Mahdollisimman stressitön ja mukava työ - suosituksia?
Olen ollut viime vuodet hyllyttäjänä ja tykännyt työstä todella paljon. On saanut tehdä omassa tahdissa (olen tosin ripeä) ja yleensä joko yksin tai mukavan työkaverin kanssa. Yksinkertaista duunia, ei stressiä. Valitettavasti joudun pitämään taukoa käden jatkuvan kipuilun takia ja mietin tässä jos vaikka lähtisi kokeilemaan jotain muuta.
Olen opiskellut yliopistossa useampaa alaa, mutta stressinsietokykyni on huomattavan alhainen, joten tutkintoa en ole saanut valmiiksi, enkä usko koskaan valmistuvanikaan, sillä en keksi mihin stressittömään työhön tutkinnollani pääsisin. Duunarihommia siis, tai muuta stressitöntä.
Työ saa sisältää ihmiskontakteja, mutta esim. myyntityö nyt on tietenkin aivan liian stressaavaa. En siis kärsi sosiaalisten tilanteitten pelosta, mutta kaikki stressaava kanssakäyminen on liikaa.
Vinkkejä?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Lukion opettaja.
Helpot hommat huippulukiossa koska hikipinko-opiskelijat, lyhyet työpäivät, pitkät lomat ja 4500 e / kk. Kohta palkka nousee parisataa tuosta
Ainoa hankaluus on päästä virkaan. Hirveä kisa.
Lukion lehtoreilla on kyllä kissan päivät.
Mutta kestäisikö aloittajan käsi sitä kalvojen jatkuvaa vaihtamista?
Varastolle trukilla hyllyttämään tai keräilemään tilauksia. Riippuen millä tavoin käsi kestää minkälaista rasitusta. Yleensä saa tehdä omissa oloissa ja joissakin paikoissa kuunnella musiikkia/äänikirjoja työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkia työtehtäviä voi tehdä stressaantuneena tai rennosti. Riippuu tekijän persoonasta, työpaikan kulttuurista, esihenkilön vaativuudesta, työkavereista ja mahdollisista asiakkaista tai muista kontakteista.
Mulle tuli mieleen aulapalvelut, elokuvateatterit, kirjasto. Onko sellaisia yliopisto-opintoja, jotka avaisivat ovia jonnekin avustaviin tehtäviin?
Hah hah! Oletko työskennellyt esimerkiksi päiväkodin keittiössä tai vaikka siivoojana?
Vierailija kirjoitti:
Jos käsi kestää niin jokin tehdastyö esim pakkaamossa voisi olla stressitön. Itsekin olin kesätöissä Orionin tehtaalla, mutta fyysisesti voi olla raskasta.
Pakkaamo, mikä on käytännössä käsityötä? Käsivaivaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkia työtehtäviä voi tehdä stressaantuneena tai rennosti. Riippuu tekijän persoonasta, työpaikan kulttuurista, esihenkilön vaativuudesta, työkavereista ja mahdollisista asiakkaista tai muista kontakteista.
Mulle tuli mieleen aulapalvelut, elokuvateatterit, kirjasto. Onko sellaisia yliopisto-opintoja, jotka avaisivat ovia jonnekin avustaviin tehtäviin?
Hah hah! Oletko työskennellyt esimerkiksi päiväkodin keittiössä tai vaikka siivoojana?
Mun viimeisin laitoshuoltajan työpätkäni oli täysin stressitöntä puuhastelua. On niissä hommissaa stressiäkin ollut, riippuu täysin työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion opettaja.
Helpot hommat huippulukiossa koska hikipinko-opiskelijat, lyhyet työpäivät, pitkät lomat ja 4500 e / kk. Kohta palkka nousee parisataa tuosta
Ainoa hankaluus on päästä virkaan. Hirveä kisa.Lukion lehtoreilla on kyllä kissan päivät.
Mutta kestäisikö aloittajan käsi sitä kalvojen jatkuvaa vaihtamista?
Aloittaja vois pyörittää vaan muumivideoita, niinku meidän ruotsin ope teki tunneilla. På svenska.
Musiikkiopistoon opettajaksi! Jotain 5.000 tuntia työtä vähintään ennen sitä. Kukaan ei arvosta etkä saa juuri minkäänlaista palkkaakaan. Lapset ovat toki kivoja kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vakituinen päivätyö, mutta sen lisäksi treidaan eli ostan osakkeita halvalla ja myyn kalliilla. Siinä ei tarvitse kohdata kuin se oma läppäri.
Tienaan treidaamalla noin 300 euroa viikossa bruttona. Eli noin 1200 euroa kuussa. Verojen jälkeen käteen jää noin 900 euroa kuussa. Mun mielestä hyvin kun on kuitenkin iltojen harrastus.
Miten suuri summa sulla on kiinni tässä harrastuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhdy kirjallisuuden suomentajiksi. Töitä riittää.
Kauno- vai tietokirjallisuutta? Tehdäänkö tuota yrittäjänä vai jonkun työnantajan palveluksessa? Jos yrittäjänä, miten ja minne työt kaupitellaan? En osaa myydä yhtään mitään.
