Alaikäinen pyytää korvaamaan hävitetyt viinat
Takavarikoin alaikäiseltä vahvaa alkoholijuomaa, jonka kaadoin viemäriin. Nyt hän pyytää korvaamaan juomat. Korvaisitko?
Kommentit (36)
Jos olet aikuinen ja ehkä kyseisen alaikäisen vanhempi, niin mitäpä niinkuin itse ajattelisit? Ja vaikka et olisikaan, niin ihan pikkuisen järjen käyttöä hei.
Missä ominaisuudessa suoritit tuon takavarikon? Olitko poliisi tai järjestyksenvalvoja vai vartija? Yksityishenkilöllä ei muistaakseni ole mitään oikeutta takavarikoida edes alaikäiseltä alkoholijuomia. Jos olit ihan vaan tavallinen ihminen, niin sinuna minä palauttaisin tai korvaisin takavarikoimasi juomat nuorelle heti kun hän tulee täysi-ikäiseksi pitääkseen hallussaan kyseisiä juomia. Rahakorvauksen voit antaa ehkä jo aikaisemminkin, jos pääsette asiasta sopuun. Tulkintani mukaan olet syyllistynyt vähintään näpistykseen, jos et ihan varkauteen tai jopa ryöstöön.
En tietenkään korvaisi. Alle 18-vuotias ei saa pitää hallustaan alkoholia (Alkoholilain 83 pykälä), ja jos siitä jää kiinni niin poliisi ottaa alkoholit sekä hävittää ne (Alkoholilain 86 pykälä).
Selittäisin lapselle että tämä on laki, ja jos joku aikuinen puuttuu hänellä olevaan alkoholiin niin hän menettää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se sinun oma lapsesi? Jos ei ollut, niin ei sinulla ole mikään oikeus leikkiä poliisia ja kaadella alaikäisten juomia, vaikka heillä ei niitä lain mukaan saisi ollakaan!
Alaikäiselle voi esittää vaihtoehdot: joko kaadat viinat itse viemäriin, tai soitetaan paikalle poliisi joka antaa lisäksi rikesakon.
Jos mun mutsi soittais kytät niin uhkaisin kertoa niille et se hakkaa mua. Soittakoot vaan niin saa ite sakot.
Ei saisi sakkoja. Sut todennäköisesti vain laitettaisiin johonkin laitokseen.
Kyseessä on oma lapseni. Alkoholi on hankittu joko varastamalla tai lapsen omilla rahoilla, tätä en tiedä. Minulla ei ole aikomusta korvata juomia, hain kysymyksellä vertailupohjaa. Lapsen mielestä olen luonnollisesti kohtuuton.
Pyydä selvitys, kuka hankki alaikäiselle alkoholit ja tee ilmoitus poliisille. Lapsellesi kotiarestia 4 viikkoa.
Trokarista ilmoitus ja lapsi psykiatrille: on pahasti vikaa päässä, jos haluaa viinaa noin nuorena. Kotityövuorot, niin aika ei käy pitkäksi. Koulunkäyntiin ja urheiluharrastuksiin lisätehoja. Uudet kaverit.
Vierailija kirjoitti:
En mä korvais, suahan se pyytää korvaamaan
Tähän oli kiteytettynä se vastaus, muuta ei tähän ketjuun olisi tarvinnut vastata.
Olet todella hyvä vanhempi. Vanhempi ei ole aina mukava. Jos oli vaikka eka kerta, en vielä olisi huolissani, mutta puhuttelun vaatii, että ei pilaa terveyttään hölmöyksissään noin nuorena. Myös kavereista pitää olla huolissaan. Fiksu lapsi kiittää sinua myöhemmin. Valitettavasti on toisenlaisiakin vanhempia, joiden jälkikasvu on suuri ongelma tulevina vuosina päihdeongelmineen ja lusmuiluineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän oli kiteytettynä se vastaus, muuta ei tähän ketjuun olisi tarvinnut vastata.
Ehtihän se päivystävä autistikin kommentoimaan.
Pragmaattinen tieto maailmasta auttaa ymmärtämään, että jos kysytään "miten sinä toimisit", implikoidaan "jos olisit itse samassa tilanteessa".
Tässä kohtaa pysähtyisin miettimään, miten nuori päätyi näin pyytämään.
Mikäli meillä ois näin käynyt, että juomia löytyy alaikäiseltä, olisi hän häpeissään. Tietää, että juomat päätyisi viemäriin ilman saatesanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pragmaattinen tieto maailmasta auttaa ymmärtämään, että jos kysytään "miten sinä toimisit", implikoidaan "jos olisit itse samassa tilanteessa".
Minkälainen ihminen (luultavasti aikuinen) kysyy edes tuon kysymyksen? Korvaisitko?
Täällä järkineuvoja.
Noin vain ajatuksen tasolla voisit pyytää vastaavasti häntä korvaamaan hänen vuoksi menettämäsi mielenrauhan ja ennenkaikkea luottamuksen häneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen (luultavasti aikuinen) kysyy edes tuon kysymyksen? Korvaisitko?
Vanhemmuudestaan epävarma? Röyhkeän, huonosti kasvatetun teini-ikäisen manipuloima?
Aloitus on taas kerran osoitus siitä, kuinka helvetin tyhmiä palstailevat naiset ovat.
Kuulepa kultaseni, noin kun tekisit niin asiaa alettaisiin tutkimaan, susta tehtäisiin lasu ja todennäköisesti pääsisit laitokseen. Ei pelkästään sun sanomisen perusteella äitiäsi syytettäisi yhtään mistään, eikä annettaisi sakkojakaan.