Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydän muljahtelee päivittäin, lisälyöntejä, inhottava vaiva

Vierailija
30.04.2023 |

Nyt melkein muutaman kuukauden ajan on ollut melkeinpä päivittäin inhottavia muljahdusoireita. Muljahdukset/lisälyönnit tuntuvat erityisen paljon iltaisin. Niitä saattaa tulla tunninkin verran.Kun tunnustelen pulssia niin se on tasainen, mutta aina välillä tuntuu jättävän lyönnin väliin. Kävin neljä vuotta sitten holter-testissä ja silloin kardiologi oli kirjoittanut näin: ektooppisesta fokuksesta tuleva eteisrytmi muljahdusoireen aikana. Onkohan voinut tulla joku uusi vaiva sydämeen vai voikohan tuo sama ominaisuus olla nyt jostakin syystä aktivoitunut? Vaihdevuodet alkaneet muutama vuosi sitten. Yritän saada lääkäriajan, mutta julkisella puolella pitkät jonot

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile lisärautaa ja magnesiumia (minulla auttoivat).

.............

Sydänlääkärikin palstalla. Hieno juttu.

Vierailija
42/53 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuota kymmenen vuotta sitten eli en ollut lähelläkään vaihdevuosi-ikää tuolloin. En osaa sanoa, mihin liittyi. Tutkittiin kuvaamalla, tehtiin holter ym ja vaarattomia lisälyöntejä olivat. Kuitenkin niitä oli todella runsaasti. Saattoi olla joka toinen lyönti välillä lisälyönti ja sitä jatkui kuukausia. Sitten ne vaan loppuivat itsestään yhtä yhtä-äkkiä kuin olivat tulleetkin. Mutta itselläni auttoi se, kun kaikki tutkimukset oli tehty ja sydänlääkäri vakuutti ettei niistä kannata välittää.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te vaan "menette" lääkäriin? Ainakaan Helsingissä ei saa aikaa edes terkkariin yleislääkärille jos ei ole jotain akuuttia henkeä uhkaavaa selkeää vaivaa. Joku "muljahtelee omituisesti" saa ne ajanvarauksessa (jos sinne siis on kolme päivää jonotettuaan päässyt läpi) saa ne repimään pelihousunsa, kun "ei meillä tälläisille epämääräisille ole aikoja". 

Vierailija
44/53 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös tuli nuo muljahtelemaan vaihdevuosista. Kärsin niiden takia jonkun aikaa huonoista yöunista, mutta käynti gynekologilla toi avun hormonikorvaushoidon muodossa.

Vierailija
45/53 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala ferritiini on aiheuttanut itselle muljahtelua, ironisesti myös rautalisän syöminen pahentaa vaivaa. Välillä myös raskaan liikunnan jälkeen saattaa hetkellisesti tulla kyseistä vaivaa.

Vierailija
46/53 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute itselläni syynä.

Kun ferritiini nousi yli 50, niin oire poistui.

Vierailija
47/53 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla työterveyttä? Ja jos ei ole, niin yksityisiä lääkäriasemia on olemassa.. Sinne vaan varaamaan aikaa. :-) Itse en edes muista, koska olisin julkisella viimeksi asioinut.

Vierailija
48/53 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee huomattavasti enemmän lisälyötejä kuukautisten aikana tai pari päivää ennen. Tosi ikävä vaiva. Tutkittu on mutta ei ole löytynyt mitään selitystä. Yritän vaan miettiä että hormonit siellä melskaa enkä tälläkään kertaa kuole

Vierailija
49/53 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muilla muljahteluita joka päivä?

Ap

On. Iltaisin pahempia. Olen 35-vuotias nainen, nämä alkoivat 33-vuotiaana äkillisenä stressireaktiona, mutta eivät ole lähteneet pois. On tutkittu, lääkärin neuvot oli lopettaa stressaaminen. En ole siinä vielä onnistunut.

Vierailija
50/53 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te vaan "menette" lääkäriin? Ainakaan Helsingissä ei saa aikaa edes terkkariin yleislääkärille jos ei ole jotain akuuttia henkeä uhkaavaa selkeää vaivaa. Joku "muljahtelee omituisesti" saa ne ajanvarauksessa (jos sinne siis on kolme päivää jonotettuaan päässyt läpi) saa ne repimään pelihousunsa, kun "ei meillä tälläisille epämääräisille ole aikoja". 

Itse kävin työterveyden kautta tätä tutkituttamassa. Kaikille se ei toki ole mahdollista. Mulla on myös työpaikan kautta sairasvakuutus yksityiselle, omavastuu 25%.

Vierailija
51/53 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänoireita, tykyttämistä ja rytmihäiriötä, voi esiintyä vaihdevuosista johtuvanakin. Myös stressi, ravitsemus, uni yms. asiat vaikuttavat sydämeen. Ja kun kerran on todettu häiriötä jo ennestään, niin tottahan ne voivat pahentua em. syistä.

Vierailija
52/53 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa tää olikin vanha ketju. No, samapa tuo, mukava tietää, että tämä on näinkin yleistä, eikä sinänsä aihetta huoleen ole. Pelkkä inhottava vaiva, joka näköjään vaan täytyy sietää.

Vierailija
53/53 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samanlaista vaivaa ollut vuosikymmenet ja on kertaalleen sydän ultrattu. Ei poikkeavuuksia, kardiologi oli sitä mieltä että kyseessä on hermoston epätasapainotila mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. Välillä siis jokapäivä runsaasti lisälyöntejä ja välillä ei ollenkaan. Kertaalleen tuli sellainenkin päivä että n. joka neljäs lyönti oli lisälyönti. Lääkärissä silloin kävin ja otettiin sydänfilmi vaan kaikki oli silloinkin ok. 

Sain aiemmin beetasalpaajalääkityksen (bisoprolol), joka rauhoittanut tilannetta jonkin verran vaan vieläkin välillä tulee päiviä jolloin on runsaasti lisälyöntejä. Kaipa kyseessä on vain taipumus ja niihin pitää yrittää tottua vaikka hyvinkin inhottavia ovat. Luultavasti samanlaista siis sinullakin jos sydäntä jo lähivuosina tutkittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi