Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te eroperheessä järjestätte lakkiaiset?

Vierailija
01.05.2023 |

Lapsen isän mielestä juhlitaan hänen luonaan, kun on hyvin tilaa. Itse taas haluaisin vuokrata juhlatilan, kun tuntuu että exän luona olisin vieras ja hänen uusi naisensa emäntä, mikä on ihan väärin kun on oman lapsen juhlista kyse. Exä ei tietenkään halua maksaa tilasta, kun hänen mielestään ei ole mitään syytä vuokrata. Lapsen mielestä "ihan sama", paitsi että nyt hän uhkaa ettei pidetä mitään juhlia jos riidellään jo tässä vaiheessa. Minusta myös tarjoilukulut maksetaan puoliksi, vaikka minun puoleltani on ehkä vähän enemmän vieraita, exän mielestä jaetaan jälkikäteen pääluvun mukaan.

Miten teillä on hoidettu juhlat? Nyt on eron jälkeen ensimmäinen kerta kun pitäisi pystyä järjestämään yhdessä, ja seuraavat on jo ensi keväänä.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ei onneksi halua lakkiaisia. En halua ikinä olla exän kanssa missään tekemisissä. Viimeksi olen puhunut hänen kanssaan yli viisi vuotta sitten.

Ota tuo asia, että lapsi ei halua lakkiaisia itselleen sitten mustana valkoiselle, sillä muisti on lyhyt ja pian saatte kuulla, että te vanhemmat olette kieltäneet juhlat.

22/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvittää ajatellakin noita, sillä mun exä ei tullut edes esikoisensa rippijuhliin. Sitä lapsen pettymystä ei voi sanoin kuvailla, meinasi sydän murtua. Toki kaikki lapset ovat tätä joutuneet "harjoittelemaan" vuosien varrella syntymäpäiviensä kanssa. Olin ajatellut että rippijuhla olisi jotenkin erikoinen ja exä tulisi edes kirkkoon, vaikkei häntä kiinnostanut osallistua juhlan järjestämiseen millään tavalla. Ex-anopin mukaan exän uusi puoliso vaikuttaa asiaan vahvasti ja suorastaan määrää, ettei exä saa osallistua entisen perheensä juhli mutta vähän luulen että lausumassa on värikynää. Exä oli välinpitämätön jo ennen uutta puolisoakin.

Eikö lapsen isä ole muutenkaan missään tekemisissä lapsensa kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat vanhempani osasivat käyttäytyä sivistyneesti myös yo-juhlissani, äitini piti kutsut ja myös järjesti ja maksoi. Mikäli olisivat lähteneet tuollaiselle riidan polulle kuten ap ja eksänsä niin olisin jättänyt itse juhlat väliin.

24/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ei onneksi halua lakkiaisia. En halua ikinä olla exän kanssa missään tekemisissä. Viimeksi olen puhunut hänen kanssaan yli viisi vuotta sitten.

Eikö ole hankalaa toteuttaa yhteishuoltajuutta jos ei ole missään väleissä lapsen toisen vanhemman kanssa?

Vierailija
25/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jaettiin lapset. Toinen pitää toiselle, ja toinen toiselle.

Eksä piti ensimmäisen juhlat kotona, olihan se tyhmää itselle mennä sinne. Maksoin puolet kuluista. Minä taas vuokrasin tilan, pyysin eksältä saman summan, mitä itse hänelle maksoin edellisenä vuonna. Ja maksoin itse vähän enemmän.

Vierailija
26/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja nykyisellä miehellä isompi talo kuin exällä ja avokillaan niin siksi juhlat oli meillä. Ei edes mietitty minkään tilan vuokraamista. Myös rippijuhlat oli meillä

Vierailija
27/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasin tilan, maksoin itse. Olis ollut mahdollista järjestää myös exän kodissa (lasten lapsuuskoti, joka oli myös minun entinen koti, jossa exän uusi jo emännöi), mutta nuori ei halunnut viettää juhlia siellä maalla, kun tutut ei ois sinne lähteneet pistäytymään. Itse en halunnut eksää ja sen nyksää omaan uuteen kotiini, joten vuokratila oli hyvä ratkaisu. Juhlakalu oli iloinen hänkin, koska paikan sijainti oli semmoinen, mihin oli helppo tulla. Paljon sitten nuoren harrastuskavereita, opettajia ja ohjaajia tulikin käymään pitkin iltapäivää. Tarjoilut hoidettiin talkoilla.

