Kannattaako maksaa asuntovelkaa etukäteen?
Olen saanut nauttia pari vuotta alhaisesta asuntolainan korosta, mutta syksyyn mennessä se tulee nousemaan paljon.
Kannattaako ennen koron tarkistusta maksaa lainaa pois reilummin, jos sattuu olemaan ylimääräistä rahaa tilillä enemmän kuin se kahden kk puskuri? Hyötyykö siitä mitään, tai mitä siitä hyötyisi? Joutuuko ylimääräisistä lyhennyksistä maksamaan korkoa kuten kuukausittaisista lainanlyhennyksistä??
Kommentit (31)
Itsellä asuntolainaa jäljellä alle 10.000€. Kysyin pankista, että miten toimin, jos isäni maksaa lainan pois. Sanottiin. että 500€ kuluja syntyy maksamisesta. En saanut vastausta, miten verottajan kanssa? Kyseessä Nordea.
Muutin taloyhtiölainan omaksi lainaksi ja maksoin osan säästöillä.
Eli nykyinen asuntolainani on neljäsosan pienempi kuin aiempi yhtiölaina, ja saan lyhentää siitä halutessani enemmän tai vähemmän. Yhtiölainaa maksettiin kuukausivastikkeessa naurettavan vähän kerrallaan, joten korkojen nousu lisäsi korkojen osuutta huomattavasti.
Ja niin paljon säästöjä minulla ei ollut, että olisin voinut kuitata koko lainan kerralla.
Otin omaan lainaan koroksi 3 kk euriborin. Yhtiölainassa oli 12 kk.
Meillä kannatti maksaa asuntovelka pois. Olin sijoittanut ja tehnyt enemmän tuottoja kuin osasin kuvitella ja puoliso oli saanut pienen perinnön, rahat lojuivat säästötilillä kun ei heti keksitty muuta käyttötarkoitusta niille. Meillä oli silloin vielä todella matalat korot eikä säästötilin korko juuri tuottanut mitään 1% korolla. Maksoimme siis koko lainan pois ja tilille jäi vielä 5000€. Korkomenoja ei enää ollut, talo on meidän ja velka oli maksettu pois n 9 vuotta aikaisemmin kuin suunniteltu.
Aika itsestään selvä että kannattaa pienentää sitä velkakakkua josta maksaa pankille korkoa. Korot nousee kaikenlisänä ainakin sen 6% ja yli, muulla ei inflaatio taltu.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä asuntolainaa jäljellä alle 10.000€. Kysyin pankista, että miten toimin, jos isäni maksaa lainan pois. Sanottiin. että 500€ kuluja syntyy maksamisesta. En saanut vastausta, miten verottajan kanssa? Kyseessä Nordea.
Hölmöä kysyä tuommoista pankista. Kyllä sen rahan saa siirtymään ihan veroitta sopivalla järjestelyllä esim. muutamalla pienemmällä tilisiirrolla muiden perheenjäsenien kautta.
Ihmettelen myös että Nordea perisi lainan poismaksusta 500€.
Minulle sanottiin, että lainan voi maksaa etuajassa kuluitta.
Vierailija kirjoitti:
Nordea on aika paska pankki. Millä ne perusteli sitä kulua? Joku sopimussakko? Voi myös vaihtaa aina asiakkuuden toiseen pankkiin jos pankki kiukuttelee ylimääräisten lyhennysten kanssa.
Yksi poikkeus tähän: jos pystyy mitenkään pitämään asunnon lainalyhennystä sijoituslainana, niin korko on silloin vähennyskelpoinen muista pääomatuloista eikä sitä kannata silloin missään tapauskessa maksaa etukäteen pois. Tämä on harvinainen erikoistilanne mutta mahdollinen joillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä kysyä tuommoista pankista. Kyllä sen rahan saa siirtymään ihan veroitta sopivalla järjestelyllä esim. muutamalla pienemmällä tilisiirrolla muiden perheenjäsenien kautta.
Ihmettelen myös että Nordea perisi lainan poismaksusta 500€.
Minulle sanottiin, että lainan voi maksaa etuajassa kuluitta.
Se riippuu kuule ihan siitä lainasopimuksesta, että joutuuko ylimääräisistä lyhennyksistä maksamaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole sitä Nordea joustoa joka sallii itse muuttaa maksuerää kunhan maksaa vähintään koron osuuden? Minulla on se ja välillä olen maksanut isompia eriä lyhennystä. Nyt on enää muutama tonni jäljellä mutta maksan korkoja alle 10€/kk joten maksan normaalin lyhennyksen kunnes loppuu kokonaan. Vaikka voisin heti maksaa kerralla pois. Syy miksi teen näin on se että asunto-osakekirjan säilytys pankin lokerossa maksaisi 10€/kk. On halvempi maksaa alle 10€/kk korkoa. Loppuvuodesta osakasluettelot pitäisi olla diginä jolloin lokeroa ei enää tarvitse vuokrata.
Mutta minullekin Nordea väitti että pitää maksaa loppulainan korot eikä saa itse summaa muuttaa. Siis valehtelivat suoraan, jälleen kerran. Siellä on niin tumpeloita aspoja että osaavat vain antaa väärää tietoa ja valehdella.
Kannattaa miettiä sitäkin, että omaisuuden pitäminen likvidissä muodossa tuo myös mielenrauhaa. Asuntolainan maksuun voi upottaa vaikka kaikki rahat, mutta entäs jos niitä sitten tarvitsisikin?
Kenenkään asuntolainat ei vaikuta myyntinopeuteen yhtään mitenkään. Eikä ne ostajille edes millään tavalla missään vaiheessa kuulu pätkääkään.