Minä suomennan enimmäkseen kaunokirjallisuutta freelancerina. Kustantamoihin voi lähettää käännösnäytteen, ja tarjoavat sitten jotain kirjaa suomennettavaksesi, jos osoittaudut hyväksi. Työ on urakkaluontoista, ja sillä tulee toimeen hyvin. Tosin olen ollut alalla kauan. Tällä hetkellä kalenterissani on tilauksia loppuvuoteen 2025 saakka. YEL-vakuutus pitää ottaa, ja sitten kun on tarpeeksi näyttöä, voi hakea kirjasto- ja taiteilija-apurahaa. Lainauskorvauksia tulee vuodessa max. 30.000e.
Minkälaista palkkaa kaunokirjallisuuden kääntämisestä maksetaan?
Työ jossain museossa, en kyllä osaa sanoa minkälaiset pääsyvaatimukset noihin on.
Vierailija kirjoitti:
Huh anteeksi, nyt tuli kyllä väärään ketjuun. Tai no toisaalta ehkä joku mehiläistenhoitaja voisi olla stressitön työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vakituinen päivätyö, mutta sen lisäksi treidaan eli ostan osakkeita halvalla ja myyn kalliilla. Siinä ei tarvitse kohdata kuin se oma läppäri.
Tienaan treidaamalla noin 300 euroa viikossa bruttona. Eli noin 1200 euroa kuussa. Verojen jälkeen käteen jää noin 900 euroa kuussa. Mun mielestä hyvin kun on kuitenkin iltojen harrastus.
Sanotaanko näin että myytierä on yleensä noin 5000 euroa. Oli olen ostanut viikossa myymäni osakkeet noin 4700 eurolla ja myyn ne noin 5000 eurolla. Voiton sijoitan uudelleen ostamalla hintakuopassa olevia osakkeita , jolloin salkun arvo kasvaa koko ajan. Ja lisäksi saan osinkotuotot. Salkkuni on hajautettu ja omistukseni ovat suomalaisia, saksalaisia ja yhdysvaltalaisia yhtiöitä.
Salkun kokonaisarvo on nyt noin 50000. Mutta haluan rohkaista kaikkia. Aloitin sijoittamisen nollasta omilla säästöillä avioeron jälkeen kun halusin näyttää itselleni että kolmen lapsen yh-äiti ei ole tyhmä.
Henkilökohtaisen avustajan töistä osa on sellaisia paikkoja, jossa ei kädet väsy eikä muutenkaan stressiä tule. Itse olen ollut mm. näkövammaisen avustajana opiskeluissa yliopistolla. Yhtä henkilöä avustin eri harrastuksissa mm. uimahallissa. Sitten on tosi hoidollisia paikkoja, joissa vastuu ja rasitus on eri luokkaa.
Oisko rakennusmestari? ei tartte muuta tehdä ku päristellä työmaasta toiseen pitkin päivää firman pick-up truckilla ja vähän jutella joutavia duunareitten kanssa kahvitellessa. Jonkun isomman autokorjaamon esimies voi myös olla ihan rentoa, niitä autoja ei tartte ite rempata. Suurin osa työajasta menee netin selailuun.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden saneluiden kirjoittaja. Osa kavereista teki tätä opiskeluaikana (ei tarvitse mitään terveydenhoitoalan kokemusta tai koulutusta) ja kuulosti aika leppoisalta.
Eipä taida olla enää tätä työtä, sillä lääkärit tuijottavat ruutua ja naputtavat kahdella sormella tietoja koneelle. Purin itsekin saneluja yo-kirjoitusten jälkeen 1990-luvun alussa ja oli todella yksinkertaista ja leppoisaa työtä, sanasto tuli nopeasti tutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko näin että myytierä on yleensä noin 5000 euroa. Oli olen ostanut viikossa myymäni osakkeet noin 4700 eurolla ja myyn ne noin 5000 eurolla. Voiton sijoitan uudelleen ostamalla hintakuopassa olevia osakkeita , jolloin salkun arvo kasvaa koko ajan. Ja lisäksi saan osinkotuotot. Salkkuni on hajautettu ja omistukseni ovat suomalaisia, saksalaisia ja yhdysvaltalaisia yhtiöitä.
Salkun kokonaisarvo on nyt noin 50000. Mutta haluan rohkaista kaikkia. Aloitin sijoittamisen nollasta omilla säästöillä avioeron jälkeen kun halusin näyttää itselleni että kolmen lapsen yh-äiti ei ole tyhmä.
Hienoa!
Ei esim. kirjallisuudensuomentajan pidä olla yrittäjä, minäkään en ole. Ihan verokortilla mennään, ja ainoa byrokratia on kerätä veroilmoitukseen kuitit tulonhankkimisvähennyksistä, kuten ammattikirjallisuuden ja omien työvälineiden hankkimisesta. Työtä voi tehdä kirja kerrallaan kotona. Mutta jotain täytyy tietenkin osata: mieluusti jotain muuta kieltä kuin englantia. Lukeneisuutta täytyy olla, ja kielentajua. Monet aloittavat lasten- ja nuortenkirjallisuuden suomentamisesta.