Asiantuntijat ennustavat tekoälyn vievän lähes kaikkien työt. Työntekijät voivat varautua tutustumalla työttömyyshakemuksen tekoon.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly tarvitsee ainakin vielä toistaiseksi aika paljon perään katsomista, ja tuskin täysin itsenäisesti pärjää todella pitkään aikaan, jos koskaan. Päin vastoin, entistä enemmän tarvitaan korkeasti koulutettuja asiantuntijoita. Suorittava työ voi tietysti joiltain aloilta hävitä, mutta jotain uutta tulee aina tilalle.
Alapeukuttajat ja maailmanlopun ennustajat eivät ole tainneet tehdä töitä oikean tekoälyn kanssa :D Minä olen, ja uskokaa pois että töitä riittää ihmisille tulevaisuudessakin aivan varmasti. Tekoäly voi olla apuna monessa asiassa, mutta ei se silti ihmistä korvaa.
Olen ollut tekoälyprojekteissa mukana ja tiedän kuinka huonosti ne nykyisin toimivat. Tiedän myös kuinka suuria harppauksia johtavat organisaatiot ovat kyenneet tekemään viimeisten vuosien aikana. Ei tässä kukaan kuvittele että tekoäly aiheuttaa suuria ongelmia juuri nyt, mutta olemme ikävässä tilanteessa 10-20 vuoden päästä, jos tuohon ei tule sääntelyä.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa automaatio/ robotit tekevät suorittavat työt. Esim. vanhustenhoidossa robotit korvaavat hoitajat. Ei tarvita kuin 1 henkilö ohjelmoimassa robotteja. Liukuhihnatyötä, pestään, syötetään, annetaan lääkkeet. Kuin leffassa, pilvikartasto. Ihmisiä ei tarvita mihinkään. Ihmisistä yritetään päästä eroon, ihmiset ovat turhia, kalliita. Robotit tekevåt töitä 24/7, eivät valita, sairastu, eivät tarvitse ammattiliittoja, eläkkeitä. Tulevaisuus on tätä.
Robottien valmistaminen on kallista. Tekoäly korvaa nopeammin asiantuntijatyötä kuin esim. robotit hoivatyötä.
Skynet ottaa vallan ja tuhoaa koko ihmiskunnan! Ihanaa!
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHH!
Vierailija kirjoitti:
Koodaushommat voi helposti korvata tekoälyllä. Se älyn kehitys joka ihmisellä on kestänyt miljoonia vuosia on tekoälylle silmänräpäys kun vauhtiin pääsee. Me ei voida kuvitellakkaan millaisia kehitysaskeleita tekoäly voi ottaa. Ja nythän tekoäly on jo oppinut valehtelemaan, manipuloimaan ja teeskentelemään.
Koodaushommat on mahdollista automatisoida tulevaisuudessa, jos vaatimukset ovat tarkalla tasolla tiedossa. Ehkä jopa jonkinlaista iterointimallia voidaan hyödyntää.
Silti ainakin itsellä aika ei mene koodauksessa nykyäänkään rutiinitöiden tekemiseen, vaan niiden tarkan tason vaatimuksien kartoittamiseen ja huomiointiin eri skenarioissa.
Näissä arvioissa aina unohdetaan, että teknologia kehittyy usein eksponentiaalisesti.
Se mitä tekoäly nyt kykenee tekemään on vain murto-osa siitä,mitä se kykenee tekemään 10 vuoden kuluttua - 50 vuodesta puhumattakaan.
Kiihtyvä kehitys johtaa siihen, että aluksi muutokset vaikuttavat aika rajstuilta, mutta myöhemmin ne etenevät räjähtävällä nopeudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly tarvitsee ainakin vielä toistaiseksi aika paljon perään katsomista, ja tuskin täysin itsenäisesti pärjää todella pitkään aikaan, jos koskaan. Päin vastoin, entistä enemmän tarvitaan korkeasti koulutettuja asiantuntijoita. Suorittava työ voi tietysti joiltain aloilta hävitä, mutta jotain uutta tulee aina tilalle.
Alapeukuttajat ja maailmanlopun ennustajat eivät ole tainneet tehdä töitä oikean tekoälyn kanssa :D Minä olen, ja uskokaa pois että töitä riittää ihmisille tulevaisuudessakin aivan varmasti. Tekoäly voi olla apuna monessa asiassa, mutta ei se silti ihmistä korvaa.
Olen ollut tekoälyprojekteissa mukana ja tiedän kuinka huonosti ne nykyisin toimivat. Tiedän myös kuinka suuria harppauksia johtavat organisaatiot ovat kyenneet tekemään viimeisten vuosien aikana. Ei tässä kukaan kuvittele että tekoäly aiheuttaa suuria ongelmia juuri nyt, mutta olemme ikävässä tilanteessa 10-20 vuoden päästä, jos tuohon ei tule sääntelyä.
Ikävässä tilanteessa myös sen suhteen, jos tänne rahdataan suuret määrät "tekijöitä" pitkin maailmaa, ja sitten hekin jäävät meidän hyvinvointiyhteiskunnan kannateltaviksi. Kannattaisi nyt miettiä tämä loppuun asti, ja oikeasti panostaa siihen, että jo maassa olevat saataisiin työelämään. Työnteko kannattavaksi ja houkuttelevaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Voimme kaikki elää Kelan rahoilla.
Tämä on yksi skenaario.
Kun työn määrä vähenee ja jäljelle jäävä työ on erittäin vaativaa, voisi ajatella, että ihmisille maksetaan reilua kansalaispalkkaa.
Työttömyys ei aiheuttaisi kurjuutta, voisi rauhassa toteuttaa itseään, mutta myös tehdä työtä jos onnistuu sitä saamaan ja jos kiinnostaa.
Mutta:
Jäljelle jää myös töitä, joita tekoäly ja automaatio ei tee, eivätkä ne ole kovin monen kutsumusammattejakaan, vaan niitä tehdään lähinnä siksi, kun ei muuhun ole rahkeita.
Jos saisi 3000€ kansalaispalkkaa, moniko tekisi tarjoilijan työtä, työskentelisi suoermarketissa(automaattikassat vähentävät tätäkin työtä), työskentelisi lähihoitajana... ?
Tällaisiin ongelmiin on törmätty mm. Saudi-Arabiassa, jossa öljytulot mahdollistavat saudeille kansalaispalkan ja joutilaisuuden, paskaduuneihin tarvitaan siirtotyöläisiä, joita kohdellaan kuin paskaa.
Tekeekö tekoäly myös rosvojen työt? Tai vaikka tiemiehen töitä. Ehkä tästä aukeaa uusi ura?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on otollinen aika opetella miten voi käyttää tekoälyä hyödykseen.
Totta. viisaat voittaa tässäkin eli ottaa hyödyn.
Eilen oli uutinen, jossa it guru teki YHTÄ AIKAA NELJÄÄ TYÖTÄ tekoälyn avulla.
Yli tekoäly tekee työt ja hän kuittaa 4 palkkaa samasta ajasta 4 eri firmasta!
Etänähän toki tämä voi coolisti onnistya.
Hox hox
Nykyinen asenneilmapiiri ei lupaa hyvää tulevaisuudelle. Jos vievätkin koneet (ja kokoomuksen rahtaamat halpikset kaukomaista) kaikki työt, en usko että asiat tulevat järjestymään järkevällä tai edes inhimillisellä tavalla. Miksi järjestyisivätkään, meidän hullujen ollessa päättämässä?
Vierailija kirjoitti:
Lähde olis tietysti kiva.
Jokapaikassahan tuosta kirjoitetaan
Vierailija kirjoitti:
Koodaushommat on mahdollista automatisoida tulevaisuudessa, jos vaatimukset ovat tarkalla tasolla tiedossa. Ehkä jopa jonkinlaista iterointimallia voidaan hyödyntää.
Silti ainakin itsellä aika ei mene koodauksessa nykyäänkään rutiinitöiden tekemiseen, vaan niiden tarkan tason vaatimuksien kartoittamiseen ja huomiointiin eri skenarioissa.
Kun syöttää tekoälylle myyntimiehen kaupan pilkun tarkasti, niin tekoälykin varmaan pulauttaa ulos saman, kuin koodari. "Ei tämmöistä pysty tekemään."
Esko Valtaija esitti kirjassaan "Avoin tie" seuraavan ajatuksen:
Tekniikan kehitys on lyhentänyt työaikaa ja nostanut elintasoa.
Työtön yh nauttii nyt eduista, joista kuningaskaan ei voinut uneksia 200v sitten.
Tekniikan kehitys voisi jatkaa tätä hyvinvoinnin kasvua niin, että voisimme olla ympärivuotisella kesälomalla niin halutessamme.
Työ työ tulee olemaan harvojen oikeus tai velvollisuus.
Ei nykymaailman kehitys tunnu tukevan tätä optimistista visiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä. Entäs kun eksponentiaalista kehitystä jatkuu vielä 10 vuotta? Et taida kovin paljoa lopulta tekoälystä ymmärtää.
Et taida sinäkään. Katsotaan sitten kymmenen vuoden päästä kumpi oli oikeassa ;)
Voin myöntää etten ymmärrä ainakaan kovaa ydintä, so. neuroverkkoja, koneoppimisalgoritmeja jne. Olen sen varassa mitä olen lukenut ja katsonut haastatteluja. Tällä hetkellä konsensus on että ollaan vaiheessa, jossa kehitys etenee erittäin nopeasti. 10 vuoden päästä kaikki on jo ilmiselvää, uskon että käännyt minun linjoilleni 1-2 kuluessa ellei AI kehitystä pysäytetä väliaikaisesta mitä Musk, Wozniak ym. julkisessa kirjeessään kuukausi sitten vaativat. Pidän stoppia käytännössä mahdottomana.
Tekoäly ohjaa meidän vaimojen tekomunia ja näin vie meidän vaimot.
Robotitko ei sairastu? Oletko joskus nähnyt monimutkaisen koneen, joka ei vaadi huoltoa tai rikkoudu koskaan.
Esimerkiksi auto. Kaikilla autoilla voi huoletta ajaa 24/7 maailman tappiin, kun laittaa vaan bensaa tankkiin?
Autotko ei valita? Mitä ne punaiset/keltaiset valot on mittaristossa?
Eläimet ja ihmiset on siinä aika erikoisia, että huoltavat jopa pienet vammat itsestään, kun vaan antaa oikeaa polttoainetta.