Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.

Vierailija
01.05.2023 |

Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.

Kommentit (751)

Vierailija
501/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hautajaisiin mennään, sinne menään surussa mielin. Ei kukaan pällistele sun vaatteita. Ja jos pällistelee, se ei osaa käyttäytyä.

Halpis villatakin.

Miksi sinä sinne hautajaisiin menet? Näyttämään vaatteitas?

No voi hemmetti... jos laittaa jonkun vaaleansinisen puseron hautajaisiin kaikki ihan varmasti katsovat :D sitä ettei noudata etikettiä. 

Pusero voi olla valkoinen tai vaikka vaaleansininen, jos siinä päällä on se musta neuletakki. Eihän pusero sitten juuri näy. Kokonaisuus ratkaisee. 

Vierailija
502/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tarvi mustaa olla.

Jotain tummia värejä riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltä se on pois ja miten, jos joku isä meneekin olosuhteiden vuoksi lapsensa hautajaisiin farkuissa ja tavallisessa paidassa, kun ei syystä tai toisesta pysty muihin vaatteisiin pukeutumaan?

Vierailija
504/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kunnioitan poismennyttä rakastani laittamalla parhaat päälle, osoittamalla viimeisen kerran suurta arvostusta. Tämä on myös osa omaa surutyötäni.

Joku toinen on niin surun murtama, että hädin tuskin pääsee vaatteet päällä paikalle.

Tärkeintä on että yrität parhaasi.

Otan osaa suruusi, AP! Toivottavasti tilaisuus on lämmin ja kaunis.

Vierailija
505/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko jotain vaatteita värjätä tummiksi? Ei ole kovin kallista kun itse pesukoneessa värjää. Yleensä tumma tai hillitty vaatteen värisävy riittää, ei tarvi olla ihan mustaa!

https://www.puuilo.fi/dylon-tekstiilivari-12-velvet-black-50g

Esim. Musta 3,99

Tuossa on riskinsä. Värjättävä vaate pitäisi olla täysin puhdas, jotta väri ottaa kiinni tasaisesti. Usein käytetyssä vaatteessa voi olla jotain läikkiä, jotka ei heti muuten näy, mutta värjättynä tulee esiin. Dylonit tarttuu hyvin puuvillaan, pellavaan ja villaan, mutta jos seassa on tekokuituja, ne jää värjäytymättä ja voi tulla epätasainen tulos. Jos kuitenkin värjäyslinjalle lähdetään, samaan pesukoneeseen voisi ehkä heittää myös ne harmaat ballerinat. 

Vierailija
506/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tavalliset vaatteet musta poolopusero, musta villatakki, tummansiniset farkut, mustat tennarit ja vainajalta saatu kaulakoru. Vainaja oli omanlainen persoona ja kutsussa oli jokainen itsenään.

Vierailija
507/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on surun väri vain uskovaisille ihmisille, koska musta on surun väri kristinuskossa.

Itse olen ateisti enkä kuulu kirkkoon, ei myöskään sukuni.

Jos sinut kutsutaan kirkossa tai kappelissa pidettävään siunaustilaisuuteen, menetkö?

Vierailija
508/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on surun väri vain uskovaisille ihmisille, koska musta on surun väri kristinuskossa.

Jos sinut kutsutaan kirkossa tai kappelissa pidettävään siunaustilaisuuteen, menetkö?

Rakennuksia ne on siinä missä muutkin. Minulle ne ovat neutraaleja. En koe, että sillä rakennuksella itsessään olisi mitään sen suurempaa merkitystä minulle.

Vierailija
509/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ateisti. Kunnioitan silti muiden vakaumuksia siinä määrin, että pukeudun hautajaisiin, kirkkohäihin, tms. etiketin vaatimalla tavalla. Ne tilaisuudet kun eivät pyöri minun egoni ympärillä. 

(Ja joo, etiketin mukaan pukeutuminen ei tosiaan tarkoita, että hautajaisissa olisi pakko olla ihan mustaa.)

Vierailija
510/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennuksia ne on siinä missä muutkin. Minulle ne ovat neutraaleja. En koe, että sillä rakennuksella itsessään olisi mitään sen suurempaa merkitystä minulle.

Ok.

- kysyjä

Vierailija
511/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hautajaiset on aika pieniä ja entistä rennompia. Esim tarjottavat voi olla kokonaan tai osittain kotona tehtyjä.

Olen ollut hautajaisissa, joissa ollaan oltu nahkahousuissa yms.

Pääasia, että vaatteet on puhtaat.

Vierailija
512/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keneltä se on pois ja miten, jos joku isä meneekin olosuhteiden vuoksi lapsensa hautajaisiin farkuissa ja tavallisessa paidassa, kun ei syystä tai toisesta pysty muihin vaatteisiin pukeutumaan?

No siis muiden vieraiden tunnelma kärsii.

Vierailija
513/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet niissä mitä on. Luuletko sä että sotien jäljeisenä pula aikana tai edes ennen niitä köyhemmällä kansalla. Oli mitääb erillisiä vaatteita hautajaisiin.

Itse asiassa ennen vanhaan ihmisillä oli eri vaatteet arkeen ja juhlaan. Myös niillä köyhemmillä.