Vierailija
28/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ilmainen tila jos sellainen on tarjolla.

Ruokakulut pääluvun mukaan.

Vierailija
29/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mun eräs tuttava järjesti omalle lapselleen rippijuhlat ensin omassa kodissaan omalle suvulleen, sen jälkeen lapsi siirtyi isänsä luokse 10km päähän, jossa oli kakkukahvit isän puolen suvulle. Heidän erostaan oli kulunut jo vuosia aikaa ja molemmilla oli jo uudet kumppanit, mutta he eivät vaan voineet sietää toisiaan silmissään.

Meillä oli vuokratila, jonne tuli ensin isän puolen vieraat ja sitten äidin puolen vieraat. Ei ollut mitään halua järjestää yhdessä mitään. Hyvin toimi näin.

Vierailija
30/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippijuhlat meillä tulossa.

Ex ilmoittanut, ettei halua paikalle muita kun vanhempansa.

Minä sanoin, että lähisuku ja kummit kutsutaan kyllä.

Ei aio osallitua kuluihin, ja ainakin tällä hetkellä on sitä mieltä, ettei osallistu koko juhlaan.

Vuokratilan olen varannut. En halua ex, enkä sukuaan uuteen kotiini. Ja ylläolevasta syystä ei järjestäminen vanhassa kodissa, missä ex asuu onnistu.

Minä järjestän, minä maksan. Kutsun saa niin minun kun ex puolen suku.

Lapsen juhlat.

Isä on moukka, jos ei tule paikalle. Isä on moukka, kun ei halua osallistua.

Vierailija
31/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ylioppilasjuhlat pidetä etiketin mukaan siellä missä nuori vakituisesti asuu? Nuoren kotona tai sitten jossakin juhlapaikassa?

Ylioppilasjuhlat ovat avoimet ovat ja sinne tullaan ilman kutsua, piipahtamaan ja onnittelemaan nuorta ylioppilasta ja nauttimaan vieraanvaraisuudesta.

Meillä pidettiin lapsen kotona ja naapurit, entiset opettajat ja lasten harrastusten kautta tutut piipahtivat tervehtimässä nuorta ylioppilasta.

Kulut maksettiin exän kanssa puoliksi ja exä antoi parisataa järjestelykuluista, kun ei halunnut tulla siivoamaan ja järjestelemään, kun siivoojaa en halunnut.

Vierailija
32/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se petetty, joka lähdin suhteesta, kun en halunnut hyysätä estää ja hänen sivusuhdettaan.

Olen pitänyt kunnia-asiana käyttäytyä fiksusti ja vielä fiksummin sen jälkeen, kun eron alkuvaiheista selvittiin. Totta kai olin vihainen, surullinen ja järkyttynyt petoksen tullessa ilmi, ja tunteista yli pääseminen kesti kyllä kauan. Arvostus kumpaakin kohtaan meni ikuisiksi ajoiksi. Mutta niin pian kuin ero teknisesti alkoi olla selvä, ja pääsin asumaan muualle, olen pitäytynyt ystävällisen asiallisena ja etäisenä noille kahdelle; miksikään lähiystäväksi en ole suostunut.

Lapseni ovat niin arvokkaita ja tärkeitä, että ansaitsevat fiksun ja pärjäävän äidin. Ja arvokasta on myös minä itse ja oma mielenterveyteni. Joka kyllä parani lopulta aika tavalla, kun pääsin jatkamaan elämääni ilman sitä tasapainotonta sekopäitä.

Vierailija
33/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se petetty, joka lähdin suhteesta, kun en halunnut hyysätä estää ja hänen sivusuhdettaan.

Olen pitänyt kunnia-asiana käyttäytyä fiksusti ja vielä fiksummin sen jälkeen, kun eron alkuvaiheista selvittiin. Totta kai olin vihainen, surullinen ja järkyttynyt petoksen tullessa ilmi, ja tunteista yli pääseminen kesti kyllä kauan. Arvostus kumpaakin kohtaan meni ikuisiksi ajoiksi. Mutta niin pian kuin ero teknisesti alkoi olla selvä, ja pääsin asumaan muualle, olen pitäytynyt ystävällisen asiallisena ja etäisenä noille kahdelle; miksikään lähiystäväksi en ole suostunut.

Lapseni ovat niin arvokkaita ja tärkeitä, että ansaitsevat fiksun ja pärjäävän äidin. Ja arvokasta on myös minä itse ja oma mielenterveyteni. Joka kyllä parani lopulta aika tavalla, kun pääsin jatkamaan elämääni ilman sitä tasapainotonta sekopäitä.

Estää= piti olla exää.

Vierailija
34/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole hankalaa toteuttaa yhteishuoltajuutta jos ei ole missään väleissä lapsen toisen vanhemman kanssa?

Ei ole hankalaa. Lasten isä on itse ulkoistanut itsensa. Ei huolla, ei huolehdi, jätti tulematta keskimmäisen rippipäivänä. Lopetti elatuksen maksamisen, että piti kelasta hakea. En halua olla missään tekemisissä.

Vierailija
35/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olet aikuinen lapsesi tärkeänä päivänä. Pistää ihan vihaksi juhlakalun puolesta.

Lopeta tommoset yhyy mä haluan olla emäntä. Sinä juhlit sinun lastasi hänen ehdoillaan. Kaikki kiukuttelu seis NYT.

Minun lasten juhlat on minun kodissa vaikka en siedä eksää tai hänen ällöttäviä sukulaisiaan. Mutta lapset on tärkeintä ja aikuiset käyttäytyy. Juhlatilasta on ihan turha maksaa.

Me maksamme eksän kans juhlakulut puoliksi, ei väliä kenen kautta vieraat tulee, mutta en tekis riitaa tuostakaan. Lapsen juhla on tärkeä ja et todellakaan ole siellä naama nurinpäin.

Vierailija
36/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa molemmat vanhemmat järjestäisi omat juhlat omille sukulaisilleen, omassa kodissaan tai vuokratussa tilassa. Jos mies on noin hankala ja tarkka maksamisestaan. Jos maksatte puoliksi tarjoilun oman suvun mukaan, mutta kumpi maksaa lasten kummien ja kavereiden osuuden. Ja myös suunnittelulla ja järjestelyillä on rahallinen arvo.

Meillä lasten isä on huono organisoimaan mitään juhlia ja haluaa mennä helpomman kautta.

Lasten synttärit, rippi- ja ylioppilasjuhlat lasten isä on omasta halustaan maksanut kaiken tarjottavan ja minun vastuulle on jäänyt suunnittelu ja järjestelyt ja meistä molemmista se on reilu peli, koska ei ne juhlat itsestään tule.

Vierailija
37/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omat vanhempani osasivat käyttäytyä sivistyneesti myös yo-juhlissani, äitini piti kutsut ja myös järjesti ja maksoi. Mikäli olisivat lähteneet tuollaiselle riidan polulle kuten ap ja eksänsä niin olisin jättänyt itse juhlat väliin.

Meillä päin ei pidetä sivistyneenä käytöksenä, jos loisii ja maksattaa toisella oman lapsensa juhlat.

Vierailija
38/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule ikinä ymmärtämään miten aikuiset ihmiset eivät voi edes lapsiinsa liittyvissä asioissa yrittää käyttäytyä ja unohtaa tuollaiset sivuseikat, kuten tuo emännöintinäkökulma.

Ei kai muutenkaan yo-juhlissa sankarin vanhemmat emännöi tai isännöi, vaan seurustelee vieraiden kanssa ja emännöinnin hoitaa joku ulkopuolinen, pitopalvelu tai joku ystävä jotain korvausta vastaan.

Vierailija
39/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt hyvänen aika riidelkö.. saati siten, että lapsi ymmärtää riidan! Kuka haluaa ne juhlat järjestää? Ne järjestetään LAPSELLE, ei teille vanhemmille tai vieraille. Sopikaa nyt sen lapsen takia joku sopu edes yksien juhlien ajaksi. Kyllähän tossa fiilis menee ja ilmapiiri pilaantuu.

Juhlat järjestetään aina vieraille, ja vieraita varten. Ylioppilasjuhlat on ylioppilaan kunniaksi, ja häntä tietysti juhlitaan.

Vierailija
40/66 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin ei pidetä sivistyneenä käytöksenä, jos loisii ja maksattaa toisella oman lapsensa juhlat.

Naurattaa, meni sulla ihon alle siis. Etkä tietenkään ole saanut elatusapuakaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme