Ientulehdus ei lähde
Kun mulla on ikenet tulehtuneet ja se tulehdus ei vaan millään lähde niin mitä jos mulla onkin joku sydäntulehdus tai jotain sen takia:d kun kurkkua kuristaa ja rinnassa ja selässäkin on ollut kipua. Kun kävin hammaslääkärissä niin se vaan sanoi että kotihoidolla pitäis ientulehduksen mennä pois eikä laittanut mihinkään suuhygienistille kun ei ollut hammaskiveäkään. Sanoi että harjaa vaan enemmän ienrajoista mutta ei ole auttanut. Lankaan myös aamuin illoin. En ymmärrä miten joillain ihmisillä jotka harjaa vaan pari minuuttia ei ole mitään tulehduksia edes ja sitten kun itse todella keskityn ja harjaan ainakin tupla-ajan niin silti on aina tulehdusta.. että mikä on vikana
Kommentit (99)
Tämä auttaa mulla ihan joka kerta ja se on raaka valkosipuli. Usein siivutan/puristan sitä ihan leivän päälle niin reilusti, että syödessä irvistyttää ja sitten pesen ihan normaalisti parin tunnin päästä hampaat ja menen nukkumaan.
Tietty jos ei tykkää valkosipulista tai ei ainakaan halua/voi katkuta valkosipulilta niin tämä on vähän huono vinkki. Tuota siis kun toistaa pari-kolme päivää niin ientulehdus on pois.
Jos pystyisi rajoittamaan syömiset neljään tai viiteen kertaan päivässä, olisi hyvä. Minulla ainakin on tässä ongelmaa, ja ientulehdusta on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Käytä hammaslankaa, hammastikkuja, hammasväliharjaa. Puhdista hammasvälit aina syömisen jälkeen vähintäänkin hammastikulla. Harjaa hampaat kahdesti päivässä. Syö ksylitolipurkkaa ruoan jälkeen, jos voit.
Minulla on myös ollut ientulehdusta. Saa nähdä nyt kun pian menen hammaslääkäriin, onko se lähtenyt.
Sokeripitoisia tai happamia ruokia ja juomia pitäisi välttää mahdollisimman paljon, hiilihapot ovat myös pahoja. Jos vaikka juo virvokkeita pitkin iltaa, se on huono.
Kun on syönyt jotain hapanta, hammaspesua tulee välttää vähintään tunti. Jos pystyy happaman ruoan neutralisoimaan juustonpalalla tai muulla maitotuotteella, se on hyvä.
Ja yksi tosi huono juttu on sipsien/juustonaksujen/popparien syöminen kun ne jotenkin raapii ikeniäkin. Lisäksihän niistä vielä usein jää sellainen möhnä hampaisiin ja just siihen ikenen reunaan eikä se lähde vaikka päälle juokin jotain. Ja yleensähän se sitten on vielä jotain limua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammashygienistillä käynti, kuuri Corsodyliä ja hammasväliharjat käyttöön. Lähtee.
Pitää tiistaina soittaa ja varata aika
Nyt vaan vetäiset sekaisin lasiin ruokasoodat, viinat, corsodylit ja hammaslangat sekä hammasväliharjat ja sekoitat sen EXTRASOFTILLA hammasharjalla ja purskuttelet ja kurlaat kunnolla.
Mammoilta ei ohjeet lopu kesken ja jokainen on enemmän oikeassa kuin kukaan muu.
Sehän onkin parempi olla tekemättä lääkärin ehdottamaa kotihoitoa, saada aika hygienistille jonnekkin 3kk päähän, joka sanoo että käytä hammasväliharjaa ja pehmeää hammasharjaa, ja antaa 50e laskun samoista sanoista mitä täällä on jo ehdotettu.
Kokeile tätä lisäksi vähän aikaa: vettä vähän, siis vähän, mukiin ja siihen liota tavallaista suolaa vaikka teelusikallinen. Tätä liuosta purskuttelet. Ja totta kai jälkikäteen todella hyvä purskutus vielä vedellä, jotta se suola häviää suusta. Saat karseat silmäpussit, jos nielet suolaa liikaa. Suulle tekee aivan käsittämättömän hyvää saada tuo suolahoito. Tee sitä monta kertaa. Huomaat eron.
Varo niitä h-lekureiden lillinkejä. Minulle annettiin sellaista punaista, joka värjäsi hampaat niin ettei väri enää lähde. Lisäksi se tuhosi mikrobeja mahastakin ja sain aivan hillittömät vatsavaivat vaivoikseni.
Harkitse luopumista fluorista. Itse pesen nykyåään ilman hammastahnaa. Huomasin sellaisen erikoisen jutun, että tahnahan on tosi liukasta. Se liukuu pitkin hampaan pintaa ja itse asiassa hankaloittaa hankaavaa vaikutusta. Kun pesen ilman tahnaa, "tunnen" paremmin, mistä kohtaa harjata ja harjaan myös pidempään. Lisäksi en ole vaahtoa suupielistä pursuttava monsteri. Tämä on ongelma tahnan käytössä: se alkaa tursuta suusta ulos, joten lopetat pesemisen, ja ihan liian aikaisin.
Moni vastustaa tahnan käytön lopettamista. Ehkä se on sinullekin ok, mutta tämä nyt kuitenkin yhden tulehduksista kärsineen kokemuksena. Ja viimeksi ei ollut tulehduksia eikä reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö liian kovaa hammasharjaa? Pitäisi olla soft tai extra soft.
Mulla tuli ientulehdus kun aloin käyttää liian pehmeää hammasharjaa. Ikäni käyttänyt kovaa, ja ikenet tottuneet siihen. Ei tullut pehmeällä puhdasta.
Toinen syy tulehdukseen oli, että hammaslääkäri väljensi kahden hampaan väliä, kun oli niin tiukka, että oli vaikea langata. Sama hammaslääkäri suositteli myös niitä hammasväliharjoja. Väljennyksen jälkeen hampaiden väliin jäi aina joka aterian jälkeen jotain, ja lopulta hammasväli tulehtui. Ennemmin, kun oli tiukka väli niin ok, lankaaminen oli vaikeaa, mutta eipä päässyt likaakaan.
Hampaani voivat hyvin niin kauan kunnes kävin kaupungin ostopalveluhammaslääkärillä Coronariassa. Sen jälkeen on ientulehdus vaivannut jatkuvasti. Ties minkä bakteerin niistä välineistä sain. Kauhea neuvominen, miten hampaita pitää hoitaa, ja tässä oli tulos. Ei koskaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika hammaslääkäriltä. Lankaaminen ei ole hyväksi, käytä hammasväliharjaa.
Se ei mahdu läheskään joka hammasväliin
Harjoja on eri kokoisia. Voit kokeilla myös niitä kumitikkuja.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa hammasväliharja ja 2- 3 kertaa päivässä pese hampaat. Itselläni auttoi tuo edellämainittu.
Tosin joillakin on vain" geeneissä" hyvä hammaskalusto. Pari tuttavaani käyvät viidenkin vuoden välein hammaslääkärissä ja ei yhtään reikää tai ientulehdusta. Mussuttavat imelää ahkerasti.
Ientulehdus on käsittääkseni käytännössä jokaisella, joka ei käytä hammasväliharjaa? En tiedä voiko sitä tunnistaa edes helposti, nimittäin yksikään hammaslääkäri ei minulle koskaan ollut tulehduksesta maininnut. Kun aloin käyttää hammasväliharjaa, niin oli aivan selvää, että minulla oli ollut tulehdus. Pari viikkoa kun harjasin hammasvälit päivittäin, niin suu raikastui selkeästi ja kielen pinta kirkastui. Ensimmäisillä kerroilla tuli paljon verta ikenistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammashygienistillä käynti, kuuri Corsodyliä ja hammasväliharjat käyttöön. Lähtee.
Nyt vaan vetäiset sekaisin lasiin ruokasoodat, viinat, corsodylit ja hammaslangat sekä hammasväliharjat ja sekoitat sen EXTRASOFTILLA hammasharjalla ja purskuttelet ja kurlaat kunnolla.
Mammoilta ei ohjeet lopu kesken ja jokainen on enemmän oikeassa kuin kukaan muu.
Sehän onkin parempi olla tekemättä lääkärin ehdottamaa kotihoitoa, saada aika hygienistille jonnekkin 3kk päähän, joka sanoo että käytä hammasväliharjaa ja pehmeää hammasharjaa, ja antaa 50e laskun samoista sanoista mitä täällä on jo ehdotettu.
Hygienistin lääke pitkittyneessä ientulehduksessa on sellainen terävä metallinen koukku, jolla näkymätön hammaskivi lähtee ientaskusta. Niihin toimenpiteessä tapahtuneisiin ienvaurioihin sitten se Corsodyl, ja kuurin jälkeen hampaiden pesu välejä myöten.
20 vuotta kestänyt ientulehdus lähti, eikä tullut takaisin.
Rassasin hammasvälejä niin että kylläpä onkin kipeet :D
Ei mullakaan mene hammasväliharja kaikkiin väleihin. Suuhygienisti testasi kaikki koot ja sanoi, ettei mitenkään mahdu, ja pyysi käyttämään hammaslankaa tiukkiin väleihin.
Oon kyllä purskutellut listerinellä nyt varmmaan kolmena päivänä mutta se ei varmaan ole hyväksi edes
Ku oon just puhdistanu hampaat kunnolla ja tekis mieli syödä muttei sen takia viitti. Oon miettiny et eikö vois olla joku ien ja hammassuoja minkä laittaa ennenku alkaa syömää :D
Itse käytän sähköhammasharjan lisäksi varrellista hammaslankainta JA hammasväliharjaa joka ilta, tulehdukset lakkasi. Lankain pääsee hampaiden väliin ja hammasväliharjalla saa ienrajan puhtaaksi. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan mene hammasväliharja kaikkiin väleihin. Suuhygienisti testasi kaikki koot ja sanoi, ettei mitenkään mahdu, ja pyysi käyttämään hammaslankaa tiukkiin väleihin.
Ei mene mullakaan ja tämä on hammaslääkärin toimestakin todettu, joten lankaan ne välit joihin ei harja sovi. Mikään laki ei määrää, että on käytettävä vain yhtä välinettä. Hammaslangoista paras on sellainen missä lukee tape, floss on liian ohutta ja huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä sylvin ohjeelta kuulostaa..
Sama ongelma.
Tosin arvelen että ehkä raudanpuutekin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika hammaslääkäriltä. Lankaaminen ei ole hyväksi, käytä hammasväliharjaa.
Se ei mahdu läheskään joka hammasväliin
Ootko kokeillut niitä ohuimpia? Ei mullakaan mahdu samakoko kaikkiin.
Mutta sitten jotkut suuvedet tuntuu olevan jotenkin liian voimakkaita ja aiheuttavat kirvelyä