Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi, kun en kunnioita puolisoani

Vierailija
29.04.2023 |

En tiedä voiko tästä syyttää miestäni, vai minua ja kriteereitäni, mutta huomaan että yhä enenevässä määrin näen miehessäni vain asioita, tapoja ja piirteitä, joita en todellakaan arvosta.

On todella vaikeaa käyttäytyä kovin kunnioittavasti (halveksuntani ja ärtymykseni varmasti näkyy, ja välillä kuuluukin ihan selvin sanoin) koska mies ei käyttäydy, kuten odottaisin nelikymppisen miehen käyttäytyvän.

Hän sluibailee kotitöistä, kannan kotitöistä ja ulkotöistä päävastuun. Ja lapsista tietenkin. Monesti joudun myös siivoamaan miehen jälkiä. Tiedän, nyt saan kuulla että "oma syy, miksi siivoan ne, kai mies saa olla kotonaan miten haluaa..." Mutta oikeastiko pitää hyväksyä se, että 4-kymppinen mies jättää olohuoneen sohvalle tyhjät karkkipussit ja kaljatölkit, kun on illalla katsellut elokuvaa yömyöhään? Ja turha kuvitella, että ne siitä häviäisivät aamulla, olen testannut ja pisimmillään katselin niitä roskia ja tölkkejä 1,5 viikkoa, eikä mies havahtunut viemään niitä sittenkään roskiin, ennenkuin KÄSKIN. Vaatteensa ovat aina lattialla, vaikka olen tuonut tuolia ja ruuvannut naulakoita vaatekasojen viereen, jne.

Olen ihan selvin sanoin pyytänyt apua kotitöihin ja puhunut kuinka tämä nykyinen työnjako aiheuttaa ärtymystä. Mies joko ärsyyntyy ja taantuu lapseksi "hitto en tee sit tätäkään vähää!", tai sitten kuuntelee hiljaa, myöntää ettei tee paljoa, sanoo että "hyvä kun kerroit" ja ryhdistäytyy ehkä pariksi päiväksi, kunnes taas...

Joudun myös ohjeistamaan miestä alkeellisissakin käytöstavoissa. Jopa tervehtiminen ja kiitokset kylästä lähdettäessä on täytynyt opettaa, ja meinaavat vieläkin unohtua välillä. Ei osannut myöskään esittää osanottoja, kun sukulaisensa puhelimitse kertoi miehensä kuolleen ja kutsui hautajaisiin. Oli vaan hiljaa ja murahteli jotain epäselvää siitä että ei ehditä tulla hautajaisiin kun on muuta menoa. (voi kuinka häpesin vieressä ja yritin turhaan viittilöidä että esitä nyt edes osanotto leskelle!) jne.

Joo joo, olen itse puolisoni valinnut, mutta siitä on 25 vuotta. Silloin ehkä olimme samalla tasolla (15-vuotiaina) mutta nykyään....

Ja niin, on miehessä hyviäkin puolia. Käy töissä, halailee ja haluaa minua (tosin minä en kaipaa halailua yhtään enkä halua häntä enää ollenkaan, osaksi juuri tämän vuoksi etten kunnioita häntä, mutta onhan tämäkin sanottava miehelle hyväksi puoleksi.. Moni ainakin muistuttaa minua kuinka hienoa tämän miehen halailun pitäisi olla ja minun pitäisi tätä arvostaa... No, yritän... )

Eli kysymykseni on; miten oppia kunnioittamaan ja arvostamaan toista?

Erota en haluaisi. Haluaisin että mies muuttuisi ja aikuistuisi, ja voisimme elää tasavertaisina kumppaneina elämämme loppuun asti. Haluaisin kunnioittaa puolisoani. Miten sen teen, neuvoja??

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka vain, kuten ennenkin, eli otat vastaan hänen rahansa ja elät hänen kustannuksellaan. Voit käyttää omat rahasi itseesi, koska miehesi maksaa kaikki pakolliset maksut teidän taloudessanne.

Vierailija
2/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kunnioita häntä tekojen perusteella vaan sillä perusteella, että hän on sinun miehesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka vain, kuten ennenkin, eli otat vastaan hänen rahansa ja elät hänen kustannuksellaan. Voit käyttää omat rahasi itseesi, koska miehesi maksaa kaikki pakolliset maksut teidän taloudessanne.

Mitä helkkaria, ei todellakaan maksa. Ehkä teillä tehdään niin, mutta älä yleistä.

Minäkin käyn töissä ja maksan puolet kaikesta yhteisistä ja lasten kuluista, ja kaikki omat kuluni maksan tietysti itse, autoni mukaan lukien.

Ap

Vierailija
4/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kunnioita häntä tekojen perusteella vaan sillä perusteella, että hän on sinun miehesi.

Hienolta kuulostava ohje, mutta miten tämä käytännön tasolla, tässä jokapäiväisessä arjessa, tehdään?

Ap

Vierailija
5/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siibävaiheessa, kun kunnioitus menee ja tilalle tulee halveksunta, niin suhde on taputeltu. Kaikenlaisesta muusta vielä selviää, mutta noita ei voi parantaa enää. Valitan.

Vierailija
6/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelet miestä kuin lasta ja odotat että hän aikuistuu. Tässäpä se ongelma onkin.

Vierailija
7/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siibävaiheessa, kun kunnioitus menee ja tilalle tulee halveksunta, niin suhde on taputeltu. Kaikenlaisesta muusta vielä selviää, mutta noita ei voi parantaa enää. Valitan.

Tämä. Ja aivan naivi ajatus ap:ltä että toivoisi miehen muuttuvan. Teksti oli uskottavaa siihen asti, mutta taisikin olla trolli.

Vierailija
8/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtelet miestä kuin lasta ja odotat että hän aikuistuu. Tässäpä se ongelma onkin.

No selvennä nyt vähän.

Tarkoitatko siis, että minun pitäisi pitää vain suu supussa, kun hän jättää roskat ympäriinsä ja antaa niiden lojua viikkokausia näkösällä?

Niellä hiljaa se, että hän lompsii esim. vanhemmiltani ruokatarjoilun jälkeen kiittämättä pihalle tupakalle, ei kiitä eikä sano edes heippoja vaan lähtee kävelemään kotiin (asumme kävelymatkan päässä) ja minä jään selittelemään loukkaantuneille kokanneille vanhemmilleni, että ei, ruoassa ei ollut mitään vikaa ja yrittäkää nyt ymmärtää, miehenihän on aina ollut tuollainen, ette sanoneet mitään väärää, hän ei vaan vieläkään ole oppinut käytöstapoja...

Mitä tarkoitat, väännä nyt rautalangasta kiitos?

Ap

Vierailija
9/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentavaa. Pelkään kyllä, että tämä on totta, mutta vielä haluaisin yrittää, kun vaan keksisi keinon.

Ap

Vierailija
10/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies muuttuu, nainen muuttuu, kumpikin omasta tahdostaan.

Vierailija
11/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, opettele tekemään hyviä tekoja miehellesi ja sanomaan myönteisiä asioita. Ehkä myönteistä vastakaikua tulee ajan myötä.

Vierailija
12/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile hyvällä.

= hyväilet, vihjailet, lupailet, mutta "ensin siivotaan yhdessä, kulta".

Siivota voi syvään uurretussa paidassa ja minihameessa. Onhan näitä keinoja.

Jos olet kehittänyt halveksunnan, opettele pois hyvän sään aikana.

Vierailija
13/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nelikymppinen, sulla on vielä paljon elämää edessä. Sulla on 25 vuotta ollut mahdollista kouluttaa miestä, joka vielä keski-ikäisenäkin käyttäytyy kuin lapsi. Usko pois, tuo ei tule muuttumaan.

Melkein minkä tahansa muun asian voi suhteessa korjata, mutta kun kunnioitus toista kohtaan katoaa, niin ei jää kuin yksi vaihtoehto. Tiedät kyllä mikä se on.

Vierailija
14/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No selvennä nyt vähän.

Tarkoitatko siis, että minun pitäisi pitää vain suu supussa, kun hän jättää roskat ympäriinsä ja antaa niiden lojua viikkokausia näkösällä?

Niellä hiljaa se, että hän lompsii esim. vanhemmiltani ruokatarjoilun jälkeen kiittämättä pihalle tupakalle, ei kiitä eikä sano edes heippoja vaan lähtee kävelemään kotiin (asumme kävelymatkan päässä) ja minä jään selittelemään loukkaantuneille kokanneille vanhemmilleni, että ei, ruoassa ei ollut mitään vikaa ja yrittäkää nyt ymmärtää, miehenihän on aina ollut tuollainen, ette sanoneet mitään väärää, hän ei vaan vieläkään ole oppinut käytöstapoja...

Mitä tarkoitat, väännä nyt rautalangasta kiitos?

Ap

Tulit kuitenkin lisääntyneeksi tämän luolamiehen kanssa...

Vierailija
15/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, opettele tekemään hyviä tekoja miehellesi ja sanomaan myönteisiä asioita. Ehkä myönteistä vastakaikua tulee ajan myötä.

Siellä hetero puolen markkinointiosastolla voitaisiin hitusen hioa heteronormatiivisten suhteiden myyntiä. Tällä hetkellä mies/nainen suhteet ei vaikuta kovinkaan houkuttelevilta.

Vierailija
16/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile hyvällä.

= hyväilet, vihjailet, lupailet, mutta "ensin siivotaan yhdessä, kulta".

Siivota voi syvään uurretussa paidassa ja minihameessa. Onhan näitä keinoja.

Jos olet kehittänyt halveksunnan, opettele pois hyvän sään aikana.

Aapee ei ole ostovaimo...

Vierailija
17/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariterapiaa voi yrittää, jos avaisi silmiä. Sitten et ole ainakaan luovuttanut yrittämättä. Toisen käytöstä ei voi muuttaa. Voit muuttaa omaasi ehkä niin, että hänenkin on pakko reagoida jotenkin. Joskus sietäminenkin on tarpeeksi, mutta ei se pysyväksi tilaksi hyvä ole. T. 40 vuotta naimisissa

Vierailija
18/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, luitko aloitustani? En minä kaipaa mitään myönteistä vastakaikua (vai mitä tällä tarkoitit?) vaan sitä että mies alkaisi käyttäytymään kuin Aikuinen.

Hyviä tekoja miehelle... Pesen ja viikkaan kaappiinsa hänen kaikki pyykkinsä, kiittelen ja kehun jos hän joskus tekee ruokaa (joskus tekee, kyllä, tämä on oikeasti positiivista) ja huomioin ja kiitän muutenkin joka ikisestä kotityöstä jonka (hyvin harvoin) viitsii tehdä. Todellakin olen tehnyt näin. Itse en tietystikään saa mitään kiitoksia tekemistäni kotitöistä, mutta toisaalta en niitä kyllä kaipaakaan. Kaipaisin vaan niihin apua.

Ap

Vierailija
19/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen käytökseen on syynä hänen äitinsä joka on tuollaiseksi hänet kasvattanut. Vanha koira ei opi uusia temppuja.

Vierailija
20/121 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa erilleen.