Olen eri. Toisaalta nykyään monilla on paljon harvemmin juhlavaa tms. pukeutumista edellyttäviä tilaisuuksia. Aikoinaan hautajaisia valitettavasti todellakin oli tiheään, usein lastenkin. Vaikka minulla on mm. iso suku, olin ensimmäistä kertaa hautajaisissa 13-vuotiaana ja sen jälkeen seuraaviin meni lähes 20 vuotta. Johtuen ihan siitä, että kukaan ei kuollut. Erilliset hautajaisvaatteet olisivat olleet aivan turhat.

Myöskin muita tietynlaista pukeutumista vaativia tilaisuuksia on nykyään monen kohdalla vähemmän kuin ehkä historiallisesti on ollut. Nykyään useimmat eivät käy sunnuntaisin kirkossa kirkkovaatteissaan eikä häitäkään ole samalla tavalla kuin ehkä joskus oli. Lisäksi enää ei ole yhtä hyväksyttyä mennä häihin toistuvasti samassa mekossa. Moni ei myöskään pidä enää "virallisia" syntymäpäiväjuhlia.

Vierailija
514/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukka on se joka tulee tilaisuuteen arkiretkuissa. Kirpputoreilta löytyy juhlavaa vaatetta, mustaa, tummansinistä, valkoista jne

Vierailija
515/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa ihmisistä lainaa hautajaisvaatteet kavereiltaan tai vaikka naapurilta. Laita kaupunkisi Facebook-ryhmään nimetön viesti, että tarvitset hautajaisvaatteita kokoa x ja ylläty, miten ystävällisiä ihmiset ovat. Oman kaupunkini ryhmässä ihmiset pyytävät ihan mitä tahansa ja yleensä joku auttaa.

Vierailija
516/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään hautajaiset on aika pieniä ja entistä rennompia. Esim tarjottavat voi olla kokonaan tai osittain kotona tehtyjä.

Olen ollut hautajaisissa, joissa ollaan oltu nahkahousuissa yms.

Pääasia, että vaatteet on puhtaat.

Riippuu hautajaisista. Itse olen nuori ihminen ja tuo kuulostaa täysin oudolta sillä kaikki hautajaiset, jossa olen ollut mukana ovat olleet hyvin perinteisiä ja kaukana rennoista. Vanhojen ihmisten hautajaisia ja vieraina paljon vanhuksia, kaukana isoista keskuksista. Pitopalvelut ja maksetut muusikot. Jokainen köyhin mummo on siellä laittanut parasta päälleen, ei todellakaan voisi mennä itse rennosti pukeutuneena tuntematta oloani töykeäksi.

Kuvittelisin nuoremman kaupunkilaisen hautajaisisten olevan rennomat ja kuvailemasi kaltaiset? Vai onko alueellinen ero?

Vierailija
517/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ballerinat ovat aivan liian kevyet haudalla seistessä! Vielä (ensi viikolla) voi olla kylmä. Talvi- tai maihinnousukengät, niillä voi olla sisälläkin sen tunnin kaksi. Sittenhän on pukuvuokraamoja. Kummallista ettei löydy mustaa, kaikillahan tuntuu vain olevan sitä päällään eikä kaupastakaan saa juuri muuta kuin mustaa.

Vierailija
518/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis muiden vieraiden tunnelma kärsii.

Muiden vieraiden tunnelma?

Meinaatko, että jonkun isoenon vaimon tunnelmat on lapsen hautajaisissa tärkeämpää kuin se, että lapsen isä on itse mukana lapsensa hautajaisissa?

Vierailija
519/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet niissä mitä on. Luuletko sä että sotien jäljeisenä pula aikana tai edes ennen niitä köyhemmällä kansalla. Oli mitääb erillisiä vaatteita hautajaisiin.

Itse asiassa ennen vanhaan ihmisillä oli eri vaatteet arkeen ja juhlaan. Myös niillä köyhemmillä.

Olen eri. Toisaalta nykyään monilla on paljon harvemmin juhlavaa tms. pukeutumista edellyttäviä tilaisuuksia. Aikoinaan hautajaisia valitettavasti todellakin oli tiheään, usein lastenkin. Vaikka minulla on mm. iso suku, olin ensimmäistä kertaa hautajaisissa 13-vuotiaana ja sen jälkeen seuraaviin meni lähes 20 vuotta. Johtuen ihan siitä, että kukaan ei kuollut. Erilliset hautajaisvaatteet olisivat olleet aivan turhat.

Myöskin muita tietynlaista pukeutumista vaativia tilaisuuksia on nykyään monen kohdalla vähemmän kuin ehkä historiallisesti on ollut. Nykyään useimmat eivät käy sunnuntaisin kirkossa kirkkovaatteissaan eikä häitäkään ole samalla tavalla kuin ehkä joskus oli. Lisäksi enää ei ole yhtä hyväksyttyä mennä häihin toistuvasti samassa mekossa. Moni ei myöskään pidä enää "virallisia" syntymäpäiväjuhlia.

Taitava ja säästäväinen pukeutuja hommaa esim. alaosan joka oikein yhdisteltynä sopii niin juhlaan kuin arkeen.

Vierailija
520/751 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa ihmisistä lainaa hautajaisvaatteet kavereiltaan tai vaikka naapurilta. Laita kaupunkisi Facebook-ryhmään nimetön viesti, että tarvitset hautajaisvaatteita kokoa x ja ylläty, miten ystävällisiä ihmiset ovat. Oman kaupunkini ryhmässä ihmiset pyytävät ihan mitä tahansa ja yleensä joku auttaa.

en anna ja neuvon menemään UFFiin ja kirpputoreille

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi