorut ja epäilyt voivat olla pahempia kuin se varsinainen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuen saa _työnantaja_, ei työntekijä.
_ nimenomaan sille tietylle nimetylle työntekijälle.
Ei.