Auttakaa: Oletteko te tai lapsenne keränneet kiviä pienenä?
Meillä on ihmeellinen villitys ja tyttö 4v. kantaa päivittäin päiväkodista ja muualtakin ns. "aarre" kiviä kotiin. Niitä on jo nyt kilotolkulla ja niitä kuulemma pitäisi jotenkin kiillottaa.
Minulla ei ole aavistustakaan miten kiviä kiillotetaan ja millä. Onko joku lastenohjelma nyt menossa missä kivet on jotenkin pop? Ihan H-moilasena näiden kivikasojen kanssa.
T: kivettömän lapsuuden viettänyt äiti
Kommentit (42)
Ne ovat mineraaleja eivätkä kiviä!
Minä asuin kaivospaikkakunnalla ja sieltä löytyi ihan korukiviksi sopivia kiviä. Veljeni kävi kivenhiontakurssin ja teki mullekin jonkun korun.
Asuin Puolassa nuorena jonkin aikaa, ja keräsin meren rannalta meripihkaa. Taitaa vieläkin olla tallessa sellaisia, joiden sisällä on hyönteisiä.
Keräsin lapsena hienon näköisiä kiviä. Yhden kerran olen käynyt Kreikassa, ja varsinkin sieltä olisin halunnut mukaan kaikki kivet. Ne oli niin kauniita ja sileitä, ihan erilaisia kuin täällä.
Olet ainoa joka EI ole kerännyt kiviä lapsena. Joka-ikinen jonka kanssa olen jutellut lapsuudesta on kertonut keränneensä myös kiviä. Täysin normaalia, tervettä ja kivaa. Maalatkaa niitä vaikka ja säästä pari hienompaa, kiillota ne, anna myöhemmin lahjaksi vaikka kun saa omia lapsia tms. =)
Olenko kerännyt? Vieläkin kerään. Ammattigeologi 45v.
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin kaivospaikkakunnalla ja sieltä löytyi ihan korukiviksi sopivia kiviä. Veljeni kävi kivenhiontakurssin ja teki mullekin jonkun korun.
Asuin Puolassa nuorena jonkin aikaa, ja keräsin meren rannalta meripihkaa. Taitaa vieläkin olla tallessa sellaisia, joiden sisällä on hyönteisiä.
Löytyikö kvartsia? Eräs sukulaiseni asui paikkakunnalla, josta sitä löytyi, ja keräilin sitten lapsena. Vieläkin on tallessa. :)
Kivissä on upeita luonnon ikiaikaisia korkeavärähteisiä energioita, joita lapsemme aistii <3
Nykyhetken lapset ovat hyvin korkeavärähteisiä. Heissä on tulevaisuutemme <3
Juu, kiviä ja keppejä täällä keräiltiin. Vaivihkaa heittelin niitä pois, kun lapset olivat ne unohtaneet. Edelleen niitä tosin löytyy välillä sängyn alta tai joistain lelulaatikoista.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen harrastus lapsilla, kyllä, mutta mitä jos ihan mummoikäinen, siis minä, havainnoi kiviä kulkiessaan? Välillä kantaa ihan kotiin saakka. Tänäänkin pohdin hetken yhtä näkemääni, otanko vai jätänkö. Ainakin yksi lapsistanikin potee tätä samaa.
No ei mitään. Minäkin olen 72 v. ja kerään ja maalaan kiviä. Olen Nr. 10 kirjoittaja. Joskus löytää tosi hienoja kiviä, pesen ne ja joitakin maalaan acrylväreillä, milloin mitäkin. Terrassilla on kiva kesällä tuollaista askarrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja kaverilla oli ala-asteikäisenä sileä soikea kivi lemmikkinä, nimeltään Murkula 😁
Missä se on nyt?
Taisi palautua takaisin luontoon 😄
Minä nyt olen lupautunut ostamaan googletuksen kautta ja perusteella jonkun hionta "rummun" jolla noihin saa kiiltoa mutta nyt tartteis vähän jostain apuja ettei tule ostettua kertakäyttö rihkamaa ja jotain sellaista mitä ei osaa käyttää. Hinnat on 50€-400€, ja jotain hionta-aineita tarvitaan ja nekin maksaa eikä niitä ilm. saa S-kaupasta. Raha ei nyt ole se ongelma vaan helppokäyttöisyys.
Kaikkeen sitä joutuu äitinä tutustumaankin kuten kivilajien kovuuksiin 😵💫
-AP-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja kaverilla oli ala-asteikäisenä sileä soikea kivi lemmikkinä, nimeltään Murkula 😁
Missä se on nyt?
Taisi palautua takaisin luontoon 😄
Tämä Murkula lemmikki on kyllä ihana! 😂👍
Vierailija kirjoitti:
Kivissä on upeita luonnon ikiaikaisia korkeavärähteisiä energioita, joita lapsemme aistii <3
Nykyhetken lapset ovat hyvin korkeavärähteisiä. Heissä on tulevaisuutemme <3
Korkki kiinni ennen kuin värähtelee liikaa.
Yksi lapsistamme oli kivikeräilijä. Siis aina toi kiviä, kun tuli ulkoa. Eteisessä oli iso ämpäri, jonne sai laittaa kivä. Osan vei huoneeensa. Myöhemmin ostimme säilytyslokeroita kiville. Kivien keräily alkoi ehkä kolme vuotiaana ja päättyi joskus ala-asteella. Lukion jälkeen mietti, että lähteekö lukemaan geologiaa, mutta päättyi sitten sähkötekniikkaan.
Veikkaus, että jonkun päiväkotilapsen isä tai äiti on geologi, jolloin villitys on levinnyt muihinkin.
....mutta ei huono harrastus. Halpa ja mielenkiintoinen, jos oikein perehtyy, mutta tuo kiilloittaminen vähän arveluttaa. Geologit eivät kiilloittele kiviä.
Varmasti kerännyt ton ikäisenä ja keräsin vanhempanakin ,siis ala asteen alussa tai eskari ikäisenä kiviä kaverin kanssa ja käytiin myymässä niitä naapureille, jotkut tais jopa ostaa 😅
Ja Kyprokselta otin mukaan yhden Ihanan kiven rannalta aikuisenakin,valkoinen erikoinen,meren muotouma. Tuoksuu edelleen samalta kuin kerätessä ja tästä aikaa jo yli kymmenen vuotta.
Täälläkin 4v keräilee aarteita, kiviä ja mitä lie muovinpalasia joita sattuu milloin mistäkin löytämään. Heittelen näitä kirjaimellisia roskia pikku hiljaa pois, ei ole vaikuttanut kaipailevan.
En ole itse kerännyt kiviä lapsena, mutta aikuisena olen ostellut kauniita, värikkäitä kiviä. Lapseni ihastui niihin heti, kun näki niitä ensimmäisen kerran kolmevuotiaana, ja hänellä on nykyään myös omia ostettuja kiviä. Lisäksi hän kerää ulkoa kauniita kiviä, joita on kertynytkin melkoinen määrä. Kivien lisäksi meillä keräillään myös tammenterhoja ja satunnaisesti hevoskastanjoita, käpyjä ja keppejä.
Täällä myös eräs kivitasku ;D Liimasin niitä lasipurkkien pinnalle, lakkasin ja maalasin. Äitini iloksi 🤦 hillopurkkeja.