Kannattaako maksaa yrittäjänä eläkemaksuja?
Mulla on sivutoiminen yritys ja voisin kikkailemalla välttää yrittäjän eläkemaksut. Mutta kannattaako niitä käytännössä maksaa?
Saako siitä merkittävää eläkekertymää ja montako vuotta on maksettava että hyötyä tulee? Entä sairastuminen ja sairaseläkke, saisiko lisäturvaa?
Summa on kuitenkin aika iso, 150-250e kuussa sivutoimiselle yrittäjälle.
Kommentit (39)
eläkekertymä on nolla jos et maksa maksuja.
Saatko palkkatyöstäsi normaalin palkan ja kertymän?
Vierailija kirjoitti:
Saatko palkkatyöstäsi normaalin palkan ja kertymän?
Saan. Sitä mietinkin että tuleeko mitään etua että maksan myös yrittäjänä.
Jos yritystoiminta on pienimuotoista, ei eläkemaksuills saa takuueläkkeen ylittävää eläkettä kertymään.
Itse olen pyörittänyt 20v 100 -150 000€ liikevaihdolla minun ja vaimon nimissä yritystä. Nyt 5- kymppisenä minulla on vajaa tonni kertymää, vaimolla vähän vähemmän, kun oli paljon äitiyslomalla, minulla muutama vuosi kokoaikaista palkkatyötä ennen yritystoimintaa.
Ihan yksi vedätys taas tuo lakisääteinen eläkemaksu. Sidottu siihen tekeekö työtä firmalle, eikä edes firman tulokseen.
Aikoohan kokoomus poistaa sen tällä vaalikaudella?
Vierailija kirjoitti:
Jos yritystoiminta on pienimuotoista, ei eläkemaksuills saa takuueläkkeen ylittävää eläkettä kertymään.
Itse olen pyörittänyt 20v 100 -150 000€ liikevaihdolla minun ja vaimon nimissä yritystä. Nyt 5- kymppisenä minulla on vajaa tonni kertymää, vaimolla vähän vähemmän, kun oli paljon äitiyslomalla, minulla muutama vuosi kokoaikaista palkkatyötä ennen yritystoimintaa.
Sehän on pakollinen nykyään jos on tuloa yli 8000 /v
Kaverin isä teki 40 vuoden työuran firmassaan ja maksoi minimi eläkemaksuja. Saa nyt suunnilleen takuueläkkeen verran eläkettä eli noin tonnin bruttona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sidottu tulokseen. Pitää maksaa jos tekee Työtä yritykselle sen verran että saisi laskennallisesti tämän summan jos tekisi työtä ulkopuoliselle. Firma voi tuottaa vaikka 5e mutta jos teet työtä tuon verran sun pitää maksaa.
Mulla liikevaihto 250 000€ ja maksan eläkemaksuja 26 000€ mukaan eli noin 6000€ vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sidottu tulokseen. Pitää maksaa jos tekee Työtä yritykselle sen verran että saisi laskennallisesti tämän summan jos tekisi työtä ulkopuoliselle. Firma voi tuottaa vaikka 5e mutta jos teet työtä tuon verran sun pitää maksaa.
Ei ole tietenkään tulokseen, vaan tuloon kuten tuossa lukee, mutta jos ei ole muuta kuin se yritys jolla kuitenkin liikevaihtoa jonkin verran niin millä sitä osoittaa elävänsä.
Mitäpä turhia makselet. Veronmaksajat maksavat puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla liikevaihto 250 000€ ja maksan eläkemaksuja 26 000€ mukaan eli noin 6000€ vuodessa.
Eli teet ns. työtä sen 26 000e verran vuodessa? Miten se todistetaan viranomaisille? Maksatko itsellesi palkkaa tuon verran?
Itse en maksa palkkaa lainkaan firmasta, enkä ole maksanut myöskään noita maksuja. Perustelen sillä että olen palkkatyössä muualla ja en tee firmaan työtunteja kuin muutamia vuodessa vaikka liikevaihto on todella korkea.
Vierailija kirjoitti:
Itse en maksa palkkaa lainkaan firmasta, enkä ole maksanut myöskään noita maksuja. Perustelen sillä että olen palkkatyössä muualla ja en tee firmaan työtunteja kuin muutamia vuodessa vaikka liikevaihto on todella korkea.
Voittajan vastaus.
Ehdottomasti kannattaa maksaa. Monet pihistelevät eivätkä maksa ja sitten itkevät eläkkeen pienuutta. Itse olen yrittäjäpuolisoni kanssa maksanut koko ajan eläkemaksuja ja olen ollut vielä ansiotyössä koko ajan. Nyt olen eläkkeellä ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti.
Kannatta Mielummin sijoittaa tuo summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tietenkään tulokseen, vaan tuloon kuten tuossa lukee, mutta jos ei ole muuta kuin se yritys jolla kuitenkin liikevaihtoa jonkin verran niin millä sitä osoittaa elävänsä.
Ei ole sidottu tuloonkan, vaan menee juuri noin kuin aiemmassa kommentissa selitettiin. Kannattaa ottaaa muutenkin huomioon läpi mennyt YEL-uudistus, jonka myötä tähän tullaan puuttumaan nykyistä huomattavasti tiukemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa maksaa. Monet pihistelevät eivätkä maksa ja sitten itkevät eläkkeen pienuutta. Itse olen yrittäjäpuolisoni kanssa maksanut koko ajan eläkemaksuja ja olen ollut vielä ansiotyössä koko ajan. Nyt olen eläkkeellä ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti.
Näetkö jostain erittelyn mikä osa eläkkeestäsi koostuu (palkkatyön)työeläkkeestä ja mikä yrittäjän eläkemaksuista? Kiinnostaisi tietää.
Ja kuinka monta vuotta olit yrittäjänä sivutoimisesti?
Ehdottomasti ei kannata maksaa. Laita vaikka yksityiseen eläkevakuutukseen ne rahat, siellä ne kasvavat ja jos satut kuolemaan ennen eläkeikää, rahat saa sieltä ulos. Joka tapauksessa ne ovat omia rahojasi, eikä eläkeyhtiö voi niiden maksua siirtää elinaikakertoimien eikä muiden vedätyskikkojen avulla hamaan hautaasi asti.
Itse en maksaisi, jos pystyisin välttämään.