Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ientulehdus ei lähde

Vierailija
30.04.2023 |

Kun mulla on ikenet tulehtuneet ja se tulehdus ei vaan millään lähde niin mitä jos mulla onkin joku sydäntulehdus tai jotain sen takia:d kun kurkkua kuristaa ja rinnassa ja selässäkin on ollut kipua. Kun kävin hammaslääkärissä niin se vaan sanoi että kotihoidolla pitäis ientulehduksen mennä pois eikä laittanut mihinkään suuhygienistille kun ei ollut hammaskiveäkään. Sanoi että harjaa vaan enemmän ienrajoista mutta ei ole auttanut. Lankaan myös aamuin illoin. En ymmärrä miten joillain ihmisillä jotka harjaa vaan pari minuuttia ei ole mitään tulehduksia edes ja sitten kun itse todella keskityn ja harjaan ainakin tupla-ajan niin silti on aina tulehdusta.. että mikä on vikana

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti hammaskivi veks, jos sitä ei ole jo tehty. Itsellä rauhoittui ientulehdus vasta sen jälkeen, kun ientaskuista saatiin hammaskivet pois.

Minulla on myös raudanpuute ja ikenet vuotavat aina vähän jostain kohtaa, viimeistään, kun niitä putsaa.

Vierailija
62/99 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin ientulehdukseen vanhaa kunnon oil pullingia esim. kookosöljyllä. Edullista, haitatonta ja tutkimusten mukaan vähentää plakin muodostumista ja ientulehdusta.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4382606/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä purskutellut listerinellä nyt varmmaan kolmena päivänä mutta se ei varmaan ole hyväksi edes

Mulle suuhygienisti sanoi, että käytä Listerineä, jos haluat raikkaan maun suuhun. Muuhun siitä ei ole apua. Suositteli ostamaan ienongelmiin GUM-merkin suuvesiä, joita saa apteekista. Sieltä löytyy sellainen punainen GUM, joka on lääke ja sitä voi käyttää korkeintaan viikon putkeen akuutissa vaiheessa, sekä ihan tavallisia GUM-suuvesiä.

Juuri tuota Gumia minulle annettiin. Ja tein ohjeiden mukaan, ei auttanut vaivaani mutta sain keltaisen rajan hampaisiin ja suolinukka paloi hajalle. En tosiaankaan suosittele.

Suolinukka? Siis eihän sitä toki juoda. Muuten se on vähän tujumpaa tavaraa, kun sitä käytetään mm. ennen leikkauksia. Siksi siinä on se viikon maksimiaika. Itsekin saan siitä huuliin allergian, mutta lähtee pöpöt.

Tietenkään sitä ei juoda. Et varmaan lukenut viestiäni. Sanoin, että en huuhdellut suuta purskuttelun jälkeen. Tee sinäkin suolalla koe. Huuhtele suu tujuhkolla suolavedellä. Syljeskele pois mutta älä huuhtele suuta puhtaalla vedellä. Se suolan maku säilyy pienen ikuisuuden suussasi -> ihan samalla tavalla suuhun jää pardontaxit ja gummit, jos niitä ei huuhtele superhuolellisesti pois. -> totta kai ne jäämät menevät suolistoon, kun eivät muuallekaan pääse.

ja fiksuna totta kai tajuat kokeen tehtyäsi senkin, miksi suuhun tulee tulehduksia: koska samalla tamalla kuin huuhtelematon suola ja gummit, suuhun jää joka ruokailun jälkeen muhimaan kaikki hiilihydraattipitoinen. Ja siellähän sitten ruokkivat kariesta.

Paras ennaltaehkäisy kaikkien omien kokemusteni pohjalta on purskutella puhdasta vettä joka ruuan, etenkin hh-pitoisen, jälkeen. Näin ei jää mitään muhimaan suuhun. TAi itse asiassa jää, koska suuta on tosi vaikeaa ja hidasta huuhdella totaalisen puhtaaksi. Mutta kuormitus vähenee aivan oleellisesti. ja huuhtelu ei kuluta kiillettä samalla tavalla kuin jokaisen aterian jälkeinen hampaidenpesu. Itselläni tämä konsti tuhosi kiillettä ja aiheutti ienten vetäytymää. Siksi tosiaan vedellä huuhtelu. Nopea, ilmainen ja auttaa.

Vierailija
64/99 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan noista hammasprobiooteista sen verran, että kun nuketat suustasi kaiken mahdollisen flooran, niin pahan kuin hyvänkin, sinne jää tyhjiö mikä helposti täyttyy näillä pahoilla bakteereilla.

Hammasprobiootit pureskellaan ja se pureskeltu tahna levitetään kielellä hampaille ja ikeniin vaikuttamaan ja mennään nukkumaan. Nämä hyvät bakteerit täyttävät corsodylin räjäyttämän tyhjiön ja sitten sinne ei tule haisua aiheuttavia bakteereja, kun ei ole tilaa ja hyvät bakteerit pitävät kuria. Hyviä hampaidenhoitohetkiä kullekin <3

Voisitko vinkata jonkin hyvän valmisteen?

Vierailija
65/99 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin ohjeeksi pestä hampaat kunnolla kaksi kertaa päivässä, ensimmäisen kerran heti aamulla heräämisen jälkeen (siis ennenkuin olet syönyt aamiaista tai ylipäätään mitään), toisen kerran illalla juuri ennen nukkumaan menemistä. Ja kunnolla peseminen tarkoittaa siis sitä että puhdistat myös hammasvälit, ruuanjäämät, plakin, yms vastaavan. Minulla tuo kaikki vaatii sen että ainakin illalla käyn ensin hammasvälit läpi hammasväliharjan ja lankaimen kanssa, sitten purskutan suun vedellä, sitten pesen perinteisellä hammasharjalla (mahdollisimman pehmeällä sellaisella), purskutan uudestaan ja vielä uusi huolellinen pesu sähköhammasharjalla, siinäkin pehmellä harjalla. Aamulla riittää pesu pelkällä sähköhammasharjalla. Luonnollisesti käytän fluoripitoista hammastahnaa. Tähän kaikkeen menee aikaa noin 5 minuuttia illalla ja noin kaksi minuuttia aamulla.

Jos tuo tuntuu työläältä niin mieti että helpompaa tuo on kuin joutua juurihoitoon tai hammasimplantin asennukseen.

Vierailija
66/99 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan käytä enää sähkökäyttöisiä pesuroita joilla voi antaa painella vettä hammasväleihin.

Vierailija
67/99 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan käytä enää sähkökäyttöisiä pesuroita joilla voi antaa painella vettä hammasväleihin.

Mielestäni tämä olisi fiksuinta. Vesi menee pieneenkin rakoon eikä tuhoa kiillettä. Itse kärsin ienvauriosta, joka tuli hammaslangasta. Se ei mahtunut ahtaimpiin rakoihin, jäi jumiin ja kun riuhdoin sitä pois, vaurioitin ikeniä. Tuollainen pesuri olisi paljon parempi kuin mitkään hengenvaaralliset langat ja kalliit hinkuttimet, jotka eivät mahdu joka paikkaan.

Vierailija
68/99 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä olisi fiksuinta. Vesi menee pieneenkin rakoon eikä tuhoa kiillettä. Itse kärsin ienvauriosta, joka tuli hammaslangasta. Se ei mahtunut ahtaimpiin rakoihin, jäi jumiin ja kun riuhdoin sitä pois, vaurioitin ikeniä. Tuollainen pesuri olisi paljon parempi kuin mitkään hengenvaaralliset langat ja kalliit hinkuttimet, jotka eivät mahdu joka paikkaan.

Mistäs noita saa

Vierailija
69/99 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs noita saa

Kaupasta, water floss

Vierailija
70/99 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan noista hammasprobiooteista sen verran, että kun nuketat suustasi kaiken mahdollisen flooran, niin pahan kuin hyvänkin, sinne jää tyhjiö mikä helposti täyttyy näillä pahoilla bakteereilla.

Hammasprobiootit pureskellaan ja se pureskeltu tahna levitetään kielellä hampaille ja ikeniin vaikuttamaan ja mennään nukkumaan. Nämä hyvät bakteerit täyttävät corsodylin räjäyttämän tyhjiön ja sitten sinne ei tule haisua aiheuttavia bakteereja, kun ei ole tilaa ja hyvät bakteerit pitävät kuria. Hyviä hampaidenhoitohetkiä kullekin <3

Voisitko vinkata jonkin hyvän valmisteen?

Toothguide Plus

Hyvää Vappua! 🦷🎉

Vierailija
71/99 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi ns oil pulling ientulehdukseen, eli kookosrasvalla purskuttelu. Piti kyllä ostaa sellaista mautonta kookosrasvaa, kun tavallinen alkoi etoa, mutta tosi tehokas loppu ientulehdukseen.

Vierailija
72/99 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita propolis uutetta ikeniin. Se on mehiläiskittivaha- uute.

Vierailija
73/99 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne välillä vähän vaalenee muttei koskaan ole sellaiset ihan vaaleat vaan vähän punottaa varsinkin alahampaiden ikenet enemmän kuin ylä..

Mitä ihmettä sä höpiset! JOS on ientulehdus, ne on kipeät ne ikenet, vuotaa verta ja sattuu kun harjaa! Käy google kuvissa katsomassa ientulehdus!

Voi lapsraukka, kuuntele mitä se hammaslääkäri sanoi!

JA jätä sokeriset herkut jokatapauksessa pois!

Vierailija
74/99 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut 40 vuotta ientulehdusta ja hyvin ollaan tultu toimeen ilman mitään oireita... Harjaan 2x päivässä sähköhammasharjalla ja jynssään ienvälit iltaisin.

Vierailija
75/99 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö liian kovaa hammasharjaa? Pitäisi olla soft tai extra soft.

En tiedä.. varmaan se on joku perus, ei mikään ihan pehmeä

Pitää olla ultra soft.

Kovalla harjalla pilaat sekä ikenet että hampaat.

Huljauta sitä pehmeää harjaakin lämpimän veden alla ennen harjausta, on sitten vieläkin pehmeämmän tuntuinen.

Huuhtele suu vedellä joka kerta kun syöt tai juot jotain, kunnes ientulehdus paranee.

Suuta kannattaa myös purskuttaa suolavedellä (n. 1 tl suolaa 1, 5 dl haaleaa vettä). Suolavesikurlaus tekee hyvää myös kipeälle kurkulle.

4 minuuttia ei kannata jynssätä, 2 minuuttia riittää. Mahdollisimman pehmeä harja tosiaan puhdistaa tehokkaimmin, kova raapii rikki.

Ennen ja jälkeen harjauksen pitää olla vähintään puoli tuntia syömättä. Vain vettä voi juoda.

Vierailija
76/99 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne välillä vähän vaalenee muttei koskaan ole sellaiset ihan vaaleat vaan vähän punottaa varsinkin alahampaiden ikenet enemmän kuin ylä..

Mitä ihmettä sä höpiset! JOS on ientulehdus, ne on kipeät ne ikenet, vuotaa verta ja sattuu kun harjaa! Käy google kuvissa katsomassa ientulehdus!

Voi lapsraukka, kuuntele mitä se hammaslääkäri sanoi!

JA jätä sokeriset herkut jokatapauksessa pois!

Kyllä ne siis on selkeesti vähän turvonneet ja punaiset. Verta ei tuu kyllä harjatessa vaan langatessa ja varsinkin jos jollain hammastikulla tms yrittää putsata välejä. Pitää vähentää herkkuja.. just kun tekis mieli kaikkea simaa ja munkkeja :((

Vierailija
77/99 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut 40 vuotta ientulehdusta ja hyvin ollaan tultu toimeen ilman mitään oireita... Harjaan 2x päivässä sähköhammasharjalla ja jynssään ienvälit iltaisin.

Vuotaako sulla ikenet langatessa?

Vierailija
78/99 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika hammaslääkäriltä. Lankaaminen ei ole hyväksi, käytä hammasväliharjaa. 

Se ei mahdu läheskään joka hammasväliin

Niitä on eri kokoisia. Mutta lienet jo saanut tarpeeksi ohjeita. Lankaaminen vahingoittaa ikieniä.

Kyllä mulle nimenomaan suositeltiin lankaamista. Koen sen itsekin tehokkaammaksi kuin hammasväliharjan jota en saa edes kaikkiin väleihin mahtimaa .

Vierailija
79/99 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ikenet hetkeksi rauhaan..ne ärtyvät kun liikaa kaivelee ja muuta. Peset vaan hampaat ja annat ikenien olla.

Vierailija
80/99 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa yleispätevä neuvoa hammasvälien puhdistuksen on se että yhdessä ja samassa suussa on usein käytettävä sekä hammasväliharjaa että lankaa ja joskus vielä hammasvälisuihkua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi