Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työ tiedossa, milloin kannattaa irtisanoutua nykyisestä työstä?

Vierailija
28.04.2023 |

Olen vakituisessa työsuhteessa ja minulla on kesällä 2,5 viikon palkallinen loma sekä palkatonta sovittu siihen päälle viikon verran. Nyt minulla on tarjottu toista virkaa, joka alkaisi elokuun alussa. Loma-aikani on niin, että tulen takaisin töihin 24.7. eli viikkoa (+1 päivä) ennen kuin uusi työ alkaisi. Missä vaiheessa kannattaisi irtisanoutua, jotta olisi taloudellisesti kannattavinta? Toisaalta mietin, että voisin ihan hyvin ottaa loparit vaikka heti, jotta saisin kunnon loman mutta toisaalta kannattaa olla ns. loppuun saakka. Miten tuo kesälomalla irtisanoutuminen, onko moukkamaista ja vaikuttaako ns. lomaltapaluurahoihin (millä nimellä ne nyt kulkevatkaan)?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudut lomalla pari viikkoa ennen uuden työn aloitusta. Työnantajan näkökulmasti tosin aiheutat hankalan tilanteen.

Vierailija
2/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun tes sanoo? Siellä voi esim olla ehto, että saadakseen lomarahat pitää olla palannut lomilta töihin ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se näy työtodistuksessa otitko loparit lomalla vai ilman, eli tee kuten itsellesi parhaaksi. Useimmissa TESissä pitää olla työsuhde, että saa lomaltapaluurahan.

Vierailija
4/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ethän sä nimensä mukaista lomaltapaluurahaa saa, jos irtisanot niin, että et enää lomalta palaa. Ja parin päivän paluun takia ei saa lomaltapaluurahaa.

Vierailija
5/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele tulevaa CVtäsi. Yhtäjaksoinen työhistoria näyttää paremmalta kuin parin kuukauden aukko.

Vierailija
6/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kertoisin tilanteen esimiehelle ajoissa ja sopisin asioista.

Vierailija
7/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan sanoisin nyt jo päivän, milloin olen vikaa kertaa töissä. Irtisanomisaikaa voi venyttääkkin. Joskus sanoin itseni irti jo puolitoista kuukautta etukäteen ja sanoin, että voin vuoden loppuun asti olla töissä. Esimieskin oli mielissään, että on pidempi aika etsiä uutta työntekijää.

Vierailija
8/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään lomaltapaluurahaa. Lomaraha kyllä on olemassa. Ei sitä voida pois ottaa irtisanoutumisen vuoksi.

Vierailija
9/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoisin vasta sitten, kun uusi työpaikka on varma eli olisi työsopimus tai virkaannimitys tehtynä. Pelkkä tarjous ei vielä tarkoita, että tulee valituksi, koska lain mukaan virka pitää julistaa avoimeksi ja siihen pitää hakea tai ilmoittaa, että on käytettävissä.

Ja jos todella siirryt virasta toiseen, niin kannattaa siirtyä siten, ettei välissä ole katkoa, jotta saat jo kertyneet lomat tältä kaudelta mukanasi. Ainakin minä ilahtuisin ensi kesänä 10 päivää pitemmästä lomasta kuin nyt loman korvaamisesta rahana.

Vierailija
10/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä irtisanoutumisaika sulla on?

Vierailija
11/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka nimi uuteen soppariin. Sitten kesäkuun alussa/puolivälissä irtisanoutuisin (riippuu irtisanoutumisajasta) ja heinäkuun lomailisin.

Itse olen irtisanoutunut lomalla, mutta sitä edelsi, että kävin keskustelemassa silloisen esimiehen kanssa. Tosin tällöin en vaihtanut työtä vaan menin opiskelemaan. Töissä olin pari päivää loman jälkeen, niin että sain ns. pöytäni siivottua.

Vierailija
12/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele tulevaa CVtäsi. Yhtäjaksoinen työhistoria näyttää paremmalta kuin parin kuukauden aukko.

Tuommoisella aukolla ei ole mitään merkitystä. 

Vierailija
13/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat juitenkin ihan hyvän lopputilin, joten anna mennä. Saat kaikki pitämättömät lomatki rahana

Vierailija
14/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

'kuitenkin

Vierailija
15/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryn siis yksityiseltä julkisektorille eli lomia en saa mukaani. Kyselen tätä siksi, että en ole siltojen polttaja ja haluan suosittelijat tästä työstä, joten haluan huomioida tässä myös työnantajaa enkä halua mulkvistin mainetta lomien pilaajana tms. Missä kohtaa se virka sitten on ns. varma? Kun valitusaika umpeutuu vai? Edellisellä kerralla ei ollut tätä valitusaikaa, kun olin määräaikainen niin en tiedä tarkalleen, miten tämä etenee.

Vierailija
16/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun nimi on uuden työn sopimuksessa. 

Vierailija
17/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten maailmassa ketään ei kiinnosta mitkään aukot. Ihan normaalia, että työsopimukset eivät ketju tasaisesti. 

Vierailija
18/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirryn siis yksityiseltä julkisektorille eli lomia en saa mukaani. Kyselen tätä siksi, että en ole siltojen polttaja ja haluan suosittelijat tästä työstä, joten haluan huomioida tässä myös työnantajaa enkä halua mulkvistin mainetta lomien pilaajana tms. Missä kohtaa se virka sitten on ns. varma? Kun valitusaika umpeutuu vai? Edellisellä kerralla ei ollut tätä valitusaikaa, kun olin määräaikainen niin en tiedä tarkalleen, miten tämä etenee.

Sinulle on tarjottu toista virkaa - noin kirjoitit - eli onko tämä toinen kerta, kun sinulle tarjotaan virkaa?

Virka on varma, kun sinut on siihen nimitetty ja olet saanut tästä nimityspaperista itsellesi kopion.

Vierailija
19/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virkanimityksessä ei tehdä työsopimusta.

Vierailija
20/31 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkanimityksessä ei tehdä työsopimusta.

Sitä paitsi virkaa aina haetaan ja siitä tehdään valituskelpoinen viranhaltijapäätös. Trolli koko juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä