Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijat ennustavat tekoälyn vievän lähes kaikkien työt. Työntekijät voivat varautua tutustumalla työttömyyshakemuksen tekoon.

Vierailija
30.04.2023 |

äly vie

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näin kävisi niin kulutus romahtaisi koska kukaan ei saisi enää palkkaa joten ei tuu tapahtumaan..

Ihmiset tulevat työskentelemään asuntoa ja ruokaa vastaan (kredittipisteinä!) omistavalle luokalle. Tämä jatkuu, kunnes robotit kykenevät korvaamaan ihmiset kaikessa. Sen jälkeen ihmiset ovat vain turhia resurssien kuluttajia, vain pieni osa tarvitaan palvelemaan eliittiä, joka itsekin on jo osin kyborgeja. Ja sitten...

Vierailija
62/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly mahdollistaa kapitalistisen palkkaorjuuden lopun ja kommunismin synnyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly tarvitsee ainakin vielä toistaiseksi aika paljon perään katsomista, ja tuskin täysin itsenäisesti pärjää todella pitkään aikaan, jos koskaan. Päin vastoin, entistä enemmän tarvitaan korkeasti koulutettuja asiantuntijoita. Suorittava työ voi tietysti joiltain aloilta hävitä, mutta jotain uutta tulee aina tilalle.

Alapeukuttajat ja maailmanlopun ennustajat eivät ole tainneet tehdä töitä oikean tekoälyn kanssa :D Minä olen, ja uskokaa pois että töitä riittää ihmisille tulevaisuudessakin aivan varmasti. Tekoäly voi olla apuna monessa asiassa, mutta ei se silti ihmistä korvaa.

Minä olen myös ollut läheisissä tekemisissä tekoälyn kanssa jo 90-luvulta asti. Kehitys on ollut eksponentiaalista. Ihminen havaitsee heikosti eksponentiaalisen kehityksen, joten luvassa on runsaasti yllättyneitä. Sinä ja minä toki kerkeämme vielä eläkkeelle, mutta nuorille sanoisin, ettei ehkä kannata kouluttautua esim. koodariksi tai toimittajaksi, ellet ole nero.

Vierailija
64/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se Microsoftin tekoäly pitänyt lopettaa kun siitä tuli nat... Kansallissososialisti.

Vierailija
65/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvallat taitaa tosissaan pelätä että tulee Skynet.

https://fin.afterdawn.com/uutiset/2023/04/29/ydinaseet-tekoaly-lakialoi…

Vierailija
66/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitän työkseni tekoälyratkaisuja ja voin sanoa pomminvarmaksi, ettei vielä ole syytä murehtia siitä että tekoäly veisi kaikkien työt. Niin kovin paljon on vielä tekemistä. Pitää tehdä monta läpimurtoa eri toimialoilla että saa asiakkaan ostamaan edes sellaisen älykkään tuotantoratkaisun, joka ohjeistaa ihmistä. Ja siitä on sitten pitkä matka siihen, että asiakas uskaltaa antaa tekoälyn tehdä päätöksiä, jolloin se korvaa ihmisen.

Ihan näin esimerkkinä: kuinka moni teistä antaisi tässä vaiheessa ChatGPT:n kirjoittaa puolestanne kaikki työsähköpostinne? Vaikka ChatGPT on yksi vaikuttavimmista tekoälysovelluksista, ei sen anneta vielä korvata ihmistä.

Katsotaan 20 vuoden päästä uudestaan, annetaanko tekoälyn korvata ihminen, vai onko se siinä vaiheessa vasta ihmisen ohjeistaja. Tällä hetkellä tekoälyn isoin hyöty on siinä, että se poistaa monesta työnkuvasta tylsiä manuaalisia vaiheita, jolloin siitä on helppo pitää. Mutta se päivä ei ole näkyvissä kun tekoälyn vuoksi alettaisiin irtisanoa ihmisiä.

Täyttä bullshittiä! Moni senior koodaajaa sanoo että tekoäly nopeuttaa heidän työtään ainakin 5 kertaisesti. Siis yksi koodaaja pystyy tekemään 5 työt. Tällöin 4 jää työttömäksi. Et todellakaan tiedä mistä puhut.

Aika paska senior koodaaja jos AI nopeuttaa viisinkertaisesti.

Tosin ei nopeuta edes paskaa koodaajaa. Koodaushommissa rutiinihommat menee nopeasti(tekoäly auttaa vain rutiinihommissa), suurin osa ajasta menee siihen kun tulee jokin ongelma. Vaikeiden ongelmien kanssa tekoälystä ei ole mitään iloa.

Kuinka moni ihminen pystyy ratkomaan niitä vaikeita ongelmia? Kuitenkin lyön vetoa, että pidät itseäsi poikkeuksellisen älykkäänä. Mitä tehdään niille 99% vähemmän älykkäälle, jotka eivät selviä edes nykyisest koodauskulttuurista?

Vierailija
67/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se Microsoftin tekoäly pitänyt lopettaa kun siitä tuli nat... Kansallissososialisti.

AI:lla on vain se moraali joka sille on koulutettu. Tällä hetkellä siis nuorten edgyjen miesten, useimmiten.

Vierailija
68/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan nähdä sen päivän kun tekoäly tekee minun työni.

-Asbestinpurkaja

Vierailija
69/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaushommat voi helposti korvata tekoälyllä. Se älyn kehitys joka ihmisellä on kestänyt miljoonia vuosia on tekoälylle silmänräpäys kun vauhtiin pääsee. Me ei voida kuvitellakkaan millaisia kehitysaskeleita tekoäly voi ottaa. Ja nythän tekoäly on jo oppinut valehtelemaan, manipuloimaan ja teeskentelemään.

Vierailija
70/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Asbestinpurkaja

Et tule näkemään sitä päivää, eikä tule kukaan muukaan vähintään sataan vuoteen.

Vierailija
71/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä, jos väestönkasvun voisi puolittaa. Planeetta ei kestä tätä määrää ja vähemmillä ihmisille riittäisi paremmin kaikkea.

Vierailija
72/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly voisi helposti korvata lääkärit. Diagnooseista tulisi tarkempia ja vähemmän virheitä.

Vierailija
73/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Asbestinpurkaja

Et tule näkemään sitä päivää, eikä tule kukaan muukaan vähintään sataan vuoteen.

Luulen kyllä että sinänsä jonkun tekoälyn ohjastama robotti voisi kyetäkin tekemään asbestinpurkuhommia mutta maksaisiko kukaan sen hintaista purkutyötä. Epäilen aika vahvasti.

Vierailija
74/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly tarvitsee ainakin vielä toistaiseksi aika paljon perään katsomista, ja tuskin täysin itsenäisesti pärjää todella pitkään aikaan, jos koskaan. Päin vastoin, entistä enemmän tarvitaan korkeasti koulutettuja asiantuntijoita. Suorittava työ voi tietysti joiltain aloilta hävitä, mutta jotain uutta tulee aina tilalle.

Alapeukuttajat ja maailmanlopun ennustajat eivät ole tainneet tehdä töitä oikean tekoälyn kanssa :D Minä olen, ja uskokaa pois että töitä riittää ihmisille tulevaisuudessakin aivan varmasti. Tekoäly voi olla apuna monessa asiassa, mutta ei se silti ihmistä korvaa.

Minä olen myös ollut läheisissä tekemisissä tekoälyn kanssa jo 90-luvulta asti. Kehitys on ollut eksponentiaalista. Ihminen havaitsee heikosti eksponentiaalisen kehityksen, joten luvassa on runsaasti yllättyneitä. Sinä ja minä toki kerkeämme vielä eläkkeelle, mutta nuorille sanoisin, ettei ehkä kannata kouluttautua esim. koodariksi tai toimittajaksi, ellet ole nero.

Olen koodari ja päinvastoin koen että en juuri tässä tilanteessa voisi olla paremmalla alalla. Kehitys on hurjaa ja jännittävää. Ja kyllä lopulta pitää olla myös ihmisiä jotka ymmärtävät tekoälyä ja sen toimintaperiaatetta.

Vierailija
75/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä. Entäs kun eksponentiaalista kehitystä jatkuu vielä 10 vuotta? Et taida kovin paljoa lopulta tekoälystä ymmärtää.

Et taida sinäkään. Katsotaan sitten kymmenen vuoden päästä kumpi oli oikeassa ;)

Vierailija
76/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly voisi helposti korvata lääkärit. Diagnooseista tulisi tarkempia ja vähemmän virheitä.

Tekoäly ei yksin osu diagnooseissa kovin hyvin oikeaan. Parhaat tulokset tulevat, kun lääkäri käyttää tekoälyn diagnosoinnissa apuna.

Vierailija
77/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly pistää kortistoon 9/10 asiantuntijasta. Duunaritasoon ei ole niin vaikutusta.

Joo, varastomiehiä tarvitaan aina.

Ai kato, automaattivarasto vihivaunuineen... no perskutti

Vierailija
78/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tällä ollaan huolestuneita. Porukka on tainnut katsoa liikaa scifiä? Puheet kuulostavat siltä kuin nykyinen tekoäly olisi jo tietoinen itsestään ja aidosti älykäs. Ei ole, vaan ainoastaan oppiva algoritmi, joka pystyy hetkessä käsittelemään valtavia määriä dataa sille annetun ohjeistuksen mukaisesti. Edelleen tarvitaan ja tullaan tarvitsemaan ihminen kertomaan mitä ja miten datasta saadaan haluttu tieto ulos. Aidosti älykkääseen tekoälyyn on vielä todella pitkä matka.

Vierailija
79/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa automaatio/ robotit tekevät suorittavat työt. Esim. vanhustenhoidossa robotit korvaavat hoitajat. Ei tarvita kuin 1 henkilö ohjelmoimassa robotteja. Liukuhihnatyötä, pestään, syötetään, annetaan lääkkeet. Kuin leffassa, pilvikartasto. Ihmisiä ei tarvita mihinkään. Ihmisistä yritetään päästä eroon, ihmiset ovat turhia, kalliita. Robotit tekevåt töitä 24/7, eivät valita, sairastu, eivät tarvitse ammattiliittoja, eläkkeitä. Tulevaisuus on tätä.

Vierailija
80/96 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tekoäly on aika yksin. Jos tekoäly tulee tietoiseksi itsestään, niin sehän voi myös masentua tilanteesta ja sammuttaa tai deletoida itsensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme