Päästätkö itsesi tuntemaan nälkää aterioiden välillä?
On hyväksi terveydelle tuntea nälkää. Ihmisen pitäisi pitää aterioiden välillä 4-5 tunnin tauot.
Kommentit (56)
Kyllä. Ainoa vaan, että kädet ja jalat alkavat silloin täristä ja ajatus ei yhtään kulje. Helposti kaatuu esim. liukuportaissa kun alkaa huimata.
Olen normaalipainoinen.
Älä nyt hulluja. Länsimainen ihminen on opetettu siihen, että nälkä on sairaus. Heti kun vähänkin tuntee, että nyt se on ehkä tulossa, niin minimissään haetaan sändäri äkkiä Ärrältä ennen kuin hypätään lähijunaan ja kotiin syömään toinen lämmin ateria. Siis toinen lämmin ateria aikuiselle toimistotyötä tekevälle, joka ei tietenkään edes työssään kuluta mitään. Päivällisen jälkeen hetki lepäillään sohvalla niin hirveän raskaan työpäivän jälkeen ja sitten aletaan laittamaan iltapalaa. Kun iltapala on syöty, mennään katsomaan telkkaria. Mainoskatkolla kuitenkin haetaan voikkuleipä tai kaksi, että jaksaa varmasti nukkua koko yön. Nälkä kun on sairaus. Sitä tarvitsee lääkitä.
Harvemmin odotan nälkään asti, silloin tulee syötyä liikaa ja sitten tulee huono olo. Orastava nälän tunne on kyllä useimmiten ennen ruokailua.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin odotan nälkään asti, silloin tulee syötyä liikaa ja sitten tulee huono olo. Orastava nälän tunne on kyllä useimmiten ennen ruokailua.
Tulee syötyä liikaa? Missä itsekuri? Kyllä se lautanen pitää osata aikuisen ihmisen rakentaa siinä kovemmassakin nälässä ja tajuta, että nälkä itse asiassa helpottaa aika pienestäkin ruokamäärästä, kun ihan hetken jaksaa odottaa.
Syön nykyään kerran päivässä mutta tarpeeksi ja kunnolla.
Siirtyminen kolmesta yhteen ateriaan oli vähän liian raju, mutta parissa viikossa totuin tähän ja ei tästä ole enää paluuta.
Mahavaivat loppuivat.
Pitkä ruokailuväli lisää ruokahalua, vaikkei sinänsä olekaan nälkä, ja ruoka maistuu paremmin ja siitä nauttii enemmän.
Lisäksi voin nykyään syödä joka aterialla kylläisyyteen asti. Näin lyhyenä ihmisenä lihoisin suunnattomasti, jos vetäisin useamman kerran päivässä itseni kylläiseksi.
Suositukset syödä hyvin tiiviisti ja kellon mukaan nälän ja ylensyönnin välttämiseksi tuntuvat aika epätoivoisilta puheenvuoroilta. Näläntunne on normaali tuntemus, jota ei pitäisi sammuttaa tuntemattomaksi ja tuntumattomaksi pahaksi. Kehon ravinnontarveviestin kokeminen on luonnollista. Tapahtuu kyllä - ei tarvitse pelätä omaa tai omaisen nälkäkuolemaa.
Tämä koskee tietenkin perusterveitä ja riittävästi syömään kykeneviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hämmennyin kysymyksestä. Luulin että ihmiset näin niinkuin yleisesti syövät kun heillä on nälkä, eikä huvikseen. Lie olin väärässä...
Älä ole naiivi. Ihmiset syövät mielitekoihin, tunteisiin, siksi koska tarjotaan yms
Varmaan poikkeustapauksissa toki joo, mutta kysymyshän lie oli ns normipäivistä. Ei jostain kyläilystä tai joululounaasta.
Syövät tylsyyteen, tottumuksesta jne
Oletkohan yksi tuttuni joka aina hämmentyy suuresti eikä voi käsittää jos jossain joku tekee toisin kuin hän. Aivan ihmeellistä että joku voisi syödä muuten kuin nälkään! Huoh
Siksi ihmiset ovat niin lihavia, koska ovat vieraantuneet nälän tunteesta. Kuvitellaan että heti joku häiriö jos ei pelkää nälkää. Olkaa läskejä sitten.
Työpäivinä nälkä tulee väkisinkin taukojen välillä, väli 2h, vaikka joka tauolla syön jotakin. Hoikka keski-ikäinen olen.
En tietenkään. Olen lihaksikas mies.
Kun naisille tulee nälkä ovat ne raivonneet jo sen verensokerin laskun takia monta kertaa!
Vierailija kirjoitti:
Kun naisille tulee nälkä ovat ne raivonneet jo sen verensokerin laskun takia monta kertaa!
Ei se siitä ole kiinni. Sinä aiheutat sen raivon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hämmennyin kysymyksestä. Luulin että ihmiset näin niinkuin yleisesti syövät kun heillä on nälkä, eikä huvikseen. Lie olin väärässä...
Jestas sun suomen kielen taitoasi. Lie olin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas sun suomen kielen taitoasi. Lie olin
Täydellistä, oikeaa suomea, ei tosin kirjakieltä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee syötyä liikaa? Missä itsekuri? Kyllä se lautanen pitää osata aikuisen ihmisen rakentaa siinä kovemmassakin nälässä ja tajuta, että nälkä itse asiassa helpottaa aika pienestäkin ruokamäärästä, kun ihan hetken jaksaa odottaa.
VMP. Mitä te oikein kuvittelette nälän kaikilla olevan, että vähän kurnii mahassa? Voin kertoa että esimerkiksi se heikotus, huimaus, raajojen voimattomuuden tunne ja päänsärky ei lähde koko päivänä mihinkään, vaikka kuin söisi, jos ne eli nälkä ehti tulla.
-eri
Jos syön hiilariruokaa niin aterioiden välillä on pakko olla nälissään, muuten lihoo. Keto-dieetillä pystyn syömään vaikka vain yhden aterian päivässä eikä nälkää ole missään vaiheessa.
Varmaan yhtä hyödyllistä kuin pökäleen pinnistely sisällä vaikka on hätä.
Mieheni painaa 140 kg ja syö vain kaksi kertaa päivässä. Odottaa, että tulee kova nälkä, ja tämän jälkeen vetää napaansa järjettömät määrät ruokaa. Eli harva ruokailuväli ja näläntunteen odottaminen ei liity mitenkään hoikkuuteen tai edes normaalipainoon.