Kannattaako maksaa yrittäjänä eläkemaksuja?
Mulla on sivutoiminen yritys ja voisin kikkailemalla välttää yrittäjän eläkemaksut. Mutta kannattaako niitä käytännössä maksaa?
Saako siitä merkittävää eläkekertymää ja montako vuotta on maksettava että hyötyä tulee? Entä sairastuminen ja sairaseläkke, saisiko lisäturvaa?
Summa on kuitenkin aika iso, 150-250e kuussa sivutoimiselle yrittäjälle.
Kommentit (39)
Kysytkö nopean vai hitaan palkitsevuuden perusteella?
Jos tähtää takuueläkkeeseen, maksuja ei kannata maksaa. Jos eläkekertymä on joka tapauksessa sen yli esimerkiksi tehdyn palkkatyön johdosta, maksut ovat ok. Vähän niin kuin vakuutus pitkän elämän varalta.
Perustaako joku vielä yrityksen Suomeen, kun vaikkapa Portugalissa se on helvetin paljon halvempaa ja helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
Perustaako joku vielä yrityksen Suomeen, kun vaikkapa Portugalissa se on helvetin paljon halvempaa ja helpompaa?
Ei tarvitse Portugaliin asti mennä, jo Etelä-Helsingissä on paljon halvempaa ja helpompaa.
Mielenkiintoinen tämä työtulon määritelmä käsityötaiteen alalla, jossa tuo työtulon määritelmäkin on täysin epärelevantti. Sama kuin yrittäisin tehdä palkoilla Pentikille tätä täysin omaa juttuani, jota ei voisi koskaan brändätä Pentikiksi. No, saadaan Ilmarisen kanssa vielä kipakat keskustelut. YEL muodostunee tulevaisuudessakin täysin hattuvakiolla.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaisin fyysiseen kultaan.
Meinaan siihen ei pure inflaatio, eikä romahtava talous tai osakemarkkinat. Koronnousu on kullan arvon vastalääke, joo, mutta koska sodat, talouskriisit, valuutta- ja pankkikriisit sekä inflaatio ajavat kullan hintaa ylöspäin, se kuittaantuu hyvin niillä.
Ja huom. vain fyysinen kulta, ei etf. Niihinkin vivutettu 500-kertaisesti olemassa olevan kullan määrä maailmassa, joten kunnon kriisissä niiden arvo voi romahtaa. Kultaa myös vuokrataan. Mihinköhän tarkoitukseen 🤔
Olisiko siihen, kun etf-rahasto haluaa osoittaa palkkaamilleen tarkastajille, että omistettu kulta vastaa asiakkaille luvattua omistuksen määrää?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä portugalilaisella yrityksellä tekee?
Tämän oli joku viisas laskenutkin, eli yrittäjäeläkemaksua kannattaa tämänhetkisellä pajatsokertoimella maksaa ainoastaan, jos elät yli 92-vuotiaaksi. Maksetuista yel-maksuista saa takaisin omansa siinä jossain yli 90-vuotiaana. Eli jos olet oikein pitkäikäistä sukua, ehkä kannattaa maksaa. Jos taas uskot kuolevasi lähempänä keskimääräistä elinajanodotetta, rahasi menevät enimmäkseen omalta kannaltasi kankkulan kaivoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yritystoiminta on pienimuotoista, ei eläkemaksuills saa takuueläkkeen ylittävää eläkettä kertymään.
Itse olen pyörittänyt 20v 100 -150 000€ liikevaihdolla minun ja vaimon nimissä yritystä. Nyt 5- kymppisenä minulla on vajaa tonni kertymää, vaimolla vähän vähemmän, kun oli paljon äitiyslomalla, minulla muutama vuosi kokoaikaista palkkatyötä ennen yritystoimintaa.
Sehän on pakollinen nykyään jos on tuloa yli 8000 /v
Miksi minun veronmaksajana pitäisi kustantaa takuueläke yrittäjille, jotka eivät viitsi maksaa eläkemaksuja. Monet palkansaajat saavat tehdä melkoisen määrän työvuosia ennen kuin ovat kartuttaneet itselleen takuueläkkeen verran työeläkettä. Se yrittäjän eläkemaksun maksaminen tuo turvaa yrittäjälle jos hän vaikka sairastuu eikä pysty tekemään työtä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän oli joku viisas laskenutkin, eli yrittäjäeläkemaksua kannattaa tämänhetkisellä pajatsokertoimella maksaa ainoastaan, jos elät yli 92-vuotiaaksi. Maksetuista yel-maksuista saa takaisin omansa siinä jossain yli 90-vuotiaana. Eli jos olet oikein pitkäikäistä sukua, ehkä kannattaa maksaa. Jos taas uskot kuolevasi lähempänä keskimääräistä elinajanodotetta, rahasi menevät enimmäkseen omalta kannaltasi kankkulan kaivoon.
Nyt varmaan ymmärrät miksi nykyiset työntekijät maksavat nykyisiä eläkkeitä, eikä omiaan?
Ei todellakaan kannata. Voit laittaa rahat tuottamaan ja minimieläkkeen saavat kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yritystoiminta on pienimuotoista, ei eläkemaksuills saa takuueläkkeen ylittävää eläkettä kertymään.
Itse olen pyörittänyt 20v 100 -150 000€ liikevaihdolla minun ja vaimon nimissä yritystä. Nyt 5- kymppisenä minulla on vajaa tonni kertymää, vaimolla vähän vähemmän, kun oli paljon äitiyslomalla, minulla muutama vuosi kokoaikaista palkkatyötä ennen yritystoimintaa.
Sehän on pakollinen nykyään jos on tuloa yli 8000 /v
Miksi minun veronmaksajana pitäisi kustantaa takuueläke yrittäjille, jotka eivät viitsi maksaa eläkemaksuja. Monet palkansaajat saavat tehdä melkoisen määrän työvuosia ennen kuin ovat kartuttaneet itselleen takuueläkkeen verran työeläkettä. Se yrittäjän eläkemaksun maksaminen tuo turvaa yrittäjälle jos hän vaikka sairastuu eikä pysty tekemään työtä.
Sen takia, että maksan yrittäjänä niitä veroja enemmän kuin sinä.
Alle 50-vuotiaiden on turhaa maksaa eläkemaksuja, koska eivät tule saamaan niitä ikinä takaisin. Ne menevät tällä hetkellä nykyisille eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt varmaan ymmärrät miksi nykyiset työntekijät maksavat nykyisiä eläkkeitä, eikä omiaan?
Minä kyllä tiedän miten suomalainen eläkejärjestelmä rahoitetaan. Itse en pidä suurimpana ongelmana sukupolvien välistä epäreiluutta maksujen määrässä, vaan sijoitetun pääoman umpisurkeaa tuottoa. Suomessa on valtava määrä eläkeyhtiöitä pienessä maassa. Jokaisessa pöhöttynyt ja törkeän ylipalkattu henkilöstö, tuotot huonommat kuin säästötilillä ja kansa maksaa neljänneksen joka tilistään, eikä ketään näytä edes harmittavan.
Suomen eläkejärjestelmä ei vaan oikein taivu niiden 200 000 itsensätyöllistäjän tarpeisiin. Mielestäni näille se takuueläke kuuluu jos kenelle, kun ovat kuitenkin olleet kortistosta pois.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen tämä työtulon määritelmä käsityötaiteen alalla, jossa tuo työtulon määritelmäkin on täysin epärelevantti. Sama kuin yrittäisin tehdä palkoilla Pentikille tätä täysin omaa juttuani, jota ei voisi koskaan brändätä Pentikiksi. No, saadaan Ilmarisen kanssa vielä kipakat keskustelut. YEL muodostunee tulevaisuudessakin täysin hattuvakiolla.
Teen uniikkia kamaani minimi-yelillä 2200e/kk netto. Mikä olisi sopiva YEL, että yrittäminen vielä kannattaisi, versus että tekisin toiselle brändille nimettömänä palkkaduunarina bulkkia valmiilla suunnitelmilla ja malleilla?
Tietenkin näen, ja saan eläkettä melkein tuplasti mitä työeläkkeestä kertyy. En ollut varsinaisesti yrittäjänä sivutoimisesti vaan perheyrityksessämme tein töitä palkkatyön ohella ja mieheni maksoi minusta eläkemaksuja. 28 vuotta tehtiin niin.