te, jotka ette kuulu kirkkoon, vietättekö kuitenkin joulua?
kyselin muutamalta lapseni luokkakaverilta, jotka eivät kuulu kirkkoon, joulun vietosta. Tuntui, että se ei eroa mitenkään riviluterilaisen perheen joulun vietosta, kaikki kirkkoon kuuluvat kun eivät käy kirkossa kuitenkaan. Viettävätkö uskonnottomat tosiaan joulua?
Kommentit (42)
Jouluhan ei alunperin ole mitenkään kirkollinen juhla. Otapa selvää asioista miksi joulua juhlitaan.
" Näin sanoo Herra: -- Älkää omaksuko vieraiden kansojen tapoja, älkää peläten tuijottako taivaan merkkejä, niin kuin nuo pakanat tekevät. Heidän uskomuksensa ovat typeriä kuvitelmia. He kaatavat metsästä puun, ja puuseppä muodostelee sen taltallaan, hän koristelee sen hopealla ja kullalla ja kiinnittää sen paikoilleen vasaralla ja nauloilla, ettei se kaadu. Tällaisia ovat heidän jumalansa.
- - -
varokaa, ettette myöhemminkään joudu heidän pauloihinsa jäljittelemällä heidän tapojaan. Älkää ottako selkoa siinä maassa asuvien kansojen jumalista älkääkä kyselkö, miten nuo kansat palvelivat jumaliaan."
Jer. 10:2-4; 5. Moos. 12:30
Voi teitä uskovaisia, nyt lentää kuuset tunkiolle? :).
pieni osa kristityistä ihmisistä maapallollamme kuuluu luterilaiseen kirkkoon. Esimerkiksi helluntailaisia ja babtisteja on moninkertainen määrä luterilaisiin ympäri maailmaan. KRISTITTYJÄ hekin.
Pikemminkin vois kysyä, että mitä joulussa on käytännön arjessa näkyvää, joka jotenkin liittyy uskontoon? Jotkus harvat joulaulut on uskonnollisia. Kukaan ei enää edes käy kirkossa. Hautakynttilätkin liittyy enemmän vainajiin kuin uskontoon.
http: //www. coloria. net/kulttuurit/joulu. htm
miellä noita uskonnon tunteja miksikään uskonnon harjoittamistunneiksi vaan puhtaasti opetustunneiksi. En viitsi eriyttää lastani muusta luokasta erilleen, se uskonto ei ole mulle mikään tabu, jota vihata tai rakastaa tai tms.
Joulua vietetään, koska se on perinne riippumatta siitä, kuka siinä on juhlakalu, jos sellaista nyt on meidän joulussa edes mitenkään.
Oikeesti ateistien tai joku luonnonuskontojen juhlahan se onkin. Viittaan noihin linkkeihin mitä olen tähän teille viskonut.
Ihan ok, syödään hyvin, koristellaan kuusta ja jaetaan lahjoja. Ollaan yhdessä koko perhe.
Sitä vaan en ymmärrä että miksi ihmiset jotka vastustavat kirkkoa ja kristinuskoa henkeen ja vereen ottavat tähän pakanajuhlaansa mukaan kristillisä piirteitä?!? Yllättävän moni tällainen ihminen kertoo kuinka oikeaan jouluun kuuluu hengelliset joululaulut, seimiasetelmat, jouluevankeliumi, kenties jopa joulukirkossa käynti.
Ok, monilla näistä kuvaamistani ihmisistä on muutenkin kumma suhtautuminen uskaan. Liittyvät kirkkoon ennen naimisiin menoa jotta saisivat kirkkohäät koska " sellaiset pitää ehdottomasti olla" . Osa pysyy jopa kirkossa niin kauan että saavat lapsensa kastettua ja eroavat sitten kun ovat saaneet hyödynnettyä kirkkoa näissä suurissa juhlissaan. :/ Minusta vähän outoa käytöstä.
Jos itse en uskoisi enkä haluaisi kuulua kirkkoon niin varmasti eroaisin siitä. Mutta en kyllä liittyisi kirkkoon uudestaan saadakaseni kunnon juhlat. Jouluakin voisin viettää perhejuhlana, mutta nuo hengelliset piirteet karsisin pois siitä silloin.
Enpä ole koskaan vielä törmännyt moiseen ilmiöön. Itse kuulun kirkkoon vaikka ateisti olenkin, juuri rituaalien takia, koska ne ovat tärkeitä siirtymäriittejä ihmisen elämässä. Ja meidän jouluun ei kyllä kuulu mitään uskonnollisia elementtejä, en piittaa niistä.
Tarkoitan että jos olet ateisti, niin myytkö tavallaan sielusi kirkolle joidenkin perhejuhlien takia? En tietenkään tunne sinua enkä sen puoleen halua arvostella. Minua vaan kummastuttaa miksi ihminen joka ei usko, haluaa kuulua kirkkoon pelkkien juhlien takia. Lapsellehan voi pitää uskonnottomat nimiäiset, nuoren voivat rippikoulun sijasta mennä sinne pro...-leirille, häitä voidaan juhlia muutenkin jne.
Tapakristittyjä pystyn vielä ymmärtämään, mutta lähinnä siis ihmettelen heitä jotka tuovat vähän väliä esille oman ateistisen näkemyksensä. Ovat keikessa kirkkoa vastaan jne. Kuitenkin haluavat välttämättä ottaa kirkosta kaiken hyödyn irti, sellaisten juhlien nimissä jotka voidaan järjestää muutenkin.
Asia ei vaan ole minulle ylipäänsä merkityksellinen. Maksan kirkollisveroa ihan sitä varten, että mulle niillä rahoilla järjestetään palveluja. Miksi siis en käyttäisi niitä, kun on ihan sama periaatteessa mikä niitten sisältö on? Pääasia on, että sellaisia juhlia on, ja että niissä on tuttu ja turvallinen sisältö.
Vierailija:
35, etkö saisi elämäänne järjestettyä noita riittejä ilman kirkkoakin?
koska talven pimein aika, talvipäivän seisauksen tienoo, on mainio aika viettää valon, lämmön ja välittämisen juhlaa. Toki myös siksi, että joulunvietto liittyy suomalaiseen kulttuuriin. Jos olisin tosiuskovainen, en viettäisi joulua, ainakaan kristillisenä juhlana.
juhlita mitenkään uskonnollisesti tai pakanallisesti, vaikka saattaa joku hengellinen joululaulu kuuluakin tai pukki heittää lahjat piipusta saunanlauteille.
Leikin siis mukisematta mukana, jos joudun tilaisuuteen jossa lauletaan vaikka hengellisiä joululauluja. Olishan se kivaa jos jumala olisi olemassa ja niin edelleen, ihan kiva siihen tunnelmaan on mennä mukaan vaikkei sisimmässään uskoisikaan.
Ja kuvitelkaapa tätä: olen menossa [b]kirkkoon[/b] laulamaan Kauneimpia Joululauluja. Itse asiassa ympyröin juuri eilen Kirkko ja me -lehdestä tilaisuuksia, joihin aion osallistua. :)
ja sille, jonka mielestä olen jokin jeesustelija, terveiset, että eikös tämä palsta ole ihan sitä varten, että voi kysyä asioita, jotka kiinnostavat?
Opetuslapset seurasivat Kristusta, mutta nykyisin kirkko on Kristuksen ruumis maan päällä.
miten sen voisi löytää? ap